Toets Wiskunde

Moderne Wiskunde B 12e ed/FLEX deel 1 - Hoofdstuk 3 - Functies en grafieken oefentoetsen & antwoorden

12e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: Functie en functiewaarde, Domein en bereik, Gebroken functies, Soorten functies, Vergelijkingen oplossen.

Examendomein: B - Functies, grafieken en vergelijkingen

Moderne Wiskunde B 12e ed/FLEX deel 1
Toets Wiskunde
Moderne Wiskunde B 12e ed/FLEX deel 1
Online maken
Toets afdrukken
a) $f(3)$ betekent de functiewaarde bij $x=3$.Je berekent de functiewaarde $f(3)$ door in het functievoorschrift $f(x)$ in te vullen $x=3$. b) Domein: Alle waarden van $x$ waarvoor een functiewaarde $f(x)$ bestaat, vormen samen het domein van $f$. Het domein van de functie $f$ kun je bepalen door na te gaan welke mogelijke waarden van $x$ je in het functievoorschrift mag invullen.Bereik: Alle functiewaarden die kunnen voorkomen, vormen het bereik van de functie $f$. Het bereik van een functie $f$ kun je bepalen door na te gaan welke mogelijke waarden de functie kan aannemen.c) Indien $f(x)$ een gebroken functie is, kun je onderzoeken of er een horizontale asymptoot is door waarden van $x$ te nemen die ver van $0$ in te vullend) Indien $f(x)$ een tweedegraadsfunctie of kwadratische functie is, geldt: $f(x)=ax^2+bx+c$, waarbij geldt $a\neq 0$. a) $f(x)=\frac{8}{x^4+2}$Bepalen domein:De noemer $x^4+2$ wordt nooit gelijk aan $0$. We kunnen dus alle waarden invullen voor $x$Het domein van $f(x)$ is $\mathbb{R}$.Bepalen bereik:$x^4 \geq 0$ voor alle $x$. Dan is de noemer $x^4+2 \geq 2$ voor alle $x$. De teller in de breuk $f(x)=\frac{8}{x^4+2}$ is gelijk aan $8$ voor alle $x$.De noemer in de breuk is gelijk aan $2$ voor $x=0$Voor toenemende en afnemende waarden van $x$ wordt de noemer steeds groter.De breuk $f(x)=\frac{8}{x^4+2}$ is dan altijd kleiner dan $4$. Immers als de teller in de breuk gelijk is aan $8$ voor alle $x$ en de noemer groter wordt dan $2$, dan is de breuk maximaal gelijk aan $4$. Als de noemer groter wordt, neemt de waarde van de breuk en dus de functiewaarde af. Dus het bereik is $\langle \gets, 4]$Conclusie: Het domein van $f$ is $\mathbb{R}$ en het bereik is $\langle \gets, 4]$.b) $g(x)=2x^2+6$Bepalen domein:De functie $g(x)=2x^2+6$ heeft een functiewaarde voor iedere willekeurige waarde van $x$.Het domein is $\mathbb{R}$Bepalen bereik: De functie $m(x)=x^2$ is een dalparabool met een top door de oorsprong.De functie $n(x)=x^2$ is een dalparabool met een top door de oorsprong. (het is dezelfde functie als de vorige alleen vermenigvuldigd met de $x$-as met een factor $2$, dus de parabool wordt smaller).De functie $g(x)=2x^2+6$ is hetzelfde als de functie $n(x)$ alleen $6$ omhoog geschovenDit betekent dat de grafiek van $g(x)$ een dalparabool is met een de top in het punt $(0,6)$.Conclusie: het domein van $g$ is $\mathbb{R}$ en het bereik is $[6, \to \rangle$. c) $h(x)=7-\sqrt{3x-9}$Bepalen domein:De term onder de wortel mag niet kleiner dan $0$ worden We lossen op $3x-9 \geq 0$Dit geeft $x\geq 3$.Dit is het domein: $[ 3, \to \rangle$Bepalen bereik:De term $\sqrt{3x-9}$ is $0$ of groter dan $0$.Als de term gelijk is aan $0$ dan is $7-\sqrt{3x-9}$ gelijk aan $7$.Als de term groter is dan $0$ dan is $7-\sqrt{3x-9}$ kleiner dan $7$.Het bereik is $\langle \gets, 7]$.Conclusie:Conclusie: het domein van $h$ is $[ 3, \to \rangle$ en het bereik van $h$ is $\langle \gets, 7]$ a) Horizontale asymptoot:Je kunt onderzoeken of er een horizontale asymptoot is door waarden van $x$ die ver van $0$ liggen in te vullen.Als je voor $x$ waarden invult die ver van $0$ liggen komt de waarde van de breuk $\frac{10}{2x-1}$ dicht bij $0$.dus $f(x)=7-\frac{10}{2x-1}$ komt dicht bij $7$.Horizontale asymptoot: $y=7$.Verticale asymptoot:Voor een verticale asymptoot kijk je naar waarden van $x$ waarvoor de noemer van de breuk in een gebroken functie gelijk is aan $0$:In de breuk $\frac{10}{2x-1}$  geldt dat de noemer $2x-1=0$ als $x=\frac{1}{2}$Verticale asymptoot:  $x=\frac{1}{2}$b) Horizontale asymptoot:Je kunt onderzoeken of er een horizontale asymptoot is door waarden van $x$ die ver van $0$ liggen in te vullen.Als je voor $x$ waarden invult die ver van $0$ liggen komt de waarde van de breuk $\frac{4}{x^2-4x-5}$ dicht bij $0$.dus $g(x)=2-\frac{4}{x^2-4x-5}$ komt dicht bij $2$.Horizontale asymptoot: $y=2$.Verticale asymptoot:Voor een verticale asymptoot kijk je naar waarden van $x$ waarvoor de noemer van de breuk in een gebroken functie gelijk is aan $0$:In de breuk $\frac{4}{x^2-4x-5}$ is de noemer $x^2-4x-5=0$ als $(x-5)(x+1)=0$ of $x=5 \vee x=-1$ Verticale asymptoten: $x=-1$ en $x=5$. De grafiek van iii heeft als enige een beginpunt. Dit is dus de wortelfunctie 2x−1\sqrt{2x-1}2x−1​. De x-coördinaat van het beginpunt is de xxx waarvoor geldt dat 2x−1=02x-1=02x−1=0. Dit is bij x=0.5x=0.5x=0.5. Dit klopt ook in de grafiek.De grafiek van j(x)j(x)j(x) heeft als enige een asymptoot. Dit is dan de grafiek van functie 2⋅0,5x2\cdot 0,5^x2⋅0,5x. De groeifactor is kleiner dan 111 dus het is een dalende functie. Dit klopt met de grafiek. Bij x=0x=0x=0 vinden we het beginpunt 222. Ook dit komt overeen met de grafiek.Er zijn twee parabolen: ggg en hhh. De grafiek van (x−2)(x+3)(x-2)(x+3)(x−2)(x+3) heeft snijpunten in x=2x=2x=2 en x=−3x=-3x=−3. Dit komt overeen met ggg.De grafiek van hhh heeft een top in (2,0)(2,0)(2,0). Dit komt overeen met de functie 2(x−2)22(x-2)^22(x−2)2. Immers a(x−p)2+qa(x-p)^2+qa(x−p)2+q heeft als top (p,q)(p,q)(p,q)De grafiek van fff blijft over. Deze heeft een maximum en een minimum. Dit komt overeen met de derdegraadsfunctie x3−4x2+4x^3-4x^2+4x3−4x2+4. a) $(x+5)^2=(x+5)(2x+7)$We schrijven de vergelijking in de vorm:$(x+5)(x+5)=(x+5)(2x+7)$We herkennen nu de vorm $A \cdot B =A \cdot C$. Dus een oplossing is $B=C$:$x+5=2x+7$$x=-2$Tip: controleer je antwoord door de gevonden waarde voor $x$ te substitueren in de oorspronkelijke vergelijking en ga na dat de gevonden waarde voor $x$ voldoet.b)$\sqrt{2x-1}=\frac{1}{5}x+2$.Links en rechts kwadrateren:$2x-1=(\frac{1}{5}x+2)^2$$2x-1=\frac{1}{25}x^2+\frac{4}{5}x+4$Alles naar een kant halen en alles vermenigvuldigen zodat de breuk voor $x^2$ verdwijnt: $\frac{1}{25}x^2- 1\frac{1}{5}x+5=0$$x^2- 30x+125=0$Ontbinden in factoren: $(x-5)(x-25)=0$$x-5=0 \vee x-25=0$$x=5 \vee x=25$Vul de gevonden oplossingen in de oorspronkelijke vergelijking en ga na dat beide oplossingen voldoen.Conclusie: $\sqrt{2x-1}=\frac{1}{5}x+2$ heeft als oplossingen van $x-5=0 \vee x-25=0$c) $\frac{3x^2+2}{4x^2-7x-16}-1=0$.Herschrijf de vergelijking. Werk de noemer in de breuk weg, door links en rechts te vermenigvuldigen met ${4x^2-7x-16}$:$\frac{3x^2+2}{4x^2-7x-16}=1$$(3x^2+2)=(4x^2-7x-16)$Breng alles naar één kant:$x^2-7x-18=0$Ontbind in factoren:$(x+2)(x-9)=0$$x=-2 \vee x=9$Vul de gevonden oplossingen in de oorspronkelijke vergelijking en ga na dat beide oplossingen voldoen.Conclusie: $x=-2 \vee x=9$ zijn oplossingen van $\frac{3x^2+2}{4x^2-7x-16}-1=0$. a) Bepalen domein:De noemer $x-1$ mag niet gelijk zijn aan $0$. We kunnen dus alle waarden $x$ uitgezonderd de waarde $x=1$Het domein van $f$ is $\langle \gets,1 \rangle \bigcup \langle 1, \rangle$.Bepalen bereik:Voor toenemende waarden van $x$ nadert $\frac{2}{x-1}$ naar $0$ maar blijft gelden $\frac{2}{x-1} > 0$voor alle $x$.Voor afnemende waarden van $x$ nadert $\frac{2}{x-1}$ naar $0$ maar blijft gelden $\frac{2}{x-1} < 0$voor alle $x$.Dus $f(x)=3+\frac{2}{x-1}$ kan alle waarden aannemen, uitgezonderd $3$Dus het bereik is $\langle \gets,3 \rangle \bigcup \langle 3, \rangle$.Conclusie: Het domein van $f$ is$\langle \gets,1 \rangle \bigcup \langle 1, \rangle$ en het bereik is $\langle \gets,3 \rangle \bigcup \langle 3, \rangle$.b) Horizontale asymptoot:Je kunt onderzoeken of er een horizontale asymptoot is door waarden van $x$ die ver van $0$ liggen in te vullen.Als je voor $x$ waarden invult die ver van $0$ liggen komt de waarde van de breuk $\frac{2}{x-1}$ dicht bij $0$.dus $f(x)=2+\frac{2}{x-1}$ komt dicht bij $2$.Horizontale asymptoot: $y=2$.Verticale asymptoot:Voor een verticale asymptoot kijk je naar waarden van $x$ waarvoor de noemer van de breuk in een gebroken functie gelijk is aan $0$:In de breuk $\frac{2}{x-1}$  geldt dat de noemer $x-1=0$ als $x=1$Verticale asymptoot: $x=1$c) $f(x)=3+\frac{2}{x-1}$, $k: y=2x+3$.Om de snijpunten te bepalen, los op:$3+\frac{2}{x-1}=2x+3$Links en rechts vermenigvuldigen met $x-1$ en uitwerken:$3 \cdot (x-1) +2=(2x+3) \cdot (x-1)$$3x-3+2=2x^2-2x+3x-3$$3x-1=2x^2+x-3$Alles naar één kant brengen:$2x^2-2x+2=0$Links en rechts delen door $2$:$x^2-x+1=0$Met behulp van de $abc$-formule wordt gevonden:$x=\frac{-(-1) \pm \sqrt{(-1)^2-4 \cdot -(1) \cdot 1}}{2 \cdot 1}$$x=\frac{1 \pm \sqrt{5}}{2}$$x=\frac{1}{2} - \frac{1}{2} \sqrt{5} \vee x=\frac{1}{2} + \frac{1}{2} \sqrt{5}$De $x$-coördinaten behorende bij snijpunten van $f$ met lijn $k$ zijn:$x=\frac{1}{2} - \frac{1}{2} \sqrt{5}$$x=\frac{1}{2} + \frac{1}{2} \sqrt{5}$ a) $f(x)=6x-x^2$Noem het te vinden punt $R$. Dit is de top van de grafiek. De coördinaten zijn $x_{top}$ en $y_{top}$. We kunnen de $x_{top}$ op $2$ manieren vinden.We bepalen de snijpunten $S_1$ en $S_2$ van de grafiek van $f$ met de $x$-as. Nu ligt $x_{top}$ precies in het midden van deze $2$ punten (want iedere parabool is symmetrisch). De  snijpunten $S_1$ en $S_2$ van de grafiek van $f$ met de $x$-as door op te lossen: $f(x)=0$.$6x-x^2=0$Ontbind in factoren en los op:$x(6-x)=0$$x=0 \vee 6-x=0$$x=0 \vee x=6$Snijpunten $f$ met de $x$-as: $S_1(0,0)$ en $S_2(6,0)$. Immers de punten liggen op de $x$-as dus de $y$-coördinaat van is $0$.De $x$-coördinaat van de top is nu $3$ (het midden). Dus $x_{top} = 3$. $y_{top}=f(x_{top} )= f(3) = 6 \cdot 3 - 3^2 = 9$. Dus $R(3,9)$Conclusie: $p = y_{top} = 9$.ALTERNATIEF: de $x_{top}$ kan ook direct worden berekend met de formule $x_{top}=\frac{-b}{2a}$ waarin $a$ het getal is voor de $x^2$ en $b$ het getal voor de $x$ in de functie $f$. Hier is $a=-1$ en $b=6$ en dus $x_{top}=\frac{-6}{2\cdot -1}=3$.$y_{top}$ kan  nu berekend worden zoals hierboven.  b) Bepaal oppervlakte rechthoek $DCBA$:De oppervlakte van een rechthoek kunnen we berekenen door lengte keer breedte. We zien in figuur 2 dat we als breedte bijvoorbeeld $DC$ en als lengte $AD$ kunnen nemen. De breedte $DC$ kan als volgt worden berekend: Gegeven is dat $x_D=q$ en $x_C=6-q$Hieruit volgt voor de breedte $DC=(6-q) -q=6-2q$ De lengte $AD$ krijgen we door te realiseren dat dit precies de functiewaarde in het punt $q$ is. Dus $AD=f(q)$ oftewel de y-waarde van het punt $A$. $AD=f(q)=6q-q^2$Oppervlakte rechthoek $DCBA$ is gelijk aan de breedte $DC$ keer lengte $AD$. Denk aan de haakjes. Er volgtOppervlakte $= DC \cdot AD= (6-2q)(6q-q^2)$Conclusie: aangetoond is dat $S=(6-2q)(6q-q^2)$

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in