Toets Geschiedenis

Memo 4e ed - Hoofdstuk 5 - De Koude Oorlog oefentoetsen & antwoorden

4e editie
Memo 4e ed
Toets Geschiedenis
Memo 4e ed
Online maken
Toets afdrukken
a) Afsluiting van alle toegangswegen tot West-Berlijn door de Sovjet-Unie van juni 1948 tot mei 1949. (2) b) Economisch systeem waarbij grondstoffen en fabrieken eigendom zijn van de staat. De regering bepaalt wat er gemaakt wordt en hoe hoog de lonen en prijzen zijn. (1) c) Samenwerking van Europese landen sinds 1993. (4) d) Russisch voor ‘openheid’. Het betekende dat mensen in de Sovjet-Unie meer vrijheid van meningsuiting kregen. (4) e) Plan van de Amerikaanse regering uit 1947 om economische steun te geven aan landen in Europa. (1) f) Militair bondgenootschap van de Verenigde Staten, Canada en West-Europese landen tegen het communisme, opgericht in 1949.(1) g) Aanslagen plegen of daarmee dreigen om een samenleving te veranderen of de politiek te beïnvloeden. (6)  h) Race tussen twee of meer landen om meer en betere wapens te hebben. (1)   De Verenigde Staten hadden elkaar nodig om Duitsland te verslaan, ze hadden elkaars hulp nodig. Op eigen kracht konden ze dit niet.   C Toelichting: Na de Tweede Wereldoorlog moest een derde Wereldoorlog moesten voorkoemen daarom mocht Duitsland nooit meer een machtig land worden en werd dus verdeeld. In Oost-Europa moesten democratische regeringen komen was het plan maar in de praktijk kwam daar niks van terecht.   a) Deze leiders noemde met de ‘grote drie’ omdat zij werden gezien als de (over) winnaars van de Tweede Wereldoorlog. b) De persoon links heet: Churchill en hoort bij Groot-Brittannië De persoon in het midden heet: Roosevelt en hoort bij de Verenigde Staten De persoon rechts heet: Stalin en hoort bij de Sovjet-Unie  Bron: https://www.history.com/news/big-three-allies-wwii   Het IJzeren Gordijn De naam van de grens verwijst naar de prikkeldraad die werd gebruikt bij de bouw van deze muur en de bewaking van deze grens. Toelichting: Deze grens was een grens tussen het oostelijk (communistisch) deel en het westelijk (kapitalistisch) deel van Europa.   Deze stelling is juist omdat de Verenigde Staten tot 1949 het enige land was dat een atoombom kon maken (en gebruiken). Ze hadden op dat moment het voordeel dat ze het sterkste wapen tot hun beschikking hadden. Toelichting: Door deze voorsprong waren de Verenigde Staten dus machtiger dan de Sovjet-Unie. Vanaf 1949 konden beide landen atoomwapens gebruiken en waren ze gelijk aan elkaar.    a) De reden voor de bouw van de muur was dat veel mensen uit Oost-Duitsland naar het westen vluchten. Dit wilde de Oost-Duitse regering voorkomen. Toelichting: vooral hoog opgeleide Oost-Duitsers vluchtten naar het westen waardoor een tekort aan werknemers in Oost-Duitsland dreigde te ontstaan. b) De westerse landen protesteerden niet tegen de bouw van de Berlijnse Muur omdat ze bang waren voor een nieuw conflict of nieuwe oorlog. –OF-  De westerse landen protesteerden niet omdat de Berlijnse Muur op Oost-Berlijns grondgebied stond.   De Cubacrisis Tijdens de Cubacrisis plaatste de leider van de Sovjet-Unie Chroestsjov een raketbasis op Cuba. De Verenigde Staten onder leiding van Kennedy zagen dit als een bedreiging omdat raketten geplaatst op Cuba de Verenigde Staten konden bereiken. Dit leidde tot een ernstig conflict tussen beide landen waarbij Kennedy zich hard opstelde en eiste dat de kernwapens werden verwijderd en dat hij anders ‘harde maatregelen’ zou nemen tegen de Sovjet-Unie. Kennedy zag de plaatsing van deze wapens als een oorlogsdaad tegen de Verenigde Staten en zijn bondgenoten. Chroestsjov bond in en verwijderde de kernwapens op Cuba. Toelichting: Dit was een ‘heet’ conflict in de Koude Oorlog en de wereld hield zijn adem in om de reactie van Chroestjsov. Wanneer hij niet zou toegeven zou dit de wereld in oorlog storten. Voorwaarde van Chroestjsov was wel dat de Verenigde Staten hun raketten in Turkije zou verwijderen daar deze een bedreiging voor de Sovjet-Unie vormden. Kennedy stemde toe maar de Verenigde Staten hebben deze nooit laten verwijderen.   B   Gorbatsjov nam deze beslissing omdat het erg slecht ging met de Russische economie, hij hoopte met deze verandering de Russische economie te verbeteren.   Nederland nam deze beslissing omdat de Verenigde Staten dreigden de Marshall-hulp in te trekken.  Toelichting: Nederland wilde liever niet betrokken raken in de Korea oorlog maar kon niet zonder de Marshall-hulp deze hulp was hard nodig voor de werderopbouw van ons land.   Berlijn Toelichting: Berlijn was net als Duitsland verdeeld in 4 zones. Een Amerikaanse, Franse, Engels en Russische zone. De Amerikaanse zone grenste aan de Russische zone en daar was een zwaar bewaakte grens die het oostelijk deel van het westelijk deel scheidde. Tip: Voor het beantwoorden van een bron gebruik je het beste onderstaand stappenplan: Stap 1: waar en in welke tijd speelt de gebeurtenis op de bron zich af? Stap 2: welke informatie geeft de bron? (welk verhaal, zijn het feiten of meningen) Stap 3: Hoe dachten de mensen toen? Wat was er normaal? Wat was er aan het veranderen? Stap 4: Geef je mening over de bron in een duidelijke zin. Stap 5: Leg uit waarom je dit vindt: wat zijn je argumenten? Wapenwedloop Toelichting: In de spotrprent zie je twee atoombommen, één met een Russische vlag en de ander met een Amerikaanse vlag. Beide landen ‘zitten elkaar achterna’ en zijn bang voor elkaars atoomwapens  maar gebruiken ze niet. a) De Berlijnse Blokkade b) Dat kun je zien omdat het gaat over de Duitse stad Berlijn, ook zie je Stalin die probeert de vogels neer te schieten. De vogels beelden de vliegtuigen uit die voedsel en andere hulpgoederen droppen in West-Berlijn. Toelichting:  De Sovjet-Unie was erop uit was op heel Berlijn in te lijven omdat Berlijn midden in de Russische zone gevestigd was.  Bron://www.cvce.eu/en/obj/cartoon_by_shepard_on_the_issues_surrounding_the_airlift_to_west_berlin_14_july_1948-en-b6ae77fd-c306-47ff-bb7b-8ae15024eb31.html   a) Gorbatsjov b) De maker wil aangeven dat Gorbatsjov door invoering van perestrojka en glasnost de Sovjet-Unie uit elkaar is gevallen en de sattelietstaten zelfstandig geworden en niet meer lid van de Sovjet-Unie. Toelichting: Door invoering van glasnost en perestroijka scheidden de sattelietstaten zich af van de Sovjet-Unie. Normaal greep de Sovjet-Unie dan hard in om het communisme weer in te voeren maar dit kon niet door de hervormingen. De Sovjet-Unie viel uitelkaar en werd weer Rusland.  c) De tekenaar is een Amerikaan omdat deze Gorbatsjov verdrietig kijkt en de Sovjet-Unie/ Hamer en sikkel gebroken is. Dit is negatief en niet positief voor de Sovjet-Unie een Russische tekenaar zou dit nooit doen. Bron: https://www.sutori.com/story/de-koude-oorlog--QG6DF4rzM8hb21ojyJiADXi4

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in