Toets Geschiedenis

Geschiedenis Werkplaats 3e ed - Hoofdstuk 4 - De wereld na 1945 oefentoetsen & antwoorden

3e editie

Onderwerp: De wereld na 1945.

Geschiedenis Werkplaats 3e ed
Toets Geschiedenis
Geschiedenis Werkplaats 3e ed
Online maken
Toets afdrukken
Europa was verzwakt door de Tweede Wereldoorlog. De westerse macht in Zuid-Oost Azië was vernietigd door Japan. Japan zette de inheemse bevolking op tegen het Westen wat nationalisme aanwakkerde.    a) Pakistan & India b) Pakistan - Islam (moslims) India - Hindoeïsme (hindoes)     Verrassingsaanvallen door de lokale bevolking omdat zij het terrein/landschap goed kennen. Vaak gebeurde dit in kleinere groepen en was het erop gericht om de vijand uit te putten.    Soekarno riep de onafhankelijke staat Indonesië uit. Een eigen Joodse staat   1b2c3a   VS SU Militair bondgenootschap: NAVO Warschaupact Politieke ideologie: Democratie Dictatuur Economisch systeem: Kapitalisme Communisme Verdeling Duitsland: West/BDR Oost/DDR   Blokvorming   1. De Sovjet-Unie had nu ook atoombommen  2. China werd communistisch   VS →  Reagan Sovjet-Unie → Gorbatsjov   De machtigste landen (VS en SU) hadden verschillende ideologieën.    In de VS verdween de economische crisis, terwijl die in Europa juist ontstond. De VS profiteerden van de oorlog doordat er veel werkgelegenheid ontstond (oorlogsproductie, groot leger). Er ontstond een jongerencultuur in de VS > jongeren gingen hun leven naar eigen smaak en leefstijl inrichten. Jongeren hielden vanuit betaald werk geld over omdat ze niet meer al hun inkomsten aan hun ouders hoefden af te staan. In de VS was er in grote mate sprake van etnische diversiteit. Er was een rassenscheiding (segregatie) in het dagelijkse leven. John. F. Kennedy streed ervoor om deze ongelijkheden tussen rassen aan te pakken.   a) Samenwerkingsverband tussen West-Europese landen om gezamenlijk de kolen en staalproductie te beheren. b) Samenwerking tussen enkele Europese landen op basis van economisch gebied: vrij verkeer van personen, goederen en diensten. c) Samenwerking tussen Europese staten op economisch, politiek en juridisch gebied.   a) Met steun van de SU probeerde Mao van China een industriële mogendheid te maken. Hij wilde de modernisering van de Chinese economie versnellen door “De grote sprong voorwaarts”. Dit plan hield in dat al het privébezit moest verdwijnen. Mensen moesten leven in communes: leefgemeenschappen waarin mensen alles moesten delen en heel hard moesten werken aan megaprojecten. b) Het mislukte volledig. Er brak een grote hongersnood uit en miljoenen mensen overleden aan honger, geweld en totale uitputting.   Staatsgreep door militairen Wanneer een regering slecht functioneerde leek alleen nog het leger de orde te kunnen herstellen en zij trokken dan ook de macht naar zich toe.   De koloniën lagen voornamelijk in handen van Europa en dit maakte Europa sterk. Hoe sterker Europa was hoe gevaarlijker voor de VS en  de SU.     Politionele actie duidt op het sturen van politie en een binnenlandse kwestie. Maar Nederland stuurde het leger en er was sprake van een (onafhankelijkheids)oorlog    De containment politiek was een Amerikaanse politiek die erop was gericht om het communisme in te dammen. Met de Marshallhulp (economische hulp vanuit de VS voor Europa) kreeg het communisme minder kans in Europa. Aanvulling: communisme is het succesvolste in arme landen, dus als de landen rijk zouden zijn, zou communisme geen kans krijgen.   Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een beschrijving van de Cubacrisis. Bijvoorbeeld: Er was een conflict tussen de VS en de Sovjetunie over de plaatsing van raketten op Cuba. 2. Een uitleg waarom dit conflict duidelijk maakt dat beide grootmachten geen kernoorlog wilden. Bijvoorbeeld: Tijdens de Cubacrisis dreigde een kernoorlog. Beide grootmachten willen het risico niet nemen en leren dat de andere partij dat ook niet wil.   De Cuba-Crisis wordt als heetste moment gezien omdat dit conflict direct tussen de VS en SU is.  Bij alle andere conflicten, Berlijn, Korea en Vietnam, zijn er andere partijen ook betrokken en de grootmachten (bijna altijd) indirect.    Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen: 1. Een uitleg van wat er gebeurde in 1945 in Indonesië.  Bijvoorbeeld: Japan gaf zich over en trok zich geleidelijk terug uit Indonesië. 2. Een uitleg waarom dit moment geschikt was voor een onafhankelijkheidsverklaring.  Bijvoorbeeld: De Nederlandse regering kon haar invloed nog niet uitoefenen en er was dus even niemand de baas. Het uitroepen van de onafhankelijkheid had kans van slagen. Nederland was verzwakt door de Tweede Wereldoorlog.    De Sovjet-Unie en de DDR hebben een vriendschapsband omdat het beide communistische landen zijn. (in werkelijkheid was de DDR ook afhankelijk van de SU, maar dat wordt niet getoond op deze afbeelding.) De vriendschap wordt duidelijk omdat beide mannen met hun vlag zij aan zij staan tegenover de kapitalistische landen. Zij dwingen dus ook samen de vrede af. Een juist antwoord gaat in op het belang van kolen en staal voor de economie / oorlogsvoering. Bijvoorbeeld: Kolen en staal zijn belangrijk voor de economie / productie van wapens. Door elkaar te controleren wisten de betrokken landen dat de ander niet uit was op oorlog.   De blokvorming tussen Oost en West en de Koude Oorlog. Nationalistische bewegingen in de kolonies en het streven naar onafhankelijkheid. De Europese integratie.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in