Toets Geschiedenis

Memo 4e ed - Hoofdstuk 1 - Nederland en Indonesië oefentoetsen & antwoorden

4e editie
Memo 4e ed
Toets Geschiedenis
Memo 4e ed
Online maken
Toets afdrukken
a) landbouwsysteem waarbij boeren op een vijfde deel van hun grond landbouwproducten (cultuurproducten) moesten verbouwen die in Europa verkocht konden worden. b) Hoogste Nederlandse bestuurder van Nederlands-Indië (Johannes van den Bosch). c) Opsluiten in kampen.  d) Leger waarvan de meeste soldaten uit Nederlands-Indië kwamen. De officieren waren Nederlanders.  e) Periode van 1870-1900 waarin Europese (geïndustrialiseerde) landen zoveel mogelijk grondgebied in Azië en Afrika veroverden om een groot rijk op te bouwen. f) Het onder Nederlands bestuur brengen van alles gebieden in Nederlands-Indië, meestal met veel geweld. g) De Indonesische nationalistische partij die volledige onafhankelijkheid eiste voor het land.  h) Onafhankelijkheid van een staat ten opzichte van andere staten. i) Een raad die advies mocht geven aan de Nederlandse regering maar geen beslissingsbevoegdheid had.    A   Vier van de volgende antwoorden:Boeren moesten vaak de beste grond afstaan voor bebouwing van de cultuurproducten.Sommige regenten dwongen de boeren om meer dan een vijfde deel te van hun grond te bebouwen. Want bij hoge opbrengsten kregen de regenten een bonus van de Nederlanders (residenten).Boeren konden minder rijst verbouwen voor zichzelf. Daardoor was er te weinig eten en ontstonden hongersnoden, waarbij duizenden Javanen stierven.Sommige regenten eisten ook nog een belasting van de boeren voor hun eigen luxeleven.Boeren die geen geschikte grond hadden om producten voor het cultuurstelsel te verbouwen moesten 66 dagen per jaar werken voor het Nederlands bestuur. In de praktijk waren dit veel meer dan 66 dagen. a) Multatuli b) Max Havelaar Toelichting: Eduard Douwes Dekker schreef niet onder zijn eigen naam maar onder een schuilnaam omdat hij openlijk kritiek uitte op de Koning van Nederland  en de Nederlandse regering. Hij was bang voor de gevolgen. De letterlijke vertaling van multatuli is  is Latijn voor 'Ik heb veel leed gedragen'.   Deze verovering wordt ‘pacificatie’ genoemd. Toelichting:  Pacificatie betekent letterlijk: ‘tot vrede brengen’ in deze context is dit erg vreemd omdat veel geweld werd gebruikt om de gebieden in Indonesië te veroveren.    Pemoeda’s   D De VOC had toen een handelsmonopolie en mocht als enige producten verhandelen in Oost-Indië. Toelichting: Je kon als zelfstandige handelaar dus geen producten kopen in Oost-Indië, je moest lid zijn van de VOC. Aan het hoofd van bestuur van de kolonie stond de Gouverneur-Generaal met daaronder residenten (Nederlanders die resideerden = woonden in Indonesië) en hun ambtenaren. De Nederlandse residenten maakten gebruik van regenten (Indonesische stamhoofden, adel, sultans) die tegen vergoeding het Indonesische volk onderdrukte en zorgde dat deze zonder problemen werkten voor de Nederlanders. De regenten kenden het land, de inwoners en de cultuur. Nederland maakte hier dankbaar gebruik van. Toelichting:  Schema dualistisch (Nederlands en Indonesisch) bestuur : Bron:https://slidetodoc.com/de-koloniale-relatie-tussen-nederlanders-en-nederlands-indi-2/   De liberalen hadden het liberalisme als uitgangspunt. Dit is een politieke stroming die opkomst voor zoveel mogelijk vrijheid voor de burgers. LIberalen geloofden dat een vrije economie voor iedereen het beste was, de regering hoorde dus niet te bepalen welke producten verbouwd en verhandeld moeten worden.  Toelichting: De liberale ondernemers hadden als doel om nog meer geld te verdienen in Nederlands-Indië. Dat kon natuurlijk het beste met een vrij economie zonder verplichtingen of regels van de Nederlandse regering.   Deze koelies waren arbeiders die een contract tekenden met de Nederlandse ondernemers en ook een voorschot op hun loon kregen. Ze verdienden echter zo weinig dat het nooit lukte om hun voorschot terug te betalen en onder het contract uit te komen.  Toelichting: Het leven van de koelies was zwaar en eentonig, met geldboetes en lijfstraffen hielden opzichters koelies onder de duim. In 1880 kwam er een wet waarin stond dat koelies die zich niet aan hun contract hielden gestraft mochten worden. Wie werk weigerde of wegliep kwam in de gevangenis terecht. Pas in 1907 kwam er een wet die de situatie van de koelies een beetje verbeterde.     A - 5: Nederland wilde iets terugdoen voor alle winst die ze hadden behaald in Indonesië, onder andere werd er geïnvesteerd in gezondheidszorg voor de bevolking.  B-  1: De PNI (Partai Nasional Indonesia) had als doel een onafhankelijk Indonesië. C - 2: De eerste politionele acties vonden plaats in 1947 om Indonesië als kolonie te behouden.  Toelichting: Er werd gesproken van politionele acties in plaats van militaire acties omdat Nederland vond dat het Indonesisch conflict een binnenlandse aangelegenheid was en geen internationale. Met als doel het voorkomen van buitenlandse inmenging in het conflict. D - 3: De volksraad werd opgericht in 1918 met als doel om de Indonesiërs in kleine stapjes mee te laten besturen. Toelichting: Dit werd gedaan om de nationalisten in Indonesië onder de duim te houden zodat ze niet voor problemen zouden zorgen. DIt lukte echter niet omdat de Volksraad alleen advies mocht geven.  E -  4: De Verenigde Staten hielp Nederland en West-Europa met financiële middelen om Europa weer op te bouwen en te voorkomen dat West-Europa communistisch werd.  Toelichting: De Verenigde Staten dreigden de Marshallhulp aan Nederland te stoppen als Nederland de soevereiniteit Indonesië niet erkende. Reden was dat Indonesië een communistische opstand had neergeslagen. De Verenigde Staten waren bang voor verspreiding van het communisme in Azië.     De bron hoort bij de 20e eeuw omdat er olie uit de bodem werd gehaald. Net zoals andere grondstoffen als steenkool en tin. In de 19e eeuw lag de nadruk op landbouwproducten (cultuurstelsel). Toelichting: Na de beëindiging van het cultuurstelsel bemoeide de regering zich steeds minder met de economie in Nederlands-Indië en huurden vrije ondernemers (Liberalen) grond van de overheid en stichtten naast grote plantages ook grote mijnbouwprojecten zoals in de bron.   Dat kun je zien aan de Japanse vlag in de achtergrond; Soekarno had samengewerkt met de Japanners tijdens de bezetting. De Japanners waren de vijand en Soekarno had samengewerkt met de vijand en was een verrader. Toelichting: Japan was een bondgenoot van de Japanners en dus ook een vijand van de Nederlanders. Soekarno is groot en dreigend getekend en heeft een bijl in zijn hand en gebruikt geweld om de boom om te hakken in plaats van de touwen door te hakken om de vrouw te bevrijden. De vrouw kijkt angstig en is helemaal niet blij met Soekarno.    Soekarno wil de boom omhakken, de boom staat voor Nederland. Wanneer hij dat doet sterft de vrouw. De vrouw (Indonesische bevolking) heeft de leiding nodig van Nederland anders is ze verloren.   Stelling 1: Twee van onderstaande: Nederland heeft veel goede dingen in Indonesië gedaan op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg. Nederland heeft grote delen van het land geschikt gemaakt voor landbouw, waardoor meer voedsel kon worden geproduceerd.  Nederland heeft de infrastructuur (wegen, bruggen, spoorlijnen) sterk verbeterd.  Nederland heeft ervoor gezorgd dat het levenspeil in Indonesië is gestegen.   Stelling 2: Twee van onderstaande: De Nederlanders hebben tijdens hun veroveringen veel slachtoffers gemaakt. De Nederlanders hebben ervoor gezorgd dat veel van de oorspronkelijke cultuur is verdwenen.  De Nederlanders hebben veel geld verdiend aan Indonesië, terwijl grote groepen Indonesiërs in armoede moesten leven.  De Nederlanders hebben ten onrechte Indonesië als hun eigendom beschouwd en alleen maar uit eigenbelang gehandeld

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in