Toets Geschiedenis

Geschiedenis Werkplaats 3e ed - Hoofdstuk 1 - De Eerste Wereldoorlog oefentoetsen & antwoorden

3e editie
Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: de Eerste Wereldoorlog
Geschiedenis Werkplaats 3e ed
Toets Geschiedenis
Geschiedenis Werkplaats 3e ed
Online maken
Toets afdrukken
a) Duitsland, Oostenrijk-Hongarije en hun bondgenoten in de Eerste Wereldoorlog.  b) Idee dat het leven steeds beter wordt.  c) Uitgegraven gang waarin soldaten zich beschermen tegen de vijand. d) Onpartijdig (het streven van een land om in een conflict of oorlog geen partij te kiezen).  e) Vredesverdrag tussen geallieerden en Duitsland (na afloop van de Eerste Wereldoorlog, gesloten in 1919).f) Groep mensen die iets bestuurt. (raad)  De juiste volgorde is: 1 - 3 - 4 - 2 Toelichting: 1. De kroonprins van Oostenrijk-Hongarije wordt vermoord in Sarajevo. (1914)3. Begin van revoluties in Rusland. (1917)4. In de Franse stad Versailles ondertekenen de deelnemers aan de Eerste Wereldoorlog het vredesverdrag. (1919)2. Ontstaan van de Sovjet-Unie. (1922)  In la belle époque spelen uitvindingen een belangrijke rol. De enorme toename van het aantal patenten wijst op de groei van het aantal (industriële) uitvindingen. Het is dus kenmerkend voor la belle époque (1890-1914). Tip!Gebruik voor bronvragen het volgende stappenplan:1. Wat heb ik geleerd? Schrijf op wat je al weet / geleerd hebt. 2. Wat zie ik? Verwijs duidelijk naar de informatie of bron.3. En dus? Schrijf de conclusie. Je laat daarbij een stukje van de vraag in je antwoord terugkomen. het gevolg was dat de leden van de twee bondgenootschappen elkaar de oorlog gingen verklaren en er een wereldoorlog uitbrak.noem twee van de volgende: nationalismemilitarisme wapenwedloop Toelichting: Een directe oorzaak (aanleiding) is meestal een gebeurtenis die dieper liggende oorzaken (indirecte oorzaken) activeert, of wakker schudt. In dit geval: de moord op Franz Ferdinand activeerde de bondgenootschappen en de politieke spanningen als gevolg van nationalisme en militarisme (en de daaruit ontstane wapenwedloop). a. Lenin was een radicale socialist die door Duitsland na de Februarirevolutie naar Rusland werd gebracht om de chaos in Rusland nog groter te maken. Hij wilde een dictatuur (alleenheerschappij) vestigen in Rusland. Hij was tegen de rijken en kwam op voor de arbeidersklasse. b. Aanhangers van Lenin. Letterlijk: ‘zij die de meerderheid hebben’.c. Een tweede opstand eind 1917, een staatsgreep, waartoe Lenin zijn aanhangers aanspoorde. De gewapende communisten bezetten de gebouwen en namen de regering gevangen.d. Rusland werd een eenpartijstaat / een communistische staat met Lenin aan de macht.  a. Nationalisme of zelfbeschikkingsrecht.b. Gebieden in Afrika en het Midden-Oosten die werden bestuurd vanuit Europese landen als Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Spanje in opdracht van de Volkenbond.   Nederland was cruciaal met de doorvoer van goederen richting Duitsland. Wapenwedloop is een race tussen landen om de sterkste bewapening. Op de prentbriefkaart gaat het over de Duitse vloot. Marineschepen zijn nodig voor een sterk leger, ook op zee. Deze kaart laat zien dat Duitsland meedoet in de race om de sterkste bewapening. Tip!Gebruik voor bronvragen het volgende stappenplan:1. Wat heb ik geleerd? Schrijf op wat je al weet / geleerd hebt. 2. Wat zie ik? Verwijs duidelijk naar de informatie of bron.3. En dus? Schrijf de conclusie. Je laat daarbij een stukje van de vraag in je antwoord terugkomen. In 1920 stonden de communisten en aanhangers van de tsaar tegenover elkaar in de burgeroorlog. Victor Deni is aanhanger van de communisten. Daarop wijzen de volgende beeldelementen: het opschrift is een oproep aan de arbeiders / communisten om vol te blijven houdenDe arbeider op de tekening is groot en sterk en vuurt kogels af op de generaal van de tsaar, die klein en bang is.Op deze afbeelding komt als tegenstander alleen de generaal uit het leger van de tsaar terug. Daarom kun je niet goed zeggen op welke manier de communisten hun vijanden afschilderden: dan heb je meer voorbeelden nodig.Tip 1: Deze vraag bestaat duidelijk uit twee onderdelen, namelijk de beide onderzoeksvragen. Behandel die dan ook afzonderlijk, zeker als je niet zo goed weet waarom die eerste vraag beter past dan de tweede. Geef dus eerst antwoord op de die eerste onderzoeksvraag. Tip 2: Bij die tweede onderzoeksvraag gaat het om representativiteit: één plaatje van één Russische generaal toont nog niet aan hoe de communisten tegen hun tegenstanders aankeken. Vaak kun je dit argument (“het is maar één voorbeeld, je moet er meer onderzoeken”) gebruiken. Dit zijn de Franse premier (Clemenceau), de Amerikaanse president (WIlson) en de Britse premier (Lloyd George). Zij waren de overwinnaars van de Eerste Wereldoorlog (de geallieerden) en ze zijn hier samen voor de Vredes Conferentie in Parijs. a) Nederland was neutraal. b) De boodschap van de tekenaar is dat de minister de kracht / macht van het Nederlandse leger veel groter maakt dan het in werkelijkheid is. Dat zie je aan (twee van de volgende onderdelen): De Nederlandse leeuw die wordt opgeblazen De minister van oorlog die de fietspomp gebruikt De generaal die de minister om kalmte maant (zegt dat hij niet moet overdrijven). Toelichting:Een tekenaar maakt een spotprent altijd uit verontwaardiging, boosheid, verbazing. Hij of zij is het dus per definitie ergens niet mee eens of vindt iets belachelijk. De boodschap of mening draait om de vraag wát de tekenaar precies belachelijk vindt, waarover hij boos is.Als je de boodschap van een spotprent moet weergeven, neem dan altijd de volgende stappen:  1. Geef aan waar de tekenaar het niet mee eens is (wat bespot de tekenaar) → hier: de minister maakt de kracht van het Nederlandse leger veel groter dan die in werkelijkheid is. 2. Geef aan op welke manier de tekenaar zijn ongenoegen uitbeeldt (wat tekent hij om te laten zien dat hij het er niet mee eens is) → hier: de opgezwollen leeuw, de fietspomp, de sussende generaal.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in