Toets Wiskunde

Getal en Ruimte 13e ed/FLEX deel 2 - Hoofdstuk 8 - Herleiden en machten oefentoetsen & antwoorden

13e editie

Deze toets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: Herleiden en de rekenvolgorde, Haakjes wegwerken, Macht, grondtal en exponent, Machten en letters, Machten van machten, en de wetenschappelijke notatie.

Getal en Ruimte 13e ed/FLEX deel 2
Toets Wiskunde
Getal en Ruimte 13e ed/FLEX deel 2
Online maken
Toets afdrukken
Herleiden betekent zo kort mogelijk schrijven.In $5^4$ noemen we de 5 het grondtal en de 4 de exponent.$–3a + 4a = a$$–3a$ en $4a$ zijn de termen, en het antwoord $a$ is de som.$–2a \cdot 5a = –10a^2$$–2a$ en $5a$ zijn de termen, en het antwoord $–10a^2$ is het product.Haakjes, machtsverheffen, delen en als laatste optellen en aftrekken. In som a) mag je de twee termen niet van elkaar aftrekken. a² Is niet hetzelfde als a³. En je mag al helemaal niet de exponenten bij elkaar optellen, dat doe je alleen bij een vermenigvuldiging. Het goede antwoord is dus: kan niet.In som b) zijn de exponenten (5 en 3) met elkaar vermenigvuldigd. Maar je moet ze juist bij elkaar optellen. Het goede antwoord is dus: –8a8–8a^8–8a8Het moet dus zo:–2a2– 4a3=–2a^2 – \, 4a^3 =–2a2–4a3= kan niet–2a5⋅4a3=–8a8–2a^5 \cdot{4a^3} = –8a^{8}–2a5⋅4a3=–8a8 9(x–2)=9x – 18=9(x – 2) = 9x\ –\ 18=9(x–2)=9x – 18=9(x– 2)9(x –\ 2)9(x– 2) betekent eigenlijk 9⋅(x – 2)9 \cdot (x\ –\ 2)9⋅(x – 2)Om de haakjes weg te krijgen moet je dus alles binnen de haakjes keer 9 doen.–9(x\ – 2)=–9(x\  –\ 2)=–9(x – 2)=–9x+18–9x + 18–9x+18–(x+2)=–(x + 2)=–(x+2)=–x – 2–x\ –\ 2–x – 2De – die voor de haakjes staat betekent eigenlijk –1, er staat dus eigenlijk –1⋅ (x+2)–1 \cdot  (x + 2)–1⋅ (x+2) maar die 1 laten we in de wiskunde weg en het keer-teken ook2(x – 7) – (x – 9)=2(x\ –\ 7)\ –\ (x\ –\ 9) =2(x – 7) – (x – 9)=2x – 14 – x+9=2x\ –\ 14\ –\ x + 9 =2x – 14 – x+9= x – 5x\ –\ 5x – 53y(2x – 5)=3y(2x\ –\ 5) =3y(2x – 5)=6xy – 15y6xy\ –\ 15y6xy – 15y1½(4a+2b) – (4b – 2)=1½(4a + 2b)\ –\ (4b\ –\ 2) =1½(4a+2b) – (4b – 2)=6a+3b – 4b+2=6a + 3b\ –\ 4b + 2 =6a+3b – 4b+2= 6a – b+26a\ –\ b + 26a – b+2–(–3k – 9)+5(k – 2)=–(–3k\ –\ 9) + 5(k\ –\ 2) =–(–3k – 9)+5(k – 2)=3k+9+5k – 10=3k + 9 + 5k\ –\ 10 = 3k+9+5k – 10=8k – 18k\ –\ 18k – 1 $2^5 = 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2  \cdot 2 = 32$$3^4 = 3 \cdot 3 \cdot 3 \cdot 3 = 81$$5^3 = 5 \cdot 5 \cdot 5 = 125$Dus $5^3$ is groter dan $3^4$$–2^4 = –2 \cdot 2 \cdot  2 \cdot  2 = –16$$(–2)^4 = –2 \cdot –2 \cdot  –2 \cdot  –2 = 16$Want het aantal minnen is 4, en dan is het antwoord positief. $3x\cdot x^2 = 3x^3$$9x^5\ –\ 7x^3 = kan\ niet$$x^4\ –\ x^2 = kan\ niet$$–7y^9\ +\ 6y^9 = –y^9$$–y^2\cdot 6y^3 \cdot y = –6y^6$$19a^5 \cdot 2a^5 = 38a^{10}$ $7ab − 5ac = $ kan nietAftrekken kan niet, de letters in de termen zijn niet gelijk$–2 \cdot 7p + 3 \cdot 2p =$ $–14p + 6p = –8p$In de opgave moet je vermenigvuldigen en optellen, dus de rekenvolgorde is hier belangrijk: je gaat eerst vermenigvuldigen en dan pas optellen.$5a\ –\ 3b\ –\ 4a +b = a\ – 2b $Eerst neem je de a’tjes samen, en dan de b’tjes. Dus $5a\ –\ 4a = a$ en dan $–3b + b = –2b$$–2x \cdot 4y\ –\ 2y \cdot –3x=$$–8xy + 6xy = –2xy$$3x \cdot –2y\ –\ 7 \cdot –2x=$$–6xy + 14x$xy en x kun je niet meer bij elkaar optellen, maar je hebt het wel korter geschreven (herleid) dus je moet hier niet: “kan niet” opschrijven!$c\ –\ a\ –\ b + c\ –\ 1 + a + 2=$$–b + 2c + 1$Eerst de a’tjes samennemen, dan de b’tjes, maar daar is er maar eentje van, dan de c’tjes, en als laatste de gewone getallen, maar die mag je ook wel eerst doen. $2c\ –\ b + 1$ is goed, maar $1\ –\ b + 2c$ ook.$–2\ –\ x\ –\ y\ +2 + x\ –  y= –2y $Tip: Onthoud dat je cijfers en letters altijd met elkaar kunt vermenigvuldigen, maar alleen kunt optellen en aftrekken als de termen gelijk zijn.Dus:  $2a \cdot 3b = 6ab$, maar $2a + 3b =$ kan niet. De rechthoek links:Omtrek = $a\ –\ 4 + 7 + a\ –\ 4\ + 7 = 2a + 6$Oppervlakte = $(a\ –\ 4) \cdot 7 = 7a\ –\ 28$De rechthoek rechts:Omtrek = $q\ –\ a\ + 2a + q\ –\ a + 2a = 2q + 2a$Oppervlakte = $2a (q\ –\ a) = 2aq\ –\ 2a^2$ Noem de leeftijd van Valerie x.De leeftijd van Wim is dan x + 4Samen zijn ze x + x + 4 = 2x + 4Klaas is 2 keer zo oud als Valerie en Wim samen, dus 2(2x + 4) = 4x + 8Klaas is 32 jaar oud, dus 4x + 8 = 32Er staat dus eigenlijk, dat je 32 krijgt als je 4x neemt, en daar 8 bij optelt.4x is dus 32 – 8 = 24Als 4 keer x hetzelfde is als 24, dan is x dus 24 : 4 = 6Valerie is dus 6 jaar oud, haar broer Wim is 6 + 4 = 10, en Klaas is 32. $7 + 3 \cdot 4^2 : 8 =$$7 + 3\cdot16 : 8 =$$7 + 48 : 8 =$ (deze tussenstap mag je overslaan)$7 + 6 = 13$ $–3^4\ –\ 5^2 \cdot (–2)^3\ =$$–81\ –\ 25\cdot–8=$$–81\ +\ 200\ =119$${(–1)}^{220}\ –\ {1}^{33} =$$1\ –\ 1\ =\ 0$$(–1)^{220} = 1$ want –1 staat tussen haakjes. De exponent is 220. Dat is een even getal, en daarom is het antwoord positief. $–1^{33}$ betekent:  $ –1 \cdot 1 \cdot 1\cdot 1……$ en dat 33 keer, dat is dus een 1 met een min ervoor. 41 500 = 4,15⋅10441\ 500\ =\ 4,15\cdot10^441 500 = 4,15⋅104Toelichting: Om een getal in de wetenschappelijke notatie te schrijven zet je in gedachten altijd een komma achter het eerste getal en dan schrijf je dat eerst op, dus eerst krijg je 4,15. (Denk er om dat er altijd maar één getal voor de komma mag staan.) De nullen achter het laatste cijfer laten we weg.Dan tel je hoeveel cijfers er nog achter het eerste getal staan, dat zijn er hier 4.Nu kun je het antwoord opschrijven: 4,15⋅1044,15\cdot10^44,15⋅1043,85⋅106 =3 850 0003,85 \cdot 10^6\ = 3\ 850\ 0003,85⋅106 =3 850 000Toelichting: Als je van de wetenschappelijke notatie weer een gewoon getal wilt maken, dan schrijf je eerst de getallen even op zonder komma, dus 385.De exponent is 6. Dus dan weet je dat er achter de 3 nog 6 cijfers moeten komen. (Je kunt ook zeggen dat de komma die achter de 3 stond 6 plekjes naar rechts moet.) Achter de 3 staan al 2 getallen, de 8 en 5, er moeten dus nog 4 nullen achter.Je krijgt dan 3 850 000.350 000 000 = 3,5⋅108350\ 000\ 000\ =\ 3,5 \cdot 10^8350 000 000 = 3,5⋅1087,14⋅103 = 7 1407,14 \cdot 10^3\ =\ 7\ 1407,14⋅103 = 7 140 $–8a^3 = a^3\cdot–8$$8p^6 = –4p^2\cdot–2p^4$$–8a^3 = a^3\ –\ 9a^3$$5x^{21} = 7x^{21}\ –\ 2x^{21}$ $4x\ –\ 2y\ –\ 3y\ \cdot\ –x\ +3\ \cdot\ –2x=$$4x\ –\ 2y\ +\ 3xy\ –\ 6x=$$–2x\ –\ 2y\ +\ 3xy$$2b(5a + ½b)=$$10ab + b^2$$4x^4 (x\ –\ 1)\ –\ 3x(x^4\ –\ x^3)=$$4x^5\ –\ 4x^4\ –\ 3x^5 + 3x^4=$$x^5\ –\ x^4$$x^3\cdot–2x^7=$$–2x^{10}$$(3x^3)^2=$$3x^3\cdot 3x^3=$$9x^6$$(2a^5 + 2)\cdot4a^3\ – \ (– a^3\cdot a^5)=$$8a^8 + 8a^3\ – \ –\ a^8=$$8a^8 + 8a^3\ +\ a^8=$$9a^8 + 8a^3$

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in