Toets Wiskunde

Moderne Wiskunde B 12e ed/FLEX deel 1 - Hoofdstuk 3 - Functies en grafieken oefentoetsen & antwoorden

12e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: Domein en bereik, Gebroken functies, soorten functies, Grafieken verschuiven en vermenigvuldigen, Vergelijkingen oplossen 

Examendomein: B Functies, grafieken en vergelijkingen (Subdomeinen B1 t/m B5)

Moderne Wiskunde B 12e ed/FLEX deel 1
Toets Wiskunde
Moderne Wiskunde B 12e ed/FLEX deel 1
Online maken
Toets afdrukken
De eerste verschuiving is een verticale verschuiving. Als de grafiek van $f(x)$ met een afstand d omhoog wordt geschoven, dan wordt de nieuwe functie $g(x)=f(x)+d$.De tweede verschuiving is een horizontale verschuiving. Als de grafiek over een afstand met c naar rechts wordt verschoven, dan wordt de nieuwe functie $g(x)=f(x-c)$. Dus iedere $x$ in de functie wordt vervangen door $ x-c$. De derde transformatie is een vermenigvuldiging ten opzichte van de x-as. Als de grafiek wordt vermenigvuldigd met een factor a dan wordt de nieuwe functie $g(x)=af(x)$. Let op, als $f(x)$ uit meerdere termen bestaat dan moet deze functie $f(x)$ in zijn geheel tussen haakjes worden geschreven.De exponentiële functie $f(x)=b\cdot g^x$ heeft een horizontale asymptoot $y=0$. De b=gebroken functie $f(x)=\frac{1}{x}$ heeft een verticale asymptoot $x=0$ en een horizontale asymptoot $y=0$.De enige functie met een beginpunt is de wortelfunctie $f(x)=\sqrt{x}$. Het beginpunt is $(0,0)$. Het domein van een functie zijn alle mogelijke waarden van $x$ die je in mag vullen in de functie.Het bereik van een functie zijn alle mogelijke waarden van $y$ die de functie kan aannemen. Een vermenigvuldiging ten opzichte van de x-as met $3$ betekent $g(x)=3 \cdot f(x)$ en dit levert op $g(x) = 3 \cdot 3^x = 3^{x+1}$. Een verschuiving van 4 naar links betekent $h(x)=g(x+4)$. We vervangen dus iedere $x$ door $x+4$. Dit geeft $h(x) = 3^{x+5}$      b. Een verschuiving van 5 omhoog betekent $g(x)=f(x)+5$. Dit geeft $g(x)=3^x+5$.Een vermenigvuldiging ten opzichte van de x-as met -2 betekent $h(x)=-2\cdot g(x)$ en dit levert op  $h(x)=-2\cdot (3^x+5)=-2\cdot 3^x-10$. De noemer $x^4+2$ wordt nooit gelijk aan $0$. We kunnen dus alle waarden invullen voor $x$: het domein van $f(x)$ is $\mathbb{R}$. $x^4 \geq 0$ voor alle $x$. Dan $x^4+2 \geq 2$ voor alle $x$. Dan is de $y$ waarde altijd kleiner dan $4$. Immers als de noemer gelijk is aan $2$ dan is de y-waarde $4$. Als de noemer groter wordt, neemt de y-waarde af. Dus het bereik is $\langle \gets, 4]$. De functie $m(x)=x^2$ is een dalparabool met een top door de oorsprong.De functie $n(x)=2x^2$ is een dalparabool met een top door de oorsprong. (het is dezelfde functie als de vorige alleen vermenigvuldigd met de x-as met een factor 2, dus de parabool wordt smaller).Dus de functie $g(x)=2x^2+6$ is hetzelfde als de functie $n(x)$ alleen $6$ omhoog geschoven.Dit betekent dat de grafiek van $g(x)$ een dalparabool is met een de top in het punt $(0,6)$.Het domein is nu $\mathbb{R}$ en het bereik $[6, \to \rangle$.c.De term onder de wortel mag niet kleiner dan $0$ worden We lossen op $3x-9 \geq 0$Dit geeft $x\geq 3$.Dit is het domein: $[ 3, \to \rangle$De term $\sqrt{3x-9}$ is $0$ of groter dan $0$.Als de term gelijk is aan $0$ dan is $7-\sqrt{3x-9}$ gelijk aan $7$.Als de term groter is dan $0$ dan is $7-\sqrt{3x-9}$ kleiner dan $7$.Het bereik is $\langle \gets, 7]$. Links en rechts kwadrateren: $2x-1=(\frac{1}{5}x+2)^2=\frac{1}{25}x^2+\frac{4}{5}x+4$Alles naar een kant halen: $-\frac{1}{25}x^2+ 1\frac{1}{5}x-5=0$Alles vermenigvuldigen met $25$: $-x^2+ 30x-125=0$Alles vermenigvuldigen met $-1$: $x^2-30x+125=0$Ontbinden in factoren: $(x-5)(x-25)=0$Er zijn twee oplossingen: $x-5=0 \vee x-25=0$Er geldt dus dat $x=5 \vee x=25$.Door in te vullen in de oorspronkelijke vergelijking kun je zien dat dit beide echte oplossingen zijn. ($\sqrt{2\cdot 5-1}=\frac{1}{5}\cdot 5+2$) Merk op dat $(y^3)^2=y^6$. Dus de een is het kwadraat van de ander.Stel $y^3=x$Dan kan de vergelijking worden omgeschreven naar $x^2-7x+12=0$Deze kunnen we ontbinden in factoren: $(x-4)(x-3)=0$Er geldt dat $x-4=0 \vee x-3=0$En dus dat $x=4$ of $x=3$Maar $y^3=x$ dus $y^3=4 \vee y^3=3$Dit betekent dat $y=\sqrt[3]{4} \vee y=\sqrt[3]{3} $      c.Breng eerst de $x$ naar de andere kant: $\frac{3}{x+1}=11\frac{1}{4}-x$Trucje: $\frac{6}{2}=3$ en dus ook $6=2\cdot 3$.In ons geval krijgen we $3=(x+1)(11\frac{1}{4}-x)$Haakjes wegwerken geeft: $3=-x^2+10\frac{1}{4}x +11\frac{1}{4}$$3$ naar de andere kant en alles vermenigvuldigen met $-4$: $4x^2-41x-33=0$De discriminant is gelijk aan $(-41)^2-4\cdot 4\cdot 33=2209$De wortel van de discriminant is $\sqrt{2209}=47$.Oplossingen zijn dan $x=\frac{41+47}{8}=11$ en  $x=\frac{41-47}{8}=-\frac{3}{4}$Beide oplossingen zijn echte oplossingen want deze waarde kun je invullen voor $x$ zonder dat de noemer gelijk wordt aan $0$.      d. We kunnen $2x(x^2-4)=4x^3-8x^2$ schrijven als $A\cdot B=C$ maar daarvoor hebben we geen standaard oplossingsmethodeDe rechterkant kunnen we wel herleiden: $4x^3-8x^2=2x(2x^2-4x)$We krijgen dan $2x(x^2-4)=2x(2x^2-4x)$ en dit is te schrijven als $A\cdot B=A\cdot C$Dit heeft als oplossing $A=0 \vee B=C$Dit geeft $2x=0 \vee x^2-4=2x^2-4x$Oplossen geeft $x=0 \vee x^2-4x+4=0$Er is dus een oplossing $x=0$ en de andere oplossingen krijgen we door te ontbinden: $(x-2)(x-2)=0$De oplossingen zijn dus $x=0 \vee x=2$Alternatief: Werk de haakjes weg van $2x(x^2-4)=4x^3-8x^2$: $2x^3-8x=4x^3-8x^2$Haal alles naar een kant: $2x^3-8x^2+8x=0$Haal $2x$ buiten haakjes: $2x(x^2-4x+4)=0$Dit geeft $2x=0 \vee x^2-4x+4=0$Zie nu de uitwerking hierboven   De grafiek van $i$ heeft als enige een beginpunt. Dit is dus de wortelfunctie $\sqrt{2x-1}$. De x-coördinaat van het beginpunt is de $x$ waarvoor geldt dat $2x-1=0$. Dit is bij $x=0.5$. Dit klopt ook in de grafiek. De grafiek van $j(x)$ heeft als enige een asymptoot. Dit is dan de grafiek van functie $2\cdot 0,5^x$. De groeifactor is kleiner dan $1$ dus het is een dalende functie. Dit klopt met de grafiek. Bij $x=0$ vinden we het beginpunt $2$. Ook dit komt overeen met de grafiek. Er zijn twee parabolen: $h$ en $g$. De grafiek van $(x-2)(x+3)$ heeft snijpunten in $x=2$ en $x=-3$. Dit komt overeen met $g$.De grafiek van $h$ heeft een top in $(2,0)$. Dit komt overeen met de functie $2(x-2)^2$. Immers $a(x-p)^2+q$ heeft als top $(p,q)$. de grafiek van $f$ blijft over. Deze heeft een maximum en een minimum. Dit komt overeen met de derdegraadsfunctie $x^3-4x^2+4$. Het domein is $[2, \to \rangle$. Het bereik is $\langle \gets, 3]$. Door een verschuiving omhoog of omlaag verandert de x-coördinaat van een beginpunt niet. Door een verschuiving naar links of rechts wel.De standaard wortelfunctie (in de grafiek hieronder $h(x) )$ heeft als x-coördinaat van het beginpunt $x=0$. De grafiek hierboven heeft als beginpunt $x=2$. De standaard wortelfunctie is dus $2$ naar rechts verschoven: $g(x) = \sqrt{x-2}$In de grafiek van $f(x)$ gaan we vanaf het beginpunt $2$ naar rechts en $3$ naar boven. In de grafiek van $g(x)$ gaan we $2$ naar rechts en $0$ naar boven. Dit impliceert een vermenigvuldiging ten opzichte van de x-as met $-1$: $i(x)=-\sqrt{x-2}$ De laatste stap is de verschuiving omhoog. Het beginpunt wordt $3$ omhoog verschoven, en dus de hele grafiek. De functie is nu $f(x)=3-\sqrt{x-2}$. Los op: $3-\sqrt{x-2}=2x-1$Isoleren de term met de wortel: $-\sqrt{x-2}=2x-4$.Kwadrateren links en rechts: $x-2=4x^2-16x+16$.Breng alles naar een kant: $4x^2-17x+18=0$.De discriminant $D=(-17)^2-4\cdot 4\cdot 18=1$Oplossingen zijn $x_1=\frac{17+1}{8}=2,25$ en $x_2=\frac{17-1}{8}=2$$x=2,25$ is geen echte oplossing want $3-\sqrt{2,25-2}\neq 2\cdot 2,25-1$.Conclusie: de oplossing is $x=2$ (Tip: kun je dat uit de grafieken halen van $f(x)$ en $2x-1$?) $x=-1$ is een verticale asymptoot. Dit mag je niet invullen in de functie want dan is de noemer gelijk aan $0$. Het domein is dan $\langle \gets, -1 \rangle\cup \langle -1, \to \rangle$.Als $x$ heel groot wordt dan gaat $\frac{4}{x+1}$ naar $0$ en dus $4-\frac{4}{x+1}$ naar $4$.De horizontale asymptoot is $y=0$. Het bereik is dan $\langle \gets, 0 \rangle\cup \langle 0, \to \rangle$.  $x=4$ is een verticale asymptoot. Dit mag je niet invullen in de functie want dan is de noemer gelijk aan $0$. Het domein is dan $\langle \gets, 4 \rangle\cup \langle 4, \to \rangle$.Als $x$ heel groot wordt dan gaat $\frac{x}{4-x}$ naar $-1$ (de $4$ in de noemer heeft geen invloed meer als $x$ heel groot: $\frac{x}{4-x}\approx \frac{x}{-x}=-1$) De horizontale asymptoot is $y=-1$. Het bereik is dan $\langle \gets, -1 \rangle\cup \langle -1, \to \rangle$.  Beide grafieken hebben zowel een horizontale als een verticale asymptoot. Schuif de standaard gebroken functie $\frac{1}{x}$ $1$ naar links: $\frac{1}{x+1}$.Vermenigvuldig ten opzichte van de x-as met $-4$: $-4\cdot \frac{1}{x+1}=- \frac{4}{x+1}$.Schuif met $4$ omhoog: $- \frac{4}{x+1}+4= 4- \frac{4}{x+1}$.      e.Maak van de $-1$ in de functie $-1-\frac{4}{x-4}$ een breuk (zorg dat de breuken gelijknamig worden:$-1-\frac{4}{x-4}=\frac{-1\cdot (x-4)}{x-4}-\frac{4}{4-x}=\frac{-x+4}{x-4}-\frac{4}{4-x}=\frac{-x}{4-x}=\frac{x}{4-x}$Noreen heeft gelijk.      f.Uit vraag e. weten we dat $g(x)=-1-\frac{4}{x-4}$.Ga uit van de standaard gebroken functie: $\frac{1}{x}$. Verschuif eerst $4$ naar rechts: $\frac{1}{x-4}$Vermenigvuldig met $-4$ ten opzichte van de x-as: $-4\cdot \frac{1}{x-4}=-\frac{4}{x-4}$Verschuif nu $-1$ naar beneden: $-1-\frac{4}{x-4}$.      g. Los exact op: $4-\frac{4}{x+1}=\frac{x}{4-x}$Schrijf de linkerkant als één breuk: $\frac{4x+4}{x+1}-\frac{4}{x+1}=\frac{x}{4-x}$ oftewel $\frac{4x}{x+1}=\frac{x}{4-x}$Kruislings vermenigvuldigen geeft: $16x-4x^2=x^2+x$Alles naar één kant brengen: $5x^2-15x=0$$5x$ buiten haakjes brengen: $5x(x-3)=0$Dit geeft $5x=0 \vee x-3=0$Conclusie: er zijn twee oplossingen: $x=0$ en $x=3$.(Tip: controleer de oplossingen door in te vullen of door te kijken naar de grafieken)

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in