Toets Nederlands

Talent MAX deel A + B - Hoofdstuk Onderdeel Lezen deel A - 1.3 t/m 3.3 oefentoetsen & antwoorden

MAX

Onderwerpen: artikel, onderwerp en hoofdgedachte, opbouw van alinea’s, functies van inleiding en slot, tekstverbanden, nieuwsbericht, tekstdoel, tekstsoort en tekstvorm, kritisch lezen, leespubliek, betoog, objectieve en subjectieve argumenten, kritische lezen van argumenten, argumenten, tegenargumenten en weerleggingen. 

Talent MAX deel A + B
Toets Nederlands
Talent MAX deel A + B
Online maken
Toets afdrukken
Let op: hieronder staat een voorbeelduitwerking. Mocht je aan jouw antwoord twijfelen, vraag dan je docent om advies en/of hulp. Bij een informatieve tekst bestaat de hoofdgedachte uit feitelijke informatie, zonder mening.Voorbeeld: Door de toename van broeikasgassen in de atmosfeer stijgt de gemiddelde temperatuur op aarde.Bij een betogende tekst bevat de hoofdgedachte een mening met een argument erbij.Voorbeeld: Het oprukkende Engels gaat ten koste van Frans en Duits, terwijl die talen voor historisch onderzoek altijd nodig zullen zijn. Let op: hieronder staat een voorbeelduitwerking. Mocht je aan jouw antwoord twijfelen, vraag dan je docent om advies en/of hulp. Drie kenmerken van een nieuwsbericht:Het gaat over een actuele gebeurtenis.Het is een informatieve tekst, zonder mening van de schrijver.Het is neutraal geformuleerd en begint vaak met een plaatsnaam.Verschil tussen inleiding en kern:De inleiding bevat de belangrijkste informatie, meestal in antwoord op de 5W1H-vragen: wie, wat, waar, wanneer.De kern geeft meer details, zoals waarom iets gebeurt en hoe het verder is verlopen. Het leespubliek is de groep lezers voor wie een tekst bedoeld is. Een schrijver houdt rekening met zijn publiek door de tekst daarop aan te passen.Je kunt het leespubliek herkennen aan:De bron (bijvoorbeeld: een jeugdblad of vakblad).Het onderwerp (wat interessant is voor de doelgroep).Het taalgebruik (bijv. moeilijke of makkelijke woorden).De aanspreekvorm (wordt de lezer met je, u of jij aangesproken?). (Je kunt ook “afbeeldingen” noemen als vijfde mogelijk kenmerk.) Let op: hieronder staat een voorbeelduitwerking. Mocht je aan jouw antwoord twijfelen, vraag dan je docent om advies en/of hulp. Het argument is objectief, omdat het gebaseerd is op onderzoek en dus controleerbare feiten noemt.Een voorbeeld van een subjectief argument is: "Ik vind dat een schooluniform de persoonlijkheid van leerlingen onderdrukt." Dit is een mening en geen feit. Een tegenargument is bedoeld om een mogelijke tegenwerping van lezers te laten zien. De schrijver laat zien dat hij het andere standpunt kent. Een weerlegging wordt daarna gebruikt om dat tegenargument onderuit te halen of minder sterk te maken.Schrijvers gebruiken deze combinatie om hun betoog overtuigender te maken. Ze laten zien dat ze de andere kant begrijpen, maar ook waarom hun eigen mening sterker of beter onderbouwd is. Een artikel is meestal een objectieve, informatieve tekst. Soms is het doel van een artikel om een verschijnsel uit te leggen. In dat geval gebruikt de schrijver vaak een verklaringsstructuur.Bij een verklaringsstructuur wordt een onderwerp besproken. Daarna geeft de schrijver een of meer verklaringen om uit te leggen hoe dit komt of waardoor het gebeurt.Een voorbeeld van een onderwerp waarbij een verklaringsstructuur logisch is, is schooluitval. De schrijver bespreekt dan de mogelijke oorzaken van dat verschijnsel, zoals motivatieproblemen, thuissituatie of leerproblemen.Deze structuur is vooral geschikt als je een onderwerp goed wilt uitleggen aan de lezer. BetoogRecensieNieuwsberichtIngezonden briefColumnInterviewverslag objectieve subjectievefeitengegevensmening Signaalwoord: waardoorTekstverband: oorzaak/gevolgToelichting: De gladde weg is de directe oorzaak van de file, het is geen bewuste reden of motivatie.Signaalwoord: omdatTekstverband: redengevendToelichting: Het huiswerk is de reden of de motivatie achter de keuze om niet naar de film te gaan.Signaalwoord: mitsTekstverband: voorwaardelijkToelichting: Er wordt een voorwaarde gesteld waaronder je de laptop mag lenen. Tekstdoel: OvertuigenUitleg: Hoewel de tekst informatie geeft over de film, is het hoofddoel om de lezer te overtuigen van een mening (dat de film teleurstellend is). De informatie wordt gebruikt als argument om dit oordeel te ondersteunen.Tekstdoel: ActiverenUitleg: De tekst informeert en overtuigt de lezer van de ernst van het probleem, maar dit staat allemaal in dienst van het uiteindelijke doel: de lezer aanzetten tot een handeling (doneren). De directe oproep "Help mee en doneer" is hierin doorslaggevend.Tekstdoel: AmuserenUitleg: Het fragment is bedoeld om de lezer te vermaken door middel van humor, personificatie van de kat en een grappige observatie. Het doel is niet primair om te informeren of te overtuigen, maar om een plezierige leeservaring te bieden.Tekstdoel: InformerenUitleg: Dit fragment presenteert op een neutrale, feitelijke manier een nieuw ontdekt gegeven. Er is geen sprake van een mening, een oproep tot actie of een poging om te vermaken. Het hoofddoel is puur kennisoverdracht. Gebruik van ‘hun hebben’ / Taalverandering / Taalfouten en normeringWe zouden minder streng moeten oordelen over taalgebruik zoals ‘hun hebben’, omdat taal verandert en communicatie het belangrijkste is.Het is een betogende tekst, want de schrijver geeft een duidelijke mening (bijv. "Ik pleit voor meer taaltolerantie") en onderbouwt die met argumenten.Zin c: "Wat mij betreft niet." Let op: hieronder staat een voorbeelduitwerking. Mocht je aan jouw antwoord twijfelen, vraag dan je docent om advies en/of hulp. SubjectiefDe schrijver geeft een mening door het woord “gevaarlijk” en door te stellen dat de wolf “niet thuishoort”; dat is geen feit, maar een oordeel.“De wolf komt steeds vaker voor in Nederland, ook in dichtbevolkte gebieden.” Let op: hieronder staat een voorbeelduitwerking. Mocht je aan jouw antwoord twijfelen, vraag dan je docent om advies en/of hulp. Argument: Jongeren leren verantwoordelijkheid en samenwerken, wat goed is voor hun ontwikkeling.Tegenargument: Niet alle jongeren hebben tijd voor vrijwilligerswerk naast school en bijbanen.Weerlegging: Vrijwilligerswerk hoeft niet veel tijd te kosten; scholen kunnen er ruimte voor maken in het lesrooster.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in