Forum
- Hoofdstuk E4 deel 2 - Democratie en dictatuur in Duitsland deel II
oefentoetsen & antwoorden
1e editie
Klas 4-5-6|Vwo
Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: De Tweede Dictatuur en De Tweede Democratie in heel Duitsland (paragraaf 4, 5 en 6)
Toets Geschiedenis
Forum
Online maken
Toets afdrukken
Benaming voor hervormingen waarbij er meer persoonlijke vrijheid van meningsuiting en openheid van bestuur kwam in de Sovjet-Unie.De benaming voor het verdedigings pact tussen de Sovjet-Unie en andere oostbloklanden. De Noord-Ataltische Verdrags Organisatie. Een samenwerking tussen Europese en Noord-Amerikaanse landen waarin zij afspreken om tot elkaars verdediging te komen mocht er een land worden aangevallen.De Europese gemeenschap voor Kolen en Staal. Samen met de EEG (Europese Economische Gemeenschap) de voorlopers van de EU. Het doel is dat innige samenwerking een nieuwe oorlog op Europees continent voorkomt. Het idee van Truman dat als je Europese landen economische steun verleent bij de wederopbouw, zij democratischer en kapitalistisch worden, waardoor de voedingsbodem voor het communisme hopelijk zou verdwijnen WerkwijzeHet is verstandig om hier eerst in te gaan over wat détente betekent. Als je dat goed hebt uitgelegd ben je nog niet klaar. Deze periode wordt zo omschreven aangezien de periode ervoor blijkbaar anders in elkaar stak. Ook dat moet je in jouw antwoord verwerken. Antwoord:De periode van 1963-1979 wordt als détente omschreven aangezien détente het Franse woord is voor ontspanning. De periode tot aan 1963 werd gekenmerkt door hoog oplopende spanningen tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie, met als climax de Cubacrisis. De periode van 1963-1979 is een periode waarin de betrekkingen tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie verbeterden, net als de betrekkingen tussen Oost- en West- Duitsland. Werkwijze:Ga overzichtelijk te werk. Leg eerst uit wie Adenauer is om vervolgens te vertellen wat hij heeft gedaan. Nadat je dit hebt uitgelegd kan je gaan bespreken welke positieve en negatieve aspecten er aan zijn beleid vastzaten. Zorg ervoor dat je overzichtelijk te werk gaat. Benoem (overdreven) wanneer je een argument voor en tegen gaat bespreken.Antwoord. Adenauer was de eerste regeringsleider van de Bondsrepubliek West-Duitsland (BRD). Hij zorgde met zijn buitenlandse politiek voor een snel economisch herstel, waarna West-Duitsland uitgroeide tot een stabiele democratie. Hiervoor prees men zijn beleid. Toch is er ook kritiek. Door zijn nadruk op stabiliteit en wederopbouw verschoof de kritische confrontatie met het nationaalsocialistische verleden al snel naar de achtergrond. Veel nationaalsocialisten kwamen al snel weer terug op verscheidene topposities. Er was onvrede over deze oppervlakkige denazificatie. Werkwijze:Als je deze vraag gaat beantwoorden, bedenk dat eerst welke spelers het belangrijkste waren ten tijde van de Koude Oorlog. Als je een casus wilt beargumenteren waarbij er een mogelijk vervolg van de Koude Oorlog ter sprake komt, dan moeten er duidelijke overeenkomsten zijn. Bedenk dus goed wat de hoofdlijnen zijn, bijvoorbeeld: Atoomdreiging, Rusland en de Verenigde Staten.Antwoord:Ja, er kan een kanttekening bij worden geplaatst. Allereerst is er sinds de Russische inval in Oekraïne sprake van een atoomdreiging. Putin heeft meermaals aangekondigd dat hij niet bang is om atoomwapens in te zetten, mocht het westen zich te veel bemoeien met deze oorlog. Aangezien ook Rusland erbij betrokken is en zij een voormalig land van de Sovjet-Unie aanvallen, kan je spreken van vergelijkingen tussen de Koude Oorlog en nu. Of er sprake is van een doorlopende lijn is lastig, aangezien er wel bijna dertig jaar relatieve ‘’rust’’ is geweest. Werkwijze:Dit is een vraag die kennis en begrip eigenlijk aan elkaar koppelt. Je moet namelijk de val van de Berlijnse muur uitleggen en dat plaatsen in een bredere historische context. Begin bij het beschrijven waarom de muur viel en waarom juist dat symbolisch is voor wat er in de periode daarna meer gebeurd. Antwoord:De val van de Berlijnse muur was eigenlijk een raar moment. Het gebeurde vrij plotseling dat de DDR het verkeer van goederen/personen tussen oost en west weer toeliet. Door dit vrije verkeer werd het communisme eigenlijk laten vallen. Het wordt als symbolisch moment gezien aangezien er na de val van de Berlijnse muur steeds meer landen, vooral in Oost-Europa, het communisme hebben afgeschreven. Veel landen wilden ook onafhankelijk worden van de Sovjet-Unie.De Sovjet-Unie verloor aanzien en macht en aangezien de Sovjet-Unie als synoniem werd gebruikt voor het communisme ziet men de val van de Berlijnse muur als het startschot waarbij het communisme meer in elkaar zakt. Werkwijze:Probeer eerst goed na te denken over de periode waarover de vraag gaat. Welke gevolgen waren er in Duitsland die te maken hebben met de Tweede Wereldoorlog? Ga vervolgens stapsgewijs te werk. Geef eerst duidelijk een eerste reden en vervolgens een tweede. Er staan meerdere redenen in het boek, namelijk drie, maar beperk je tot de twee redenen die jij het beste kan uitleggen.Vergeet niet een deel van de vraag te herhalen in jouw antwoord.Antwoord:Een eerste reden waarom het opbouwen van een democratie in West-Duitsland lastig bleek was doordat het land totaal verwoest was door de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog. Een tweede moeilijkheid was de enorme toestroom van miljoenen Duitsers uit het oosten. Deze moesten ergens een plek krijgen in het verwoeste gebied. Werkwijze: Het eerste wat je moet opvallen bij deze vraag is dat je iets moet doen met de laatste decennia van de twintigste eeuw. Hierbij wordt verwezen naar de val van de muur en het verenigen van Duitsland.Vervolgens moet je beargumenteren waarom de Euro kan worden gezien als beteugeling. De vraagstelling geeft al duidelijk aan dat Duitsland bijvoorbeeld erg sterk/machtig wordt waardoor ze even moeten worden afgeremd. Als je dit duidelijk bespreekt en de rol van de euro daarin meeneemt, heb je jouw antwoord logisch opgebouwd.Antwoord:Eind twintigste eeuw werd Duitsland weer verenigd. Het werd al vrij snel de grootste en sterkste staat van de EU. De van oudsher rivaliserende Frankrijk had hier moeite mee. Dus werd er voorgesteld dat de landen nog inniger met elkaar verbonden moesten worden. Door deze versterkte integratie, met bijvoorbeeld de invoering van de euro, werd voorkomen dat Duitsland te dominant zou worden in Europa. Werkwijze:Kijk allereerst goed naar de afbeeldingen. Welke dingen vallen er meteen op? Vaak geeft de tekst je al een tip over welke gebeurtenis het gaat. In dit geval zie je Stalin met een geweer, een bord waar Berlijn op staat en veel vogels die overvliegen met goederen. Beschrijf stapsgewijs wat je ziet en hoe dat jouw antwoord ondersteund. Gebruik eventueel nummers of streepjes, zodat je geen delen van het antwoord vergeet.Antwoord:De gebeurtenis die je hier ziet is de blokkade van Berlijn. Dit kan je zien doordat er allereerst een bord met ‘Berlijn’ op de spotprent staat.De overvliegende vogels weerspiegelen de luchtbrug van de westelijke gealieerden. . Een derde punt is dat Stalin in een verdedigende positie zit, waarin hij omringd is door een muur. Dat verwijst naar de handelingen van de Sovjet-Unie rond het afsluiten van Berlijn: proberen de westelijke bezetters weg te krijgen. Werkwijze:Kijk allereerst naar de afbeelding. Er ligt een gebroken hamer en sikkel op de grond. Bedenk bij jezelf waar dit symbool voor staat. Wie zou de persoon die daarnaar kijkt dan kunnen zijn? De vraag geeft hierbij al een hint, al moet je dan wel net geleerd hebben wie Glasnost en Perestrojka heeft ingevoerd. Verder moet het je opvallen dat de blik van de persoon niet geïnteresseerd is, alsof het hem niet zoveel kan schelen.Antwoord:De schrijver wil hiermee suggereren dat Gorbatsjov verantwoordelijk is voor het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Dat zie je doordat de hamer en sikkel gebroken op de grond liggen. Glasnost en Perestrojka hebben hiermee te maken aangezien dit door Gorbatsjov werd ingevoerd en vaak wordt aangewezen als oorzaken waardoor de Sovjet-Unie later uit elkaar valt Werkwijze:Probeer stapsgewijs je denkproces weer te geven. Begin met het beschrijven wat je ziet. Eerst ga je de afbeelding goed bestuderen. Dit is een prettige eerste stap, want de details zijn vaak het belangrijkste. Beschrijf kort en bondig zoveel mogelijk op. Als je dat hebt gedaan kan je gaan uitleggen waarom je denkt wat je ziet. Wees hier ook overdreven duidelijk, zodat de docent jouw denkproces kan volgen. Antwoord:Op de foto houden mensen hun kinderen omhoog. Ze willen blijkbaar mensen aan de andere kant van de muur hun kinderen laten zien. Het tweede wat ik dus zie is een muur met daarbij prikkeldraad. Doordat de mensen hun kinderen omhoog houden heb ik het idee dat zij geen andere mogelijkheid hebben tot bezoek, Aangezien er een muur is lijkt mij dit de Berlijnse muur. Dit past ook bij de andere aspecten van de afbeelding. Families die in één keer van elkaar zijn gescheiden en (bijna) geen mogelijkheid hebben tot elkaar bezoeken.
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.