Talent MAX 3.1 deel A+B - Hoofdstuk Onderdeel Lezen deel A - 1.3 t/m 3.3 oefentoetsen & antwoorden
Onderwerpen: herhaling: leesstrategieën, tekstverbanden, tekstdoel, tekstsoort, tekstvorm, titel en onderwerp, hoofdgedachte, nieuw: vergelijkend tekstverband, informatieve tekst, interviewverslag, functie van inleiding en slot, samenvattend tekstverband, herhaling: betogende tekst, nieuw: argumenten herkennen, tekstverband oorzaak en gevolg.
Je gebruikt nauwkeurig lezen, omdat je de informatie goed moet begrijpen en details nodig hebt om het later goed te kunnen uitleggen.
Bij nauwkeurig lezen lees je de hele tekst zorgvuldig van begin tot eind, zodat je niets mist.
Alleen Noor (c) past de juiste strategie toe.
Toelichting:
a. Emma past in het voorbeeld verkennend lezen toe, maar dat is bedoeld om snel een indruk van de tekst te krijgen, niet om precies te begrijpen hoe hij in elkaar zit. Emma zou nauwkeurig lezen moeten toepassen.
b. Amir wil iets opzoeken, dus hij zou zoekend lezen moeten gebruiken, geen nauwkeurig lezen.
d. Tobias leest nauwkeurig, maar zijn doel past beter bij verkennend lezen, niet bij elk detail.
c. De tekst bevat feitelijke informatie en is bedoeld om je feiten te geven.
c. Het doel is overtuigen; argumenten ondersteunen de mening van de schrijver.
Let op: de voorbeeldzinnen hieronder zijn slechts mogelijke antwoorden. Twijfel je over jouw antwoord, vraag dan je docent om advies.
De inleiding kan de aandacht trekken, het onderwerp aankondigen of een vraag stellen die in de tekst beantwoord wordt.
Voorbeeld: Een tekst over sociale media begint met een opvallende stelling: “Wist je dat tieners gemiddeld 4 uur per dag scrollen?
Het slot kan een samenvatting geven, een conclusie trekken of een advies geven.
Voorbeeld: In een betoog eindigt de schrijver met de oproep: “Daarom zouden scholen meer voorlichting moeten geven over gezond schermgebruik.”
Tekstdoel | Tekstsoort |
Informeren | nieuwsbericht / verslag / interview / achtergrondartikel |
Overtuigen | betoog / recensie / column |
Activeren | advertentie |
Amuseren | column |
c. De schrijver wil je informeren, de auteur geeft immers feitelijke informatie over molens in Nederland.
b. Volgens een rapport van het RIVM zorgt vleesproductie voor veel CO₂-uitstoot.
e. Onderzoek toont aan dat mensen die vegetarisch eten vaak een lager cholesterolgehalte hebben.
Toelichting:
b en e zijn feitelijke argumenten: ze bevatten informatie die controleerbaar is en gebaseerd is op onderzoek.
a is een mening met persoonlijke bewoording.
c klinkt objectief, maar “zeggen veel deskundigen” is vaag – geen controleerbaar feit.
d. is een mening over smaak.
e. is een veralgemeniseerde mening (“iedereen weet…”), geen feit.
Een strip lees je nauwkeurig. Je wil de strip lezen omdat je het leuk vindt dus lees je alles goed en nauwkeurig.
Een tekst uit je geschiedenisboek lees je studerend. Je leest dan met het doel om zoveel mogelijk te onthouden.
c → d → b → a
Let op: de herschreven zinnen hieronder zijn slechts mogelijke antwoorden. Twijfel je over jouw antwoord, vraag dan je docent om advies. Op de vragen of de voorbeeldzinnen feiten of meningen zijn is wel een eenduidig antwoord te geven. Deze staan hieronder.
Zin 1
Mening
Feitelijk argument: Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat intensief gebruik van sociale media samenhangt met minder face-to-facecontact onder jongeren.
Mening: Ik vind dat sociale media alleen maar afstand creëren tussen mensen.
Zin 2
Mening
Feitelijk argument: Volgens de Europese Commissie is er sprake van toenemende risico’s bij onbeheerd gebruik van AI-systemen, wat wetgeving noodzakelijk maakt.
Mening: Ik denk dat de overheid eindelijk eens moet ingrijpen, want AI is gevaarlijk.
Zin 3
Feit
Feitelijk argument: Reclamepsychologen tonen aan dat consumenten vaak onbewuste keuzes maken na blootstelling aan subtiele reclameboodschappen.
Mening: Ik vind dat reclame stiekem ons brein manipuleert.
2. Plastic afval zorgt voor grote problemen, ondanks pogingen tot recycling.
Doordat, dit is een typisch signaalwoord dat past bij een samenvattend verband.
Fragment | Inleiding of slot? | Functie van dit tekstgedeelte |
A | Inleiding | Onderwerp aankondigen + vraag stellen |
B | Slot | Conclusie en advies geven |
C | Inleiding | Aandacht trekken en onderwerp aankondigen |
Deze toets bestellen?
- Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
- Je kunt maandelijks opzeggen.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
- Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
- Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
- Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
Dit zeggen leerlingen en ouders
Cijfers omhoog
Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!
Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.
Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!
Zéér tevreden!!
Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!
Zoek in meer dan 10.000 toetsen
Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.