Toets Wiskunde

Getal en Ruimte 13e ed/FLEX deel 1 - Hoofdstuk 1 [havo] - Rekenen met letters oefentoetsen & antwoorden

13e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: Haakjes uitwerken, breuken herleiden, rekenen met breuken, met machten rekenen, machten herleiden, de wetenschappelijke notatie. 

Getal en Ruimte 13e ed/FLEX deel 1
Toets Wiskunde
Getal en Ruimte 13e ed/FLEX deel 1
Online maken
Toets afdrukken
 $+$, bijvoorbeeld $a^2\cdot a^3=a\cdot a\cdot a\cdot a\cdot a=a^{2+3}=a^5$$-$$\cdot$ Stap 1: Werk de eerste set haakjes uit.De $-2$ voor het eerste haakje betekent dat we alles tussen de twee haakjes die volgen moeten vermenigvuldigen met $-2$.  $-6x+12-(4-x)(5x-9)$ (let op, $-\cdot -=+$ dus $-2\cdot -6=+12$)Stap 2: Vervolgens werken we de tweede set haakjes uit. Aangezien er nog een $-$ voor de tweede set haakjes staat moeten we alles tussen deze haakjes ook nog vermenigvuldigen met $-1$. Daarom zetten we nieuwe haakjes om het uitgewerkte gedeelte.$-6x+12-(20x-36-5x^2+9x)$Denk eraan dat $x\cdot x=x^2$. Denk eraan dat $-\cdot -=+$ dus $-x\cdot -9=+9x$Stap 3: De term tussen de haakjes kunnen we korter schrijven, $20x$ en $9x$ kunnen we optellen.$-6x+12-(29x-36-5x^2)$Stap 4: Nu werken we de laatste haakjes uit. De $-$ voor het haakje betekent dat we de termen tussen de haakjes moeten vermenigvuldigen met $-1$.$-6x+12-29x+36+5x^2$Weer gebruiken we $-\cdot -=+$ dus $-1\cdot -36=36$Stap 5: Gelijksoortige termen mogen we samen nemen, dat houdt in dat zowel de letter als de macht hetzelfde zijn. $-6x$ en $-29x$ zijn gelijksoortig, we nemen ze samen. $\textcolor{red}{-6x}+12\textcolor{red}{-29x}+36+5x^2$$-35x+12+36+5x^2$$12$ en $36$ zijn gelijksoortig, we nemen ze samen.$-35x+48+5x^2$Verder zijn er geen termen die we samen kunnen nemen.Stap 6: We zetten de hoogste macht eerst, de $x^2$ en zetten de getallen zonder letter achteraan.$5x^2-35x+48$Stap 1: Werk het gedeelte tussen de haakjes uit. $6a^2-3a+2ab-b -2a\cdot 5a$Vermenigvuldig 2a met 5a$6a^2-3a+2ab-b - 10a^2$ Stap 2: Gelijksoortige termen mogen we samen nemen, dat houdt in dat zowel de letter als de macht hetzelfde zijn. $6a^2$ en $-10a^2$ zijn gelijksoortig, we nemen ze samen.$-4a^2-3a+2ab-b$Geen van de termen heeft verder dezelfde letters en machten, we kunnen dit dus niet korter schrijven.Antwoord: $-4a^2-3a+2ab-b$ We vermenigvuldigen stap voor stap de twee termen. We beginnen bij de cijfers.$-3\cdot -11=33$ (Let op! $- \cdot -=+$)Vervolgens vermenigvuldigen we letter voor letter.$x^2$ kan niet vermenigvuldigd worden met een andere $x$, deze laten we staan.$y\cdot y^3=y\cdot y\cdot y\cdot y=y^4$ (eigenlijk tellen we dus de exponenten op, $y\cdot y^3=y^1\cdot y^3=y^{1+3}=y^4$$z^5\cdot z^4=z^{5+4}=z^9$Antwoord: $33x^2y^4z^9$ Alleen gelijksoortige termen kunnen we optellen, dat betekent dat achter twee cijfers precies dezelfde letters én machten staan. Ook al staat achter de 8 dezelfde letter en macht als achter de 2, namelijk $b^3$, toch kunnen we ze niet optellen. Achter de 2 staat ook nog $a^7$, dus er staat niet precies hetzelfde als achter de 8 De $2a^7b^3$ en $5a^7b^3$ kunnen we wel optellen, omdat de letters én de machten erachter hetzelfde zijn. Antwoord: $7a^7b^3+8b^3$  Stap 1: Breuken moeten gelijknamig zijn om ze van elkaar af te trekken. We herschrijven dus eerst de breuken.Zowel de teller als noemer van de eerste breuk is deelbaar door $14$. De eerste breuk is dus te vereenvoudigen naar $-\frac{qr}{3q}-\frac{2rs}{3s}$.De teller en noemer van de eerste breuk zijn ook beide deelbaar door $q$, we schrijven $-\frac{r}{3}-\frac{2rs}{3s}$.In de teller en noemer van de tweede breuk kunnen we $s$ wegdelen. Dit geeft $-\frac{r}{3}-\frac{2r}{3}$.Tip: Je kunt ook de breuken gelijknamig maken zoals bij b is gedaan, zorg dan wel dat je op het eind kijkt wat je nog weg kunt delen. Stap 2: Nu de breuken gelijknamig zijn kunnen we ze van elkaar aftrekken.$\frac{-r-2r}{3}$.Let op de $-$ voor de eerste breuk! Deze hoort bij de teller in de eerste breuk. Antwoord: $\frac{-3r}{3}=\frac{-r}{1}=-r$.Aangezien zowel de teller als de noemer deelbaar door $3$ is kunnen we deze tegen elkaar wegstrepen. Stap 1: om twee breuken te kunnen optellen moeten de noemers gelijknamig zijn. De makkelijkste manier om twee noemers gelijknamig te maken is de eerste breuk vermenigvuldigen met de noemer van de tweede breuk, en de tweede breuk vermenigvuldigen met de noemer van de eerste breuk.Als je zowel de teller als de noemer van een breuk vermenigvuldigd met hetzelfde getal, verander je de waarde van de breuk niet. $\frac{3qt}{3t\cdot 2r}+\frac{2r\cdot r}{2r\cdot 3t}$$\frac{3qt}{6rt}+\frac{2r^2)}{6rt}$Stap 2: Je ziet dat de noemers nu gelijknamig zijn, in beide noemers staat $6rt$. We kunnen de tellers nu optellen.$\frac{3qt+2r^2}{6rt}$Aangezien geen van de termen in de teller gelijksoortig (dezelfde letters en macht) zijn kunnen we de teller niet korter schrijven.Omdat geen één letter in elke term van zowel de teller als noemer voorkomt kunnen we ook niks wegstrepen/wegdelen.Antwoord: $\frac{3qt+2r^2}{6rt}$ Stap 1: De belangrijkste regel om te onthouden bij het delen van twee breuken is: ‘Delen door de breuk is keer het omgekeerde’. We draaien dus de tweede breuk om en vermenigvuldigen vervolgens de breuken.$\frac{q-5}{2q}\cdot \frac{3r}{8-r}$ (de tweede breuk is omgekeerd)Stap 2: Nu je de tweede breuk hebt omgekeerd kun je de breuken vermenigvuldigen. De regel hier luidt: ‘bovenste keer bovenste, onderste keer onderste’.$\frac{(q-5)3r}{2q(8-r)}$ (vergeet bij het vermenigvuldigen met meer dan één term niet de haakjes!)$\frac{3qr-15r}{16q-2qr)}$Geen één van de letters komt in alle termen in de breuk voor, we kunnen dus niks wegstrepen/wegdelen.Antwoord: $\frac{3qr-15r}{16q-2qr)}$ We vermenigvuldigen stap voor stap de twee termen. We beginnen bij de cijfers.$-3\cdot -11=33$ (Let op! $- \cdot -=+$)Vervolgens vermenigvuldigen we letter voor letter.$x^2$ kan niet vermenigvuldigd worden met een andere $x$, deze laten we staan.$y\cdot y^3=y\cdot y\cdot y\cdot y=y^4$ (eigenlijk tellen we dus de exponenten op, $y\cdot y^3=y^1\cdot y^3=y^{1+3}=y^4$$z^5\cdot z^4=z^{5+4}=z^9$Antwoord: $33x^2y^4z^9$ Alleen gelijksoortige termen kunnen we optellen, dat betekent dat achter twee cijfers precies dezelfde letters én machten staan. Ook al staat achter de 8 dezelfde letter en macht als achter de 2, namelijk $b^3$, toch kunnen we ze niet optellen. Achter de 2 staat ook nog $a^7$, dus er staat niet precies hetzelfde als achter de 8 De $2a^7b^3$ en $5a^7b^3$ kunnen we wel optellen, omdat de letters én de machten erachter hetzelfde zijn. Antwoord: $7a^7b^3+8b^3$Stap 1: We werken de haakjes uit.$(-5)^2(a^3)^2-(-2)^3(a^4)^3$ $25a^{3\cdot 2}--8a^{4\cdot 3}$ (denk aan $-\cdot -=+$ bij een oneven macht houd je een – over dus blijft je antwoord negatief)$25a^{6}+8a^{12}$ ($--=+$ en bij een macht van een macht vermenigvuldig je de exponenten)Stap 2: Neem gelijksoortige termen samen.Ook al hebben 25 en 8 dezelfde letter, de letters hebben niet dezelfde macht. We kunnen de uitdrukking dus niet korter schrijven.Antwoord: $25a^{6}+8a^{12}$ Stap 1: We werken de haakjes uit.$(-5)^2(a^3)^2\cdot (-2)^3(a^4)^3$ $25a^{3\cdot 2}\cdot -8a^{4\cdot 3}$ (denk aan $-\cdot -=+$ bij een oneven macht houd je een – over dus blijft je antwoord negatief)$25a^{6}\cdot -8a^{12}$ ($--=+$ en bij een macht van een macht vermenigvuldig je de exponenten)Stap 2: Vermenigvuldig de machten. $-200a^{6+12}$ (bij het vermenigvuldigen van machten tellen we de exponenten op)$-200a^{18}$Antwoord: $-200a^{18}$ Stap 1: Werk de haakjes uit.$\frac{(-2)^2(x^4)^2\cdot y^3}{2x^2y}+5x^6y^2$ $\frac{4x^{4\cdot 2}\cdot y^3}{2x^2y}+5x^6y^2$ ($-\cdot -=+$ dus $(-2)^2=4$)$\frac{4x^8\cdot y^3}{2x^2y}+5x^6y^2$ (bij een macht van een macht vermenigvuldigen we de exponenten)Stap 2: Vermenigvuldig de machten in de teller. $\frac{4x^8y^3}{2x^2y}+5x^6y^2$Stap 3: Kijk wat je weg kunt delen.$\frac{4x^8y^3}{2x^2y}+5x^6y^2$$2x^6y^2+5x^6y^2$Stap 4: Neem gelijksoortige termen samen.$7x^6y^2$Antwoord: $7x^6y^2$ Stap 1: Ga van nanometer naar meter.Om van nanometer naar meter te gaan moeten we de komma 9 keer naar links verschuiven. $0,14 nm=0,00000000014 meter$Stap 2: Schrijf je antwoord in wetenschappelijke notatie. We willen 1 getal voor de komma krijgen, dus dat wordt de 1. Als we de komma tussen 1 en 4 zetten hebben we de komma 10 stappen naar rechts verplaatst. $1,4\cdot 10^{-10}$Antwoord: $1,4\cdot 10^{-10}$  Stap 1: We tellen eerst 10 miljoen bij het inwoneraantal op. Een miljoen heeft 6 nullen, dus 10 miljoen = 10.000.000.$1412.000.000+10.000.000=1422.000.000$Stap 2:We willen één getal voor de komma, dat wordt weer de 1. Als we de komma tussen 1 en 4 zetten hebben we de komma 9 plekken naar links verschoven. Antwoord: $1,422\cdot 10^9$ Een kussen weegt 0,5 kilo = 500 gram. Op een kussen kunnen wel 12000 huisstofmijten leven. Deze wegen dus samen $518-500=18$. $18:12000=0,0015$ gram. We zetten nu het antwoord in de wetenschappelijke notatie. De komma moet tussen de 1 en de 5. Hiervoor verschuiven we de komma 3 stappen naar rechts. Antwoord: $1,5\cdot 10^{-3}$ gram.De exponent van de macht is positief, dus we verschuiven de komma 6 plaatsen naar rechts. Dat geeft: $3159800$De exponent van de macht is negatief, dus we verschuiven de komma 5 plaatsen naar links. Dat geeft: $0,0000295$.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in