Toets Geschiedenis

Memo MAX 5.0 - Hoofdstuk 3 - Het interbellum 1918-1939 oefentoetsen & antwoorden

MAX

Examenonderwerp: Het interbellum 1918 - 1939

Deze oefentoets behandelt onder andere de volgende onderwerpen:

  • De Republiek van Weimar.

  • De oorzaken en gevolgen van de economische crisis.

  • De opkomst van Hitler en de NSDAP. 

  • Kenmerken van de maatschappij in Duitsland onder leiding van de NSDAP.

  • De overeenkomsten en verschillen tussen de nationaalsocialisten en de fascisten.

  • De diverse aspecten van de Sovjet-Unie onder het leiderschap van Stalin.

Je oefent de stof met behulp van verschillende bronnen. Daar waar nodig krijg je extra uitleg en informatie. Begrippen staan dikgedrukt zodat je hier extra aandacht aan kan besteden.

Memo MAX 5.0
Toets Geschiedenis
Memo MAX 5.0
Online maken
Toets afdrukken
Het vredesverdrag tussen Duitsland en de geallieerden na afloop van de Eerste Wereldoorlog. (§1.A) Trots zijn op je eigen land, volk en cultuur.  (§2.A) Een extreemrechtse politieke beweging die ontstond in Italië. Fascisten zijn extreem nationalistich, militaristisch en tegen democratie. (§3.B)De economie wordt volledig geleid door de overheid.  (§4.A) Een rechtszaak waarbij al van tevoren vaststaat dat een verdachte schuldig wordt bevonden. (§4.B)  CollectivisatieAanpassingspolitiekNationaalsocialistische Duitse Arbeiderspartij (NSDAP) Er staat Heim ins Reich op de poster. Dit is het idee dat alle Duitssprekenden in één groot Duits rijk zouden moeten wonen. Het gezin kijkt naar de horizon, dus zij zouden dit graag willen/verlangen hiernaar. Hiermee maken de nazi’s reclame voor dit idee. 1 - c2 - d3 - a4 - e5 - bToelichting: Leer de jaartallen in je boek goed! a) Niet waar. De Republiek van Weimar had een president in plaats van een keizer.b) Waar. De macht lag bij een parlement dat door het volk gekozen werd.c) Waar. Duitsland werd gezien als ‘hoofdschuldige’ van de Eerste Wereldoorlog. Antwoord C. is juist. Toelichting: Na de oorlog moest de Duitse economie weer opgebouwd worden. Dat lukte niet goed, want de regering had weinig geld. Dat kwam door de hoge herstelbetalingen die Duitsland aan Frankrijk en Groot-Brittannië moest betalen. In 1923 lukte het niet meer om die afspraak uit het Verdrag van Versailles na te komen. Duitsland stopte met betalen. Frankrijk bezette daarop het Duitse Ruhrgebied. Franse troepen namen waardevolle grondstoffen in beslag, zodat de opbrengsten naar Frankrijk zouden gaan.  a) gevolgb) oorzaak c) oorzaakd) gevolgToelichting: Oorzaak is de actie die iets doet gebeuren, gevolg is wat er gebeurt door die actie. Vond je deze vraag lastig? Lees dan bladzijde 84 nog een keer goed door en maak vervolgens een lijstje van alle informatie waarbij je steeds aangeeft of de informatie een oorzaak of een gevolg is. Extra info: https://schooltv.nl Antwoord B is goed.  Toelichting:De nationaalsocialisten geloofden niet in democratie. Zij vonden dat het gepraat van verschillende partijen niets oploste, democratie zorgde voor verdeeldheid.Kenmerkend voor de nazi’s was inderdaad hun antisemitisme. Dat betekent haat tegen Joden. De nazi’s gaven de Joden de schuld van de nederlaag van de eerste Wereldoorlog en van de slechte economie.  a) Militaire organisatie binnen de NSDAP:  SS.b) Mensen met afwijkende ideeën oppakken: Gestapoc) Beschermen van belangrijke partijleden: SAToelichting: Had je deze vraag niet goed? Lees nog een keer goed op bladzijde 90 het stuk tekst onder het kopje ‘Terreur’. Italiaans fascismeDuits nationaalsocialismeEen sterke leider regeert jajaHaat tegen JodenneejaNationalismejajaStreven naar democratieneeneeVeel liefde voor het buitenlandneeneeGebruik van geweldjajaToelichting: Zoals je ziet is het belangrijkste verschil tussen deze twee groepen: het antisemitisme.  Antwoord B en C zijn juist.  Toelichting: De productie van staatsboerderijen viel tegen. Dat kwam doordat boeren hun eigen boerderij niet wilden verlaten. Zij slachtten nog liever hun eigen vee dan het af te staan. a) De ‘theorie’ van deze Duitse generaal staat bekend als de Dolkstootlegende. b) De sociaaldemocratische regering is volgens de generaal schuldig aan de Duitse nederlaag. De regering had de wapenstilstand gesloten. Veel mensen zagen dit als verraad: als ‘een dolk in de rug’ van de soldaten aan het front.Toelichting: Herhaal (een deel van) de vraag in je antwoord. Nadat Frankrijk het Ruhrgebied bezette, stortte de Duitse economie helemaal in. De reden daarvoor was dat Duitse arbeiders in het Ruhrgebied niet voor de Fransen wilden werken en in staking gingen. De Duitse regering steunde de stakers en besloot dat de arbeiders toch hun loon moesten krijgen. Om dit mogelijk te maken, gaf de regering opdracht geld bij te drukken. Dit had een grote economische ontwikkeling tot gevolg door een enorme inflatie. Dat betekent dat geld minder waard wordt. Veel Duitsers raakten door deze inflatie in de problemen. Ze konden bijna niets meer kopen, zelfs geen eten.  a) Je moet opnieuw beginnen als je op 1923 aankomt, omdat Hitler in dat jaar de macht probeerde te grijpen door middel van een staatsgreep maar dit mislukte.b) Je hebt gewonnen als je in 1933 aankomt omdat de NSDAP in dat jaar in de Duitse regering kwam.  Gelijkschakeling is het onder directe controle brengen van alle organisaties en media in Duitsland door de nazi’s. Dit zie je terug in de afbeelding omdat er propaganda wordt gemaakt voor de Hitlerjugend. Alle jeugdorganisaties werden opgeheven en vervangen door deze Hitlerjugend.  Toelichting: Begin je antwoord met een duidelijke uitleg van het begrip.  Na de inname van Oostenrijk eiste Hitler Sudetenland op, het Duitstalige deel van Tsjecho-Slowakije. De regering van Tsjecho-Slowakije weigerde dit gebied op te geven.  Er dreigde een oorlog uit te breken. Daarom kwamen Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië en Duitsland in 1938 bijeen op de Conferentie van München. Tijdens deze bijeenkomst spraken Frankrijk en Groot-Brittannië af dat Duitsland Sudetenland mocht innemen. In ruil daarvoor beloofde Hitler dat hij niet nog meer gebieden zou innemen. Omdat iedereen ervan uitging dat met deze afspraak een volgende wereldoorlog was voorkomen, werd het groot voorpaginanieuws. In de oudheid was het Romeinse Rijk een heel groot en machtig rijk. De fascisten onder leiding van Mussolini wilden nu weer net zo machtig worden als de Romeinen toen. Deze bron gaat over de showprocessen. Een showproces is een rechtszaak waarbij van tevoren al vaststaat dat een verdachte schuldig wordt bevonden. In de Sovjet-Unie werden burgers die kritiek hadden op het bestuur, door de geheime politie gearresteerd. Maar uit de zin uit de bron blijkt ook dat Stalin belangrijke leden van de Communistische Partij liet oppakken. Stalin was altijd bang dat iemand machtiger zou worden dan hij. Toelichting: Deze zuiveringen vonden plaats tussen 1936 en 1938. Deze periode heet de Grote Terreur.  a) Op 29 augustus 1939 sloten de Sovjet-Unie en Duitsland een verdrag: het niet-aanvalsverdrag. Ze beloofden elkaar niet aan te vallen en elkaars tegenstanders niet te hulp te komen. b) Stalin wist wel dat Duitsland op den duur de Sovjet-Unie zou aanvallen, maar hij wilde tijd rekken omdat hij die tijd hard nodig had om zijn leger op te bouwen.Hitler wilde de Sovjet-Unie wel aanvallen, maar eerst wilde hij West-Europa   veroveren. Dankzij dit verdrag wist hij dat hij niet in de rug zou worden aangevallen door de Sovjet-Unie.  Toelichting: Voor een toets én je examen moet je ook personen kunnen herkennen. Niet alleen op foto’s zoals in je boek, maar ook in spotprenten / cartoons. Over het algemeen worden speciale kenmerken van personen daar extra uitvergroot. Hier zie je dat terug door bijvoorbeeld de hele grote snor van Stalin en de overduidelijke hakenkruisen op het pak van Hitler. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in