Praktische Economie MAX 2019 (nieuwste editie)
- Hoofdstuk 3 - Van burger tot ondernemer
oefentoetsen & antwoorden
MAX
Klas 3|Vwo
Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: enkelvoudige rente, samengestelde rente, premie, Wet Beperkte gemeenschap van goederen, schenking, schenking onder bewind, aandeel, ondernemingsvorm, rechtspersoon, hoofdelijke aansprakelijkheid, zzp’er, kamer van Koophandel, ondernemer, ondernemingsplan, organisatie, niet-commerciële organisatie, organigram, managementtaken en staf.
Toets Economie
Praktische Economie MAX 2019 (nieuwste editie)
Online maken
Toets afdrukken
Spaarmotieven zijn:Sparen voor de aanschaf van dure producten. Sparen voor de rente. Sparen om financiële tegenvallers op te vangen. Een overlijdensrisicoverzekering keert een bepaald bedrag uit aan je nabestaanden, als je binnen de looptijd van de verzekering overlijdt. Bij een renteverzekering ontvang je later elke keer, bijvoorbeeld per maand, een bedrag.De drie samenlevingsvormen zijn:HuwelijkGeregistreerd partnerschapOngehuwd samenwonen Een schenking onder bewind is een schenking waarbij de ontvanger niet zelfstandig over de schenking mag beslissen.Een zzp’er is een zelfstandige zonder personeel.Een organisatie is een groep mensen die samenwerken om bepaalde doelen te bereiken.De taken van een manager zijn doelen bepalen, plannen, organiseren, leidinggeven en controleren. Iedere werknemer is verplicht verzekerd en brengt geld in. Dat levert bij elkaar veel geld op. Als het niet verplicht is, zal een deel van de gezonde mensen zich minder of niet verzekeren. Dan komt er minder geld binnen en moeten mensen met een zwakke gezondheid een hogere premie betalen om alle kosten van de verzekeringsmaatschappijen te kunnen betalen.Veel werknemers willen niet het risico lopen dat, als ze zich onvoorzichtiger gaan gedragen, ze blijvend arbeidsongeschikt worden en geen tot weinig financiële tegemoetkoming krijgen. In de Wet Beperkte Gemeenschap van goederen is bepaald dat eigendommen die tijdens het huwelijk zijn verkregen bij een scheiding 50% - 50% worden verdeeld, uitgezonderd erfenissen en schenkingen. De studieschuld is voor het huwelijk aangegaan door Kevin. Dus de studieschuld en het appartement gaan naar Kevin. De schenking gaat naar Harper.De opbrengst van de spullen die ze samen hebben gekocht worden, na aftrek van de schenking, verdeeld onder Harper en Kevin. De Kamer van Koophandel raadt een startende ondernemer aan een ondernemingsplan te maken om de volgende redenen:De startende ondernemer komt er met een ondernemingsplan achter of het idee voor het bedrijf haalbaar is. Kan er echt geld mee worden verdiend? Tegelijk kan de startende ondernemer het zien als een soort stappenplan: wat moet er worden gedaan om van het idee een bedrijf te maken?Ook kan de startende ondernemer het ondernemingsplan zien als een onderzoek. Door alles op een rij te zetten, komt de startende ondernemer erachter wat goede ideeën zijn en wat juist niet gaat werken. Tot slot, als de startende ondernemer geld wil lenen bij een bank, is een goed ondernemingsplan nodig.De aandelen bij een bv worden niet openbaar verkocht, zoals bij een nv.Bij een nv zijn daardoor de aandeelhouders niet bekend bij de leiding (vandaar de term naamloze vennootschap) en bij een bv zijn de aandeelhouders wel bekend bij de leiding (vandaar de term besloten vennootschap).Voordelen van een vof ten opzichte van een eenmanszaak:De eigenaren kunnen overleggen.De werkzaamheden kunnen onder de vennoten worden verdeeld.De vennoten kunnen gezamenlijk meer vermogen in het bedrijf steken en de banken willen over het algemeen meer geld uitlenen aan een vof.De voortgang van de werkzaamheden is beter gewaarborgd als bijvoorbeeld een van de vennoten ziek wordt.Hoofdelijke aansprakelijkheid is dat eigenaar of eigenaren ook met hun privévermogen aansprakelijk is/zijn voor alle schulden van de onderneming.Voorbeelden van een voordeel van een bv ten opzichte van een eenmanszaak:De eigenaar of eigenaren van een bv zijn niet hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de onderneming.Bij het overlijden van de ondernemer van een eenmanszaak betekent dit het einde van de onderneming. Bij een bv is het voortbestaan beter gewaarborgd. De bv blijft door het overlijden van de eigenaar gewoon voortbestaan, aangezien de bv een rechtspersoon is. In een lijnorganisatie staat boven elke medewerker één manager en zo is duidelijk wie aan wie leiding geeft. De taken zijn opgedeeld in logisch bij elkaar horende werkzaamheden. Het voordeel van een lijnorganisatie is de duidelijkheid en eenvoud in taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.Deze medewerkers in het organisatiemodel noemen we stafmedewerkers of staffunctionarissen. Hun voornaamste taak is, als specialist, het steunen en adviseren van de directeur. Als je het aantal maanden per jaar vermenigvuldigt met 0,25% kom je uit op 3%. Bij samengestelde rente krijg je “rente op rente”, hierdoor kom je hoger uit dan 3% en zal de keuze ten gunste van samengestelde rente uitvallen.Tussen 1 januari 2016 en 1 januari 2025 zitten negen jaar (het jaar 2016 telt mee, het jaar 2025 niet). De snelste manier van berekenen is € 5.000 x 1,059= € 7.756,64, want 1,059 komt op hetzelfde neer als € 5.000 negen keer met 1,05 te vermenigvuldigen.Tussen 1 januari 2016 en 31 december 2025 zitten tien jaar (het jaar 2016 en het jaar 2025 tellen beide mee). De eerste zes jaar is de rente 5% samengestelde rente per jaar en daarna (er blijven dus nog vier jaar over) 4% samengestelde rente per jaar.De uitkomst is 10.000 x 1,056 x 1,044 = € 15.667,22.Er wordt geen eindbedrag gevraagd, maar een beginbedrag. In dat geval wordt er niet vermenigvuldigd, maar gedeeld. De uitkomst is: € 50.000 / (1,03)7 / (1,035)4 = € 35.428,11. De schenking van de ouders in 2025 is € 5.000 + € 4.000 = € 9.000. De jaarlijkse vrijstelling is € 6.731. Het bedrag waarover schenkbelasting moet worden betaald is € 9.000 – 6.731 = € 2.269. Over dit bedrag betaalt zij 10% belasting: 10% van € 2.269 = € 226,90.Het bedrag waarover schenkbelasting moet worden betaald is € 160.000 – € 2.690 = € 157.310.Te betalen schenkbelasting over schenking opa:(€ 154.197 - € 0) x 18% = € 27.755,46(€ 157.310 - € 154.197) x 36% = € 1.120,68 + € 28.876,14 Niet-commerciële organisaties en ondernemingsvorm zijn:Erasmuscollege, ondernemingsvorm stichting.Dutch Royal Ragdoll Club, ondernemingsvorm vereniging.Plaatselijk dierenasiel, ondernemingsvorm stichting.Harmonie, ondernemingsvorm vereniging.De Dutch Royal Ragdoll Club en de harmonie hebben leden en het Erasmus College en het plaatselijke dierenasiel hebben geen leden. Vandaar dat de Dutch Royal Ragdoll Club en de harmonie als ondernemingsvorm een vereniging hebben en het Erasmus College en het plaatselijke dierenasiel hebben als ondernemingsvorm een stichting.De uitspraak is onjuist. In een niet- commerciële organisatie kunnen vrijwilligers werken zonder enige betaling, maar ook vrijwilligers of medewerkers die een bepaalde vergoeding krijgen. Daarnaast kan een vereniging of stichting personeel in dienst hebben dat wordt betaald. Een omgevingsfactor is algemener en niet of nauwelijks te beïnvloeden. Een partij is meestal concreter (bijvoorbeeld een klant of een leverancier) en is wel door het bedrijf te beïnvloeden.BronBedrijfOmgevingsfactorPartijenGevolg voor het bedrijf1Zes bedrijven op SchipholPolitiekOverheidsinstellingen: arbeidsinspectieBedrijven worden gedwongen om zo snel mogelijk meer hulpmiddelen in te zetten. 2ScholenEconomischMaatschappelijkWerknemers: staken voor een hoger salaris en lagere werkdrukScholen zijn gesloten3Bedrijven (in het algemeen) / werkgeversEconomischWerknemers: behoud van werknemers is belangrijk, omdat ze anders opstappen en het moeilijk is om aan nieuw personeel te komen vanwege krappe arbeidsmarktBedrijven moeten eigen personeel zien te behouden door ze meer te motiveren4Energie- leverancierPolitiekOverheidsinstellingen: Autoriteit Consument & MarktDe energie- leverancier voldoet niet aan de eisen en zal moeten stoppen Opmerking vooraf:Een samenvatting is een kortere versie van een tekst waarin de belangrijkste zaken uit die tekst worden genoemd. Bij een tekst kun je jezelf de volgende vraag stellen: “Wat staat er eigenlijk?”In je samenvatting geef je, zo kort mogelijk, antwoord op deze vraag. Je noemt alleen de hoofdzaken en laat alle bijzaken weg.Het is belangrijk om te weten wat hoofd- en bijzaken zijn. De hoofdzaken zijn de belangrijkste informatieonderdelen die in een tekst wordt gegeven over het onderwerp. Minder belangrijke informatie noemen we bijzaken. Bijzaken bevatten voorbeelden of extra uitleg bij de hoofdzaken. Ze maken de tekst duidelijker, leuker of beter te begrijpen. Kijk maar eens naar de eerste alinea van het artikel:Sinds de corona pandemie heeft Tupperware het lastig. De klassieke manier van verkoop aan huis (bijvoorbeeld via de bekende Tupperware-party's, die al jaren een succes zijn in de VS) was tijdens de pandemie niet toegestaan, waardoor de verkopen achteruit liepen.De eerste alinea gaat over Tupperware in corona tijd. De belangrijkste informatie die wordt gegeven is dat het niet goed gaat met Tupperware en waarom dat zo is. Dat is de hoofdzaak. De succesvolle Tupperware-party’s in de VS is een bijzaak. De indeling in alinea’s geeft een aanwijzing in hoeveel delen je de tekst kunt samenvatten. Haal uit iedere alinea de hoofdzaken en laat de bijzaken achterwege.De samenvatting in vier delen:Sinds de corona pandemie heeft Tupperware minder verkocht, omdat tijdens de pandemie verkoop aan de deur niet was toegestaan.Aan het eind van de pandemie ging het, na een korte opleving, weer slechter met Tupperware. Producten van Tupperware gaan lang mee en hoeven niet vervangen te worden en er komen steeds meer alternatieven voor deze producten.Sinds 2021 houdt de Nederlandse tak er al mee op. Faillissement dreigt voor het Amerikaanse bedrijf. De kredietverstrekkers besloten het bedrijf de nodige ademruimte te geven met betrekking tot zijn betalingsverplichtingen, maar de prestaties bleven achteruitgaan.Een miljoenendeal heeft Tupperware gered van het faillissement: het bedrijf is verkocht aan een groep kredietverstrekkers.De uitspraak is juist. In maart 2025 zijn er (ongeveer) 270 faillissementen geweest. In maart 2024 zijn er (ongeveer) 340 faillissementen geweest. Een procentuele verandering berekenen doe je als volgt: Absolute verandering: het “oude” getal x 100.De absolute verandering is 340 - 270 = 70. Het “oude” getal is 340.Dus 70 : 340 x 100 = 20,6%. Dus ongeveer 20%.
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.