Toets Wiskunde

Moderne Wiskunde AC 12e ed/FLEX deel 1 - Hoofdstuk 6 - Veranderingen oefentoetsen & antwoorden

12e editie

Onderwerpen: Veranderingen, Stijgen, Dalen, Toenamediagrammen, Gemiddelde verandering, Hellingen benaderen

Examendomein: D - Verandering

Moderne Wiskunde AC 12e ed/FLEX deel 1
Toets Wiskunde
Moderne Wiskunde AC 12e ed/FLEX deel 1
Online maken
Toets afdrukken
a) b)       De formule $\large \frac{\Delta y}{\Delta x} = \frac{f(b)-f(a)}{b-a}$ stelt de gemiddelde verandering van een functie $f$ over een interval $[a, b]$ voor. (Dit wordt ook het differentiequotiënt van $f(x)$ over het interval $[a,b]$ genoemd.) Laat in je schets zien waar $\Delta x$ en $\Delta y$ gevonden kunnen worden! De vorm van je functie $f(x)$ mag je zelf kiezen. De grafiek van $f$ en de lijn $k$ hebben precies één punt gemeenschappelijk (het punt $P$) en snijden elkaar niet. Dan is de helling van de grafiek in punt $P$ gelijk aan de helling van de raaklijn $k$. a) Tussen de punten $A$ en $B$ is er sprake van afnemende daling want (1) de grafiek daalt en(2) de daling neemt geleidelijk afb) Tussen de punten $B$ en $C$ is er sprake van toenemende stijging want (1) de grafiek stijgt en(2) de stijging neemt toec) Tussen de punten $C$ en $D$ is er sprake van afnemende stijging want(1) de grafiek stijgt en (2) de stijging neemt afd) In het punt $B$ wordt een laagste waarde bereikt: De grafiek gaat over van dalend naar stijgend. Er is sprake van een minimum. e) In het punt $C$ is sprake van een buigpunt:De grafiek gaat van toenemend stijgend over naar afnemend stijgend. f) In het punt $D$ wordt een hoogste waarde bereikt: De grafiek gaat over van stijgend naar dalend.  Er is sprake van een maximum. Maak een tabel met punten van de grafiek die voldoenDe grafiek gaat door het punt (2,1)(2,1)(2,1):x0123456y1Δ\DeltaΔyLees de veranderingen uit het toenamediagram en zet die in de tabelx0123456y1Δ\DeltaΔy-13101-1Bepaal de punten van de grafiek voor x2x>2 De verandering tussen x=2x=2x=2 en x=3x=3x=3 is een toename van 111. De grafiek gaat door het punt (3,2)(3,2)(3,2)x0123456y-1-212232Δ\DeltaΔy-13101-1Tip: Controleer de tabel en ga na: De verandering van y tussen x=0x=0x=0 en x=1x=1x=1 is gelijk aan een afname van 1.  Dus als je kijkt vanuit het punt (0,−1)(0,-1)(0,−1) krijg je het punt (1,−2)(1,-2)(1,−2), enz.  Teken in een assenstelsel de punten (0,−1)(0,-1)(0,−1), (1,−2)(1,-2)(1,−2), (2,1)(2,1)(2,1), (3,2)(3,2)(3,2), (4,2)(4,2)(4,2), (5,3)(5,3)(5,3) en (6,2)(6,2)(6,2) aan en teken een grafiek door deze punten. Gevraagd wordt naar het differentiequotiënt van $f$ op het interval $[10,40]$. Het differentiequotiënt is de gemiddelde verandering van $f$ op dit interval:$\frac{\Delta f}{\Delta x} = \frac{f(40) - f(10)}{40-10}$Tip: Vind je dit lastig? Plot de grafiek op je GR en maak zelf een schets, zoals in deze uitwerking.We bepalen eerst $f(10)$ en $f(40)$ en daarna het differentiequotiënt.$f(10) = -\frac{1}{25} \cdot 10^2 + 4 \cdot 10 - 60 = -4 + 40 - 60 = -24$  $f(40) = -\frac{1}{25} \cdot 40^2 + 4 \cdot 40 - 60 = -\frac{1600}{25} + 160 - 60 = -64 + 160 - 60 = 36$ Bepaal het differentiequotiënt: $\frac{\Delta f}{\Delta x} = \frac{f(40)-f(10)}{40-10} = \frac{36 - \, -24}{40 - 10} = \frac{60}{30} = 2$ De helling van de grafiek $f$ in het punt $P$ bepalen we door de helling van de raaklijn $k$ aan de grafiek $f$ in het punt $P$. We kiezen twee geschikte punten op lijn $k$ waarvan de coördinaten goed zijn af te lezen. Hier zijn deze punten gegeven, namelijk punten $A$ en $B$.$A(0,-80)$ en $B(8,100)$ zijn twee punten op lijn $k$.De helling van de raaklijn is ongeveer $\frac{y_B - y_A}{x_A - x_B} = \frac{100 - \, - 80}{8-0} = \frac{180}{8} = 22.5$De helling van de grafiek van $f$ in punt $P$ is gelijk aan de helling van raaklijn $k$, dus gelijk aan $22.5$. Op hoofdlijnen zijn er de volgende stappen:Stap 1: bepaal de toenamenStap 2: teken het toenamediagramStap 3: trek uit Stap 1 en Stap 2 de conclusie  Stap 1: bepaal de toenamenMaak een tabel en bereken de waarden van AAA behorende bij de intervalgrenzen. Bepaal vervolgens ΔA\Delta AΔA.vvvA=0.005v2+0.28vA = 0.005v^2 + 0.28vA=0.005v2+0.28vΔA\Delta AΔA000A(0)=0.005⋅02+0.28⋅0A(0) = 0.005 \cdot 0^2 + 0.28 \cdot 0A(0)=0.005⋅02+0.28⋅0202020A(20)=0.005⋅202+0.28⋅20=7.6A(20) = 0.005 \cdot 20^2 + 0.28 \cdot 20 = 7.6A(20)=0.005⋅202+0.28⋅20=7.67.6=0=7.67.6 = 0 = 7.67.6=0=7.6404040A(40)=0.005⋅402+0.28⋅40=19.2A(40) = 0.005 \cdot 40^2 + 0.28 \cdot 40 = 19.2A(40)=0.005⋅402+0.28⋅40=19.219.2−7.6=11.619.2 - 7.6 = 11.619.2−7.6=11.6606060A(60)=0.005⋅602+0.28⋅60=34.2A(60) = 0.005 \cdot 60^2 + 0.28 \cdot 60 = 34.2A(60)=0.005⋅602+0.28⋅60=34.234.8−19.2=15.634.8 - 19.2 = 15.634.8−19.2=15.680808054.454.454.419.619.619.610010010078787823.623.623.6120120120105.6105.6105.627.627.627.6Stap 2: teken het toenamediagram:Stap 3: trek uit Stap 1 en Stap 2 de conclusie:Uit de tabel en het toenamediagram is te zien dat de toenamen van AAA steeds groter worden. AAA is dus toenemend stijgend. Om 08:00 uur is het aantal reizigers toegenomen met $6$ ten opzichte van 07:00 uur, om 09:00 uur is het aantal reizigers toegenomen met $2$ ten opzichte van 08:00 uur, dus met $6+2 = 8$ passagiers ten opzichte van 07:00 uur.Zet dit in een tabel$tijd$$7:00$$8:00$$9:00$$10:00$$11:00$$12:00$$13:00$$14:00$$\Delta N$-$6$$2$$-10$$-5$$4$$5$$1$$N$$n$$n+6$$n+8$$n-2$$n-7$$n-3$$n+2$$n+3$Stel vast dat er nooit een negatief aantal reizigers in de bus kunnen zitten. Dan moet altijd $n - 7 \geq 0$, dus $n$ is minimaal 7. Conclusie: Om 07:00 uur zitten minstens $7$ reizigers in de bus. Op hoofdlijnen zijn er volgende stappen:Stap 1: Bepaal de maximale daling van de overkappingStap 2: Bepaal de maximale daling van de trapStap 3: Laat zien dat de maximale daling van de trap groter is dan de maximale daling van de overkappingStap 1: Bepaal de maximale daling van de overkappingAAA is een buigpunt: tussen PPP en AAA is sprake van toenemende daling, tussen AAA en QQQ is sprake van afnemende daling. De daling in AAA is maximaal.Benader grafisch de helling van de grafiek in punt AAA.De raaklijn gaat ongeveer door P(2,7)P(2,7)P(2,7) en Q(14,2)Q(14,2)Q(14,2).De helling is ongeveer:2−714−2=−512≃−0.42\frac{2-7}{14-2} = \frac{-5}{12} \simeq -0.4214−22−7​=12−5​≃−0.42Conclusie: De helling van de raaklijn in punt AAA is dus ongeveer −0.42- 0.42−0.42.Stap 2: Bepaal de maximale daling van de trap:Schat de coördinaten van de punten BBB, CCC, DDD en EEE: B(3,4)B(3,4)B(3,4), C(7,2)C(7,2)C(7,2), D(815,2)D(8 \frac{1}{5}, 2)D(851​,2) en E(1215,0)E(12 \frac{1}{5}, 0)E(1251​,0).Tip: Het is mogelijk dat bij het aflezen van de x-coördinaat van DDD en EEE een andere waarde wordt afgelezen. Een afwijking van ±110\pm \frac{1}{10}±101​ wordt niet fout gerekend.Tussen punten B(3,4)B(3,4)B(3,4) en C(7,2)C(7,2)C(7,2) is sprake van constante daling. De helling is ongeveer:2−47−3=−24≃0.50\frac{2-4}{7-3} = \frac{-2}{4} \simeq 0.507−32−4​=4−2​≃0.50Tussen punten D(815,2)D(8 \frac{1}{5}, 2)D(851​,2) en E(1215,0)E(12 \frac{1}{5}, 0)E(1251​,0) is sprake van constante daling. De helling is ongeveer:0−21215−815=−24≃−0.50\frac{0-2}{12 \frac{1}{5} - 8 \frac{1}{5}} = \frac{-2}{4} \simeq -0.501251​−851​0−2​=4−2​≃−0.50Stap 3: Laat zien dat de maximale daling van de trap groter is dan de maximale daling van de overkappingDe helling van de trap is ongeveer −0.50-0.50−0.50. De maximale helling van de overkapping is ongeveer −0.42-0.42−0.42 en is groter dan de helling van de trap.Conclusie: De trap daalt sneller en is dus steiler dan de maximale helling van de overkapping.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in