Toets Wiskunde

Moderne Wiskunde 13e ed deel A - Hoofdstuk 7 - Kwadratische functies oefentoetsen & antwoorden

13e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: kwadratische functies.

Moderne Wiskunde 13e ed deel A
Toets Wiskunde
Moderne Wiskunde 13e ed deel A
Online maken
Toets afdrukken
Het functievoorschrift is van de vorm $f(x)=a(x-s)(x-t)$. Hierin zijn $(s,0)$ en $(t,0)$ de snijpunten met de $x$-as.Let op! Als er een $+$ voor de $s$ of $t$ staat is de $x$-coördinaat van het snijpunt met de $x$-as juist negatief.Antwoord: $(6,0)$ en $(-2,0)$  In deze vorm van een kwadratische functie kun je de top aflezen.$f(x)=a(x-p)^2+q$ geeft top $(p,q)$.In dit geval is de $p$ $-5$, $g(x)=3(x\red{+5})^2-9$$q$ is $-9$, $g(x)=3(x+5)^2\red{-9}$De coördinaten van de top zijn dus $(-5,-9)$$a=3>0$ dus dit is een dalparabool.Antwoord: dalparabool, $(-5,-9)$ In deze vorm van een kwadratische functie kun je de snijpunten met de $x$-as aflezen.$f(x)=a(x-s)(x-t)$ Hierin zijn $(s,0)$ en $(t,0)$ de snijpunten met de $x$-as.In dit geval is $s=7$ en $t=-9$, dus de snijpunten van de grafiek met de $x$-as zijn $(7,0)$ en $(-9,0)$.De symmetrie-as ligt precies tussen deze twee $x$-coördinaten. Het midden van $-9$ en $7$ vinden we door ze op te tellen en te delen door twee.$-9+7=-2$$-2:2=-1$De symmetrie-as is $x=-1$, dit is tevens de $x$-coördinaat van de top.De $y$-coördinaat van de top kunnen we berekenen door $x_{top}=-1$ in te vullen in de formule. $k(-1)=-(-1-7)(-1+9)=-(-8)(8)=64$De coördinaten van de top zijn dus $(-1,64)$.Antwoord: $x=-1$ en $(-1,64)$ In deze vorm van een kwadratische functie kun je de top aflezen.$f(x)=a(x-p)^2+q$ geeft top $(p,q)$.In dit geval is de $p$ $-1$, $f(x)=a(x\red{+1})^2-32$$q$ is $-32$, $f(x)=a(x+1)^2\red{-32}$De coördinaten van de top zijn dus $(-1,-32)$Antwoord: $(-1,-32)$Door het punt $(-2,-30)$ in te vullen kunnen we $a$ vinden.$f(-2)=a(-2+1)^2-32=-30$$a(-1)^2-32=-30$$a-32=-30$$a=2$ Antwoord: $a=2$Uit opgave b weten we dat $a=2$, dus $f(x)=2(x+1)^2-32$In het snijpunt met de $y$-as geldt $x=0$, we vullen $x=0$ in.$f(0)=2(0+1)^2-32$$=2(1)^2-32$$=2-32=-30$Antwoord: Het snijpunt met de $y$-as is $f(0)=-30$In het snijpunt met de $x$-as geldt $y=0$ we lossen dus op $f(x)=0$$f(x)=2(x+1)^2-32=0$$2(x+1)^2=32$ (beide kanten $+32$)$(x+1)^2=16$ (beide kanten delen door 2)$x+1=\sqrt{16}$ of $x+1=-\sqrt{16}$ (beide kanten de wortel)$x+1=4$ of $x+1=-4$$x=3$ of $x=-5$Antwoord: De snijpunten met de $x$-as zijn $(3,0)$ en $(-5,0)$ Stap 1: Ontbindt de formule in factoren.Kijk welk product $-12$ oplevert en welke som $1$ oplevert. $f(x)=(x+4)(x-3)$ Stap 2: De herkenbare punten in deze vorm zijn de snijpunten met de $x$-as.De snijpunten met de $x$-as in deze vorm zijn $(s,0)$ en $(t,0)$$s=-3$ dus $(-4,0)$$t=3$ dus $(3,0)$Antwoord: $f(x)=(x+4)(x-3)$ en de snijpunten met de $x$-as zijn $(-4,0)$ en $(3,0)$ Van deze parabool weten we de snijpunten met de $x$-as, namelijk $(3,0)$ en $(-4,0)$, dit geeft $s$ en $t$.Stap 1: Vul in $s=3$ en $t=-4$$j(x)=a(x-3)(x--4)$$j(x)=a(x-3)(x+4)$Stap 2: Bereken $a$ door het punt $(2,6)$ in te vullen in de formule.$6=a(2-3)(2+4)$$6=a(-1)(6)$$6=a\cdot -1\cdot 6$$6=-6a$$a=-1$Antwoord: $j(x)=-(x-3)(x+4)$ We splitsen het kwadraat af.Stap 1: Kijk naar de tweede term. Deel deze door twee en vul hem in. De tweede term is -8, −8:2=−4-8:2=-4−8:2=−4f(x)=(x−4)2…f(x)=(x-4)^2…f(x)=(x−4)2…Stap 2: Trek eraf wat je te veel hebt gerekend. We hebben (−4)2=16(-4)^2=16(−4)2=16 te veel gerekend. f(x)=(x−4)2−16…f(x)=(x-4)^2-16…f(x)=(x−4)2−16…Stap 3: Schrijf de rest van de uitdrukking erachter.f(x)=(x−4)2−16+134f(x)=(x-4)^2-16+1\frac{3}{4}f(x)=(x−4)2−16+143​Stap 4: Schrijf de uitdrukking korter. f(x)=(x−4)2−1414f(x)=(x-4)^2-14\frac{1}{4}f(x)=(x−4)2−1441​Stap 5: In deze vorm is het herkenbare punt dat we kunnen vinden de top, namelijk (p,q)(p,q)(p,q).p=4p=4p=4 en q=−1414q=-14\frac{1}{4}q=−1441​De top is dus (4,−1414)(4, -14\frac{1}{4})(4,−1441​)Antwoord: f(x)=(x−4)2−1414f(x)=(x-4)^2-14\frac{1}{4}f(x)=(x−4)2−1441​ met top (4,−1414)(4, -14\frac{1}{4})(4,−1441​)We splitsen het kwadraat af.Stap 1: Kijk naar de tweede term. Deel deze door twee en vul hem in. De tweede term is 12\frac{1}{2}21​, 12:2=14\frac{1}{2}:2=\frac{1}{4}21​:2=41​f(x)=(x+14)2…f(x)=(x+\frac{1}{4})^2…f(x)=(x+41​)2…Stap 2: Trek eraf wat je te veel hebt gerekend. We hebben (14)2=116(\frac{1}{4})^2=\frac{1}{16}(41​)2=161​ te veel gerekend. f(x)=(x+14)2−116…f(x)=(x+\frac{1}{4})^2-\frac{1}{16}…f(x)=(x+41​)2−161​…Stap 3: Schrijf de rest van de uitdrukking erachter.f(x)=(x+14)2−116−13f(x)=(x+\frac{1}{4})^2-\frac{1}{16}-13f(x)=(x+41​)2−161​−13Stap 4: Schrijf de uitdrukking korter. f(x)=(x+14)2−13116f(x)=(x+\frac{1}{4})^2-13\frac{1}{16}f(x)=(x+41​)2−13161​Stap 5: In deze vorm is het herkenbare punt dat we kunnen vinden de top, namelijk (p,q)(p,q)(p,q).p=−14p=-\frac{1}{4}p=−41​ en q=−13116q=-13\frac{1}{16}q=−13161​De top is dus (−14,−13116)(-\frac{1}{4}, -13\frac{1}{16})(−41​,−13161​)Antwoord: f(x)=(x+14)2−13116f(x)=(x+\frac{1}{4})^2-13\frac{1}{16}f(x)=(x+41​)2−13161​ met top (−14,−13116)(-\frac{1}{4}, -13\frac{1}{16})(−41​,−13161​) Stap 1: Bepaal of fff een berg- of dalparabool is.a=1a=1a=1, a>0a>0a>0 dus dit is een dalparabool.Stap 2: Bepaal het snijpunt van de grafiek met de yyy-as.f(0)=02−4⋅0−7=−7f(0)=0^2-4\cdot 0-7=-7f(0)=02−4⋅0−7=−7Het snijpunt met de yyy-as is (0,−7)(0,-7)(0,−7)Stap 3: Bepaal de coördinaten van de top.We splitsen het kwadraat af.Stap 3.1: Kijk naar de tweede term. Deel deze door twee en vul hem in. De tweede term is −4-4−4, −4:2=−2-4:2=-2−4:2=−2f(x)=(x−2)2…f(x)=(x-2)^2…f(x)=(x−2)2…Stap 3.2: Trek eraf wat je te veel hebt gerekend. We hebben (−2)2=4(-2)^2=4(−2)2=4 te veel gerekend. f(x)=(x−2)2−4…f(x)=(x-2)^2-4…f(x)=(x−2)2−4…Stap 3.3: Schrijf de rest van de uitdrukking erachter.f(x)=(x−2)2−4−7f(x)=(x-2)^2-4-7f(x)=(x−2)2−4−7Stap 3.4: Schrijf de uitdrukking korter. f(x)=(x−2)2−11f(x)=(x-2)^2-11f(x)=(x−2)2−11Stap 4: In deze vorm is het herkenbare punt dat we kunnen vinden de top, namelijk (p,q)(p,q)(p,q).p=2p=2p=2 en q=−11q=-11q=−11De top is dus (2,−11)(2,-11)(2,−11)Stap 5: Schets de parabool.Zet de punten (0,−7)(0,-7)(0,−7) en (2,−11)(2,-11)(2,−11) in een assenstelsel.Het is een schets dus we hoeven geen getallen bij de assen te zetten.Teken een vloeiende dalparabool door de punten.Antwoord:  We weten van deze parabool de top. We gebruiken dus de formule van de vorm f(x)=a(x−p)2+qf(x)=a(x-p)^2+qf(x)=a(x−p)2+q, hierbij is de top (p,q)(p,q)(p,q).Stap 1: Vul de top in in de formule. y=a(x−3)2+5y=a(x-3)^2+5y=a(x−3)2+5Stap 2: Vul het extra gegeven punt in om aaa te berekenen.In dit geval is (−2,55)(-2, 55)(−2,55) gegeven naast de top.55=a(−2−3)2+555=a(-2-3)^2+555=a(−2−3)2+5Los de vergelijking op.50=a(−5)250=a(-5)^250=a(−5)2 (5 naar de andere kant)50=25a50=25a50=25aa=2a=2a=2Antwoord: f(x)=2(x−3)2+5f(x)=2(x-3)^2+5f(x)=2(x−3)2+5 We weten naast het snijpunt met de yyy-as twee willekeurige punten, we gebruiken dus de vorm f(x)=ax2+bx+cf(x)=ax^2+bx+cf(x)=ax2+bx+cStap 1: Het snijpunt met de yyy-as geeft ccc. c=5c=5c=5f(x)=ax2+bx+5f(x)=ax^2+bx+5f(x)=ax2+bx+5Stap 2: Vul de andere twee punten in en maak een stelsel van vergelijkingen.a(−2)2+b⋅−2+5=−11a(-2)^2+b\cdot -2+5=-11a(−2)2+b⋅−2+5=−114a−2b+5=−114a-2b+5=-114a−2b+5=−114a−2b=−164a-2b=-164a−2b=−16a⋅32+b⋅3+5=−1a\cdot 3^2+b\cdot 3+5=-1a⋅32+b⋅3+5=−19a+3b+5=−19a+3b+5=-19a+3b+5=−19a+3b=−69a+3b=-69a+3b=−6{4a−2b=−169a+3b=−6\begin{cases} 4a-2b=-16 \\ 9a+3b=-6 \end{cases}{4a−2b=−169a+3b=−6​Stap 3: Los het stelsel op. Maak bbb vrij in de eerste vergelijking.4a−2b=−164a-2b=-164a−2b=−16−2b=−16−4a-2b=-16-4a−2b=−16−4a (beide kanten −4a-4a−4a)b=8+2ab=8+2ab=8+2a (beide kanten delen door −2-2−2)Substitueer b=8+2ab=8+2ab=8+2a in de tweede vergelijking.9a+3(8+2a)=−69a+3(8+2a)=-69a+3(8+2a)=−6Werk de haakjes uit en los de vergelijking op.9a+24+6a=−69a+24+6a=-69a+24+6a=−615a+24=−615a+24=-615a+24=−6 15a=−3015a=-3015a=−30 (beide kanten −24-24−24)a=−2a=-2a=−2 (beide kanten delen door 151515)a=−2a=-2a=−2 invullen in b=8+2ab=8+2ab=8+2a geeftb=8+2⋅−2b=8+2\cdot -2b=8+2⋅−2b=8−4=4b=8-4=4b=8−4=4Dus a=−2a=-2a=−2 en b=4b=4b=4Stap 4: Stel de formule op.a=−2a=-2a=−2, b=4b=4b=4 en c=5c=5c=5 geeft:f(x)=−2x2+4x+5f(x)=-2x^2+4x+5f(x)=−2x2+4x+5Antwoord: f(x)=−2x2+4x+5f(x)=-2x^2+4x+5f(x)=−2x2+4x+5

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in