Toets Wiskunde

Getal en Ruimte 13e ed deel 1 - Hoofdstuk 3 - Kwadratische problemen oefentoetsen & antwoorden

13e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: kwadratische functies en vergelijkingen.

Getal en Ruimte 13e ed deel 1
Toets Wiskunde
Getal en Ruimte 13e ed deel 1
Online maken
Toets afdrukken
Gebruik $x_{top}=\frac{-b}{2a}$In deze formule geldt $a=-2, b=-8$ en $c=-3$$x_{top}=\frac{- -8}{2\cdot -2}=\frac{8}{-4}=-2$Vul de $x$-coördinaat van de top in in de formule om de $y$-coördinaat van de top te berekenen.$f(-2)=-2\cdot (-2)^2-8\cdot -2-3$$=-2\cdot 4+16-3$$=-8+16-3=5$Antwoord: $(-2,5)$ Bereken de discriminant en gebruik:$D<0$, de vergelijking heeft geen oplossingen.$D=0$, de vergelijking heeft één oplossing.$D>0$, de vergelijking heeft twee oplossingen.Stap 1: Herleid op nul.Breng hiervoor $-2$ naar links.$x^2-3x+2\frac{1}{4}=0$Stap 2: Bereken de discriminant.In deze vergelijking geldt $a=1, b=-3, c=2\frac{1}{4}$$D=b^2-4ac$$D=(-3)^2-4\cdot 1\cdot 2\frac{1}{4}$$D=9-9=0$Antwoord: $D=0$ dus de vergelijking heeft één oplossing. Stap 1: Werk de haakjes uit.$(\frac{1}{2}x+5)(\frac{1}{2}x+5)=x+13$  $\frac{1}{4}x^2+\frac{5}{2}x+\frac{5}{2}x+25=x+13$$\frac{1}{4}x^2+5x+25=x+13$Stap 2: Herleid op nul.Werk alle getallen naar links.$\frac{1}{4}x^2+4x+12=0$ (beide kanten $-x-13$)Stap 3: Werk de breuken weg.Vermenigvuldig met 4 om $\frac{1}{4}$ weg te werken.$x^2+16x+48=0$Stap 4: Ontbind in factoren.Begin bij de laatste term, wat is keer elkaar 48?Kijk vervolgens naar de tweede term, wat is opgeteld 16?$12\times 4=48$$12+4=16$Dus de termen die we zoeken zijn 12 en 4.$(x+12)(x+4)=0$$x+12=0 \vee x+4=0$ ($A\cdot B=0$ geeft $A=0 \vee B=0$)$x=-12 \vee x=-4$Antwoord: $x=-12 \vee x=-4$Deze vergelijking kunnen we schrijven naar de vorm $(x+p)^2=c$Stap 1: Herleid naar de vorm $(x+p)^2=c$.Alles behalve $(x-2)^2$ moet naar rechts.$-3(x-2)^2=-27$ (beide kanten $-5$)$(x-2)^2=9$ (beide kanten delen door $-3$)Stap 2: Gebruik de wortel om de vergelijking op te lossen.$x-2=\sqrt{9} \vee x-2=-\sqrt{9}$$x-2=3 \vee x-2=-3$$x=5 \vee x=-1$Antwoord: $x=5 \vee x=-1$ Bereken $h(5)$ en $h(12)$, denk aan de rekenvolgorde!$h(5)=6\cdot 5^2-3\cdot 5-8$$=6\cdot 25 -15-8$$=150-15-8=127$$h(12)=6\cdot 12^2-3\cdot 12-8$$=6\cdot 144-36-8$$=864-36-8=820$Antwoord: $h(5)=127$ en $h(12)=820$Vul $x=3$ in in de formule en kijk of de uitkomst 36 is.$h(3)=6\cdot 3^2-3\cdot 3-8$$=6\cdot 9-9-8$$=54-9-8=37$De uitkomst is niet 36.Antwoord: $(3,36)$ ligt niet op de grafiek. $g(x)=3(x+5)^2-9$In deze vorm van een kwadratische functie kun je de top aflezen.$y=a(x-p)^2+q$ geeft top $(p,q)$.In dit geval is de $p$ $-5$, $g(x)=3(x\red{+5})^2-9$$q$ is $-9$, $g(x)=3(x+5)^2\red{-9}$De coördinaten van de top zijn dus $(-5,-9)$$a=3>0$ dus dit is een dalparabool.Antwoord: Het minimum is -9$k(x)=-(x-7)(x+9)$In deze vorm van een kwadratische functie kun je $x_{top}$ als volgt berekenen.$y=a(x-d)(x-e)$ geeft $x_{top}=\frac{d+e}{2}$In dit geval is $d=7$ en $e=-9$, dus $x_{top}=\frac{7+-9}{2}=\frac{-2}{2}=-1$De $y$-coördinaat van de top kunnen we berekenen door $x_{top}=-1$ in te vullen in de formule. $k(-1)=-(-1-7)(-1+9)=-(-8)(8)=64$De coördinaten van de top zijn dus $(-1,64)$.$a=-1<0$ dus dit is een bergparabool.Antwoord: Het maximum is 64$j(x)=-0,5x^2+3x-2$In deze vorm van een kwadratische functie kun je $x_{top}$ als volgt berekenen.$y=ax^2+bx+c$ geeft $x_{top}=\frac{-b}{2a}$In dit geval is $a=-0,5$ en $b=3$, dus $x_{top}=\frac{-3}{2\cdot -0,5}=\frac{-3}{-1}=3$De $y$-coördinaat van de top kunnen we berekenen door $x_{top}=3$ in te vullen in de formule.$j(3)=-0,5(3)^2+3\cdot 3-2=2,5$De coördinaten van de top zijn dus $(3; 2,5)$$a=-0,5<0$ dus dit is een bergparabool.Antwoord: Het maximum is 2,5 Gebruik de ABC-formule.Stap 1: Bereken de discriminant.In deze formule geldt: $a=3, b=-6$ en $c=19$$D=b^2-4ac$$D=(-6)^2-4\cdot 3\cdot 19$$D=36-12\cdot 19$$D=36-228=-192$Antwoord: $D<0$ dus deze vergelijking heeft geen oplossingen. Gebruik de ABC-formule.Stap 1: Herleid op 0.Breng hiervoor $9x-5$ naar de andere kant. $-4x^2-9x+5=0$Stap 2: Bereken de discriminant.In deze formule geldt: $a=-4, b=-9$ en $c=5$$D=b^2-4ac$$D=(-9)^2-4\cdot -4\cdot 5$$D=81+16\cdot 5$$D=81+80=161$Stap 3: Bereken de oplossingen.$x=\frac{-b-\sqrt{D}}{2a} \vee x=\frac{-b+\sqrt{D}}{2a}$$x=\frac{--9-\sqrt{161}}{2\cdot -4} \vee x=\frac{--9+\sqrt{161}}{2\cdot -4}$$x=\frac{9-\sqrt{161}}{-8} \vee x=\frac{9+\sqrt{161}}{-8}$$x=0,46 \vee x=-2,71$Antwoord: $x=0,46 \vee x=-2,71$Als we -40 naar rechts doen krijgen we een vergelijking van de vorm $x^2=c$$x^2-40=8$$x^2=48$Gebruik de wortel om de vergelijking op te lossen.$x=\sqrt{48} \vee x=-\sqrt{48}$$x=6,93 \vee x=-6,93$Antwoord: $x=6,93 \vee x=-6,93$Stap 1: Werk de haakjes uit.$x(x+2)-8=5x+5$$x^2+2x-8=5x+5$Stap 2: Herleid op 0.$x^2+2x-8-5x-5=0$$x^2-3x-13=0$Stap 3: Gebruik de ABC-formule.In deze vergelijking is $a=1, b=-3, c=-13$Bereken de discriminant.$D=b^2-4ac$$D=(-3)^2-4\cdot 1\cdot -13$$D=9+52=61$Bereken $x$$x=\frac{--3-\sqrt{61}}{2\cdot 1} \vee x=\frac{--3+\sqrt{61}}{2\cdot 1}$$x=\frac{3-\sqrt{61}}{2} \vee x=\frac{3+\sqrt{61}}{2}$$x=-2,41 \vee x=5,41$Antwoord: $ x=-2,41 \vee x=5,41$ Stap 1: Bereken $f(-5)$ en $f(4)$.$f(-5)=5\cdot (-5)^2+5\cdot -5-60$$=5\cdot 25-25-60$$=125-25-60=40$$f(4)=5\cdot 4^2+5\cdot 4-60$$=5\cdot 16+20-60$$=80+20-60=40$Dus er geldt inderdaad $f(-5)=f(4)$Stap 2: Gebruik de symmetrie van de parabool om $x_{top}$ te berekenen. Als geldt $f(a)=f(b)$ dan ligt $x_{top}$ precies tussen $a$ en $b$.$x_{top}$ ligt precies tussen -5 en 4, $x_{top}=\frac{a+b}{2}$$x_{top}=\frac{-5+4}{2}=-\frac{1}{2}$Antwoord: $x_{top}=-\frac{1}{2}$A en B zijn de snijpunten van $f$ met de $x$-as. In het snijpunt met de $x$-as geldt $y=0$. Stap 1: Los op $f(x)=0$$5x^2+5x-60=0$Deel eerst de hele vergelijking door 5. $x^2+x-12=0$Ontbind in factoren.Kijk welk product -12 oplevert en welke som 1 oplevert. $(x+4)(x-3)=0$ $x+4=0 \vee x-3=0$$x=-4 \vee x=3$Stap 2: Bepaal welke coördinaat bij A hoort en welke bij B.A ligt links van de $x$-as dus de $x$-coördinaat van A is negatief. $A(-4,0)$$B(3,0)$Antwoord: $A(-4,0)$ en $B(3,0)$C is het snijpunt van $f$ met de $y$-as. Hier is $x=0$.$f(0)=5\cdot 0^2+5\cdot 0-60$$=-60$Antwoord: $C(0,-60)$D en E zijn de snijpunten van $f$ en $g$.Stap 1: Los op $f(x)=g(x)$$5x^2+5x-60=-5x-45$Herleid op 0.$5x^2+5x-60+5x+45=0$$5x^2+10x-15=0$Deel door 5.$x^2+2x-3=0$Ontbind in factoren.$(x+3)(x-1)=0$$x+3=0 \vee x-1=0$$x=-3 \vee x=1$Stap 2: Bereken de $y$-coördinaten van de snijpunten.Vul $x=-3$ in in één van de twee formules, het maakt niet uit welke, beide zullen dezelfde uitkomst geven.$g(-3)=-5\cdot -3-45$$=15-45=-30$$D(-3,-30)$Vul $x=1$ in in één van de twee formules, het maakt niet uit welke, beide zullen dezelfde uitkomst geven.$g(1)=-5\cdot 1-45$$=-5-45=-50$$E(1,-50)$Antwoord: $D(-3,-30)$ en $E(1,-50)$ Om de breedte van de trekkershut te berekenen hebben we de snijpunten met de $b$-as nodig. Stap 1: Los op $h(b)=0$$-0,48b^2+2,4b=0$$b(-0,48b+2,4)=0$$b=0 \vee -0,48b+2,4=0$$b=0 \vee -0,48b=-2,4$$b=0 \vee b=5$Stap 2: Bereken de breedte van de hut. De hut is dus 5 meter breed. Antwoord: 5 meter.We moeten de coördinaten van de top berekenen.Stap 1: Bereken de $b$-coördinaat van de top.Gebruik $b_{top}=\frac{-b}{2a}$In deze formule is $a=-0,48, b=2,4$ en $c=0$$b_{top}=\frac{-2,4}{2\cdot -0,48}$$b_{top}=\frac{-2,4}{-0,96}$$b=2,5$Stap 2: Bereken de $h$-coördinaat van de top. $h(2,5)=-0,48(2,5)^2+2,4\cdot 2,5$$=-0,48\cdot 6,25+6$$-3+6=3$$h=3$Antwoord: De trekkershut is 3 meter hoog. Van deze parabool weten we de snijpunten met de $x$-as, namelijk $(3,0)$ en $(-4,0)$. We kunnen dus het beste de vorm $y=a(x-d)(x-e)$ gebruiken.Stap 1: Vul in $d=3$ en $e=-4$$y=a(x-3)(x--4)$$y=a(x-3)(x+4)$Stap 2: Bereken $a$ door het punt $(2,6)$ in te vullen in de formule.$6=a(2-3)(2+4)$$6=a(-1)(6)$$6=a\cdot -1\cdot 6$$6=-6a$$a=-1$Antwoord: $y=-(x-3)(x+4)$ Stap 1: We kijken eerst naar de verschuiving naar rechts of links. $k(x)=-(x\red{-2})^2+4$ naar $j(x)=-(x\red{+3})^2-1$We moeten van -2 naar +3, dat betekent dat we naar links moeten schuiven, want als we naar links schuiven tellen we er het aantal stappen van links bij op. Van -2 naar +3 is vijf stappen erbij. Dus 5 naar links. Stap 2: Vervolgens kijken we naar de verschuiving omhoog of omlaag. $k(x)=-(x-2)^2\red{+4}$ verschuiven om $j(x)=-(x+3)^2\red{-1}$We moeten van +4 naar -1, we moeten dus naar beneden schuiven.We schuiven de grafiek 5 omlaag.Antwoord: 5 naar links en 5 omlaag. We weten van deze parabool de top. We gebruiken dus de formule van de vorm $y=a(x-p)^2+q$, hierbij is de top $(p,q)$.Stap 1: Vul de top in in de formule. $y=a(x-3)^2+5$Stap 2: Vul het extra gegeven punt in om $a$ te berekenen.In dit geval is $(-2, 55)$ gegeven naast de top.$55=a(-2-3)^2+5$Los de vergelijking op.$50=a(-5)^2$ (5 naar de andere kant)$50=25a$$a=2$Antwoord: $y=2(x-3)^2+5$ Stap 1: Bepaal of fff een berg- of dalparabool is.a=−1a=-1a=−1, a<0a<0a<0 dus dit is een bergparabool.Stap 2: Voor de ligging ten opzichte van de xxx-as bekijken we de discriminant. Als D<0D<0D<0 snijdt de parabool de xxx-as niet.Als D=0D=0D=0 heeft de grafiek één snijpunt met de xxx-as.Als D>0D>0D>0 snijdt de grafiek de xxx-as twee keer.Bereken de discriminant.In deze formule geldt: a=−1,b=−3,c=−7a=-1, b=-3, c=-7a=−1,b=−3,c=−7D=b2−4acD=b^2-4acD=b2−4acD=(−3)2−4⋅−1⋅−7D=(-3)^2-4\cdot -1\cdot -7D=(−3)2−4⋅−1⋅−7D=9+4⋅−7D=9+4\cdot -7D=9+4⋅−7D=9−28D=9-28D=9−28D=−19D=-19D=−19De discriminant is kleiner dan 0, dus de grafiek snijdt de xxx-as niet. Stap 3: Schets de parabool.We moeten dus een bergparabool onder de xxx-as schetsen, zodat deze de xxx-as niet snijdt. Antwoord:

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in