Frans Leesvaardigheid
- Leestoets 5 havo - Leesvaardigheid
oefentoetsen & antwoorden
1e editie
Klas 4-5|Havo
Deze oefentoets behandelt leesvaardigheid Frans op niveau havo klas 5.
Toets Frans
Frans Leesvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Werkwijze:Scan eerst de tekst. Bekijk de titel en afbeelding. Waar gaat deze tekst over?De tekst gaat over serres in de Jardin des Plantes (een park in Parijs) die gerenoveerd zijn.Lees de vraag en de antwoordopties. Vertaal eventueel woorden om ervoor te zorgen dat je de antwoordopties begrijpt. Bijvoorbeeld: améliorer = verbeterenchauffage = verwarmingverrières = glazen wanden/dakenLees daarna de eerste alinea.Antwoord: D
Toelichting: Antwoord D (om de glazen wanden die in slechte staat waren te restaureren) is het juiste antwoord. In de tekst wordt genoemd dat « […] les verrières aujourd’hui classées monument étaient devenues fragiles et souffraient des changements de température et de l’humidité » (de glazen wanden, die nu als monument bestempeld zijn, waren fragiel geworden en hadden te lijden onder temperatuur- en luchtvochtigheidwisselingen). Antwoord A (om het beveiligingssysteem van de serres te verbeteren) wordt niet genoemd. Aan het begin wordt het woord “securité” (veiligheid) wel genoemd omdat de glaswanden zo fragiel waren dat het gevaarlijk kon zijn voor bezoekers, maar dit heeft niets met een inbraakbeveiliging te maken.Antwoord B (om het verwarmingssysteem in de serres te veranderen) wordt niet genoemd.Antwoord C (om de planten die in de loop der jaren verzameld zijn beter te beschermen) is op zich een logisch antwoord omdat het een logisch gevolg is van nieuwe glaswanden, maar wordt niet expliciet genoemd en is niet de directe aanleiding voor de renovatie. Antwoord D wordt wel expliciet benoemd en is daarom het beste antwoord. Werkwijze:Deze vraag gaat over alinea 2. Lees eerst de vraag en daarna de antwoordopties, voordat je de tweede alinea leest.Vertaal eventueel woorden uit de vraag als je deze niet kent. Hier bijvoorbeeld:rencontrer = ontmoeten, tegenkomenespèces = soorten, rares = zeldzaamEr wordt gevraagd naar het doel van de gehele tweede alinea. Kies daarom niet voor een antwoord die over een heel specifiek detail gaat, maar voor het antwoord dat het beste past bij de grote lijn / hoofdgedachte van de tekst.Antwoord: A
Toelichting: Antwoord A (beschrijven van de verschillende milieus die de bezoeker tegenkomt in de serres) is juist. In de tekst wordt namelijk de diversiteit aan verschillende “werelden” met planten omschreven:« la forêt tropicale » = het tropisch regenwoud« la serre des déserts » = de woestijnserre« Quelques mètres plus loin : changement du décor. » = Enkele meters verder : verandering van omgeving.« des milieux différents se partagent quelques mètres carrés, dont la forêt humide, la forêt sèche et la savane » = verschillende milieus delen enkele vierkante meters, waaronder een vochtig bos, een droog bos en de savanne.Antwoord B (uitleggen waarom zeldzame soorten de serres domineren) en D (laten zien dat de serres heel belangrijk zijn voor het in leven blijven van sommige planten) worden niet genoemd.Antwoord C (verduidelijken waarom de temperatuur in de serres hoger moet zijn dan 22 graden) gaat alleen maar over het tropische deel van de serre, en daarbij wordt ook niet uitgelegd waarom dat zo is. Werkwijze:Lees de vraag en de beweringen eerst, zodat je gericht kunt zoeken in de alinea. Vertaal moeilijke woorden (indien nodig) om de beweringen te begrijpen. Hier bijvoorbeeld: traiter = behandelen, végétation = plantengroeimalades = ziekLees de aangegeven tekst (hier: de laatste alinea). Tip: meestal staan de beweringen in de juiste volgorde in de tekst.Check de beweringen na het lezen nogmaals grondig: kijk of er woorden in staan die de bewering fout maken.Antwoord: A
Toelichting: De eerste bewering (De laatste serre die men kan bezoeken behandelt de evolutie van de plantengroei) is juist. Dit wordt letterlijk benoemd: « La visite finit par une serre dans laquelle on peut voir l’histoire des plantes » = Het bezoek eindigt met een serre waarin men de geschiedenis van planten kan zien.De tweede bewering (Het deel van de serre met de zieke planten trekt meer en meer publiek) is onjuist. Dit deel is namelijk niet toegankelijk voor publiek: « d’autres bâtiments interdits au public abritent les plantes malades » = andere gebouwen die gesloten zijn voor publiek bieden onderdak aan de zieke planten.Alleen de eerste bewering is juist, dus: antwoord A, la première (de eerste). Werkwijze:Scan eerst de tekst. Bekijk de titel en afbeelding. Waar gaat deze tekst over?De tekst gaat over Vélib, een deelfiets service in Parijs.Lees de vraag en de antwoordopties. Vertaal eventueel woorden om ervoor te zorgen dat je de antwoordopties begrijpt. Bijvoorbeeld: constituer = vormen, respecter = nalevendéconseiller = afradenpiétons = voetgangers, brûler le feu rouge = door rood rijdenLees daarna de eerste alinea.Antwoord: AToelichting: Antwoord A (deze vrouw vormt een gevaar op straat omdat zij de verkeersregels niet volgt) is juist. Zij negeert een rood stoplicht (« Mais la voilà qui brûle un feu rouge ») en rijdt in op overstekende voetgangers (« et fonce […] sur la foule qui traverse au passage piéton »).Antwoord B (deze vrouw verplaatst zich in Parijs liever op de fiets omdat dat dat redelijk snel gaat) en C (fietsen in Parijs wordt afgeraden aan vrouwen boven de zestig) worden niet genoemd.Antwoord D (fietsen in Parijs is gevaarlijk vanwege de vele voetgangers die een rood stoplicht negeren) is onjuist: de voetgangers in dit voorbeeld hadden groen licht (« le feu est pourtant vert pour les piétons ») en de fietser reed juist door rood. Werkwijze:Deze vraag gaat over alinea 2. Lees eerst de vraag en daarna de antwoordopties, voordat je de tweede alinea leest.Vertaal eventueel woorden uit de vraag als je deze niet kent. Hier bijvoorbeeld:VTT = mountainbikecomportement = gedragun succès fou = een waanzinnig succesEr wordt gevraagd naar de conclusie van de gehele tweede alinea. Kies daarom niet voor een antwoord die over een heel specifiek detail gaat, maar voor het antwoord dat het beste past bij de grote lijn / hoofdgedachte van de tekst.Antwoord: B
Toelichting: Antwoord B (het gedrag van sommige Vélib’ gebruikers is onverantwoordelijk). Dit is te zien aan de volgende voorbeelden:« 11 600 Vélib’ ont été vandalisés, démontés, cassés ou même jetés à la Seine » = 11.000 fietsen zijn vernield, uit elkaar gehaald, kapot of zelfs in de Seine gegooid.« mettre en ligne des vidéos ‘free ride Vélib’ ou ‘Vélib extrême’ » = zetten ‘free ride / extreme Vélib’ video’s online.Antwoord A (er zijn mensen die Vélib’s uit elkaar halen en er mountainbikes van maken) is onjuist, wat wel gezegd wordt is dat jongeren mountainbikestunts uitvoeren met de Vélibs (« des épreuves habituellement réservées aux VTT »)Antwoord C (de Vélib kent een waanzinnig succes in Parijs) wordt niet genoemd.Antwoord D (Vélib organiseert ‘free ride Vélib om de fiets te promoten) is onjuist, jongeren maken deze filmpjes, maar dit is niet de bedoeling van Vélib. Werkwijze:Lees de vraag en de beweringen eerst, zodat je gericht kunt zoeken in de alinea. Vertaal moeilijke woorden (indien nodig) om de beweringen te begrijpen. Hier bijvoorbeeld: se servir = gebruiken, ‘se comporter mal = zich slecht gedragense moquer de = spotten metLees de aangegeven tekst (hier: de derde alinea). Tip: meestal staan de beweringen in de juiste volgorde in de tekst.Check de beweringen na het lezen nogmaals grondig: kijk of er woorden in staan die de bewering fout maken.Antwoord: C
Toelichting: Beide beweringen zijn juist. Ze worden twee keer als combinatie genoemd:« Ils pensent que pouvoir disposer de la propriété d’autrui les autorise à ne pas respecter le Code de la route et à se conduire comme des idiots. » = Zij denken dat het beschikken over andermans bezit het toelaat om niet de verkeersregels na te leven en om zich als idioten te gedragen.« Neuf fois sur dix, quand vous voyez quelqu’un désobéir au Code de la route ou se conduire comme un imbécile, vous pouvez être sûr qu’il roule en Vélib. » = Wanneer u iemand ziet die de verkeersregels negeert of zich gedraagt als een idioot, kunt u er negen op de tien keer zeker van zijn dat hij op een Vélib rijdt.Beide beweringen zijn juist: je kiest dus voor C, « les deux » (allebei). Werkwijze:Deze vraag gaat over alinea 4. Lees eerst de vraag en daarna de antwoordopties, voordat je de vierde alinea leest.Vertaal eventueel woorden uit de vraag als je deze niet kent. Hier bijvoorbeeld:laisser priorité = voorrang gevenrouler = rijdenIn de vraag wordt een quote gegeven uit de tekst (« il faut l’avoir vécu »). Het is dan logisch dat je deze quote opzoekt en in dezelfde zin het antwoord vindt.Antwoord: B
Toelichting: Antwoord B (fietsers rijden over de stoep terwijl ze zich agressief gedragen) is juist. Dit is te zien aan de tekst die direct na de quote komt:« sur les trottoirs, certains cyclistes n’hésitent pas à insulter les piétons » = op de stoep aarzelen sommige fietsen niet om voetgangers uit te schelden.Antwoord A (fietsers geven niet altijd voorrang aan automobilisten), antwoord C (voetgangers bekritiseren het slechte gedrag van fietsers) en antwoord D (voetgangers laten fietsers niet voorbij gaan) worden niet genoemd. Werkwijze:Als het goed is, herken je meteen dat het hier om een vraag gaat met signaalwoorden. Is dit niet het geval? Zorg dan dat je voor het examen de belangrijkste signaalwoorden uit je hoofd kent. Dit scheelt veel opzoektijd tijdens het examen.Lees de vraag en zorg ervoor dat je alle antwoordopties begrijpt (vertaal indien nodig). Signaalwoorden geven verbanden aan tussen verschillende tekstdelen. Bedenk dus voor alle 4 antwoorden alvast welke verbanden ze zouden kunnen aangeven (voorbeeld, tegenstelling, opsomming etc.).Lees tot het gat + 1 zin verder.Bepaal het verband tussen de tekst voor en na het gat en kies het bijbehorende signaalwoord.Antwoord: D
Toelichting: Vertaal de antwoordopties en bedenk het bijbehorende tekstverband: d’abord (eerst) = verandering in tijddonc (dus) = conclusiemême (zelfs) = opsomming – “Zelfs Piet zegt …” (let op: même si (zelfs als) = tegenstelling, maar hier wordt het niet gevolgd door si)pourtant (toch, echter) = tegenstellingIn de zin voor het gat wordt verteld dat « le nombre d’accidents parisiens impliquant des cyclistes a augmenté de 37,2% depuis que le Vélib’ a été crée. » = het aantal ongelukken met fietsers in Parijs is gestegen met 37,2% sinds de Vélib’ werd geïntroduceerd . Na het gat wordt verteld dat « Un chiffre qu’il faut ___ relativiser, puisque […] la circulation en vélo a augmenté de plus de 70% depuis le lancement du Vélib’. » = een getal dat men _____ moet relativiseren, want […] het fietsverkeer is met 70% toegenomen sinds de lancering van de Vélib.Het tekstverband is een tegenstelling (aantal ongelukken gestegen, echter is het totale fietsgebruik veel meer gestegen en kunnen we dit getal relativiseren). Je kiest dus voor antwoord D, pourtant (echter, toch). Werkwijze:Scan eerst de tekst. Lees de titel en bekijk de afbeelding. Je kunt hieruit het onderwerp van de tekst afleiden.Je ziet een afbeelding met toeristen in Frankrijk waarbij de Fransen slapen. In de titel lees je dat Fransen in augustus hun ‘middagslaapje’ houden.Voor open vragen geldt: besteed tijd aan het lezen van de vraag. Wordt er nog iets nuttigs over de inhoud van de tekst verteld? Hier wordt de titel herhaald, niets nieuws per se. Wel zie je dat er wordt gevraagd naar een specifieke tak van de economie. Wat wordt er precies gevraagd? In dit geval moeten we specifiek op zoek naar een uitzondering op rustperiode van de Fransen in augustus.Hoe moet ik het precies opschrijven? Hier: of “Nee”, of de tak van de economie die de uitzondering vormt. In het Nederlands, want de vraag wordt ook in het Nederlands gesteld.Antwoord: het toerisme
Toelichting: Het toerisme is de enige uitzondering die genoemd wordt op de rustperiode in augustus.« Enfin, au moins un secteur tourne à plein régime au mois d’août, et c’est le tourisme. » = Tot slot draait tenminste één sector op volle toeren in augustus, en dat is het toerisme. Bedrijven worden wel genoemd, maar alleen maar om te bevestigen dat het gunstig is om in augustus dicht te gaan. « Pour les entreprises, fermer en août est la meilleure façon de réaliser des économies. » = Voor bedrijven is sluiten in augustus de beste manier om geld te besparen. Werkwijze:Scan eerst de tekst. Lees de titel en bekijk de afbeelding. Je kunt hieruit het onderwerp van de tekst afleiden.Je ziet een groot paleis. In de titel lees je dat het om de grandeur van Versailles gaat.Voor open vragen geldt: besteed tijd aan het lezen van de vraag. Wordt er nog iets nuttigs over de inhoud van de tekst verteld? Nee, alleen dat je de kopjes moet combineren. De tussenkopjes zelf geven natuurlijk wel een beter beeld van de tekst, maar 1 hiervan is niet juist.Wat wordt er precies gevraagd? In dit geval moeten we specifiek op zoek naar een uitzondering op rustperiode van de Fransen in augustus.Hoe moet ik het precies opschrijven? Hier: nummer van de alinea met daarachter een letter.Vertaal eerst de tussenkopjes om gericht te lezen. Lees scannend: bij een tekst met één vraag voor een hele tekst is het meestal niet nodig om elk woord in detail te lezen. Dit bespaart tijd tijdens het examen.Antwoord: 1 d – 2 c – 3 b. Toelichting: Bij alinea 1 past tussenkopje d (De Zonnekoning wil liever verhuizen) het best. Er worden namelijk meerdere redenen hiervoor gegeven:« Il quitte la capitale parce qu’il a peur des Parisiens, qui veulent se rebeller contre le roi. » = Hij verlaat de hoofdstad omdat hij bang is voor de Parijzenaren, die tegen hem in opstand willen komen.« les nobles […] n’auront aucune raison de douter de son pouvoir » = edellieden zouden geen enkele reden hebben om aan zijn macht te twijfelen.« un palais gigantesque pour montrer aux chefs d’Etat d’Europe la puissance de la France » = een gigantisch paleis om de macht van Frankrijk aan Europese leiders te laten zien.Tussenkopje a (de opstand van het Franse volk) is hier niet juist, omdat er alleen een dreiging van opstand wordt genoemd.Bij alinea 2 past tussenkopje c (het paleis van Versailles wordt enorm) het best. Je ziet dit o.a. aan verschillende getallen die de omvang en rijkdom van het kasteel aangegeven (« galerie […] longue de 73 mètres, […] 357 miroirs »). Ook worden de « immenses jardins » benoemd. Bij alinea 3 past tussenkopje b (het culturele leven in Versailles) het best. Dit is duidelijk te zien aan de vele woorden die aan cultuur te linken zijn:« danseur » « artistes » « écrivains » « poète » « musiciens » « art » « théâtre » « ballets » « musique ».
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.