Toets Geschiedenis

Geschiedeniswerkplaats Historisch overzicht 3e ed - Tijdvak 9 - Tijd van de Wereldoorlogen oefentoetsen & antwoorden

3e ed

Deze toets behandeld de volgende onderwerpen:

  • De Eerste Wereldoorlog

  • De economische wereldcrisis

  • De totalitaire systemen

  • Propaganda en communicatie

  • De Tweede Wereldoorlog

  • De Holocaust

  • De bezetting van Nederland

  • Verzet tegen Imperialisme

Geschiedeniswerkplaats Historisch overzicht 3e ed
Toets Geschiedenis
Geschiedeniswerkplaats Historisch overzicht 3e ed
Online maken
Toets afdrukken
Duitsland en bondgenoten in de Eerste Wereldoorlog.Periode tussen twee wereldoorlogen (1918-1939)Alleenheerschappij.Organisatie gericht op veel mensen.Geen internationale verplichtingen aangaan. Wegvoeren. Iemand die zich schuilhoudt. Zelfbestuur. Werkwijze:Je moet hier de gebeurtenissen op een logische volgorde plaatsen. De gebeurtenissen zijn eigenlijk niet te koppelen aan een jaartal. Je zult moeten nadenken over oorzaak-gevolg. Welke stap leidt tot welke vervolgstap? Het is handig om te beginnen met degene waarvan je zeker weet dat ze bij elkaar horen. Of dat je begint met de gebeurtenis die aan het begin of aan het einde hoort. Vaak kan je nog wel punten verdienen als je er één fout hebt. Vandaar dat je moet beginnen met degene die je wel weet. Antwoord:D. Mussolini wordt premier (1922)A. Dood van Lenin (1924)E. Oprichting Nationale Partij Indonesië (1927)B. Gandhi is in Londen voor overleg (1931)C. Oprichting van de Verenigde Naties (1945) Werkwijze:Als je de vraag leest dan merk je dat de vraag uit twee delen bestaat. Zorg ervoor dat je beide delen van het antwoord duidelijk scheidt.Herhaal een stuk van de vraag, zodat je jouw antwoord structuur geeft.Wees bondig in jouw antwoord, dan verlies je niet te veel tijd met allerlei informatie die er eigenlijk niet toe doet.Antwoord:De Duitsers wilden Groot-Brittannië eigenlijk uithongeren door het eiland te isoleren. Ze wilden alle voorraad schepen zinken en zo Groot-Brittannië dwingen tot de overgave. Dit werkt echter averechts, aangezien de meeste van de schepen die zij tot zinken brengen (ofwel de schepen die voedsel naar Groot-Brittannië brengen) Amerikaans zijn. Dit leidde ertoe dat Amerika de oorlog verklaarde aan Duitsland.  Werkwijze:Als je de vraag leest dan merk je dat de vraag uit twee delen bestaat. Zorg ervoor dat je beide delen van het antwoord duidelijk scheidt.Bedenk waar de betreffende paragraaf over gaat. Waarom zou deze vraag daarbij gesteld worden.Kijk goed naar het jaartal. Wat was er toen aan de hand en waarom is deze veldslag uitgekozen? Herhaal een deel van de vraag, zodat jij en de docent weten wanneer je welk deel beantwoordt. Antwoord:De film past bij propaganda, aangezien het naar alle waarschijnlijkheid een beeld van heldhaftige Britten laat zien die vechten voor het vaderland. De oorlog is ten slotte nog bezig en de Britten hebben nieuwe soldaten nodig. Films werden in die tijd overigens vaak ingezet als propagandamiddel. In deze tijd werden veel nieuwe communicatiemiddelen uitgevonden. Denk bijvoorbeeld ook aan de radio, maar de film werd dus ook ingezet om beelden/boodschappen te communiceren naar het volk.  Werkwijze:Zorg voor structuur in jouw antwoord. Ga bij deze vraag niet helemaal uitleggen waar/hoe/wanneer de atoombommen zijn gegooid. Je moet je inleven in de beweegredenen waarom de Verenigde Staten de bommen hebben gegooid (dus niet per se jouw eigen mening) Bedenk vervolgens welke kritiek daarop kan worden geuit.Argumenten voor:Het zorgde voor de overgave van Japan, waarmee de Tweede Wereldoorlog eindigde.Het ‘’ bespaarden’’ de Amerikanen een hoop levens. Bij een inval van het Japanse grondgebied zouden er, volgens berekeningen, meer Amerikaanse en Japanse soldaten/burgers overlijden dan wanneer de bommen werden gegooid.Ze wisten nog niet zoveel van de langetermijngevolgen die ontstaan na het gooien van een atoombom.Argumenten tegen:De langetermijngevolgen zijn extreem schadelijk voor mens en natuur. Er zijn ontzettend veel burgers omgekomen.Amerika had de oorlog uiteindelijk ook gewonnen als zij de bommen niet hadden gegooid.  Het verschil zit hem in het volgende:- In het Midden-Oosten voelden de volkeren zich verraden na het Sykes-Picot verdrag. Ook waren zij ervan overtuigd dat moslims niet bestuurd mochten worden door niet moslims.- In India (of Azië) waren er vooral studenten die kennis hadden gemaakt met Europese idealen. Zij wilden dat deze idealen ook werden toegepast in hun eigen land. Dan zouden ze langzaamaan naar zelfbestuur gaan. Kortom, er is dus een verschil in motivatie om onafhankelijk te worden van het Britse Rijk. Werkwijze:Je lijkt hier een vrije keuze te hebben, maar dat is niet zo.Ook heb je waarschijnlijk (door het leren van de stof) al een mening over deze stelling, maar laat deze achterwege. Kijk goed naar de bron en verwijs hiernaar in jouw antwoord. Antwoord:De aanval op de Sovjet-Unie was eigenlijk helemaal geen grote fout. Allereerst dacht Hitler, net als Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, dat de Sovjet-Unie een ontzettend zwak leger had. Dit was geen onderbuikgevoel, maar iets wat aantoonbaar was door het optreden van de Sovjet-Unie in de oorlog met Finland. Het idee werd verder ondersteund door de grote overwinningen die Duitsland aan het begin van de inval behaalde. Het is dus moeilijk om te spreken van een grote fout, maar het is vooral een grove onderschatting geweest.  Werkwijze:Lees de bron goed, maar kijk ook naar de informatie die boven de bron staat. In wat voor kamp is Elly en waarom moet ze daar een brief schrijven?Verwijs in je antwoord naar de bron!Antwoord:Elly wordt waarschijnlijk gedwongen om deze brief te schrijven, aangezien ze haar ouders gerust kan stellen. Zo kunnen de gemoederen in kamp Westerbork worden bedaard, waardoor zij wellicht makkelijker ook naar Sobibor worden vervoerd, maar als de mensen in kamp Westerbork echt wisten wat er gebeurde, kon daar ook een grootschalige opstand komen. Het was dus vooral om ervoor te zorgen dat de Joodse gevangenen in het gareel bleven. Werkwijze:Begin met het analyseren van de spotprent. Kijk naar de tekst, wat staat daar nou eigenlijk?Verder moet je op de details letten. Valt het op dat ze op bepaalde gebieden staan?Kijk ook naar de kledingSchrijf je antwoord zorgvuldig en in stappen op, zodat je niks vergeet.Antwoord:De poster moet gemaakt zijn voordat de VS meedoet aan de Eerste Wereldoorlog. Dit kan je uit de poster halen doordat de Britten/Fransen hulp aan de Amerikanen vragen. - Een eerste bronelement is de kleding van de Amerikanen. Dat is nog burgerlijk en niet alsof ze al oorlog aan het voeren zijn.- Een tweede bronelement is dat de tekst zegt: ‘’Come across now’’ en ‘’You’re needed’’. Dat laat duidelijk zien dat de geallieerden de hulp van de Verenigde Staten willen krijgen. Werkwijze:Als je beide bronnen leest dan bekruipt je waarschijnlijk al wel het gevoel dat dit gedicht niet helemaal geschikt is om voor te lezen op de nationale dodenherdenking. Vandaar dat men het vaak makkelijker vinden om argumenten tegen het gedicht te vinden, maar de vraag draait om de argumenten voor. Daarvoor moet je goed het eerste gedicht analyseren. Ook al ben je het niet eens met eventuele argumenten voor, maar je zult je moeten inleven om deze casus toch te onderbouwen. Verwijs naar de bron!Antwoord:Een argument voor het voorlezen van dit gedicht is dat Dirk Siebe ook maar een jongen uit zijn tijd is. Hij leefde in armoede en ging op zoek naar een beter leven om de slechte omstandigheden waarin hij verkeerde te ontvluchten. Hij heeft daarbij een radicale keuze gemaakt, maar hij is in het leger gegaan niet vanwege de nationaalsocialistische ideologie, maar om de armoede te ontvluchten. Zouden we hem daarom niet moeten herdenken als slachtoffer? Een argument tegen het voorlezen van dit gedicht is wellicht eenvoudiger. Hij heeft zich niet zomaar aangesloten bij het leger van de Duitsers, maar bij de SS het elitekorps van de nazi’s waar alleen diegenen zaten die steevast geloofden in het nationaal-socialistische gedachtegoed. Wellicht is het niet gepast om iemand te herdenken die lid was van de partij die juist de slachtoffers heeft veroorzaakt die op 4 mei worden herdacht. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in