Toets Geschiedenis

Tijd Voor Geschiedenis (2024 e.v.) - Hoofdstuk 7 - Stoom en fabrieken oefentoetsen & antwoorden

2e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen:

  • Op stoom

  • Groeiende bevolking en stijgende behoeften

  • Uit de grond gestampt

  • Een onderzoek naar kinderarbeid

  • Zoektocht naar nieuwe gebieden

Tijd Voor Geschiedenis (2024 e.v.)
Toets Geschiedenis
Tijd Voor Geschiedenis (2024 e.v.)
Online maken
Toets afdrukken
ArbeidsomstandighedenSchaalvergrotingIndustriële RevolutieModern ImperialismeSociale kwestieLeertip!Achterin het hoofdstuk staan alle begrippen. Maak van de begrippen bijvoorbeeld flitskaarten om ze te oefenen. Werkwijze:Als je het lastig vindt om een chronologische vraag te maken. Probeer dan de eerste en laatste gebeurtenis alvast te noteren. Zo heb je dan maar een drietal gebeurtenissen te verdelen tussen de eerste en laatste. Dit geeft wat meer overzicht.De juiste volgorde is:D - E - C - B - AToelichting:D. Uitvinding van de schietspoel door John Kay. (1733)E.  Uitvinding van de Spinning Jenny. (1760)C.  Verbetering van de stoommachine. (1765)B.  Eerste stoomtrein in Nederland (1839) A. Kinderwetje Van Houten (1874)Leertip! Achterin het hoofdstuk staan veel belangrijke gebeurtenissen op volgorde van tijd. Neem dit goed door! A hoort bij 2B hoort bij 4C hoort bij 1D hoort bij 3 In de eerste industriële revolutie lag de nadruk op het gebruik van ijzer, stoommachines en textielproductie. In de tweede industriële revolutie (vanaf 1860) was gericht op staal, (spoor-)wegen en elektriciteit. Doordat de fossiele brandstoffen opraken, zijn we op zoek naar nieuwe brandstoffen, zoals groene energie (uit wind, water en zon) wat nooit opraakt. De belangrijkste uitvinding in deze revolutie is het internet. Antwoord D. Mankracht - waterkracht - stoomkracht Juist: D - E - FOnjuist: A - B - C  Socialisme: a - b - dLiberalisme: c - e - f Europese landen gingen op zoek naar nieuwe grondstoffen voor hun groeiende bevolking en de fabrikanten wilden meer spullen verkopen aan mensen met geld. Hierdoor ontstond een race naar kolonies (om andere Europese landen voor te zijn). Deze nieuwe vorm van kolonialisme wordt modern imperialisme genoemd.  Naast de behoefte aan grondstoffen en nieuwe afzetmarkten (economische motieven) was er ook een behoefte om de rest van de wereld beschaving bij te brengen en het christelijke geloof te verspreiden. Ook gaven koloniën de Europese landen macht en aanzien (politieke roem). Bron 1 past goed bij het begrip mechanisering omdat het begrip mechanisering inhoudt dat bij het bewerken van het land of de productie van goederen machines worden gebruikt. In de bron is de zaaimachine afgebeeld die gebruikt werd bij het zaaien van zaadjes. De fabriek maakte gebruik van waterkracht. In de bron zie je namelijk dat de fabriek aan het water ligt. De maker van deze bron is een socialist, want hij levert kritiek op de samenleving door het af te beelden als een piramide waarin de werkende klasse (arbeidersklasse) de lasten draagt terwijl de hogere klassen profiteren.In de bron zie je bijvoorbeeld: Uitbuiting van de arbeidersklasse:  De onderste laag van de piramide bestaat uit werkende mensen die het fundament van de samenleving vormen, maar tegelijkertijd worden onderdrukt en uitgebuit.De rijke klasse geniet van een luxueus leven zonder zelf arbeid te verrichten. De arbeidersklasse "werkt voor hen", terwijl zij aan het eten zijn.De zak met geld aan de top van de piramide symboliseert hoe alles in het systeem draait om winst, zonder zorgen voor het welzijn van de werkende bevolking (arbeidersklasse). Deze bron is subjectief, want de ik-persoon vertelt over zijn (angstige) gevoel in de fabriek op dat moment. Dit is dus een mening en geen feiten. Toch beschrijft het goed hoe kinderen werden behandeld in de fabrieken in voordat kinderarbeid werd afgeschaft aan het eind van de 19e eeuw. Modern imperialisme in het proces waarbij landen hun macht in andere delen van de wereld uitbreiden voor hun eigen economische en politieke gewin. Door de Europese machtsuitbreiding in Azië en Afrika ontstonden na 1860 grote koloniale rijken. Tijdens de conferentie van Berlijn van Berlijn werden afspraken gemaakt over de verdeling van Afrika. Europese landen spraken af wie ging heersen over de verschillende delen van Afrika. Deze gebeurtenis is dus een voorbeeld van het modern imperialisme omdat tijdens deze conferentie Europese landen afspraken maakte over de bezetting van afrika en deze Europese landen zo hun macht uitbreidde in andere delen van de wereld. Toelichting:De conferentie van Berlijn staat niet in de lesstof genoemd, maar onder de bron staat waar de vergadering over ging. Ook zie je een jaartal boven de bron staan. Kijk dus altijd goed naar wat er boven en onder de bron staat, want dit geeft altijd informatie om de vraag goed te kunnen beantwoorden.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in