Toets Duits

Duits Leesvaardigheid - Leestoets 5 havo - Leesvaardigheid oefentoetsen & antwoorden

1e editie
Deze oefentoets behandelt leesvaardigheid Duits op niveau Havo klas 5.
Duits Leesvaardigheid
Toets Duits
Duits Leesvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Werkwijze: Vraag 1 is in het Duits en bevat een vraag die voortdurend terugkomt in het CE. De antwoorden zijn vier belangrijke begrippen:Beispiel - voorbeeldGegensatz - tegenstellingBegründung - grond, reden, motivatie Schlussfolgerung - conclusieAntwoord: B. GegensatzToelichting: De laatste zin begint met het signaalwoord doch, dat echter betekent. We hebben het dus over een tegenstelling. Werkwijze:Vraag 2 gaat over citeren van de juiste eerste twee woorden van de zin in kwestie. Citeren betekent letterlijk overnemen. Je moet dus niet omschrijven of in je eigen woorden iets opschrijven. Al doe je dat goed, krijg je GEEN punten.Antwoord: Er hollteToelichting: - Ehrenamtliches Engagement wil zeggen dat Titus Dittmann met hartstocht vrijwilliger is. Er wordt in deze zin gezegd dat hij daarvoor zelf een prijs heeft gekregen. De twee alinea’s daarna gaan over andere zaken. Pas in alinea 5 komt het thema weer hierop en wordt uitgelegd waarom hij de prijs gekregen heeft. Die redenen zijn tweeledig. - Alinea geeft na ‘’er hollte’’ voorbeelden van wat Dittmann precies gedaan heeft. Alinea 5, de eerste zin, heeft een cruciale zinswending: ‘’nicht nur für… sondern für’’. Dit geeft aan dat belangrijke informatie gaat volgen en het antwoord twee onderdelen heeft. Werkwijze: Vraag 3 is een van de meest gestelde vragen in het CE Duits. Ken je de betekenis van deze vraag, ben je goed op weg de tekst te begrijpen. Bovendien scheelt het opzoekwerk in het woordenboek, tijd die je allemaal kunt steken in tekstbegrip. Welche Aussage stimmt überein mit:Welke bewering komt overeen met. Deze moet je beslist kennen. Absatz: alineaAntwoord: A.  Es hat in den letzten Jahrzehnten gute und schlechte Zeiten erlebt.Toelichting: Ten eerste, begrijp goed dat es (beginnen alle vier antwoorden mee!) slaat op das Unternehmen! Onzijdig woord en wordt dus vervangen door het persoonlijk voornaamwoord es. Het antwoord zit in de zin ‘’Dabei hat er alle Höhen und Tiefen des Geschäfts erlebt’’. Dittmanns bedrijf heeft dus goede en slechte tijden beleefd. Werkwijze: Vraag 4 vergelijkt Dittmanns bedrijf met grote firma’s als Apple, Google en Ebay. Het gaat erom vast te stellen wat zij gemeenschappelijk hebben. Begrijp dat verglichen het voltooid deelwoord van vergleichen is. Antwoord: B.  Alle haben einen Hintergrund, worin sich die Kunden wiederfinden können.Toelichting: Je zoekt naar gemeenschappelijke factoren voor Dittmann en de genoemde firma’s. De expert Michael Steiner geeft het antwoord en beschrijft dat deze firma’s alle een persoonlijke geschiedenis (‘’Geschichte’’) kennen en daarom als menselijk naar voren komen. Daarmee identificeren mensen zich graag. Werkwijze:Vraag 5 is een echte ‘’examenklassieker’’ en ga je veel tegenkomen. Absorbeer de betekenis ver voor het examen en je bespaart wederom veel opzoekwerk en tijd. Ergänzung: invulling, aanvullingdie Lücke: het gat, de ruimteBij deze vragen moet je ook de juiste vertalingen van de Duitse antwoorden kennen. Bij twijfel altijd het woord in kwestie opzoeken! Je kunt ook door wegstrepen aan het goede antwoord komen, maar dan moet je de overige woorden wel kennen en er zeker van zijn dat je de juiste vertaling hebt.Antwoord: A. LehrerToelichting: Twee woorden in deze alinea zijn doorslaggevend voor het vinden van het antwoord:Anfänge - meervoud van Anfang, begin. Hier wordt gezegd dat Dittmann begon als leraar op een gymnasium.Offenbar - cruciaal signaalwoord! Betekenis: klaarblijkelijk, schijnbaar.Dittmann heeft zijn bedrijf opgezet met behulp van pedagogische aanzetten die hij als leraar ook gebruikte. Werkwijze:Bij dit type vragen komt het met name aan op tekstbegrip en woordenschat. Bijvoorbeeld:gesetzlich - wettelijkerforderlich - cruciaal signaalwoord!: vereistMenge - hoeveelheidbeizumischen - bij te mengen. Wel. Toelichting: Bij stelling 1 moeten we vaststellen wie Timo Broeker is en wat hij doet. In de tweede alinea wordt dat uitgelegd en duidelijk vastgesteld dat hij uit broodresten bio-ethanol weet te maken. Wel. Toelichting: Bij stelling 2 zoeken we naar woorden die iets over wetgeving zeggen en de samenstelling van benzine. Algemene kennis kan ons hier ook helpen. We weten dat er verschillende brandstoffen zijn die een vaste samenstelling hebben. De kans is dus groot dat benzine een vastgesteld gedeelte bio-ethanol mag of zelfs moet hebben. Je kunt je voorstellen dat een wisselende samenstelling van benzine gevaarlijk kan zijn.Het antwoord zit in de zin die begint met ‘’Das ist genug…”. In die zin wordt gezegd dat de hoeveelheid die Broeker verkregen heeft, genoeg is om  voor 50.000 liter benzine ‘’die gesetzlich erforderliche Menge Bioethanol beizumischen’. Niet. Toelichting: Bij stelling 3 weten we inmiddels dat oud brood gebruikt wordt voor de productie van bio-ethanol. Wat gebeurt er als brood te oud wordt? Het raakt beschimmeld. Het lijkt onwaarschijnlijk dat het dan onbruikbaar zou zijn voor de productie van bio-ethanol. We weten dat veel afval hergebruikt wordt. Dit is een redeneertrant die je helpt het antwoord te zoeken. Daarnaast blijft het zoeken naar signaalwoorden en zinsconstructies die het juiste antwoord bevatten. Het antwoord ligt besloten in de zin ‘’Diese können durchaus auch schon vergammelt sein, für die Treibstoff herstellung nutzen sie allemal noch.’’durchaus - cruciaal signaalwoord: absoluut.auch schon - twee cruciale signaalwoorden: ook al.LET OP! Woordenboek gebruik:Vergammelt is een woord dat je waarschijnlijk niet kent. Dat is een woord dat erg aan specifieke teksten gebonden is, in een specifiek verband. Dat moet je dus opzoeken en daarbij komt grammaticale kennis om de hoek kijken. De vorm is die van een voltooid deelwoord van een zwak werkwoord. Je weet dat zwakke werkwoorden geen klinkerverandering kennen in de verleden tijd. Je moet dus in het woordenboek zoeken naar een werkwoord vergammelen of vergammeln. De betekenis van de zin is dat ook volledig verschimmelde etensresten gebruikt kunnen worden voor de productie van bio-ethanol. Niet. Toelichting: Bij stelling 4 is het zaak de teneur van de tekst in gedachten te houden. In het begin wordt gesteld dat als te veel mensen eenden (Enten) zouden voeren in de vijver (Teich) broodresten de vijver zouden vervuilen. De eenden raken immers verzadigd. Ook kennen we voorbeelden uit de eigen omgeving dat het overmatig voeren van dieren wordt ontmoedigd, omdat dat ongedierte zou aantrekken. Welke woorden en signaalwoorden wijzen ons op het antwoord?Belangrijk is hier de constructie nicht mehr… sondern…: niet meer… maar’. Dit is een zeer frequent voorkomende zinsconstructie in het Duits, met name in informatieve teksten. Er wordt gezegd dat we niet meer de eenden in de vijver gaan voeren met ons oude brood, maar de auto in de garage. Er is sprake van metaforen of beeldspraak, een kenmerk van dit type meer intellectuele teksten. Daaraan wordt toegevoegd dat dit wellicht minder leuk is dan het voeren van eenden in de vijver, niet dat dat voor hen slecht zou zijn.  Werkwijze: Voor deze vraag dient de hele tekst gelezen te worden. Het plaatje helpt natuurlijk, het toont iemand die ‘’drie armen’’ heeft. De titel van de tekst bevat het woord Illusion:  illusie. We hebben waarschijnlijk met een experiment te maken dat met de werking van onze hersenen te maken heeft. De tweede alinea geeft het antwoord. Twee Zweedse onderzoekers brengen 154 proefpersonen ertoe een derde kunstarm als onderdeel van hun lichaam te accepteren. Antwoord: De kern van een goed antwoord is: Men wil mensen helpen om hun/een prothese als eigen lichaamsdeel te (gaan) zien/voelen/waarnemen/gebruiken/accepteren/aanvaarden/dat mensen hun/een prothese als eigen lichaamsdeel (gaan) zien/voelen/waarnemen/gebruiken/accepteren/aanvaarden. Werkwijze: De vraag in het Duits bij 8 is ook een terugkerende vraag, die vraagt naar tekstverbanden en verwijzingen. sich beziehen auf - betrekking hebben op. Dit is een cruciaal werkwoord en dus daarmee ook een belangrijk signaalwoord. Hier geldt dus: goed kennen. Daarbij kan ook soms kennis van grammatica helpen. Dieser is een mannelijke vorm. Het moet dus terugslaan op een mannelijk zelfstandig naamwoord. Kijk dan naar de mogelijke antwoorden: Hirnstamm, Konflikt en Arm. We moeten nu het antwoord uit het tekstverband halen. Antwoord: B.Toelichting:De derde alinea begint over een conflict in de hersenstam dat ontstaat als een derde arm geïntroduceerd wordt. Een conflict kan escaleren, blijven voortbestaan of opgelost worden. We moeten dus zoeken naar woorden die daarop wijzen. In de zin “Zu unserer Überraschung… “ wordt aangegeven hoe dat conflict door het brein wordt opgelost en als verwijzing naar het conflict wordt dieser gebruikt. Dieser verwijst dus naar Konflikt. Werkwijze: ‘’Citeren’’ betekent letterlijk overnemen. We moeten dus in dit geval de eerste twee woorden van de betreffende zin overschrijven. Wat zien we op het plaatje? Zoek naar een formulering in je hoofd en vertaal die naar het Duits.We weten dat de Zweedse neurowetenschappers mensen ertoe willen brengen een extra ledemaat te accepteren. Het plaatje toont HOE dat moet gebeuren. Met je kennis van deze tekst en het geven van de antwoorden bij de vorige vragen kun je het gevraagde citaat vinden.  Antwoord: Dazu platzierten..

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in