Toets Wiskunde

Moderne Wiskunde 12e ed deel B - Hoofdstuk 11 - Ontbinden in factoren oefentoetsen & antwoorden

12e editie

Onderwerpen: vermenigvuldigingstabel, factor, priemfactor, ontbinden in factoren, gemeenschappelijke factor, tweeterm, drieterm, vergelijking oplossen met ontbinden in factoren, $A \times B = 0$, kwadratische vergelijking oplossen, snijpunten van een parabool met de horizontale as vinden, op nul herleiden.

Moderne Wiskunde 12e ed deel B
Toets Wiskunde
Moderne Wiskunde 12e ed deel B
Online maken
Toets afdrukken
a) Een vermenigvuldigingstabel of boogjes.b) $2$ is een priemfactor maar $24$ is geen priemfactor.Dat komt omdat $24$ deelbaar is door meer dan alleen $1$ en zichzelf.c)Zoek de grootste gemeenschappelijke factor van beide termen.Maak een vermenigvuldigingstabel, vul de twee termen en de gevonden factor in.Vul de ontbrekende factoren in.Schrijf de tweeterm als een product van twee factoren.d) Het product is $6$ en de som is $5$.e) “Het product van twee factoren is nul als ten minste één van de factoren nul is.”f) Dat betekent dat je links en rechts van het gelijkteken hetzelfde erbij doet of eraf haalt zodat je aan één kant van de vergelijking het getal nul krijgt. twee factoren:bijvoorbeeld $36 = 2 \times 16$ maar ook $36 = 3 \times 12$ of $36 = 4 \times 9$ of $36 = 6 \times 6$drie factoren:bijvoorbeeld $36 = 2 \times 3 \times 6$ of $36 = 2 \times 2 \times 9$ of $36 = 3 \times 3 \times 4$vier factoren:$36 = 2 \times 2 \times 3 \times 3$als je $36$ in vier factoren ontbindt, dan heb je $36$ als het product van vier priemfactoren geschreven. Deze priemfactoren kunnen zelf niet verder ontbonden worden. Daarom kun je $36$ in maximaal vier factoren ontbinden en dus niet in vijf. Dat zijn de twee factoren $3x$ en $(2x + 4)$. vermenigvuldigingstabel:$\times$$x$$+3$$x$$x^2$$+3x$$+2$$+2x$$+6$dat betekent dat je de formule $y = (x + 2)(x + 3)$ kunt schrijven als $y = x^2 + 2x + 3x + 6$ en dit kun je herleiden tot de drieterm $y = x^2 + 5x + 6$het product in deze drieterm is gelijk aan $6$ en dat is meteen in de vermenigvuldigingstabel te vinden: $+2 \times +3 = +6$de som in deze drieterm is $5$ en deze som ontstaat bij het herleiden naar een drieterm: je telt $2x$ en $3x$ bij elkaar op en zo ontstaat de $5$ in de term $5x$ Bij de parabool hoort een kwadratische formule.De $x$-coördinaten van de snijpunten van de parabool met de $x$-as bereken je door in de formule voor $y$ de waarde $0$ in te vullen.Je hebt dan een kwadratische vergelijking die je moet oplossen.Als de kwadratische formule een drieterm is, los je de vergelijking op door te ontbinden in factoren.De drieterm bestaat dan uit twee factoren, ieder tussen haakjes.Als je de ene factor $A$ noemt en de tweede factor $B$ dan krijg je de vergelijking $A \times B = 0$.Met de regel $A \times B = 0$ dus $A = 0$ of $B = 0$ los je de vergelijking op.Je hebt dan de $x$-coördinaten van de snijpunten van de parabool met de $x$-as gevonden. Je hebt dan aan de ene kant van het gelijkteken een formule tussen haakjes in het kwadraat en aan de andere kant van het gelijkteken een getal, bijvoorbeeld $(2x - 4)^2 = 7$. Het bordje leg je vervolgens op $(2x - 4)$ en zo kun je de vergelijking verder oplossen. a) Tip: deel het getal eerst zoveel mogelijk door $2$ (de kleinste priemfactor) en, als dat niet meer kan, door $3$ (de eerstvolgende priemfactor) en, als dat niet meer kan, door $5$, en, als dat niet meer kan, door $7$ en als dat niet meer kan, door de eerstvolgende priemfactor etc.$56 = 2 \times 2 \times 2 \times 7$Bedenk: $56x^2 = 56 \times x \times x$$y = 56x^2 = 2 \times 2 \times 2 \times 7 \times x \times x$ of, korter:$y = 56x^2 = 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 7 \cdot x\cdot x$b)$y = 56x^2 = 7x \cdot 8x$want$7 \cdot 8 = 56$$x \cdot x = x^2$$56 \cdot x^2 = 56x^2$c)Er zijn veel mogelijkheden (zie ook uitwerking vraag a en b):$y = 56 \cdot x \cdot x$$y = 2 \cdot 28 \cdot x^2$$y = 4 \cdot 14 \cdot x^2$$y = 8 \cdot 7 \cdot x^2$$y = 2 \cdot 28x \cdot x$$y = 2x \cdot 28 \cdot x$$y = 4 \cdot 14x \cdot x$$y = 4x \cdot 14 \cdot x$$y = 8 \cdot 7x \cdot x$$y = 8x \cdot 7 \cdot x$Dus als je minimaal vijf van deze tien mogelijkheden hebt, dan heb je het goede antwoord gegeven! a)Tip: gebruik een vermenigvuldigingstabel of boogjes (in deze uitwerking is dat als voorbeeld bij formule A gedaan).De formules B en D zijn hetzelfde als de formule b=12a+36b = 12a + 36b=12a+36.Formule A: b=12(a+36)b = 12(a + 36)b=12(a+36) heeft als vermenigvuldigingstabel:×\times×aaa+36+36+3612121212a12a12a+432+432+432en is dus hetzelfde als formule b=12a+432b = 12a + 432b=12a+432.Formule C: b=6(2a+3)b = 6(2a + 3)b=6(2a+3) is hetzelfde als formule b=12a+18b = 12a + 18b=12a+18want 6×2a=12a6 \times 2a = 12a6×2a=12a en 6 ×3=186  \times 3 = 186 ×3=18.b)Tip: ook nu kun je voor het linker rijtje gebruik maken van een vermenigvuldigingstabel of boogjes…Formule A:r=−3(4s−3)=−3⋅4s+−3⋅−3=−12s+9r = -3(4s - 3) = -3 \cdot 4s + -3 \cdot -3 = -12s + 9r=−3(4s−3)=−3⋅4s+−3⋅−3=−12s+9formule A is hetzelfde als formule 3Formule B:r=3s(3s−4)=3s⋅3s+3s⋅−4=9s2−12r = 3s(3s - 4) = 3s \cdot 3s + 3s \cdot -4 = 9s^2 - 12r=3s(3s−4)=3s⋅3s+3s⋅−4=9s2−12sformule B is hetzelfde als formule 4Formule C:r=4(3s−2)=4⋅3s+4⋅−2=12s−8r = 4(3s - 2) = 4 \cdot 3s + 4 \cdot -2 = 12s - 8r=4(3s−2)=4⋅3s+4⋅−2=12s−8formule C is hetzelfde als formule 1Formule D:r=3s⋅−4s=−12s2r = 3s \cdot -4s = -12s^2r=3s⋅−4s=−12s2formule D is hetzelfde als formule 2 Tip: Gebruik de aanpak (het stappenplan) uit het boek.a) De grootste gemeenschappelijke factor in de termen van formule $y = 9x + 6$ is het getal $3$want $9x = 3 \cdot 3 \cdot x$ en $6 = 2 \cdot 3$.Vermenigvuldigingstabel:$\times$$3$$9x$$+6$Term $9x$ is de te schrijven als $3 \times 3x$ dus linksboven komt $3x$ te staan;term $6$ is te schrijven als $3 \times 2$ dus rechtsboven komt $+2$ te staan:$\times$$3x$$+2$$3$$9x$$+6$Dit geeft de formule $y = 3(3x + 2)$b)De grootste gemeenschappelijke factor in de termen van formule $y = 5x^2 - 20x$ is de term $5x$want $5x^2 = 5 \cdot x \cdot x$ en $-20x = -2 \cdot 2 \cdot 5 \cdot x$.Vermenigvuldigingstabel:$\times$$5x$$5x^2$$-20x$Term $5x^2$ is de te schrijven als $5x \times x$ dus linksboven komt $x$ te staan;term $-20x$ is te schrijven als $5x \times -4$ dus rechtsboven komt $-4$ te staan:$\times$$x$$-4$$5x$$5x^2$$-20x$Dit geeft de formule $y = 5x(x - 4)$c)De grootste gemeenschappelijke factor in de termen van formule $y = -4x - 16$ is het getal $-4$want $-4x = -2 \cdot 2 \cdot x$ en $-16 = -2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2$.Vermenigvuldigingstabel:$\times$$-4$$-4x$$-16$Term $-4x$ is de te schrijven als $-4 \times x$ dus linksboven komt $x$ te staan;term $-16$ is te schrijven als $-4 \times 4$ dus rechtsboven komt $+4$ te staan:$\times$$x$$+4$$-4$$-4x$$-16$Dit geeft de formule $y = -4(x + 4)$d)De grootste gemeenschappelijke factor in de termen van formule $y = 2x - 2x^2$ is de term $2x$want $2x = 2 \cdot x$ en $-2x^2 = -2 \cdot x \cdot x$.Vermenigvuldigingstabel:$\times$$2x$$2x$$-2x^2$Term $2x$ is de te schrijven als $2x \times 1$ dus linksboven komt $1$ te staan;term $-2x^2$ is te schrijven als $2x \times -x$ dus rechtsboven komt $-x$ te staan:$\times$$1$$-x$$2x$$2x$$-2x^2$Dit geeft de formule $y = 2x(1 - x)$e)De termen in formule $y = -4x - 16$ van vraag c) hebben ook het getal $4$ als grootste gemeenschappelijke factor en daarom is deze formule ook te ontbinden als $y = 4(-x - 4)$.De termen in formule $y = 2x - 2x^2$ van vraag d) hebben ook de term $-2x$ als grootste gemeenschappelijke factor en daarom is deze formule ook te ontbinden als $y = -2x(-1 + x)$. a)Afbeelding: de hoogte van de vlag is gelijk aan $k + 3 + k$ meter.Geef de hoogte van de vlag een letter, bijvoorbeeld $h$De bijbehorende formule is dan $h = k + 3 + k$ en dat kun je herleiden tot $h = 2k + 3$b)Bedenk: de oppervlakte van een rechthoek is altijd gelijk aan breedte maal lengte, of, in dit geval: de hoogte keer de breedte.Bedenk: als je de oppervlakteformule ontbind in twee factoren en één van beide factoren is gelijk aan de hoogte…dan moet de andere factor wel gelijk zijn aan de breedte!$A = 10k + 15$ is te ontbinden als $A = 5(2k + 3)$ en inderdaad: één van beide factoren is gelijk aan de hoogte.Daarom moet de breedte van de vlag wel $5$ meter zijn.(als je moeite met het ontbinden van de tweeterm hebt: bedenk dat $5$ de grootste gemeenschappelijke factor is van $10$ en $15$ en gebruik daarmee een vermenigvuldigingstabel zoals gedaan is in de uitwerkingen van vraag 9) a)$y = x^2 - 16x + 28$ heeft als product $+28$ en als som $-16$product getallensom$+28$$1$ en $28$$29$$+28$$-1$ en $-28$$-29$$+28$$2$ en $14$$16$$+28$$-2$ en $-14$$-16$Met behulp van de getallen $-2$ en $-14$ kun je $y = x^2 - 16x + 28$ ontbinden tot $y = (x - 2)(x -14)$b) $y = x^2 +11x + 28$ heeft als product $+28$ en als som $+11$product getallensom$+28$$1$ en $28$$29$$+28$$-1$ en $-28$$-29$$+28$$2$ en $14$$16$$+28$$-2$ en $-14$$-16$$+28$$4$ en $7$$11$Met behulp van de getallen $4$ en $7$ kun je $y = x^2 + 11x + 28$ ontbinden tot $y = (x + 4)(x + 7)$c)$y = x^2 - 3x - 54$ heeft als product $-54$ en als som $-3$product getallensom$-54$$1$ en $-54$$-53$$-54$$-1$ en $54$$53$$-54$ en $2$$-27$$-25$$-54$$-2$ en $27$$25$$-54$$3$ en $-18$$-15$$-54$$-3$ en $18$$15$$-54$$6$ en $-9$$-3$Met behulp van de getallen $6$ en $-9$ kun je $y = x^2 -3x - 54$ ontbinden tot $y = (x + 6)(x - 9)$d)$p = a^2 + a - 72$ heeft als product $-72$ en als som $+1$ (want $+ a$ betekent $+ 1a$).De tabel wordt een lange lijst want $72$ heeft onder andere $2$, $3$, $4$, $6$ en $8$ als factoren en pas bij $8$ vindt je de juiste getallencombinatie, namelijk $-8$ en $9$.Daarmee kun je $p = a^2 + a - 72$ ontbinden tot $p = (a - 8 )(a + 9)$.e)$f = 1 - 2g + g^2$  eerst anders schrijven, met het kwadraat voorop en $1$ aan het eind: $f = g^2 - 2g + 1$$f = g^2 - 2g + 1$ heeft als product $+1$ en als som $-2$.Gebruik eventueel een tabel: al snel zie je dat je de getallen $-1$ en $-1$ nodig hebt.Daarmee kun je $f = g^2 - 2g + 1$ ontbinden tot $f = (g - 1)(g -1)$Deze formule is korter te schrijven als $f = (g - 1)^2$ Tip: Stel het rechterlid gelijk aan nul want de snijpunten met de $x$-as hebben $y$-waarde $0$.Kijk vervolgens eerst of er haakjes in de vergelijking staan.Zo ja, dan kun je meteen de regel $A \times B = 0$ toepassen! a) $-4x(5x - 5) = 0$ (Stel het rechterlid gelijk aan nul) (er staan al haakjes dus meteen $A \times B = 0$)$-4x = 0 \lor 5x - 5 = 0$ ($A = 0$ of $B = 0$) (links beide leden $: -4$ en rechts beide leden $+ 5$)$x = 0 \lor 5x = 5$ (links is klaar en rechts beide leden $: 5$)$x = 0 \lor x = 1$b) $(x - 4)(x + 6) = 0$ (Stel het rechterlid gelijk aan nul) (er staan al haakjes dus meteen $A \times B = 0$)$x - 4 = 0 \lor x + 6 = 0$ ($A = 0$ of $B = 0$) (links beide leden $+ 4$ en rechts beide leden $- 6$)$x = 4 \lor x = -6$c) $12x + x^2  - 13 = 0$ (Stel het rechterlid gelijk aan nul en zet het linkerlid in de goede volgorde)$x^2 + 12x - 13 = 0$ (geen haakjes dus eerst ontbinden; drie termen dus product-som methode met product $-13$ en som $12$: je vindt $-1$ en $13$)$(x - 1)(x + 13) = 0$ ($A \times B = 0$)$x - 1 = 0 \lor x + 13 = 0$ ($A = 0$ of $B = 0$) (links beide leden $+ 1$ , rechts beide leden $- 13$)$x = 1 \lor x = -13$d) $7x^2 - 14x = 0$ (Stel het rechterlid gelijk aan nul) (geen haakjes dus eerst ontbinden; twee termen dus zo groot mogelijk factor buiten haakjes halen: je vindt gemeenschappelijke factor $7x$)$7x(x - 2) = 0$ ($A \times B = 0$)$7x = 0 \lor x - 2 = 0$ ($A = 0$ of $B = 0$) (links beide leden $: 7$ , rechts beide leden $+ 2$)$x = 0 \lor x = 2$ Tip: Kijk eerst of je meteen een bordje kunt gebruiken. Zo nee, kijk dan of de vergelijking al herleid is op nul. Zo ja, kijk dan of er haakjes in de vergelijking staan. Zo ja, dan kun je meteen de regel $A \times B = 0$ toepassen! a) $q^2 - 8q = 9$ (rechterlid nul maken: beide leden $-9$)$q^2 - 8q - 9 = 0$ (drie termen: product-som met product $-9$ en som $-8$ : je vindt $1$ en $-9$)$(q + 1)(q - 9) = 0$ ($A \times B = 0$)$q + 1 = 0 \lor q - 9 = 0$ ($A = 0$ of $B = 0$) (links beide leden $- 1$ , rechts beide leden $+ 9$)$q = -1 \lor q = 9$b) $2h(-h + 3) = 0$ ($A \times B = 0$)$2h = 0 \lor -h + 3 = 0$ ($A = 0$ of $B = 0$) (links beide leden $: 2$, rechts beide leden $- 3$) $h = 0 \lor -h = -3$ (links is klaar, rechts beide leden $: -1$) $h = 0 \lor h = 3$c) $d^2 = 8d$ (rechterlid nul maken: beide leden $- 8d$)$d^2 - 8d = 0$ (twee termen: factor $d$ buiten haakjes halen)$d(d - 8) = 0$ ($A \times B = 0$)$d = 0 \lor d - 8 = 0$ ($A = 0$ of $B = 0$) (links is klaar, rechts beide leden $+ 8$) $d = 0 \lor d = 8$d) $(5 - 2b)^2 = 0$ (links een kwadraat dus een bordje erover leggen) (“bordje” in t kwadraat is nul geeft “bordje” is nul)$5 - 2b = 0$ (beide leden $- 5$)$-2b = -5$ (beide leden $: -2$)$b = 2\frac{1}{2}$e) $(t + 8)(t + 2) = 7$ (links dubbele haakjes maar rechts niet nul: haakjes wegwerken)$t^2 + 10t + 16 = 7$ (rechterlid nul maken: beide leden $-7$)$t^2 + 10t + 9 = 0$ (drie termen: product-som met product $9$ en som $10$ : je vindt $1$ en $9$)$(t + 1)(t + 9) = 0$ ($A \times B = 0$)$t + 1 = 0 \lor t + 9 = 0 $($A = 0$ of $B = 0$) (links beide leden $- 1$ , rechts beide leden $- 9$)$t = -1 \lor t = -9$f) $4k^2 = 144$ (links een kwadraat dus een bordje erover leggen… maar eerst beide leden $: 4$)$k^2 = 36$ (“bordje” in t kwadraat is $36$ geeft…)$k = 6 \lor k = -6$g) $(2a + 2)(a - 1) = 0$ ($A \times B = 0$)$2a + 2= 0 \lor a - 1 = 0$ $($A = 0$ of $B = 0$) (links beide leden $- 2$, rechts beide leden $+ 1$) $2a = -2 \lor a = 1$ (links beide leden $: 2$ , rechts is klaar) $a = -1 \lor a = 1$h) $(2 - g)^2 = 100$ (links een kwadraat dus een bordje erover leggen (“bordje” in t kwadraat is $100$ geeft…)$2 - g = 10 \lor 2 - g = -10$ (links en rechts beide leden $- 2$)$-g = 8 \lor -g = -12$ (links en rechts beide leden $: -1$)$g = -8 \lor g = 12$  a) De vaas ligt tussen de $x$-as (bij $y = 0$) en de horizontale lijn die de parabool en de $y$-as in hetzelfde punt snijdt.Bedenk: als de parabool de $y$-as snijdt, dan is de $x$-waarde gelijk aan $0$Je vult daarom $0$  in de formule $y = x^2 + 5x + 4$ in en dat geeft $y = 0^2 + 5 \cdot 0 + 4 = 4$De vaas is $4$ decimeter hoog.b)Bedenk: de diameter van de onderkant van de vaas is gelijk aan de afstand tussen de twee snijpunten van de parabool met de $x$-as.Om te weten bij welke $x$-waarden de parabool de $x$-as snijdt, los je de vergelijking $x^2 + 5x + 4 = 0$ op:$x^2 + 5x + 4 = 0$ (geen haakjes dus eerst ontbinden; drie termen dus product-som methode met product $+5$ en som$+4$: je vindt $+1$ en $+4$)$(x + 1)(x + 4) = 0$ ($A \times B = 0$)$x + 1 = 0 \lor x + 4 = 0$ ($A = 0$ of $B = 0$) (links beide leden $- 1$ , rechts beide leden $- 4$)$x = -1 \lor x = -4$De parabool snijdt de $x$-as bij $x = -1$ en bij $x = -4$(als je goed kijkt, had je dat ook kunnen gokken vanuit de grafiek!)De afstand tussen de twee snijpunten is te berekenen door de beide $x$-waarden van elkaar af te trekken: $-1 - -4 = 3$(of door af te meten hoeveel er tussen $-4$ en $-1$ in zit)De diameter van de onderkant van de vaas is dus $3$ decimeter.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in