Toets Geschiedenis

Geschiedeniswerkplaats Historisch overzicht 3e ed - Tijdvak 8 - Tijd van burgers en stoommachines oefentoetsen & antwoorden

3e ed

Deze toets behandeld de volgende onderwerpen:

  • De industriële revolutie

  • Politiek-maatschappelijk stromingen

  • Democratisering

  • De emancipatiebewegingen

  • De sociale kwestie

  • Het modern imperialisme

Geschiedeniswerkplaats Historisch overzicht 3e ed
Toets Geschiedenis
Geschiedeniswerkplaats Historisch overzicht 3e ed
Online maken
Toets afdrukken
Vervanging van handarbeid door machines.Vijfde periode (1800 - heden).Politiek-maatschappelijke stroming die streeft naar afschaffing van de staat (overheid).Staat van één volk.Bevel.Tegenstelling.Strijd over het betalen van het bijzonder onderwijs door de overheid (tot 1917).Staat waarin de overheid zorgt voor orde en gezag en zich verder weinig met burgers bemoeit.Staat waarover een andere staat heerst onder de schijn van bescherming. Werkwijze:Je moet hier de gebeurtenissen op een logische volgorde plaatsen. De gebeurtenissen zijn eigenlijk niet te koppelen aan een jaartal. Je zult moeten nadenken over oorzaak-gevolg. Welke stap leidt tot welke vervolgstap? Het is handig om te beginnen met degene waarvan je zeker weet dat ze bij elkaar horen. Of dat je begint met de gebeurtenis die aan het begin of aan het einde hoort. Vaak kan je nog wel punten verdienen als je er één fout hebt. Vandaar dat je moet beginnen met degene die je wel weet. Antwoord:c. Eerste toepassing van de stoommachines in fabrieken (1800) a. Brits verbod op nachtwerk voor kinderen (1833)b. Oliver Twist van Dickens komt uit (1838)e. Opening van het Suezkanaal (1869)d. Conferentie van Berlijn (1884) Werkwijze:Begin stapsgewijs. Noem eerst een revolutie en vertel kort wat deze inhieldGa vervolgens in op de tweede revolutieBegin altijd met het deel van het antwoord wat jij het beste kan uitleggenHet kan helpen om de revoluties te nummeren, zodat je overzicht voor jezelf en voor de docent creëert. Antwoord:   Een eerste revolutie is de medische revolutie. Hierbij kwamen minder epidemieën door vaccins, zoals bij de pokken.Een tweede revolutie was de transportrevolutie. Hierbij kwam een dicht netwerk van onderling verbonden vaarwegen, ook kwamen er vele spoorwegen voor de stoomtrein. Werkwijze:Ga eerst in op de twee gevolgen van de industrialisatie. Houd hierbij rekening dat het eigenlijk al over Nederland moet gaan, aangezien de vervolgvraag ingaat op de sociale kwestie in Nederland. De twee problemen die geschetst worden moeten dus aansluiten bij de situatie in Nederland, anders kan je de twee delen van de vraag niet verbinden. Antwoord:Door de industrialisatie trokken veel mensen naar de stad. Er was een enorm huizentekort wat ertoe leidde dat er slechte woonomstandigheden waren. Het werken in de fabrieken was schadelijk voor de gezondheid en vaak gevaarlijk. Deze twee gevolgen hebben bijgedragen aan het debat over de sociale kwestie. Het debat dat op gang kwam, ging over hoe de kwestie moest worden opgelost. Aan de ene kant kwam er meer weerstand tegen de slechte woon-en-werkomstandigheden vanuit een gevoel van compassie, maar er was ook angst voor een grootschalige revolutie. Vandaar dat het op de agenda kwam te staan van de politiek.  Werkwijze:Als je de vraag leest, lijkt het alsof je twee dingen moet doen, maar in werkelijkheid zijn dit er vier:Leg uit hoe de politieke situatie was aan het begin van de 19e eeuwBeschrijf wat conservatieven graag willen in de politiek (vertel kenmerken) en koppel dit aan de eerder beschreven situatieLeg uit hoe de politieke situatie was aan het einde van de 19e eeuwBeschrijf wat liberalen graag willen in de politiek (vertel kenmerken) en koppel dit aan de eerder beschreven situatie. Zo creëer je overzicht voor jezelf, zodat je nergens onnodig punten laat liggen.  Antwoord:In het begin van de 19e eeuw was de politieke situatie zo dat er veel terugging naar de periode voor de Franse revoluties. Er kwamen weer koningen en burgerrechten werden beperkt en voorrechten van kerk en adel werden beperkt. Conservatieven (vaak de adel) wilden graag alles behouden zoals het was, vandaar dat zij tevreden waren met het terugdraaien van rechten en privileges. Aan het einde van de negentiende eeuw was de politieke situatie zo dat delen van de bevolking meer rechten hadden gekregen, maar er was vooral sprake van een economisch kapitalistisch systeem waarbij de overheid slechts een kleine rol had. De liberalen (vaak fabriekseigenaren) waren erg blij hiermee, aangezien zij met weinig regels veel winst konden maken in hun fabrieken.  Werkwijze:Herhaal een deel van de vraagBenoem wat het kenmerkende aspect is dat je behandelt. Als je deze kort toelicht, is dan prettig, maar niet noodzakelijk. Gebruik een deel van de informatie die je hebt gekregen en verwijs daar actief naar. Antwoord:De oprichting van de Bouwmaatschappij paste bij 'de opkomst van emancipatiebewegingen' omdat arbeiders zich hierdoor verenigden / zeggenschap kregen over hun woning / niet afhankelijk waren van fabriekseigenaren/kapitalisten. De oprichting van de Bouwmaatschappij paste bij 'discussies over de sociale kwestie omdat de arbeiders hierdoor werkten aan een oplossing voor hun slechte woonomstandigheden.  Werkwijze: Je kan bij deze vraag het beste beginnen met uitleggen wat het doel is van het opschrijven van deze verhalen door de gebroeders Grimm. Vervolgens moet je uitleggen waarom de Duitse Staat daar belang bij had. Het mooiste is als je in je antwoord het begrip nationalisme kan verwerken. Aangezien de Duitse staat actief bezig was het gevoel van nationalisme te verspreiden.Antwoord:In de 19e eeuw bestond Duitsland uit vele losse gebieden. Er zijn verschillende pogingen geweest om van Duitsland een eenheid te maken. Hiervoor was echter een gevoel van nationalisme noodzakelijk onder de bevolking. Als zij zich met elkaar verbonden zouden voelen, dan zouden zij openstaat tot een eenwording van Duitsland. Er werden actieve pogingen ondernomen om een gevoel van saamhorigheid te creëren onder de bevolking. Een onderdeel hiervan is het gevoel van een gezamenlijke geschiedenis. Hier spelen de verhalen van de gebroeders Grimm een rol in. Als iedereen dezelfde jeugdverhalen kent, dan voelen zij zich meer met elkaar verbonden. Vandaar dat de steeds meer opkomende Duitse staat belang had bij het opschrijven van deze verhalen. Werkwijze:Bekijk als eerste welke onderdelen uit de bron je herkent. Zonder te denken aan antwoorden, welke beeldelementen springen er uit?Bedenk vervolgens welke politieke stromingen/bewegingen je kent en probeer er een te koppelen aan de beeldelementen die je hebt genoteerd.Antwoord: De bron past het beste bij de stroming van het nationalisme. Op de bron zie je namelijk mensen demonstreren voor de Duitse eenwording. Vereniging van de Duitse gebieden is iets wat Duitse nationalisten graag wilden bereiken. OFIk zie de vlag van Duitsland op de bron. Dit past bij nationalisme omdat zij hier ook erg fanatiek voor hun volk zijn en daarnaast willen dat hun volk een eigen staat heeft. Werkwijze:Kijk allereerst goed naar de afbeelding. De details zijn belangrijk om de afbeelding goed te begrijpen.Let op de plek waar de arbeider uitkomt.Let op de kleding die de kleinere dikkere man aan heeft. Dit geeft je een idee welke stroming hij symboliseert.Zorg ervoor dat je in je antwoord duidelijk naar de bron verwijst. Antwoord:Zodra de arbeider mag gaan stemmen zal het afgelopen zijn met de macht die de liberalen op dat moment hebben. Dit zie je in de tekening aan de arbeider die uit de stembus komt en de man met de bolhoed (boos) vastpakt. Werkwijze:Lees allereerst de twee conclusies. Lees vervolgens de vraag die daaronder staat zorgvuldig door. Je moet niet de conclusies uitleggen of benoemen, maar je moet over de bron oordelen!Zorg ervoor dat je in jouw antwoord altijd goed naar de bron verwijst. Ga stapsgewijs te werk, zodat je geen dingen vergeet. Antwoord:De onderzoeker vindt de informatie uit de bron voor het eerste onderzoeksgebied minder bruikbaar, omdat Oliver Twist een roman is waarbij de auteur de vrijheid heeft omstandigheden anders weer te geven dan de werkelijkheid / Dickens heeft zelf slechte ervaringen met het werkhuizensysteem, waardoor Dickens wellicht de omstandigheden overdrijft om zijn kritiek weer te geven.De onderzoeker vindt de bron meer bruikbaar voor het tweede onderzoeksgebied, omdat Oliver Twist een bestseller wordt. Dit laat zien dat een breed publiek geïnteresseerd is in de slechte omstandigheden / dit betekent dat de omstandigheden onder de aandacht gebracht worden van een breed publiek, wat bijdraagt aan de (interesse in de) discussie over de sociale kwestie. Meer mensen werden zich door dit boek bewust van de noodzaak de slechte leef-/werkomstandigheden van arbeiders aan te pakken Werkwijze:Bespreek kort welk begrip je hier het beste aan kan koppelen en licht dit kort toe. Geef vervolgens aan waarom Nederland geen gebied heeft. Denk hierbij aan de oorzaken die noodzakelijk waren om te handelen waar het begrip naar verwijst. Antwoord:a. Het begrip is Modern Imperialisme en dat zie je aangezien grote delen van Afrika zijn overgenomen door Europese landen (Detail: Je ziet veel rechte lijnen, dat is aangezien Europeanen zelf de landsgrenzen op een kaart hebben getrokken)b. Nederland ontbreekt, aangezien het veelal geïndustrialiseerde landen waren, waar het nationalisme enorm opkwam, die belangen hadden bij grote nieuwe koloniën. Nederland industrialiseerde pas laat en kende in mindere mate een agressief nationalisme zoals Duitsland dat bijvoorbeeld kende. Vandaar dat zij geen gebied in Afrika hebben gekregen/geclaimd. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in