Toets Geschiedenis

Geschiedeniswerkplaats Historisch overzicht 3e ed - Tijdvak 7 - Tijd van pruiken en revoluties oefentoetsen & antwoorden

3e ed

Deze toets behandeld de volgende onderwerpen:

  • De verlichting

  • Het Ancien Regime

  • De democratische revoluties

  • Kolonialisme en slavernij

Geschiedeniswerkplaats Historisch overzicht 3e ed
Toets Geschiedenis
Geschiedeniswerkplaats Historisch overzicht 3e ed
Online maken
Toets afdrukken
Toepassing van het verstand (de rede).Iemand die niet in een god gelooft.Toezicht op publicaties.Systeem waarbij een absoluut vorst verlichte hervormingen van bovenaf invoert.Verbond. Wet waarin staat hoe een staat geregeerd wordt en wat de rechten en plichten van burgers zijn (ander woord: constitutie). Bangmakerij.Beweging voor de afschaffing van slavenhandel en slavernij.  Werkwijze:Je moet hier de gebeurtenissen op een logische volgorde plaatsen. De gebeurtenissen zijn eigenlijk niet te koppelen aan een jaartal. Je zult moeten nadenken over oorzaak-gevolg. Welke stap leidt tot welke vervolgstap? Het is handig om te beginnen met degene waarvan je zeker weet dat ze bij elkaar horen. Of dat je begint met de gebeurtenis die aan het begin of aan het einde hoort. Vaak kan je nog wel punten verdienen als je er één fout hebt. Vandaar dat je moet beginnen met degene die je wel weet. Antwoord: b-f-a-d-c-eToelichting: b. Belle van Zuylen wordt geboren (1740) f. Het project voor de eerste uitgave van de encyclopedie wordt gestart (1751)a. Begin van de patriottenopstand (1781)d. Begin Franse Revolutie (1789)c. Afschaffing Britse Slavenhandel (1807)e. Napoleon wordt verslagen bij Waterloo (1815) Werkwijze:Begin met een kleine uitleg van wat de verlichting inhoudt. De kenmerken die je daar benoemt kan je dan koppelen aan Frederik de grote zijn ideeën over martelen.Houd je antwoord kort en bondig Antwoord:Bij de verlichting ging men meer uit van de rede. Hierdoor werd het onlogisch gevonden dat de waarheid ergens in het menselijk lichaam zat en dit gevonden kon worden door iemand te martelen. Frederik vond het een wreed middel en begreep dat verdachten ten onrechte konden bekennen uit angst voor pijn.    UitwerkingGroot-Brittannië was zelf een van de grootste slavenhandelaren in de 17e/18e en begin 19e eeuw. Bedenk wat er is veranderd waardoor ze hier ineens tegen waren.Bedenk ook welke stroming invloed heeft gehad op de visie op slavernij, benoem deze ook!Herhaal een stukje van de vraag in jouw antwoord!Antwoord:De Britse regering protesteerde hiertegen, aangezien de abolitionistische beweging ervoor had gezorgd dat de slavenhandel was afgeschaft. Vandaar dat het kopen van slaven in Afrika erg op werd neergekeken door de Britse Regering. Werkwijze:Bedenk eerst wat je allemaal over Napoleon weetGa vervolgens na waarom men positief naar Napoleon zou kijken, bedenk hierbij ook welke normen en waarden wij vandaag de dag belangrijk vindenGa vervolgens na welke negatieve dingen Napoleon allemaal heeft gedaan.Behandel beide onderdelen van de vraag stap voor stap.Antwoord:Fransen kijken vandaag de dag nog positief naar Napoleon, aangezien hij veel veranderingen heeft doorgevoerd waardoor er meer gelijkheid kwam in de samenleving. Zo heeft hij bijvoorbeeld de standenmaatschappij afgeschaft. Fransen kijken negatief naar Napoleon, aangezien hij zichzelf tot keizer (dictator) kroont en heel Europa in een enorme oorlog sleept.  Werkwijze:Begin door de driemachtenleer van Montesquieu uit te leggen.Leg vervolgens per macht uit hoe dat in de Verenigde Staten is geregeld. Wees kort en bondig in je antwoorden. Antwoord:De driemachtenleer van Montesquieu verdeeld de machten onder in een wetgevende macht, een uitvoerende macht en een rechterlijke macht.De wetgevende macht is in de VS in handen van de Senaat en het Huis van Afgevaardigden.De uitvoerende macht is in handen van de president.De rechterlijke macht is in handen van het Hooggerechtshof.  Werkwijze:Je moet bij deze vraag twee dingen doen: Je moet een koppeling maken met de Franse revolutieJe moet een tweetal argumenten geven waarom liederen zingen effectief is. Voor het eerste gedeelte moet je de kennis uit het boek gebruiken en voor het tweede gedeelte moet je jouw eigen verstand gebruiken.Zorg ervoor dat je gestructureerd en overzichtelijk werkt.Antwoord:Tijdens de Franse Revolutie werd gestreden tegen ongelijkheid/voor vrijheid, zodat Brown door te kiezen voor deze melodie de boodschap overbracht dat abolitionisten ook streden voor vrijheid/gelijkheid / dat abolitionisten bereid zijn te strijden voor de verlichte denkbeelden. Het zingen van liederen maakte de bijeenkomsten effectiever, omdat (twee van de volgende):  De boodschap van de abolitionisten snel kon worden verspreid via liederen (omdat een lied makkelijk te onthouden was / snel kon worden aangeleerd).  Het zingen van liederen, de bijeenkomsten van abolitionisten aantrekkelijker maakte / meer deelnemers trokken.  De boodschap van de abolitionisten kon worden verspreid onder mensen die niet konden lezen.  Zingen voor een gevoel van saamhorigheid zorgt waardoor de aanwezigen zich blijven inzetten voor het abolitionisme. Werkwijze:Je moet bij het eerste gedeelte van de vraag de kennis uit het boek koppelen aan datgene wat je ziet bij de afbeelding. Vraag jezelf af welke mensen er in de koffiehuizen kwamen en wat ze daar deden.Wat heeft het ermee te maken dat Karel II koning is?Beantwoord de vragen een voor een zodat je niets overslaat en structuur aanbrengt in je antwoord. Antwoord:Op de prent is te zien dat de bezoekers in het koffiehuis kranten/pamfletten lezen/bespreken / met elkaar discussiëren, waardoor bezoekers (nieuwe) politieke ideeën kunnen opdoen/delen/verspreiden. Koning Karel II wil voorkomen dat kritiek op het koningschap zich onder de bevolking kan verspreiden / dat de publieke opinie zich tegen hem keerde. Werkwijze:Bedenk hier eerst wat de standpunten van Montesquieu en Rousseau waren en benoem deze, ga vervolgens in op waarom Lodewijk XV dit afwijst.De vraag kent twee delen, dus beantwoorden we ook de standpunten van Montesquieu en Rousseau los van elkaar. Verwijs duidelijk naar de bron!Antwoord:Montesquieu is voor een scheiding van de machten. Als we naar de bron kijken dan zie je dat Lodewijk XV duidelijk aangeeft dat hij de wetgevende macht moet hebben, zonder dat hij die met iemand deelt. Hetzelfde geldt voor de rechtsprekende macht, die danken hun bestaansrecht aan Lodewijk XV.Wat betreft de ideeën van Rousseau gaat Lodewijk XV in tegen het idee van een sociaal contract. Lodewijk XV geeft aan dat de belangen van de natie onlosmakelijk verbonden zijn met die van hemzelf. Oftewel het belang van de vorst staat voorop, terwijl volgens Rousseau het belang van het volk de hoogste prioriteit van een vorst moet zijn.  Werkwijze:Lees eerst de vraag en bekijk de bron. Bedenk welke mogelijke conclusie je hieruit kan trekken. Kijk vervolgens pas naar de antwoordmogelijkheden. Het idee van een meerkeuzevraag is natuurlijk om je in de war te brengen. Als je van tevoren bedenkt wat een mogelijk antwoord is, dan kan je vervolgens kijken of die bij de gegeven antwoordmogelijkheden staat. Kies anders het antwoord dat er het meeste op lijkt!Antwoord:Het juiste antwoord is B. Wedgewood was blijkbaar een verlichte abolitionist die zijn handel gebruikte om propaganda te maken.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in