Toets Geschiedenis

Feniks 3e ed/LRN-line - Hoofdstuk 3 - De Republiek in de Gouden Eeuw oefentoetsen & antwoorden

3e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen:

  • Amsterdam stapelmarkt van de wereld

  • De Oost en de VOC

  • De WIC en Suriname

  • Geloof, tolerantie en onderzoek

  • Het goed hebben en het goed doen

  • Internationale import en export in Afrika

Feniks 3e ed/LRN-line
Toets Geschiedenis
Feniks 3e ed/LRN-line
Online maken
Toets afdrukken
SchuilkerkHandelsfactorijKaapvaartTrans-Atlantische slavenhandelWetenschappelijke revolutieLeertip!Achterin het hoofdstuk staan alle begrippen. Maak van de begrippen, bijvoorbeeld flitskaarten om ze te oefenen. Werkwijze:Als je het lastig vindt om een chronologische vraag te maken. Probeer dan de eerste en laatste gebeurtenis alvast te noteren. Zo heb je dan maar een drietal gebeurtenissen te verdelen tussen de eerste en laatste. Dit geeft wat meer overzicht.De juiste volgorde is: D - E - A - C - BToelichting:D. Antwerpenaren vluchten naar Amsterdam uit angst voor de Spanjaarden (1585).E. Oprichting van de VOC.  (1602). A. Jan Pieterszoon Coen sticht bestuurscentrum Batavia (1619).C. Piet Hein verovert de Spaanse zilvervloot.  (1628) B. De WIC verovert Portugees Brazilië en slaven station El Mina. (1630)Leertip! Achterin het hoofdstuk staan veel belangrijke gebeurtenissen op volgorde van tijd. Neem dit goed door! Juist: A - D - EOnjuist: B - C - FB. In middeleeuws Amsterdam woonde en werkte juist iedereen door elkaar.C. Iedereen kon de beurs betreden.F. Boeren produceren niet alleen voor hun eigen familie en dorp, maar ook voor de stad en de export. De moedernegotie was de eerste en eeuwenlang belangrijkste internationale handel van Nederlanders met de landen rond de Oostzee. De handel was belangrijk voor de Republiek omdat dit de handel was waar de Republiek door de eeuwen heen meer geld mee verdiende dan met enig andere handel. De twee motieven die protestanten en joodse handelaren hadden om te vluchten vanuit Antwerpen naar Amsterdam waren;Angst voor vervolging vanwege hun geloofIn Antwerpen was er een stuk minder te verdienen De komst van de protestanten en joodse handelaren was goed voor de Amsterdamse economie omdat zij hun internationale handelsnetwerk meenemen en hun kapitaal voortaan investeren in Amsterdam. De VOC werd opgericht omdat er veel concurrentie was tussen de verschillende handelscompagnieën die vanuit hun expeditie uit Azië terugkwamen. Doordat er concurrentie was moesten de compagnieën hun producten goedkoper maken. Dit zorgde ervoor dat de winsten van de compagnieën afnam. Bij de oprichting van de VOC mocht alleen de VOC vanuit de Republiek nog handel drijven met Azië, daarmee kregen zij een handelsmonopolie. Door de handelsmonopolie was er vanuit de Republiek geen concurrentie en namen de winsten toe. De VOC is van iedereen omdat iedereen een aandeel kon kopen van het bedrijf (VOC). Als je een aandeel koopt, dan koop je een stukje eigenaarschap van de VOC. Je deelt bijvoorbeeld mee in de winsten of het verlies van de VOC. Iedereen kon een aandeel kopen dus iedereen kon een stukje van de VOC bezitten. Juist: A - C - EOnjuist B - D - FB. De driehoekshandel was tussen Europa, Afrika en Amerika.D. Nederland bezat Nieuw-Nederland (New York) en ruilde dat in met de Engelsen voor Suriname. F. Het slavenfort El mina wordt op de Portugezen veroverd.  De Republiek was tolerant voor zijn tijd omdat andere geloven niet vervolgd werden in de Republiek. De Protestantse Kerk was de bevoorrechte kerk, maar katholiek of Joods zijn was bijvoorbeeld toegestaan, met beperkingen. Joden werden bijvoorbeeld in Oost-Europa vervolgd, in de Republiek niet.  1 - C2 - A3 - B De Republiek was speciaal op het gebied van politiek voor zijn tijd omdat de Republiek bestuurd werd door burgers en geen vorst. De omliggende landen hadden wel een vorst die heerste over de bevolking. Bron 1 past bij Amsterdam na de stadsuitbreidingen. Dit kan je bijvoorbeeld zien aan de verschillende grachten, zoals de Herengracht. De Herengracht werd gegraven toen Amsterdam ging uitbreiden. De bron gaat over de reis van Cornelis de Houtman. In de bron wordt gesproken over de tocht naar Indië in 1595, de tussenstop bij Kaap de Goede Hoop en het bezoek aan Bantam op Java. Dit komt overeen met de eerste Nederlandse expeditie naar Indië onder leiding van Cornelis de Houtman. Jacob van Heemskerck en Willem Barentsz probeerden namelijk vanuit het noorden van Europa Azië te bereiken. Cornelis ging via het zuiden, langs Kaap de Goede Hoop. Bron 3 past bij de WIC. Op de bron zie je namelijk de driehoekshandel. De WIC deed hieraan mee, de VOC niet.Het gebied waar er gehandeld wordt is het westen (Amerika). De WIC hield zich bezig met de handel in het westen, de VOC handelde in het oosten (Azië).   De bron past goed bij het begrip wetenschappelijke revolutie. De wetenschappelijke revolutie gaat namelijk over de ontwikkeling op het gebied van uitvindingen en wetenschap.Op de bron zie je het ontlede lichaam op de tafel. De mannen zijn het lichaam aan het bestuderen en kijken hoe Dr. Tulp te werk gaat.Rechtsonder zie je een boek. Dit staat voor het belang van kennis. Dit nam toe tijdens de wetenschappelijke revolutie.Dr. Tulp demonstreert en verklaart de spieren. Wetenschap richt zich op onderzoek en uitleg en dat gebeurt tijdens de les van Tulp. De schilderstijl die kenmerkend is voor Rembrandt is de tegenstelling tussen licht en donker en dat hij levensecht schilderde. Op bron 5 zie je de tegenstelling tussen licht en donker goed terugkomen. Ook is Jan Six levensecht afgebeeld. Voorbeelden van wat er werd getransporteerd op de handelsroutes van de westelijke Sahara;SlavenKoperZoutGoudIvoor

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in