Toets Geschiedenis

Geschiedeniswerkplaats Historisch overzicht 3e ed - Tijdvak 9 - Tijd van de Wereldoorlogen oefentoetsen & antwoorden

3e ed

Deze oefentoets behandelt onder andere de volgende onderwerpen: De tijd van wereldoorlogen (1900-1950)

9.1 De Eerste Wereldoorlog

9.2 De economische wereldcrisis

9.3 De totalitaire wereldsystemen

9.4 Propaganda en communicatie

9.5 De Tweede Wereldoorlog

9.6 De holocaust

9.7 De bezetting van Nederland

9.8 Verzet tegen het kolonialisme

Examenonderwerp:

Geschiedeniswerkplaats Historisch overzicht 3e ed
Toets Geschiedenis
Geschiedeniswerkplaats Historisch overzicht 3e ed
Online maken
Toets afdrukken
Economische crisisUitgegraven gangAlleenheerschappijDrijfjacht op mensensamenwerking met de vijand Werkwijze:Bij een chronologie-vraag is het handig om eerst alle jaartallen te noteren die je al weet. Dit zorgt voor orde in je hoofd en misschien kun je een moeilijke gebeurtenis vervolgens tussen twee al bekende jaartallen plaatsen.Merk je dat je moeite hebt met het beantwoorden van chronologie-vragen op je toetsen? Maak nadat je de stof hebt geleerd een tijdbalk en noteer daarop de belangrijkste gebeurtenissen die je hebt geleerd.Antwoord:De juiste chronologische volgorde is: C – B – A – D – EToelichting:C. Start Russische Revolutie (1917)B. Adolf Hitler wordt kanselier (1933)A. Conferentie van München (1938)D. Duitsland bezet Nederland (1940)E. Oprichting van de Verenigde Naties (1945) Werkwijze:Begrijp de context:Deel a. van de vraag is een stukje kennis. Als je het rijtje bepalingen hebt geleerd, kun je ze op een rijtje zetten.Het is belangrijk niet alleen de feiten over de bepalingen van Versailles te kunnen reproduceren, maar ook de algehele stemming van de conferentie te snappen. Hier moet je op basis van je kennis, maar ook op basis van conclusies naar aanleiding van de heftigheid van de straffen handelen.Wat moet je doen?Bij deel b. en c. komt historisch redeneren kijken. Je moet hier je kennis van H9 omzetten in historische argumenten voor of tegen de bepalingen in het Verdrag van Versailles. Je argumenten zijn hier belangrijker dan of je voor of tegen het verdrag bent.Antwoord: In het Vredesverdrag van Versailles staan een aantal belangrijke sancties (straffen) voor Duitsland beschreven:Duitsland moest enorme herstelbetalingen doen om tegemoet te komen aan de oorlogsschade in Europa;de teruggave van Elzas-Lotharingen aan FrankrijkDuitsland raakte veel van haar gebied kwijt aan andere landen. Bovendien raakte het zijn koloniën kwijt.Duitsland mocht nooit meer een groot leger opbouwen.Duitsland kreeg de schuld voor de gehele Eerste Wereldoorlog.De heftigheid van de straffen laat zien dat sommige van de overwinnaars vooral nog erg boos waren op Duitsland en wraak wilden nemen. Het maakte hun hierdoor niet veel uit wat de gevolgen van de straffen voor Duitsland konden zijn.Bijvoorbeeld: Ik vind de straffen onterecht en dat het verdrag te zwaar is tegen Duitsland, want: Duitsland was niet het enige land dat betrokken was bij de verschillende oorzaken van de oorlog. Frankrijk en Engeland maakten zich hier evengoed schuldig aan.Daarnaast waren de straffen buitenproportioneel streng en bedoeld om wraak te nemen. Met de kennis van nu weten wij dat dit heeft geleid tot veel frustratie onder het Duitse volk en uiteindelijk zelfs de machtsovername van Hitler en de Tweede Wereldoorlog.OFIk vind dat de straffen terecht waren, want: Duitsland was in Frankrijk en België de agressor. Zij hebben ontzettend veel schade toegebracht aan deze landen en de gevechten vonden niet plaats op Duitslands eigen bodem. Hierdoor is het terecht dat zij hard werden gestraft.Daarnaast leek Duitsland ook wel erg gretig voor een conflict, aangezien zij betrokken waren bij alle genoemde oorzaken.  Werkwijze:Begrijp de context:Na de Eerste Wereldoorlog werd de Volkenbond opgericht als vredesorganisatie. Het was bedoeld om samenwerking tussen landen te bevorderen en een nieuwe oorlog te voorkomen. Tegelijkertijd werd in 1917 in Rusland de communistische Sovjet-Unie opgericht, wat leidde tot spanningen met het kapitalistische Westen.Wat moet je doen? Voor vraag a: Denk na over waarom Westerse landen wantrouwend waren tegenover de Sovjet-Unie vlak na haar ontstaan. Wat maakte deze staat zo afwijkend of bedreigend vanuit westers oogpunt?Voor vraag b: Bedenk wat er in Europa aan het veranderen was rond 1934. Waarom zou Frankrijk ineens belang hebben bij samenwerking met de Sovjet-Unie?Voor vraag c: Bekijk wat de Sovjet-Unie in of na 1939 deed dat tegenviel. Waarom voelde Frankrijk zich verraden of teleurgesteld?Antwoord: De Sovjet-Unie werd door de andere leden van de Volkenbond niet erkend omdat het land communistisch / antikapitalistisch was / streefde naar een wereldrevolutie / als een bedreiging werd gezien. De machtsovername van de nazi's in Duitsland vormde een bedreiging waartegen samenwerking met de Sovjet-Unie (binnen de Volkenbond) mogelijk tegenwicht kon bieden. In 1939 dekte de Sovjet-Unie (door het sluiten van een non-agressiepact met Duitsland) de Duitse inval in Polen (waardoor zij de agressieve buitenlandse politiek van Duitsland juist aanmoedigde) / viel de Sovjet-Unie Polen / Finland binnen, waarmee de Sovjet-Unie zelf de internationale vrede verstoorde.  Werkwijze:Deze vraag vraagt je om een verandering in oorlogvoering te koppelen aan de rol van burgers en bestuur.Begrijp de context: De Tweede Wereldoorlog verschilt in veel opzichten van eerdere oorlogen. Regeringen kregen te maken met nieuwe omstandigheden en verantwoordelijkheden. Daarbij werd het gedrag en de houding van de bevolking belangrijker dan voorheen.Wat moet je doen?Denk na over wat er anders was aan de manier van oorlog voeren in deze periode.Bedenk vervolgens waarom het voor regeringen van belang zou zijn te weten wat de bevolking dacht of vond.Formuleer duidelijk het verband tussen de aard van de oorlog en het belang van opinieonderzoek.Voorbeeld van een juist antwoord is: De moderne oorlogsvoering maakte een totale inzet / inzet van de hele bevolking nodig, ook van het thuisfront. Daardoor was het van groot belang dat de bevolking door wilde blijven vechten (wat nagegaan werd door opinieonderzoek).  Werkwijze:Deze vraag vraagt je om een bron te interpreteren en daarnaast zelf historische kennis toe te passen om twee mogelijke verklaringen te vergelijken.Begrijp de historische context: Na de Eerste Wereldoorlog werd geprobeerd een duurzame vrede tot stand te brengen. Politieke leiders hadden daar verschillende opvattingen over. Niet alle voorstellen en idealen werden uitgevoerd zoals ze bedoeld waren.Wat moet je doen?Kijk goed naar de prent: wat zie je? Welke houding, uitdrukking of symbolen vallen op?Combineer je observatie met de titel en ondertitel: wat lijkt de maker te willen zeggen over Wilson?Gebruik deze informatie om het standpunt van Albert Hahn jr. met een argument uit de bron te beschrijven.Denk daarna na over de situatie rondom het Verdrag van Versailles en de rol van Wilson daarin.Voorbeeld van een juist antwoord is: Volgens Hahn jr. is Wilson geveld door/ het slachtoffer van zijn eigen idealen omdat:hij tijdens de conferentie niet weet vast te houden aan zijn idealen, want hij stemt bijvoorbeeld in met de nieuwe grenzen van Duitsland, die strijdig zijn met het nationaliteitsbeginsel / het zelfbeschikkingsrecht uit zijn Veertien Puntenhij niet in staat is het Amerikaanse Congres mee te krijgenNiet voldoende een vuist weet te maken tegen de wraakgevoelens van Engeland en Frankrijk. WerkwijzeDeze vraag vraagt je om te begrijpen hoe beeld en tekst samen worden ingezet om politieke steun te beïnvloeden in een democratische samenleving tijdens de crisisjaren.Begrijp de historische context: In de Verenigde Staten werden in de jaren dertig maatregelen genomen om de economische crisis te bestrijden. Beeldmateriaal werd in deze periode soms bewust gebruikt om een politiek doel te dienen, bijvoorbeeld steun te krijgen voor beleid of ideologie.Wat moet je doen?Kijk goed naar wat er op de foto te zien is. Wat wordt in beeld gebracht? Hoe roept dit gevoel op bij de kijker?Lees daarna het onderschrift zorgvuldig. Wat wordt hier toegevoegd aan de betekenis van het beeld?Bedenk bij beide onderdelen: Wat wil de overheid of de maker bereiken met deze combinatie?Benoem dus zowel het effect van het beeld zelf als de politieke boodschap die ontstaat in combinatie met het onderschrift.Voorbeeld van een juist antwoord is: In de foto wordt op een dramatische/aansprekende manier een beeld gegeven van de armoede in die tijd (veroorzaakt door de crisis) waarmee een politiek doel wordt gediend omdat hierdoor aanhang geworven kan worden voor de New Deal/het crisisbeleid van Roosevelt.OFEr wordt een verband gelegd tussen de armoedige leefomstandigheden van kinderen en de democratie wat een politiek doel heeft, omdat hiermee duidelijk wordt gemaakt dat er moet worden ingegrepen om de democratie te handhaven / in een democratie deze misstand niet mag voorkomen. Werkwijze:Deze vraag vraagt je om één concreet motief uit een bron te combineren met eigen historische kennis over ideologische oorzaken van de oorlog tegen de Sovjet-Unie.Begrijp de historische context: De aanval op de Sovjet-Unie in 1941 was een belangrijk moment in de Tweede Wereldoorlog. Historici wijzen op meerdere achterliggende motieven van Nazi-Duitsland voor deze stap. Sommige daarvan zijn direct af te leiden uit actuele omstandigheden, andere komen voort uit bredere ideeën of overtuigingen.Wat moet je doen?Lees bron 3 aandachtig: wat houdt de bevolking op dat moment bezig?Vraag jezelf af: hoe kan deze situatie voor de nazi’s een reden zijn geweest om aan te vallen? Noem dit als brongebonden motief.Denk daarna na over wat je geleerd hebt over de ideologie van het nationaalsocialisme in §9.5. Wat vond Hitler van het communisme of het Oosten van Europa? Welk wereldbeeld of streven speelde hier een rol?Zorg ervoor dat je één motief met bronverwijzing en één ideologisch motief zonder bron duidelijk benoemt en uitlegt.Voorbeeld van een juist antwoord is:Een juist antwoord bevat de volgende elementen: Uit de bron blijkt dat Duitsland te maken had met groeiende voedseltekorten (en daardoor met mogelijke onrust onder de bevolking) zodat de voedselvoorraden van de Sovjet-Unie moeten worden veroverd om de tekorten aan te vullen. Een ander motief is het anticommunisme / het racisme van de nazi's (waarvoor de communistische Sovjet-Unie / het Slavische Oost-Europa mocht worden onderworpen).  Werkwijze:Er passen drie kenmerkende aspecten bij de bron. Je hoeft er maar twee te noemen. Vergeet er geen uitleg bij te geven hoe je dit terugleest in de bron! Antwoord: 9a De rol van moderne propaganda- en communicatiemiddelen en vormen van massaorganisatie, want door propaganda is het regime erin geslaagd om de kinderen ervan te overtuigen dat Joden slecht zijn, 9b Het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaalsocialisme, want de kinderen zijn duidelijk beïnvloed door de rassenleer van het nationaalsocialisme. 9e Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de joden, want de haat tegen de Joden is de voorbode van de latere genocide. Werkwijze:Bekijk eerst de bron. Er zitten een aantal beeldelementen in die je moet herkennen. Zo weet je dat de ketting die gebroken wordt symbool staan voor de Europese landen en kan je hieruit afleiden dat Aziatische volkeren hoopvol uitkeken naar de komst van de Japanners. Antwoord:Bij de poster vallen een aantal dingen op. Allereerst de kettingen met daaraan een aantal letters. De kettingen staan symbool voor de greep die de Europeanen (de D staat bijvoorbeeld voor Dutch en de B voor Britain) hadden op de koloniën. Er werd hoopvol uitgekeken naar de komst van de Japanners. Zij zouden de kettingen doorbreken en Aziatische landen het zelfbeschikkingsrecht geven. Vandaar dat veel Aziatische landen hoopvol uitkeken naar de komst van de Japanners. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in