Deze toets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: Pluriforme samenleving
Toets Maatschappijleer
Thema's Maatschappijleer
Online maken
Toets afdrukken
een groep waarbinnen sommige waarden, normen en andere cultuurkenmerken afwijken van de dominante cultuur.het gevoel dat mensen bij elkaar horen en waarbij mensen onderling verbonden zijn.manier waarop mensen anderen stimuleren of dwingen zich aan de geldende normen te houden.visie volgens welke culturen gelijkwaardig aan elkaar zijn en waarbij het gedrag binnen die cultuurgroep alleen beoordeeld kan worden naar de maatstaven van die cultuur zelf.vaststaand beeld van een groep mensen die je allemaal hetzelfde kenmerk of dezelfde kenmerken toeschrijft.dat tegenstellingen tussen twee groepen steeds sterker worden waarbij zij steeds meer tegenover elkaar komen te staan.beleid dat Nederland voert en waarbij ze strenge voorwaarden stelt wie in Nederland mag blijven.verdrag dat stelt dat het land waar de asielzoeker het Schengengebied binnenkomt, verantwoordelijk is voor de asielaanvraag.het opgeven van de eigen culturele identiteit en het volledig aanpassen aan de dominante cultuur.verschijnsel waarbij mensen zich organiseerden rond hun geloof of overtuiging.het erkennen dat er naast je eigen denkbeelden, gewoonten en kenmerken, ook andere zijn van gelijke waarde. Twee van de volgende:de socialisatiefunctiehet leiden tot een gemeenschappelijk referentiekaderde gedragsregulerende functie Drie van de volgende:woonomgevinggeneratiemaatschappelijke positiegendermigratieachtergrondgodsdienst en levensbeschouwing InternalisatieLet op: socialisatie is het aanleren van waarden, normen en gewoonten en het resultaat hiervan is internalisatie: dan gaat het automatisch, dus vanzelf). Pushfactoren zijn omstandigheden waardoor iemand zijn land wil verlaten.Pullfactoren zijn omstandigheden die een land aantrekkelijk maken om naartoe te trekken. Het verschil is dus dat push gaat dus om factoren om een land te verlaten, pull gaat om factoren die een land aantrekkelijk maken. In de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM). Vermijding - conflict - aanvaarding. 3 4 5 2 1 Toelichting: Hierin is het accepteren van machtsverschillen te herkennen.Hierin is te herkennen dat het belang van de groep, het gezin, voor dat van het individu, het oudste kind, gaat, dus collectivistisch.Hierin is te herkennen dat genderrollen door elkaar lopen, dus feminien.Hierin is de nadruk op regels, controle en voorspelbaarheid te herkennen, dus sterk onzekerheidsvermijdend.Hierin is de gerichtheid op de toekomst te herkennen. Het niet aannemen van een sollicitant die niet de juiste diploma’s heeft, is geen discriminatie, omdat discriminatie het ongelijk behandelen van iemand is op grond van kenmerken die in de gegeven situatie niet van belang zijn.Iemands diploma is in een sollicitatieprocedure wél van belang, dus mag daar onderscheid in gemaakt worden zonder dat het discriminatie is. Door individualisering werden waarden als persoonlijke vrijheid, zelfontplooiing en eigen verantwoordelijkheid belangrijker.Deze waarden sluiten aan bij het streven naar gelijke rechten en gelijke behandeling van vrouwen omdat zij zichzelf hierdoor op meerdere fronten beter konden ontplooien/meer eigen verantwoordelijkheid kregen, meer persoonlijke vrijheid kregen.Toelichting:Zorg dat je antwoord in ieder geval een van de volgende bevat: meer kan ontplooien, meer eigen verantwoordelijkheid of meer persoonlijke vrijheid. Bij ontplooien, denk aan: recht op studie en werkBij eigen verantwoordelijkheid denk aan: financiële onafhankelijkheid. Bij persoonlijke vrijheid, denk aan: zelf weten of en wanneer je kinderen wil krijgen en of en met wie je wil trouwen. In de bron is sprake van gezinshereniging. Dit houdt in dat mensen die legaal in Nederland verblijven hun gezin mogen laten overkomen.Dit is in de bron te herkennen aan de Syrische asielzoekster die haar gezinsleden wilde nareizen omdat haar echtgenoot en kinderen een machtiging tot voorlopig verblijf hadden gekregen. Toelichting:Het andere type volgmigratie is gezinsvorming. Hiervan is in dit geval geen sprake het gezin is immers al gevormd, maar wil weer herenigd worden. Zorg dat je een omschrijving van gezinshereniging geeft. Zorg dat je vervolgens een tekstelement noemt waarop je je antwoord baseert. De twee morele verplichtingen zijn zorg voor het welzijn van de eigen bevolking binnen de grenzen en zorg voor mensen in nood buiten de grenzen.Nederland heeft een morele verplichting naar de Syrische vrouw om haar naar haar gezin in Nederland te laten afreizen.Echter is in de bron te lezen dat er een asielcrisis is door de enorme druk op het asielsysteem en volle asielzoekerscentra, hier heeft de bevolking binnen de grenzen last van krijgen. Zo zie je de afweging tussen de twee morele verplichtingen van de overheid terug in de bron. Toelichting: Dit staat niet volledig in de bron, maar noemen dat het momenteel moeilijk is voor de Nederlandse bevolking om een woning te vinden vanwege een tekort aan huizen is ook goed. Dit geldt voor de eigen bevolking, en de komst van asielzoekers vergroot de druk op de huizenmarkt.Daarnaast moet uit je antwoord blijken dat er altijd een afweging te maken is tussen de belangen van de bevolking binnen de grenzen en mensen in nood buiten de grenzen. Juridisch burgerschap geeft aan alle burgers gelijke politieke en sociale rechten, ongeacht hun geslacht, geloof of etnische achtergrond en maatschappelijk burgerschap gaat over het als goed burger meedoen aan de pluriforme en democratische samenleving.De moskeeën en islamitische organisaties beroepen zich op hun juridisch burgerschap want vinden dat ze niet gelijk behandeld worden, terwijl de onderwijsminister ze aanspreekt op hun maatschappelijk burgerschap: hij vindt (de inhoud van de) lessen op de weekendschool blijkbaar niet passen bij de verantwoordelijkheden die horen bij goed burgerschap binnen de pluriforme samenleving.Toelichting: Noem en omschrijf allereerst de beide soorten burgerschap.Verbind vervolgens de omschrijving aan de tekst waarbij de verschillen tussen de twee soorten burgerschap duidelijk worden. Media hebben een grote rol in de beeldvorming ten aanzien van groepen mensen waardoor ze invloed hebben op hoe groepen mensen gecategoriseerd worden.Uit de bron blijkt dat onderzoek door de media, NRC en Nieuwsuur, naar buiten heeft gebracht dat er op de salafistische weekendscholen werd geleerd om de Nederlandse ‘ongelovige samenleving af te wezen, waarbij ook de doodstraf voor homoseksuelen aan bod kwam. Door dergelijke mediaberichtgeving zou bij mensen een beeld van de groep (islamitische) mensen kunnen ontstaan waarbij ze allemaal in één hokje worden gestopt.Toelichting:Beschrijf eerst de rol van de media bij hokjesdenken en wat hokjesdenken is.Verbind deze rol van de media nu aan de bron en geef een voorbeeld van deze rol in hokjesdenken uit de bron. Zeker wanneer mensen niet tot een bepaalde groep behoren of met een bepaalde groep in aanmerking komen vormen zij hun beeld van deze groep vooral op basis van de media.
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.