Toets Geschiedenis

Geschiedeniswerkplaats Historisch overzicht 3e ed - Tijdvak 10 - Tijd van televisie en computer oefentoetsen & antwoorden

3e ed

Deze toets behandeld de volgende onderwerpen:

  • Dekolonisatie

  • De Koude Oorlog

  • Welvaart en cultuur

  • Eenheid en verdeeldheid in Europa

  • Pluriforme en multiculturele samenlevingen

  • Naar de wereld van nu

Geschiedeniswerkplaats Historisch overzicht 3e ed
Toets Geschiedenis
Geschiedeniswerkplaats Historisch overzicht 3e ed
Online maken
Toets afdrukken
Overwicht.Ontwikkelingsland (buiten de twee blokken in de tijd van Koude Oorlog).Militair bondgenootschap van het Oostblok.Geboortegolf vlak na de Tweede Wereldoorlog.Maatschappij met verschillende normen, waarden en levensstijlen.Eensgezindheid.(vertaling: economisch wonder) Sterke economische groei van West-Duitsland in de jaren 1950 en 1960.Iemand die tot het uiterste gaat.Alleenheerschappij. Werkwijze:Je moet hier de gebeurtenissen op een logische volgorde plaatsen. De gebeurtenissen zijn eigenlijk niet te koppelen aan een jaartal. Je zult moeten nadenken over oorzaak-gevolg. Welke stap leidt tot welke vervolgstap? Het is handig om te beginnen met degene waarvan je zeker weet dat ze bij elkaar horen. Of dat je begint met de gebeurtenis die aan het begin of aan het einde hoort. Vaak kan je nog wel punten verdienen als je er één fout hebt. Vandaar dat je moet beginnen met degene die je wel weet. Antwoord.E. Oprichting EGKS (1951)C. Popfestival in Woodstock (1969)B. Suriname wordt onafhankelijk (1975)D. Aanslagen in de VS 9/11 (2001)A. Moord op Pim Fortuyn (2002) Werkwijze:Lees de vraag zorgvuldig en zoek naar sleutelwoorden die je een richting geven waarover het antwoord moet gaan.Structureer je antwoord, herhaal bijvoorbeeld een deel van de vraagControleer je antwoord na afloop. Heb je wel vier dingen benoemd? Zijn ze verschillend genoeg van elkaar etc. Antwoord:De verzwakking van het Nederlandse koloniale gezag door de Japanse bezettingDe groeiende Indonesische nationalistische beweging die tijdens de Japanse bezetting aan kracht won.De wereldwijde trend van dekolonisatie en de druk van internationale organisaties zoals de Verenigde Naties.De economische en politieke verzwakking van Europese koloniale machten na de oorlog.De onafhankelijkheidsverklaring door Soekarno en Hatta op 17 augustus 1945.De steun van andere landen en de internationale gemeenschap voor de onafhankelijkheidsbeweging.De druk op Nederland om zich te richten op wederopbouw na de oorlog. Werkwijze:Als je de vraag lees dan merk je dat je twee dingen moet doen. Begin met het uitleggen wat de dominotheorie inhoudt. Als het goed is krijg je een aantal specifieke kenmerken van de dominotheorie helder.Deze kenmerken moet je vervolgens koppelen aan de Amerikaanse inmenging van de theorie. Door het zo aan elkaar te koppelen laat je zien dat je het verband tussen de theorie en de gebeurtenis begrijpt. Antwoord:De dominotheorie hield zich dan als een land communistisch zou worden (de eerste dominosteen), de landen daaromheen ook communistisch zouden worden (de andere stenen). Je moet dus koste wat het kost ervoor zorgen dat die eerste steen (het eerste land) niet omvalt naar het communisme.Dit zie je duidelijk terug bij de inmenging in Vietnam. Want zodra zij als eerste land in Zuidoost-Azië communistisch dreigen te worden (de steen die omvalt) grijpen ze in om het land "overeind" te houden. Werkwijze:Je moet hier twee kenmerken van hoofdstuk 10 aan elkaar koppelen. Namelijk de toenemende welvaart (en opkomende consumptiemaatschappij) en secularisatie.Het is verstandig om eerst kort uit te leggen wat deze begrippen zijn. Dan kan je daarna ingaan op het verband tussen beide. Zo creëer je structuur in je antwoord en ben je niet te lang bezig met allerlei vage beschrijvingen. Antwoord:De toenemende welvaart zorgde ervoor dat steeds meer huishoudens in Nederland spullen konden kopen en op vakantie konden gaan. Ook gingen meer mensen in steden wonen. Door de komst van radio en televisie kwamen mensen steeds meer in aanraking met andere meningen. Ook hadden mensen steeds minder tijd en zin om op hun vrije zondag in de kerk te zitten.Waar men voor de consumptiemaatschappij vaak vastzat in hun eigen zuil (vaak door het geloof), werden zij nu uit deze bubbel gehaald. Door in aanraking te komen met anders gelovigen of ongelovigen in de stad en op televisie kwam de secularisatie op gang. Werkwijze:De vraag geeft je een bepaalde richting. Bouw je antwoord stapsgewijs op.Begin door te praten over de sociaal-economische positie, oftewel de kleine middenstand. Wat is dat eigenlijk?Beschrijf de gevolgen van deze positie.Koppel dat aan integratieEindig met een conclusie. Antwoord:De meeste migranten kwamen terecht in de kleine middenstand. Hierbij hadden ze vaak een kleine winkel waar ze voedsel verkochten. Soms hadden ze een winkel waarbij ze kleding of telefoons repareren. Hierdoor kwam er een oververtegenwoordiging. Ook andere banen waren vaak deeltijd en hadden een slecht salaris. Hierdoor kwam er een nieuwe klasse waarin mensen met een migratieachtergrond oververtegenwoordigd waren. In Britse en Franse steden kwamen er zelfs beruchte wijken. Hierdoor werd de integratie bemoeilijkt.  Werkwijze:Dit is een lastige vraag, want je moet kennis van het heden koppelen aan kennis uit het boek (ofwel het verleden). Je kan het beste de vraag in stapjes beantwoorden.Benoem allereerst welke groepen er in het boek staan die horen bij de pluriforme samenleving.Benoem vervolgens welke groep Wilders bedoeltGa als laatste in op het stukje ‘’excessen’’Belangrijk! Je geeft hier niet je eigen mening. Een belangrijk onderdeel van geschiedenis is dat je de mening van een ander kan uitleggen, ook al ben je het hier volledig mee oneens!Antwoord:Bij een pluriforme samenleving zijn er ontzettend veel groepen. Het kan in dit geval gaan over gastarbeiders, maar ook over groepen mensen die na de dekolonisatie naar Nederland kwamen. Het kan gaan over groepen uit Afrika, Azië, Amerika etc.Wilders is een populist en heeft het specifiek over een groep (ten dele) gastarbeiders die het islamitisch geloof aanhangen. Volgens Wilders is dit een groep die gevaar vormt voor de Nederlandse samenleving vanwege het geweld dat zij plegen. Daar doelt Wilders op met het woord excessen. Werkwijze:Het is belangrijk om goed naar alle details te kijken, aangezien je in eerste oogopslag een andere conclusie kan trekken uit de bron.Let goed op waar personen of dingen symbool voor staan.Bedenk goed wat zou gebeuren met de vrouw en de boom als Soekarno klaar is met hakken.Zorg ervoor dat je in jouw antwoord duidelijk naar de bron verwijst. Antwoord:In de bron zie je Soekarno met een bijl de boom waar de vrouw (die Indonesië symboliseert) aan vast zit om te hakken. In eerste instantie lijkt het erop alsof Soekarno de vrouw wil bevrijden, maar waarom zou die dan een bijl gebruiken?Deze spotprent is gemaakt door iemand die tegen de bevrijding van Soekarno is. Want Soekarno vernietigt de boom, waardoor de vrouw (en dus Indonesië) ook om zou vallen. Werkwijze:Er zijn meerdere elementen te benoemen in deze spotprent. Toch is het verstandig om drie elementen te kiezen die met elkaar in verband staan.Verwijs duidelijk naar de bron!Zorg ervoor dat je een overzichtelijk geheel maakt en niet een grote lap tekst opschrijft.Mogelijke beeldelementen zijn:De presidentenHet armpje drukkenDe vinger boven de knopDe atoomwapens waar zij op zittenEen mogelijk vervolg antwoord kan dan zijn: Als je naar de bron kijkt dan zie je de president van de Verenigde Staten en de leider van de Sovjet-Unie. Zij zijn aan het armpje drukken waarbij zij elkaar in evenwicht houden. De vinger zweeft boven de knop. Als zij dreigen te verliezen dan drukken zij de knop in om de ander te vernietigen. Het probleem is echter dat zodra zij de knop indrukken de ander ook de knop gaat indrukken, wat leidt tot wederzijdse vernietiging. Dit symboliseert de Koude Oorlog ontzettend goed. Het is een tijd van spanning waarbij men voorzichtig met elkaar omgaat, aangezien het anders leidt tot de vernietiging van beide landen/ de wereld. Werkwijze:Dit is een typische toepassingsvraag die past bij een bronvraag. Bedenk deze eerst voor jezelf wat fundamentalisme is en schrijf deze op. Je schrijft dan kenmerken opBeschrijf vervolgens of je de kenmerken herkend in de bronVerwijs naar de bronAntwoord:Er zijn meerdere kenmerken van fundamentalisme. Een aantal daarvan zijn dat volgelingen graag uitgangspunten van hun geloofsovertuiging in de praktijk willen brengen. Ook datgene wat beschreven staat in een heilig boek/manuscript is de onberispelijke waarheid, ook als andere onderzoeken andere zaken weergeven. In de bron zie je dat het gaat over fundamentalisme, aangezien het woord van God (een geloof) letterlijk wordt geloofd. De aarde is letterlijk in 6 dagen geschapen, de zondvloed heeft daadwerkelijk plaatsgevonden. Duidelijke aanwijzingen dat er sprake is van fundamentalisme. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in