Toets Geschiedenis

Geschiedeniswerkplaats Historisch overzicht 3e ed - Tijdvak 6 - Tijd van regenten en vorsten oefentoetsen & antwoorden

3e ed

Deze toets behandeld de volgende onderwerpen:

  • Een wereldeconomie

  • De Gouden Eeuw van Nederland

  • Het absolutisme

  • De wetenschappelijke revolutie

Geschiedeniswerkplaats Historisch overzicht 3e ed
Toets Geschiedenis
Geschiedeniswerkplaats Historisch overzicht 3e ed
Online maken
Toets afdrukken
Piraterij met toestemming van de overheid.Hulpmiddel waarmee wordt geproduceerd. BestuurderPersoon die het hoogste gezag in een staat heeft of belichaamt (tegenwoordig veel koningen of presidenten).Machtsovername in 1688/1689 waarbij Engeland een constitutionele monarchie werd.Russische Keizer.De aarde als middelpunt.Toepassing van de wetenschap in de techniek. Werkwijze:Je moet hier de gebeurtenissen op een logische volgorde plaatsen. De gebeurtenissen zijn eigenlijk niet te koppelen aan een jaartal. Je zult moeten nadenken over oorzaak-gevolg. Welke stap leidt tot welke vervolgstap? Het is handig om te beginnen met degene waarvan je zeker weet dat ze bij elkaar horen. Of dat je begint met de gebeurtenis die aan het begin of aan het einde hoort. Vaak kan je nog wel punten verdienen als je er één fout hebt. Vandaar dat je moet beginnen met degene die je wel weet. Antwoord:D - C - A - E - B Toelichting: D. Dertigjarige Oorlog begint (1618)C. Oprichting WIC (1621)A. Begin van het stadhouderloze tijdperk (1650)E. Turkse aanval op Wenen (1683)B. Edict van Nantes wordt herroepen (1685) Werkwijze:Begin met heel kort de voordelen voor de Republiek van de VOC te benoemenJe wordt door de vraag al naar een richting gestuurd. Ondanks dat de discussie hevig is moet je bij deze vraag naar de "positieve" kant van de VOC kijken.Op welke gebied was de VOC een vernieuwing en waarom wil een minister-president daar naartoe teruggaan?Denk ook na over wat de VOC opbracht voor de Republiek.Antwoord:De VOC maakte enorme winsten, wat de republiek enorm veel oplevert. Balkenende wilde terug naar de VOC-mentaliteit vanwege datgene waar de VOC volgens hem symbool voor stond. Namelijk handelsgeest en ondernemerschap (ook daadkracht, internationale bekendheid en durf).   Werkwijze:Het gaat hier niet om je eigen mening. Probeer dus zo objectief mogelijk te beschrijven wat de hedendaagse discussie is. Wees je ervan bewust dat je hier beide kanten moet belichten om het historische perspectief weer te geven.Antwoord:Er zijn twee groepen die discussiëren over de term Gouden Eeuw. Enerzijds is er een groep die aangeeft dat de term nog acceptabel is. De Gouden Eeuw heeft namelijk voor Nederland enorm veel groei en bloei gezorgd, waarvan tot op de dag van vandaag nog de vruchten van worden geplukt. Aangezien het een tijd is waarin de Nederlandse cultuur, denk bijvoorbeeld aan de schilderkunst, tot bloei is gekomen kan het bestempeld worden als Gouden Eeuw. Daar mag men best trots op zijn.Aan de andere kant wordt gezegd dat de rijkdom van deze periode mogelijk werd gemaakt door slavernij. Het geld waarmee de groei en bloei tot stand kwam, is over de rug gegaan van Afrikaanse mensen die in de slavernij zijn verkocht. Hoe kan je over de Gouden Eeuw spreken als het over de rug van hele bevolkingsgroepen is gegaan?     Werkwijze:Er zijn twee delen bij deze vraag. Beantwoord ze los van elkaar, zodat je overzicht creëert.Bedenk goed waarom er in Nederland geen vorst of kerk was en leg de gevolgen daarvan uit. Een antwoord hoeft niet altijd enorm uitgebreid te worden, wees als het kan ook kort en bondig, zolang de kern van het antwoord maar correct blijft.Herhaal een stuk van de vraag in jouw antwoord. Antwoord:Tijdens de Gouden Eeuw had de Republiek geen vorst, waardoor het lastig was voor schilders om in opdracht van een vorst een schilderij te maken. In de Republiek waren de gewesten over het algemeen protestants. De protestantse kerken waren vaak sober aangekleed, geen plek voor grote schilderijen dus. Vandaar dat ook zij geen opdrachten aan schilders gaven.  Werkwijze:Het paleis van Versailles wordt benoemd omdat je dat als voorbeeld moet gebruiken.Het Franse bestuur wordt getypeerd met een begrip, dit zul je in je antwoord moeten verwerken.Probeer kenmerken uit de definitie van het begrip te gebruiken en deze te koppelen aan het paleis van Versailles. Antwoord:Het bestuurssysteem van Frankrijk in de achttiende eeuw was absolutistisch. Dit betekende dat de vorst alle macht volledig in handen had. Vandaar dat hij een enorm paleis kon bouwen waar hij zelf kon wonen. Hij was zelfs zo machtig dat hij ook de mensen van adel bij zijn paleis liet wonen.  Werkwijze:De vraag geeft je duidelijk sturing. Je mag namelijk een revolutionaire verandering qua geloof niet benoemen. Begin door een van zijn ontdekkingen te benoemenDenk goed na wat je nog wel zou kunnen benoemen. Het is verstandig om na te denken over de methodiek van Copernicus, aangezien je daar ook over geleerd hebt. Antwoord:Copernicus zei dat dat de zon een vaste ster is waar de planeten omheen draaien, ook de aarde. De zon draait dus niet om de aarde, maar andersom. Dit was ontzettend revolutionair, aangezien het in ging tegen datgene wat ieder mens met gezond verstand zelf kon voelen en zien. De aarde beweegt niet en de zon maakt dagelijks een omloop om de aarde.  Werkwijze:Het onderzoek over kenmerken van het Nederlands handelskapitalisme klinkt nogal specialistisch. Schrik niet en grijp terug op wat je geleerd hebt: handelskapitalisme is een vorm van kapitalisme waarbij handelaren een leidende rol hadden. De handelsondernemingen gingen naar het oosten (VOC) en westen (WIC). Deze bron laat de kaapvaart door de WIC zien.Antwoord:Deze bron is een brief aan bewindvoerders van de WIC. Dat is om twee redenen kenmerkend voor het handelskapitalisme in Nederland:Deze handelscompagnie was opgericht voor de handel met het westelijk deel van de wereld / handelde in producten uit Amerika (zoals suiker, tabak, katoen, koffie).De WIC gebruikte kaapvaart (piraterij) en dat komt in deze bron heel duidelijk terug.De bron heeft ook tekortkomingen:Voor het Nederlands handelskapitalisme is ook de VOC en Europese handel van belang. Werkwijze:Lees goed het boven en onderschrift. Bedenk wat Frederick Hendrik wil bereiken met de bouw van dit paleis.Zorg ervoor dat je stapsgewijs te werk gaat. Zorg er dus voor dat je een redenering per keer pakt.  Leg deze dan volledig uit, voordat je naar de volgende gaat. Zorg ervoor dat je in elke vraag duidelijk naar de bron verwijst!Antwoord:Door de (zicht)lijn tussen Huis ter Nieuburch en het graf van Willem/Maurits van Oranje in de Nieuwe Kerk vestigt Frederik Hendrik de aandacht op de familieband, waardoor inwoners van de Republiek hem aanvaarden als de erfgenaam van het stadhouderschap / als de juiste leider voor de Republiek.Door de enorme afmetingen van Huis ter Nieuburch (een gevel van 100 meter) / door tuinen die lijken op die van koninklijke paleizen in het buitenland, geeft Frederik Hendrik het stadhouderschap een koninklijke uitstraling (wat zijn aanzien vergroot).  Werkwijze: Kijk goed naar de bron. Er is iets vreselijks gebeurd bij deze mannen. Dit moet wel een wraakactie van het volk geweest zijn. De gebroeders De Witt waren vooraanstaande mannen, dus waarschijnlijk zijn ze ergens voor ter verantwoording voor geroepenAntwoord: Het gaat hier over het rampjaar 1672. Wat je op de afbeelding ziet zijn de twee mannen die door het Nederlandse volk verantwoordelijk zijn gehouden voor de enorme nederlagen die Nederland in 1672 had geleden. Zij hadden namelijk de macht in het stadhouderloze tijdperk. Na de nederlagen werd de roep om een stadhouder luider.   Werkwijze:Het is hier belangrijk om niet meteen het eerste begrip dat in je opkomt op te schrijven. Probeer eerst eens rustig te bedenken welke begrippen er mogelijk zijn. Kijk vervolgens welke je het beste kan onderbouwen. Je moet ook kritisch naar de afbeelding kijken. Waarom staat er bijvoorbeeld een muur om Frankrijk heen?Antwoord:Het draait hier om het begrip mercantilisme. Dit kan je onder meer herkennen doordat:er een muur om Frankrijk heen staat, aangezien er geen afgewerkte producten Frankrijk binnen mochten komen.Het idee was namelijk dat de grondstoffen in Frankrijk tot product zouden worden verwerkt. Dit is kenmerkend voor het mercantilisme.  Werkwijze:Je moet twee redenen benoemen. Het eerste kan globaal zijn, denk bijvoorbeeld aan wat eerst voornamelijk werd afgebeeld op schilderijen.Een tweede punt waar je aan moet denken is niet zozeer de schilder kenmerken, maar je kan wel naar het realisme van het schilderij kijken. Zorg ervoor dat je duidelijk twee afzonderlijke kenmerken benoemd!Antwoord:Een eerste reden die kan worden aangehaald is dat er geen stadsbeeld, religiositeit of vorst is afgebeeld. Er is enkel aandacht voor de natuur. Dat dit centraal komt te staan past bij de wetenschappelijke revolutie aangezien kennis over de natuur (om erover te heersen) een belangrijk kernpunt was.Een tweede reden is de hoge mate van detail van het schilderij. De natuur moest zo realistisch mogelijk worden weergeven en ook worden onderzocht. Alleen op deze wijze kon men er meer begrip van krijgen. Oftewel het afgebeelde onderwerp en de hoge mate van realiteit en detail zorgen ervoor dat het past bij de wetenschappelijke revolutie.  

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in