Toets Geschiedenis

Forum - Hoofdstuk E3 deel 1 - Confucianisme, communisme & kapitalisme in China deel I oefentoetsen & antwoorden

1e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: Een confucianistisch bolwerk, modern imperialisme, Chinees verzet tegen imperialisme, de Chinese revolutie.

Forum
Toets Geschiedenis
Forum
Online maken
Toets afdrukken
De leer van de Chinese filosoof Confucius. Hij wees op het belang van harmonie en orde in de samenleving.Nationalistische opstand in China rond 1900Chinese ambtenaarVolksopstand in Zuid-China van 1851 tot 1864 Werkwijze:Vaak kan je bij chronologie vragen nadenken over in welke paragraaf de stof stond. Zo kan je, ondanks dat je misschien niet de exacte jaartallen weet, toch een inschatting maken met wat de volgorde kan zijn. In dit geval is dat niet mogelijk, aangezien alle jaartallen uit dezelfde paragraaf komen.Probeer te bedenken welke oorzaken leiden tot welke gevolgen. Verder is het eigenlijk gewoon een kennisvraag, aangezien je de tijden van deze gebeurtenissen uit je hoofd kan leren.Antwoord.D-C-E-A-B Werkwijze:Ga stapsgewijs te werk.Leg eerst uit hoe China reageerde op de inmenging van Westerse landen.Doe vervolgens hetzelfde voor JapanBenoem als laatste een gevolg hiervan voor beide landenAntwoord:China probeerde actief de westerse invloed te weren. Iets wat ze voorheen ook altijd hadden gedaan. Japan reageerde anders. Zij namen elementen van de westerse cultuur, wetenschap en techniek over, waardoor zij rap moderniseerde. Een gevolg hiervan was dat Japan, net zoals andere westerse landen, een bedreiging werd voor het achterblijvende China.  Werkwijze:- Het lijkt hier alsof je een keuze hebt. Je mag namelijk zelf kiezen of je voor of tegen de stelling bent. Als je echter naar de stof kijkt is er maar één antwoord mogelijk. - Leg eerst duidelijk uit welk antwoord jij kiest en bouw je antwoord vervolgens logisch op. Het is mooi als je een stukje van de vraag herhaalt. Antwoord:Ja, het kan zeker worden gezien als de start van de inmenging van Westerse landen in China. De ongelijke verdragen zijn gunstig voor het westen en niet voor China. De afspraken die in het verdrag staan zijn gericht op de belangen van Westerse landen. China komt ten dienste te staan van deze Westerse belangen.  Werkwijze:Geef antwoord op de vraag aan de hand van drie deelstappen:Begin met een korte introductie over het confucianisme en de historische context waarin het zich ontwikkelde in het oude China.Vermeld dat het confucianisme een invloedrijke filosofische stroming was die de Chinese samenleving en het bestuur diepgaand heeft beïnvloed. Beschrijf de belangrijkste waarden en principes die door het confucianisme werden bevorderd, zoals deugdzaamheid, respect voor ouderen, familiebanden en morele verantwoordelijkheid. Leg uit hoe deze waarden werden verspreid via Confucius’ geschriften en mondelinge overlevering.Bespreek hoe het confucianisme de sociale structuur van het oude China heeft beïnvloed. Benadruk het belang van familiehiërarchie en noem voorbeelden van hoe deze waarden werden weerspiegeld in het dagelijks levenLeg uit hoe het confucianisme invloed had op het keizerlijke bestuur en vermeld hoe deze benadering heeft bijgedragen aan de stabiliteit en continuïteit van het keizerlijke China.Antwoord:Het confucianisme, dat werd ontwikkeld door de Chinese filosoof Confucius, benadrukte deugdzaamheid, respect voor ouderen, familiebanden en morele verantwoordelijkheid. Deze principes beïnvloeden de samenleving en het bestuur van het oude China aanzienlijk. Bijvoorbeeld, de nadruk op respect voor ouderen en familie hiërarchie leidde tot een sterke patriarchale structuur in gezinnen en gemeenschappen. Confucianistische geleerden speelden ook een belangrijke rol in het keizerlijke bestuur, waarbij ze de nadruk legden op morele integriteit en bekwaamheid bij het selecteren van ambtenaren. Dit systeem van waarden en overtuigingen heeft eeuwenlang de Chinese cultuur en samenleving beïnvloed.  Werkwijze:Het is bij deze vraag verstandig om eerst kort uit te leggen wat de 4 mei-beweging is. Aan de hand van die uitleg kan je namelijk een koppeling maken waarom zij naar Rusland keken voor steun. Dit is een stap die vaak wordt overgeslagen, maar het brengt veel structuur aan in jouw antwoord. Hierdoor word je antwoord meer compleet.Antwoord:De 4 Mei Beweging vond dat China moest moderniseren. China lag in vergelijking met het Westen achter. Ze verzetten zich tegen het Westen, vandaar dat zij naar de Socjet-unie keken voor steun. De Sovjet-Unie leek in dat opzicht best op China. Ook zij lagen achter op het westen, wilden moderniseren a.h.v. Westerse ontwikkelingen zoals het nationalisme en kende feodale verhoudingen.  Werkwijze:Begin met het uitwerken van de kenmerken van de Chinese revolutie. Er wordt niet gezegd hoeveel kenmerken je moet noemen dus benoem elke die je weet. Zet deze overzichtelijk onder elkaar door eerst het kenmerk te noemen en deze kort uit te leggen.Ga bij het tweede deel ook gestructureerd te werk. Er zijn vier gevolgen te benoemen, maar je hoeft er maar drie weer te geven. Ga voor de antwoorden die jij het beste kent en daardoor kort kan uitleggen.  Antwoord:De Chinese revolutie van 1911 wordt gekenmerkt door:Val van de Qing-dynastie: De revolutie leidde tot het einde van de Qing-dynastie, die meer dan 2000 jaar aan de macht was geweest in China.Opkomst van de Republiek China: Na de revolutie werd de Republiek China uitgeroepen, met Sun Yatsen als de eerste president. Dit markeerde een overgang van een keizerlijke naar een republikeinse regeringsvorm.Nationalisme en modernisering: De revolutie was gebaseerd op nationalistische en anti-imperiale sentimenten. Het streven was om China te moderniseren, politieke hervormingen door te voeren en de invloed van buitenlandse machten te verminderen.De belangrijkste gevolgen van de Chinese revolutie van 1911 waren:Einde van het keizerlijke tijdperk: De Qing-dynastie werd omvergeworpen en de laatste keizer, Puyi, trad af.Opkomst van de Republiek China: De Republiek China werd opgericht, met een nieuwe grondwet en een gekozen president.Politieke instabiliteit: Na de revolutie was er een periode van politieke chaos en fragmentatie, met verschillende krijgsheren die controle uitoefenden over delen van China.Begin van modernisering: De revolutie legde de basis voor latere hervormingen en modernisering in China, hoewel dit proces niet zonder uitdagingen verliep. Werkwijze:Bedenk eerst bij deze vraag goed wat de gevolgen van opium waren voor de Chinese samenleving. Bedenk vervolgens wat TikTok doet met de westerse samenleving. Is daar een vergelijking tussen te vinden? Leg deze dan systematisch uit. Zo creëer  je overzicht voor jezelf. Antwoord:Opium had als gevolg dat de Chinese samenleving. Het doel was dat de Chinese samenleving hieraan verslaafd zou raken. TikTok is, voor zover duidelijk, niet opgezet met het specifieke doel om de westerse samenlevingen er verslaafd aan te laten raken. Maar dit is wel een gevolg dat duidelijk te merken is. Het is echter de vraag of er gesproken kan worden van wraak, want we weten het vooropgezette doel van TikTok niet. In theorie is de vergelijking echter wel mogelijk.  Werkwijze:Bekijk de afbeelding goed en begin eens met de grootste kenmerken op te schrijven. Waarom is één man groter afgebeeld dan de rest? Welke kleding hebben ze aan?Waarom marcheert er een vrouw mee met de opstand?Welke werktuigen hebben ze mee?Door deze details te analyseren kan je jezelf de beste kans geven om tot het juiste antwoord te komen. Verwijs ook naar deze beeldelementen in jouw antwoord. Zo kan je de docent meenemen in jouw gedachtenproces.Antwoord:Het gaat hier om de Taiping-opstand. Dit is aan verschillende beeldelementen te zien:Allereerst is er een man die groter is afgebeeld dan de rest. Dit is waarschijnlijk een verwijzing naar de religieuze sekteleider die de opstand leidde.Een tweede punt is dat deze man een pickhouweel vastheeft. Dit is een verwijzing naar de sociale groep die meedeed met de opstand. Veel arbeiders en boeren waren betrokken bij de opstand.Ten derde is er een vrouw afgebeeld is. De Taiping was voor gelijkheid tussen man en vrouw. De Taiping is daarom te zien als emancipatiebeweging voor Chinese vrouwen (en boeren).  Toelichting: Overige elementen zijn de kleding die de mensen aan hebben wat de boeren/arbeidersklasse moet representeren, de bergen op de achtergrond die de vastberadenheid symboliseert en de zon die voor hoop staat, maar dit zijn algemenere zaken die ook bij andere opstanden voor kunnen komen waardoor het jouw antwoord minder goed onderbouwd.  Werkwijze:Bedenk eerst waar de bron over gaat. Er staat een hint op het kistje waar de Brit naar wijst. Verder moet je goed op de details letten. Denk aan de kleding, de dode Chinese man op de achtergrond, de Britse soldaten, het theekopje dat de Chinese man vast heeft etc. Als je deze beeldelementen hebt bekeken dan moet je er drie uitkiezen die jij het beste kan beschrijven en kan koppelen aan de economische en culturele interacties tussen Oost en West.  Antwoord:De Westerse man wordt vaak geassocieerd met imperialisme, handel en militaire superioriteit. Hij houdt een opiumpijp vast, wat verwijst naar de Opiumoorlogen tussen China en Groot-Brittannië. De tekst “Opium” op de kist benadrukt dit verband. Hij kijkt minachtend neer op de Chinese man. De Oosterse man, gekleed in traditionele kleding, lijkt verzwakt en onderworpen. Hij houdt een theekopje vast, wat symbool staat voor de Chinese cultuur en tradities. De tekst “Thee” benadrukt dit aspect.De afbeelding toont de ongelijke machtsverhoudingen tussen het Westen en China tijdens de Opiumoorlogen. Het gebruik van opium als handelswaar en de impact ervan op de Chinese samenleving worden hier geïllustreerd.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in