Op Niveau 3e ed LRN-line
- Hoofdstuk 4 - Taalverzorging 2
oefentoetsen & antwoorden
LRN-line
Klas 2|Vmbo-gt
Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: Grammatica (bijwoordelijke bepaling, meewerkend voorwerp, lijdend voorwerp, enkelvoudige en samengestelde zinnen, woordsoorten: vragend voornaamwoord), Spelling (werkwoorden, Engelse werkwoorden, kommagebruik, directe rede en bijvoeglijk naamwoord), Formuleren (signaalwoorden, komma’s, citeren, bronnen en toon) en Taalbewustzijn (taalverandering en leenwoorden).
Toets Nederlands
Op Niveau 3e ed LRN-line
Online maken
Toets afdrukken
De stelling is juist. Toelichting:Een bijwoordelijke bepaling geeft antwoord op vragen als: Waar? Waarheen? Waarom? Waardoor? Waarvandaan? Wanneer? Hoe? Van wie?Op de markt, in verband met wegwerkzaamheden, om tien uur ’s morgens, uit GroningenWoorden als: niet, misschien, natuurlijk, zijn ook bijwoordelijke bepalingen. Volgende week vrijdag ga ik uit in discotheek ‘The Fork’. DJ Paulus draait deze avond juist plaatjes voor ons.Ik vind zijn muziek heel erg mooi.Met knikkende knietjes staan wij volgende week vooraan bij het podium.Het gebouw zal rond 21.00 uur opengaan voor het publiek.De kaartjes heb ik voor mijn verjaardag gekregen.Dat had ik niet verwacht.In de zomervakantie waren de Olympische Spelen.De winnaar van de 200m wisselslag had nog nooit gezwommen tijdens een grote wedstrijd.Vanmiddag aten we een ijsje op een gezellig terrasje in de stad.Mijn zusje kon niet aanwezig zijn, helaas!Zij moest werken op de ijsboerderij in Gemert.Toelichting:In een zin kunnen één of meer bijwoordelijke bepalingen (bwb) voorkomen, maar dit hoeft niet. Bijwoordelijke bepalingen (bwb) zijn gemakkelijk te vinden. Als je alle stappen van het ontleden doorloopt, blijft de bijwoordelijke bepaling over. Dit is de rest. Bijwoordelijke bepalingen geven antwoord op de volgende vragen: waar, wanneer, waarom, waarmee, waardoor, hoe en hoeveel. Denk aan een tijdstip, een plaats, enz.Voorbeeld:Morgenvroeg loop ik naar school.Pv = loopWwg = loopOnd = ikLv = niet aanwezig in de zinMv = niet aanwezig in de zinWat blijft er nu over?Morgenvroeg --> Tijdstip, dus bijwoordelijke bepaling.Naar school --> school is plaats, dus bijwoordelijke bepaling. zat = pvin de schuur = bwbwerd teruggevonden = wwgBilly = ondeen kledingkast = lvsamen met de buren = bwbHij = ondde baasjes = ondzo’n vier dagen = bwbhem = mv a. samengestelde zin.b. samengestelde zin.c. samengestelde zin.d. samengestelde zin.e. enkelvoudige zin. Toelichting: Zinnen met één persoonsvorm noem je enkelvoudige zinnen. Zinnen met twee of meer persoonsvormen noem je samengestelde zinnen.VoorbeeldDe man sluit zijn winkel.pv = sluit → enkelvoudige zinEr komen te weinig klantenpv = komen → enkelvoudige zinDe man sluit zijn winkel, want er komen te weinig klanten.pv 1 = sluit, pv 2 = komen → samengestelde zin WieWat voor eenWelkeToelichting:De vragende voornaamwoorden (vr. vnw) zijn wie, wat, welke en wat voor (een). Meestal staan ze aan het begin van een vragende zin. Een vragend voornaamwoord verwijst naar iets of iemand.VoorbeeldWat heb jij gisteren gedaan?Wie heeft die talentenjacht gewonnen?Vragende voornaamwoorden kunnen ook midden in een zin staan. Je kunt ze dan moeilijker herkennen. Maak de zin dan vragend door het vragende voornaamwoord vooraan in de zin te zetten.VoorbeeldWeet je al wie je meeneemt?Wie neem je mee? Gisteren liep ik al moeilijk, maar vandaag loop ik nog slechter.pv = liep en gaatow = loop en ikKarel fietst veel, hoewel zijn vrouw liever wandelt.pv = fietst, wandeltow = karel, zijn vrouwDe hele stad is leeg, want iedereen is op vakantie.pv = is en isow = de hele stad en iedereen Vernietigde (hij-vorm v.t. dus je schrijft ik-vorm+de)Verzamelden (wij-vorm v.t. dus je schrijft ik-vorm + den)Gemonteerd (Voltooid deelwoord. Maak het langer en je hoort een d of gebruik ‘t ex-kofschip. Hele werkwoord -en is monter. De r zit niet in ‘t ex-kofschip, dus je schrijft een d achteraan.) Gebeurt (hij-vorm t.t.dus je schrijft ik-vorm+t)Brandt (hij-vorm t.t. dus je schrijft ik-vorm+t)Reageert (hij-vorm t.t. dus je schrijft ik-vorm+t)Vindt (hij-vorm t.t. dus je schrijft ik-vorm+t)Oppast (hij-vorm t.t. dus je schrijft ik-vorm+t)Afgewassen (voltooid deelwoord, sterk werkwoord. Weet-woord)Rende (hij-vorm v.t., dus je schrijft ik-vorm +de) Heb jij gisteren jouw bestanden nog geback-upt?Hij heeft bijna de gehele vakantie geïnternet. Wij shopten vorige week in de stad.De vakantie op Mallorca was heel relaxed.Patrick windsurft het liefst bij Brouwersdam.Die uitwerking van de eindopdracht moet nauwkeurig worden gecheckt.Heb jij de docent nog ge-e-maild over de toets van volgende week?Het is toch echt heel erg dat alle bestanden van zijn werkstuk zijn gedeletet.Enzo youtubede gisteren de hele avond.Tijdens de vakantie in Italië heeft de hele familie gemountainbiket.Weet je dat hij vorige week alle tekst copy-pastete?Jij googelt de tips voor de uitstapjes op vakantie, dan plan ik de dagen waarop we kunnen gaan, zodat we niet hoeven te stressen.Toelichting:In het Nederlands vervoegen we Engelse werkwoorden zoals we dat doen bij een Nederlands werkwoordInfinitief -en = stam.VoorbeeldEngelse infinitief 🡪 Nederlandse infinitief – hij stam + t – hij stam + de/te – ik heb ge-stam-d/tTo zoom 🡪 zoomen - hij zoomt - hij zoomde - ik heb gezoomdTo zap 🡪 zappen - hij zapt - hij zapte - ik heb gezaptLet daarnaast op de volgende regels:Een extra onhoorbare 'e' achter de stam:Als de ‘e’ belangrijk is om het woord goed uit te spreken, wordt er een extra 'e' toegevoegd aan de stam.Voorbeeld: to time 🡪 timen – hij timet – hij timede – ik heb getimedStam zou zijn: tim, maar dan wordt de vervoeging hij timt en dat is iets anders.Twee medeklinkers aan het eind van een woord staanAls de Engelse stam eindigt op twee medeklinkers, vernederlandsen we de stam, door een medeklinker te laten vervallen.Voorbeeld: to stress 🡪 stressen – hij strest – hij streste – ik ben gestrestLet op: dit geldt alleen bij werkwoorden en niet voor zelfstandige naamwoorden, zoals stresstoestand. Hier blijft de dubbele medeklinker behouden.Let op: als we het werkwoord op z’n Engels uitspreken, dan behouden we wel de dubbele medeklinker:Voorbeeld: To baseball 🡪 baseballen – hij baseballt – hij baseballde – ik heb gebaseballdTo basketball 🡪 basketballen – hij basketbalt – hij basketbalde – ik heb gebasketbald.Als de stam eindigt op een sisklank:Als de stam eindigt op een 's', 'sj', 'z', 'zj', 'ts', 'tsj' of 'x', wordt er na de 'sisklank' in de verledentijd vervoegt met het kofschip. Voorbeeld: to coach 🡪 coachen – hij coacht – hij coachte – ik ben gecoacht Hieronder het antwoord. Na elk dikgedrukt woord komt een komma.Annemarie is net begonnen met haar studie in Eindhoven en moet hiervoor veel reizen. Ze gaat iedere dag met de fiets naar de bushalte, pakt daar de bus en gaat vervolgens met de trein. Op het station in Eindhoven haalt ze altijd nog fruit, melk, broodjes en iets lekkers. Bah, wat is het vandaag vies weer zeg! Lopend naar school gaan, heeft Annemarie nu echt geen zin in. Ze besluit weer in de bus te stappen en rijdt naar school. Terwijl ze het schoolplein op komt lopen, lacht iedereen haar uit. Haar mooie, glanzende, rode schoenen zijn helemaal verkleurd door de regen, maar ze heeft ze pas een week. Annemarie besluit met haar bonnetje terug te gaan naar de winkel, want dit kan niet de bedoeling zijn.Annemarie loopt de winkel binnen en vraagt om andere schoenen, maar de medewerker geeft aan dat ze een brief moet schrijven naar de klantenservice. Aangezien het best dure schoenen waren, besluit ze dit te doen. Deze zie je hieronder.------------------------------------------------------------------------------------------------------------Geachte heer/mevrouw,Vorige week heb ik bij u een paar schoenen gekocht. Echter, deze zijn door de regen verkleurd. Dit kan volgens mij niet de bedoeling zijn en ik hoop dat u mij hiermee kunt helpen. Is het mogelijk om een nieuw paar schoenen van u te krijgen of kunt u deze schoenen misschien nog mooi krijgen? Het gaat om de rode, glanzende, stoffen schoenen van Armani met bestelnummer 98372KK.Ik hoor graag van u wat eraan gedaan kan worden.Alvast bedankt voor uw reactie.Met vriendelijke groet,AnnemarieToelichting:Met komma’s maak je het lezen van een tekst makkelijker.Voor en na een bijstellingVoorbeeld: "De docent, meneer Van Iersel, heeft me goed geholpen."Scheiden van opsommingenVoorbeeld: "Ik moet nog melk, eieren en brood kopen."Let op: voor ‘en’, ‘of’ en ‘dat’ zet je geen komma.Scheiden van bijvoeglijke naamwoorden die verwisselbaar zijn Voorbeeld: "Hij is slim, geduldig en vriendelijk."Na een uitroep of naam aan het begin of aan het eind van de zin Voorbeeld: "Bah, dat is vies."Voorbeeld: ‘Geachte heer De Vries, “Voorbeeld: ‘Dat had ik niet van je verwacht, Pieter.’Scheiden van twee werkwoorden die niet bij hetzelfde gezegde horenVoorbeeld: Toen Karel het podium opliep, werd de hele zal stil.’Voor een voegwoordVoorbeeld: Ik maak vanmiddag mijn huiswerk, zodat ik vanavond naar de bioscoop kan. Francesca vroeg: ‘Wie heeft de buitendeur vannacht afgesloten?’‘Is er iemand’, vroeg de politieagent, ‘die de sleutel heeft van uw huis?’De leerling zei: ‘Eindelijk, ik begrijp het!’‘Dat is fijn.’, zei de leraar.Toelichting:- De directe rede is wanneer iemands woorden letterlijk worden weergegeven (dus precies vertellen wat er is gezegd). Je spreekt dan van een citaat. Bij de indirecte rede vertel je wat iemand heeft gezegd, maar dat is niet letterlijk. De interpunctie bij de directe en indirecte rede is niet hetzelfde.Voorbeeld van de directe rede: Jan zei: "Ik ben moe."De uitspraak van Jan wordt exact weergegeven.De woorden van de spreker worden tussen aanhalingstekens geplaatst Voorbeeld van de indirecte rede: Jan zei dat hij moe was.De boodschap van Jan wordt samengevat met dezelfde woorden als die hij heeft gezegd. Het wordt niet letterlijk herhaald. De woorden van de spreker worden niet tussen aanhalingstekens geplaatst Bij directe rede gaat het om het letterlijk weergeven van wat er is gezegd. Bij de indirecte reden is het belangrijk dat de inhoud van wat er is gezegd wordt weergegeven. Ijzeren (stoffelijk bijvoeglijk naamwoord)Verlote Aangebrande Verzette Omgespitte UitgezochteGestopteToelichting: Als het voltooid deelwoord gebruikt wordt als bijvoeglijk naamwoord, schrijf je het zo kort mogelijk.Als het voltooid deelwoord eindigt op een d of een t, dan krijgt het bijvoeglijk naamwoord meestal -e als uitgangNa een korte klank verdubbelen we de volgende medeklinker.Een stoffelijk bijvoeglijk naamwoord eindigt bijna altijd op -enLet op: bij sommige materialen komt er geen uitgang achter het woord:een plastic bekertjeeen aluminium bord De Olympische Spelen zijn een wereldwijd sportevenement dat elke vier jaar plaatsvindt. Ten eerste worden atleten van over de hele wereld geselecteerd om deel te nemen aan verschillende sporten. Ten tweede is het een eer voor een atleet om zijn of haar land te vertegenwoordigen. Maar niet alle landen hebben evenveel middelen om hun atleten te ondersteunen. Daarom zien we vaak dat rijkere landen meer medailles winnen.Bijvoorbeeld tijdens de afgelopen Spelen won de Verenigde Staten de meeste gouden medailles. Hoewel sommige kleinere landen soms verrassende prestaties leveren, blijft het een uitdaging om te concurreren met de grootmachten. Zo behaalde Jamaica grote successen in de atletiek ondanks beperkte middelen.De Olympische Spelen zijn niet alleen een sportevenement, maar ook een kans om culturele uitwisselingen te bevorderen. Om meer diversiteit in de deelname te bevorderen, biedt het Internationaal Olympisch Comité beurzen aan voor atleten uit ontwikkelingslanden. Dus kunnen meer atleten hun droom om aan de Spelen deel te nemen verwezenlijken.Verder zijn de Spelen een platform voor wereldvrede en samenwerking. Echter, politieke spanningen kunnen soms de sfeer beïnvloeden. Met andere woorden, de Olympische Spelen hebben een unieke rol in de wereldgemeenschap. Kortom, de Olympische Spelen zijn een complex maar inspirerend evenement.signaalwoordtekstverbandten eersteopsommingten tweedeopsommingmaartegenstellingdaaromredenbijvoorbeeldvoorbeeldhoeweltegenstellingzovoorbeeldmaar ooktegenstellingommiddel-doeldusredenverderopsommingechtertegenstellingmet andere woordenvoorbeeldkortomopsomming Een bron is een stuk tekst dat je kunt gebruiken om je eigen kennis te vergroten en of om bijvoorbeeld een verslag of werkstuk goed te kunnen onderbouwen. Voorbeelden van bronnen zijn: internetpagina’s, kranten, boeken, tijdschriften, scripties van anderen, interviews, film, muziekstuk, enz.bij een bronvermelding geef je aan waar je iets gevonden hebt, wat de titel is en wie de schrijver is en wanneer het is gemaakt.Wat vermeld je van welke bron?Websitelink van de websiteschrijver en jaartalBoekenTitelSchrijver(s)JaartalPlaats van uitgaveUitgeverij(digitale) artikelen in krantenTitel van het artikelSchrijver(s)Datum waarop het artikel is verschenenDe naam van de website/krantLink naar het artikelVideo’s en filmsTitelJaar of datumMaker of YouTube-KanaalLink Je vermeldt bronnen om aan te geven dat je de tekst niet zelf hebt gemaakt of geschreven. Als je tekst kopieert zonder bronvermelding dan pleeg je ‘plagiaat’ en dat is verboden. Je mag de bron als inspiratie gebruiken, maar letterlijk overnemen dus niet. Soms staat dat op de website aangegeven, soms ook niet.Voor het schrijven van dit antwoord is gebruik gemaakt van de volgende bron.Bron: Wikikids:Bronnen - Wikikids (2024) Het onderstreepte woord geeft de ‘toon’ mee.Positief: Het project is succesvol afgerond en heeft alle verwachtingen overtroffen.Negatief: Helaas heeft het team de deadline niet gehaald en zijn er veel fouten gemaakt.Positief: De nieuwe werkwijze heeft geleid tot een aanzienlijke verbetering van de efficiëntie.Negatief: Jammer genoeg waren er tijdens de presentatie verschillende technische problemen.Positief: Het enthousiasme en de inzet van de medewerkers waren werkelijk inspirerend. ZinLeenwoordOorspronkelijk: Engels/Frans/DuitsPascal verzond een e-mail naar zijn manager om de meeting te bevestigen.e-mailmeetingEngelsEngelsBij restaurant ‘De vliegende Vis’ serveren ze een heerlijk buffet met diverse visgerechten.buffetFransDie aardige man een date met een charmante dame. datecharmanteEngelsFransIn de vakantie bezochten we een prachtig chateau in Frankrijk.chateauFransOp het mbo volgen de studenten lessen op een handige laptop en software die ze van school hebben gekregen.laptopsoftwareEngelsEngelsDe vrolijke ober liet ons het menu van de dag zien. obermenuDuitsFransNa de yoga voel ik me helemaal zen en ontspannen. yogazenEngelsEngelsBij de kinderboerderij is een speeltuin met de glijbaan. glijbaanDuits‘s Zomers dragen we vaak T-shirts en shorts in zomerse kleuren.T-shirtsshortsEngelsEngelsAndré Rieu speelt met zijn orkest een prachtige symfonie op het Vrijthof in Maastricht. symfonieFrans
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.