Toets Wiskunde

Getal en Ruimte 13e ed deel 1 - Hoofdstuk 1 - Lineaire problemen oefentoetsen & antwoorden

13e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: formules opstellen, gebruiken en vergelijkingen oplossen.

Getal en Ruimte 13e ed deel 1
Toets Wiskunde
Getal en Ruimte 13e ed deel 1
Online maken
Toets afdrukken
$(\red{8},-7)$, het eerste getal van een coördinaat is de $x$-coördinaat. $(8,\red{-7})$, het tweede getal van een coördinaat is de $y$-coördinaat. We willen $a$ in de formule weten, hiervoor vullen we eerst de coördinaten in. $a\cdot 8-23=-7$$8a-23=-7$Gebruik de balansmethode. Eerst verplaatsen we de losse getallen naar de rechterkant. $8a\red{-23}=-7$ $-23$ is een los getal links. We tellen bij beide kanten $23$ op om deze naar rechts te werken. $8a-23\red{+23}=-7\red{+23}$ $8a=16$Deel beide kanten door het getal dat voor de letter staat. In dit geval $8$.$8a\red{:8}=16\red{:8}$$a=2$Antwoord: $a=2$ Vul de $x$-coördinaat $x=-1$ in.$g(-1)=-2\cdot -1-11$$g(-1)=2-11=-9$Vul de $x$-coördinaat $x=3$ in. $g(3)=-2\cdot 3-11$$g(3)=-6-11=-17$$g(-1)+g(3)=-9+-17=-26$Antwoord: $g(-1)+g(3)=-26$ Werk eerst de haakjes uit.$4(2x+3)+2=8+11x$ $8x+12+2=8+11x$$8x+14=8+11x$Gebruik de balansmethode. Eerst verplaatsen we de losse getallen naar de rechterkant. $8x\red{+14}=8+11x$ $+14$ is een los getal links. We trekken van beide kanten $14$ af om deze naar rechts te werken. $8x+14\red{-14}=8+11x\red{-14}$$8x=-6+11x$Alle waarden met $x$ erin verplaatsen we naar de linkerkant.$8x=-6\red{+11x}$, $+11x$ is een getal met $x$ erin aan de rechterkant, deze werken we naar de linkerkant door beide kanten $-11x$ te doen.$8x\red{-11x}=-6+11x\red{-11x}$$-3x=-6$Deel beide kanten door het getal dat voor de letter staat. In dit geval $-3$.$-3x\red{:-3}=-6\red{:-3}$$x=2$Antwoord: $x=2$Werk de haakjes weg.$\frac{1}{6}(k+30)=\frac{1}{6}(k-3)-\frac{1}{3}k-1\frac{1}{2}$$\frac{1}{6}k+5=\frac{1}{6}k-\frac{1}{2}-\frac{1}{3}k-1\frac{1}{2}$Werk de breuken weg.Om de breuken weg te werken, zoek je het kleinste gemene veelvoud van de noemers van de breuken. De noemers zijn 6, 2 en 3. Het kleinste gemene veelvoud is 6, 6 is het kleinste getal dat in zowel de tafel van 6 als van 2 als van 3 zit.Vermenigvuldig de vergelijking met $6$.$6\cdot \frac{1}{6}k+6\cdot 5=6\cdot \frac{1}{6}k-6\cdot \frac{1}{2}-6\cdot \frac{1}{3}k-6\cdot 1\frac{1}{2}$$k+30=k-3-2k-9$Neem gelijksoortige termen samen.$k+30=-k-12$Gebruik de balansmethode. Eerst verplaatsen we de losse getallen naar de rechterkant. $k\red{+30}=-k-12$, $30$ is een los getal links. We trekken van beide kanten $30$ af om deze naar rechts te werken. $k+30\red{-30}=-k-12\red{-30}$$k=-k-42$Alle waarden met $k$ erin verplaatsen we naar de linkerkant.$k=\red{-k}-42$ $-k$ is een getal met $k$ erin aan de rechterkant, deze werken we naar de linkerkant door beide kanten $+k$ te doen.$k\red{+k}=-k-42\red{+k}$$2k=-42$Deel beide kanten door het getal dat voor de letter staat. In dit geval $2$.$2k\red{:2}=-42\red{:2}$$k=-21$ (let op $-:+=-$)Antwoord: $k=-21$ De grafiek is een lijn, dus de formule is van de vorm y=ax+by=ax+by=ax+bDe lijn heet kkk dus k:y=ax+bk: y=ax+bk:y=ax+bBereken de richtingscoëfficiënt. rck=rcm=arc_k=rc_m=arck​=rcm​=aLijn kkk is evenwijdig met lijn mmm, als we dus de richtingscoëfficiënt van lijn mmm weten, hebben we ook de richtingscoëfficiënt van kkk, oftewel de aaa in de formule.De richtingscoëfficiënt is hoeveel de grafiek toe- of afneemt bij elk stapje naar rechts. We bepalen de richtingscoëfficiënt van lijn mmm.Zoek twee roosterpunten.Tussen 222 en 333 ligt 111, dus horizontaal is er 1 bijgekomen. Tussen 222 en 555 is er 333 bijgekomen, dus verticaal is 333a=verticaalhorizontaala=\frac{verticaal}{horizontaal}a=horizontaalverticaal​a=31=3a=\frac{3}{1}=3a=13​=3rcm=3=rckrc_m=3=rc_krcm​=3=rck​k:y=3x+bk: y=3x+bk:y=3x+bBereken bbb.Om bbb te berekenen vullen we een punt in. In de opdracht staat dat kkk  door het punt (3,11)(3,11)(3,11) gaat. We vullen (3,11)(3,11)(3,11) in.3⋅3+b=113\cdot 3+b=113⋅3+b=119+b=119+b=119+b=11Doe beide kanten −9-9−9b=2b=2b=2Antwoord: k:y=3x+2k: y=3x+2k:y=3x+2 Snijpunt met de yyy-as.In het snijpunt met de yyy-as is x=0x=0x=0.f(0)=6−112⋅0f(0)=6-1\frac{1}{2}\cdot 0f(0)=6−121​⋅0f(0)=6f(0)=6f(0)=6A(0,6)A(0,6)A(0,6)Snijpunt met de xxx-as.In het snijpunt met de xxx-as is y=0y=0y=0.0=6−112x0=6-1\frac{1}{2}x0=6−121​x−6=−112x-6=-1\frac{1}{2}x−6=−121​x (beide kanten −6-6−6)4=x4=x4=x (beide kanten delen door −112-1\frac{1}{2}−121​)B(4,0)B(4,0)B(4,0)Snijpunt yyy-as A(0,6)A(0,6)A(0,6), snijpunt xxx-as B(4,0)B(4,0)B(4,0).Samen met de oorsprong vormen deze twee punten een driehoek. De driehoek is rechthoekig, dus we kunnen de zijden gebruiken als zijde en hoogte. oppervlakte driehoek=12⋅zijde⋅hoogteoppervlakte\ driehoek=\frac{1}{2}\cdot zijde\cdot hoogteoppervlakte driehoek=21​⋅zijde⋅hoogteoppervlakte △OAB=12⋅4⋅6=12oppervlakte\ \triangle OAB=\frac{1}{2}\cdot 4\cdot 6=12oppervlakte △OAB=21​⋅4⋅6=12Antwoord: De oppervlakte is 12 Snijpunt met de $x$-as:In het snijpunt met de $x$-as geldt $y=0$.Vul $y=0$ in.$2x+8\cdot 0=3$Reken de keersom uit.$2x+0=3$$2x=3$Deel beide kanten door 2.$x=\frac{3}{2}$$x=1\frac{1}{2}$ Dus het snijpunt met de $x$-as is $(1\frac{1}{2};0)$In het snijpunt met de $y$-as geldt $x=0$.Vul $x=0$ in.$2\cdot 0+8y=3$Reken de keersom uit.$0+8y=3$$8y=3$Deel beide kanten door 8.$y=\frac{3}{8}$Dus het snijpunt met de $y$-as is $(0;\frac{3}{8})$Antwoord: Snijpunt $x$-as: $(1\frac{1}{2};0)$. Snijpunt $y$-as: $(0;\frac{3}{8})$Werk alles behalve $y$ naar rechts.$-8y=3-2x$ (beide kanten $-2x$)$y=\frac{3}{-8}-\frac{2}{-8}x$ (beide kanten delen door $-8$)$y=-\frac{3}{8}+\frac{1}{4}x$Antwoord: $y=-\frac{3}{8}+\frac{1}{4}x$Vul $(13,3)$ in in $2x-8y=…$. Als er 3 uit komt dan ligt het punt op de lijn.$2\cdot 13-8\cdot 3=$$26-24=2$Antwoord: Er komt geen 3 uit, dus $(13,3)$ ligt niet op de lijn. Maak een variabele vrij in één van de twee vergelijkingen.We maken $y$ vrij in de eerste vergelijking.$2x+5y=40$ (we moeten uiteindelijk links alleen $y$ overhouden)$5y=40-2x$ (beide kanten $-2x$)$y=8-\frac{2}{5}x$ (beide kanten delen door $5$)We vervangen de $y$ in de tweede vergelijking voor $y=8-\frac{2}{5}x$$3x-5(8-\frac{2}{5}x)=-15$ (denk aan de haakjes)$3x-40+2x=-15$ (werk de haakjes uit)$5x-40=-15$Los de vergelijking op.$5x=25$ (beide kanten $+40$)$x=5$ (beide kanten $:5$)Bereken de $y$-coördinaat.Vul de $x$-coördinaat in in één van de twee formules om de bijbehorende $y$-waarde te vinden.$2\cdot 5+5y=40$$10+5y=40$$5y=30$ (beide kanten $-10$)$y=6$Antwoord: De oplossing is $(5,6)$Bij deze opdracht had je ook $x$ kunnen vrijmaken en kunnen vervangen in de tweede formule, of met de tweede formule kunnen beginnen bij het vrijmaken, als je dat hebt gedaan en hetzelfde antwoord hebt, is je antwoord ook goed.  Normaal nemen we bij een lijn y=ax+by=ax+by=ax+b. Bij de yyy-as staat hier TTT en bij de xxx-as mmm. We nemen dus T=am+bT=am+bT=am+b. We hebben de yyy vervangen voor TTT en de xxx voor mmm. Bereken aaa. a=verticaalhorizontaala=\frac{verticaal}{horizontaal}a=horizontaalverticaal​We zoeken eerst twee roosterpunten.Twee roosterpunten zijn (100,800)(100,800)(100,800) en (300,100)(300,100)(300,100)Vervolgens kijken we wat tussen deze twee roosterpunten horizontaal is gebeurd.We vullen dus bij horizontaal 300300300 in. a=verticaal300a=\frac{verticaal}{300}a=300verticaal​Daarna kijken we wat er verticaal is gebeurd.We vullen bij verticaal −700-700−700 in. a=−700300=−312a=\frac{-700}{300}=-3\frac{1}{2}a=300−700​=−321​Elk stapje naar rechts gaat er dus 3,5 afBereken bbb. Dit kunnen we doen door een punt op de lijn in te vullen.Voor m=100m=100m=100 geldt T=800T=800T=800, dit punt vullen we in.−312⋅100+b=800-3\frac{1}{2}\cdot 100+b=800−321​⋅100+b=800−350+b=800-350+b=800−350+b=800b=1150b=1150b=1150 (beide kanten +350+350+350)Vul aaa en bbb in in de formuleT=−312m+1150T=-3\frac{1}{2}m+1150T=−321​m+1150Antwoord: T=−312m+1150T=-3\frac{1}{2}m+1150T=−321​m+1150 We vullen de $x$-coördinaat en de $y$-coördinaat in. Dus $x=3$ en $y=a$ $\frac{1}{2}a\cdot 3+4=a$$1\frac{1}{2}a+4=a$Gebruik de balansmethode. Eerst verplaatsen we de losse getallen naar de rechterkant. $1\frac{1}{2}a\red{+4}=a$, $+4$ is een los getal links. We trekken van beide kanten $4$ af om deze naar rechts te werken. $1\frac{1}{2}a+4\red{-4}=a\red{-4}$$1\frac{1}{2}a=a-4$Vervolgens de getallen met een letter naar de linkerkant.$1\frac{1}{2}a-a=-4$ (beide kanten $-a$)$\frac{1}{2}a=-4$ Deel beide kanten door het getal dat voor de letter staat. In dit geval $\frac{1}{2}$.$\frac{1}{2}a\red{:\frac{1}{2}}=-4\red{:\frac{1}{2}}$$a=-8$Antwoord: $a=-8$ Voor het snijpunt van twee lijnen zetten we de formule van de ene lijn aan de ene kant van de $=$ en de formule van de andere lijn aan de andere kant van de $=$. $-\frac{1}{6}x+4\frac{1}{6}=\frac{1}{3}x+1\frac{2}{3}$We werken eerste de breuken weg door te vermenigvuldigen met 6. Dit is het kleinste veelvoud van de noemers, 6 komt voor in de tafel van 6 en 3.  $6\cdot -\frac{1}{6}x+6\cdot 4\frac{1}{6}=6\cdot \frac{1}{3}x+6\cdot 1\frac{2}{3}$$-x+25=2x+10$Vervolgens gebruiken we de balansmethode. Eerst verplaatsen we de losse getallen naar de rechterkant. $-x\red{+25}=2x+10$ $+25$ is een los getal links. We trekken van beide kanten $25$ af om deze naar rechts te werken. $-x+25\red{-25}=2x+10\red{-25}$$-x=2x-15$Alle waarden met $x$ erin verplaatsen we naar de linkerkant.$-x=\red{2x}-15$, $2x$ is een getal met $x$ erin aan de rechterkant, deze werken we naar de linkerkant door beide kanten $-2x$ te doen.$-x\red{-2x}=2x-15\red{-2x}$$-3x=-15$$x=5$ (beide kanten delen door $-3$)Dus de $x$-coördinaat van $S$ is $x=5$We moeten niet alleen de $x$-coördinaat van het snijpunt berekenen maar ook de $y$-coördinaat. Hiervoor vullen we de $x$-coördinaat in in één van de twee formules. $x=5$ in $g(x)=-\frac{1}{6}x+4\frac{1}{6}$ geeft $g(5)=-\frac{1}{6}\cdot 5+4\frac{1}{6}$$=-\frac{5}{6}+4\frac{1}{6}=3\frac{2}{6}=3\frac{1}{3}$$x=5$ in $h(x)=\frac{1}{3}x+1\frac{2}{3}$  geeft$h(5)=\frac{1}{3}cdot 5+1\frac{2}{3}$  $=1\frac{2}{3}+1\frac{2}{3}=3\frac{1}{3}$Dus de $y$-coördinaat van $S$ is $y=3\frac{1}{3}$Je hoeft maar 1 van de twee berekeningen hierboven op te schrijven, uit beide berekeningen komt hetzelfde antwoord.Antwoord: $S(5, 3\frac{1}{3})$ De totale kosten kunnen we berekenen met de formule:$800x+700y=28200$negen tafels van Type A, dus $x=9$, dus vul in de formule voor $x$ 9 in. $800\cdot 9+700y=28200$$7200+700y=28200$$700y=21000$ (beide kanten $-7200$)$y=3$ (beide kanten delen door 700)Antwoord: 3 tafels van type BDe totale opbrengsten kunnen we berekenen met de formule:$950x+875y=34450$Maak $y$ vrij in de formule voor de totale kosten. (je kunt ook $x$ vrijmaken, of de totale opbrengsten formule gebruiken)$700y=28200-800x$ (beide kanten $-800x$)$y=\frac{28200}{700}-\frac{800}{700}x$ (beide kanten delen door $700$)$y=\frac{282}{7}-\frac{8}{7}x$Vervang nu de $y$ in de totale opbrengsten formule voor $y=\frac{282}{7}-\frac{8}{7}x$, denk aan de haakjes!$950x+875(\frac{282}{7}-\frac{8}{7}x)=34450$Werk de haakjes uit.$950x+35250-1000x=34450$$-50x+35250=34450$$-50x=34450-35250$ (beide kanten $-35250$)$-50x=-800$$x=-800:-50$ (beide kanten delen door $-50$)$x=16$Bereken $y$ door $x=16$ in te vullen in één van de twee formules.$800\cdot 16+700y=28200$$12800+700y=28200$$700y=28200-12800$ (beide kanten $-12800$)$700y=15400$$y=15400:700$ (beide kanten delen door $700$)$y=22$Antwoord: 16 tafels verkocht van type A en 22 tafels van type B. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in