Toets Frans

Libre Service 4e ed/LRN-line - Unité 3 - Objectif action oefentoetsen & antwoorden

LRN-line

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: Woorden en zinnen, grammatica (trappen van vergelijking, Werkwoorden op -ir, vragende voornaamwoorden), schrijven.

Libre Service 4e ed/LRN-line
Toets Frans
Libre Service 4e ed/LRN-line
Online maken
Toets afdrukken
de oorlog (§3.2)de vervuiling (§3.2)besparen (§3.2)iemand anders (§3.2)de sociale media (§3.2)de behoefte (§3.3)de vrijwilliger (§3.3)zich inzetten (§3.3)de organisatie (§3.7)gezamenlijk (§3.7)de maatschappij (§3.7)de werkloosheid (§3.7) clair (§3.5)tout le monde (§3.5)mettre en ligne (§3.5)la pauvreté (§3.5)ensemble (§3.5)la décision (§3.5)l’objectif (§3.5)l’énergie solaire (§3.9)l’environnement (§3.9)consommer (§3.9)utile (§3.9)écolo(gique) (§3.9) Je ne peux absolument pas accepter cette situation. (§3.5)Il faut agir tout de suite parce que c’est urgent. (§3.5)J’ai fait un don pour aider les réfugiés. (§3.5)Tu dois signer cette pétition. / Il faut signer cette pétition. (§3.5) 1=d / 2=g / 3=i / 4=e / 5=a / 6=h / 7=b / 8=c / 9=f De vergrotende trap in het Frans maak je door het woordje plus voor het bijvoeglijk naamwoord of voor het bijwoord te zetten. Als je een vergelijking maakt met iets of iemand, dan zet je het woordje que achter het bijvoeglijk naamwoord of bijwoord. Kijk maar: Jeanine est plus intélligente que sa copine (Jeanine is intelligenter dan haar vriendin).Bernard travaille plus rapidement que son frère (Bernard werkt harder dan zijn broer). De overtreffende trap van een bijvoeglijk naamwoord maak je door de lidwoorden le, la of les voor de vergrotende trap te zetten.Kijk maar:Jeanine est la plus intélligente de sa classe (Jeanine is de intelligentste van haar klas).De overtreffende trap van een bijwoord maak je door het lidwoord le voor de vergrotende trap te zetten.Kijk maar:Bernard travaille le plus rapidement de sa famille (Bernard werkt het snelst van zijn familie). Een vraagwoord (zoals qui, comment, etc.) staat vaak aan het begin van de zin. In de spreektaal zien we soms dat het vraagwoord helemaal aan het eind van een zin staat. Er zijn drie manieren waarop je na een vraagwoord de zin kunt afmaken, te weten:met intonatie (je intonatie gaat omhoog aan het eind van de zinComment tu vas au collège?met est-ce queComment est-ce que tu vas au collège?met inversie (persoonsvorm en onderwerp worden omgedraaid)Comment vas-tu au collège? ‘wat’ als onderwerp: qu’est-ce qui (wat gaat er goed? = qu’est-ce qui va bien?)‘wat als lijdend voorwerp: qu’est-ce que (wat doet zij? = qu’est-ce qu’elle fait?)‘wat in combinatie met een voorzetsel: avec quoi (waar leer je mee? = tu apprends avec quoi?) Mon prof de français est plus sympa/gentil que mon prof de maths. Élisa est plus petite que la plupart de sa classe. In dit voorbeeld is het bijvoeglijk naamwoord ‘petit’ in de vrouwelijke vorm geschreven (dus +e), omdat deze verwijst naar ‘Élisa’. Mon meilleur copain travaille plus fort que moi. Fort is een bijwoord dat geen ‘-ment’ erachter krijgt. ‘Hard werken’ betekent dus ‘travailler fort’, dat is een vaste combinatie.La voiture de mon père roule plus vite/rapidement que la voiture de ma mère.Je te connais moins bien que mes potes. In dit geval is ‘goed’ een bijwoord, want het zegt iets over ‘kennen’. Je gebruikt dus bien, en niet bon.C’est un livre aussi intéressant que le film.C’est une fille plus sympa/gentille que l’autre. Noah est le plus beau garçon du monde. Je suis amoureuse! In dit geval staat het bijvoeglijk naamwoord vóór het zelfstandig naamwoord (want ‘beau’ hoort in het rijtje uitzonderingen die vóór het zelfstandig naamwoord komen) en in de mannelijke vorm, want het gaat over ‘garçon’, een mannelijk woord.Ma classe est la meilleure! In dit geval staat het bijvoeglijk naamwoord ‘meilleure’ in de vrouwelijke vorm, omdat het iets zegt over ‘classe’. Dit zelfstandig naamwoord is vrouwelijk, dus krijgt je bijv.nw een extra ‘e’.Anna et Mohammed sont les plus grands du club. Aangezien Anna en Mohammed twee personen zijn en een van de twee mannelijk is, krijgt het bijv.nw ‘grand’ hier een ‘s’ erbij. Bedenk bij zo’n opdracht altijd eerst: gaat het hier om een regelmatig of onregelmatig werkwoord? Gaat het om een onregelmatig werkwoord, zoals boire, devoir of connaître, dan kijk je naar de werkwoordstijd (présent, passé composé, futur, etc.) en vul je de vervoeging in. Dit moet je uit je hoofd leren, want er is geen regel voor.Gaat het om een regelmatig werkwoord, zoals finir, dan check je eerst om welke tijd het gaat. Als je dat vervolgens weet, dan pas je het regeltje toe:Présent: stam (hele ww - ir) + uitgang, bijv. je finisPassé composé: een vorm van ‘avoir’ + vd (fini / rougi / choisi, etc), bijv. j’ai finiFutur: hele werkwoord + uitgangen van avoir, bijv. je finirai Tu rougis souvent?Elle a choisi le menu végétarien?Je bois beaucoup d’eau.On devait moins consommer.Monsieur, vous avez reçu mon mail?Nous connaîtrons tous nos camarades de classe!Ils finiraient le travail avant six heures. Manon devrait économiser de l’argent. Comment est-ce que tu réussiras ton examen de français? Je reçois beaucoup de lettres d’amour.La semaine dernière, nous avons bu un verre ensemble. Les plantes grandissent mieux sans gaz à effet de serre.  Quelle est ton film préfére?Comment tu t’appelles?Qui est-ce qui a regardé le match de football hier soir?Le test de français est quand exactement?Qu’est-ce qui se passe?Pourquoi nous devons apprendre tellement de mots?Qui est-ce que tu a rencontré pendant les vacances?Combien d’élèves il y a dans la classe?Qu’est-ce que vous avez fait ce week-end?Tu es allé en vacances avec qui?Le train pour Paris part à quelle heure?Où est-ce que tu vas cet été? Let op: dit zijn voorbeelden uit de woorden en zinnen van 3.9.Tu devrais économiser l’eau.Tu devrais prendre le car/le bus (parce que ce n’est pas cher).Tu devrais éteindre la lumière quand tu quittes une pièce.Tu devrais trier les déchets.Tu devrais manger les produits bio.Tu devrais utiliser l’énergie solaire. Onderstaand antwoord is een voorbeeld. De onderstaande tekst is samengesteld uit zinnetjes van paragraaf 3.5. Bedenk altijd goed aan wie je de tekst schrijft. Tegen vrienden zeg je bijvoorbeeld ‘tu’ en tegen een onbekende ‘vous’. Schrijf je aan meerdere mensen, gebruik je ook ‘vous’. Begin en eindig je tekst altijd netjes (bonjour, salut, Madame, Monsieur…/ bien à vous, au revoir, cordialement). Bonjour!J’ai fait un don pour aider les réfugiés, mais je ne peux absolument pas accepter cette situation. Il faut agir tout de suite parce que c’est urgent. Rendez-vous sur la place le 15 mars.  Contactez-moi si vous avez une meilleure idée. Il faut envoyer le message à tout le monde.Merci beaucoup!Bien à vous,[nom] 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in