Toets Geschiedenis

Geschiedenis Werkplaats 3e ed - Hoofdstuk 4 - Romeinen oefentoetsen & antwoorden

3e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen:

  • Van stad tot wereldrijk

  • De Romeinse samenleving

  • De cultuur van het rijk

  • De opkomst van het christendom

  • Romeinen en Germanen



Geschiedenis Werkplaats 3e ed
Toets Geschiedenis
Geschiedenis Werkplaats 3e ed
Online maken
Toets afdrukken
Staat zonder vorst.Bisschop van Rome en leider van de rooms-katholieke kerk.Gratis graan en vermaak voor bevolking in Rome.Kleine groep van aanzienlijke mensen.Grens van het Romeinse Rijk. dictatorproletariaat romaniseringbekeren Leertip!Achterin het hoofdstuk staan alle begrippen. Maak van de begrippen bijvoorbeeld flitskaarten om ze te oefenen. Werkwijze:Als je het lastig vindt om een chronologische vraag te maken. Probeer dan de eerste en laatste gebeurtenis alvast te noteren. Zo heb je dan maar een drietal gebeurtenissen te verdelen tussen de eerste en laatste. Dit geeft wat meer overzicht.De juiste volgorde is: B - D - C - A - EToelichting:B. Begin van de democratie in Athene (507 v.C.) D.  Begin van de Romeinse veroveringen (350 v.C.)C.  Augustus sticht het keizerrijk. (27 v.C.)A.  Kruisiging van Jezus Christus (begin van het christendom). (30 n.C.) E. Het christendom wordt de Romeinse staatsgodsdienst. (380  n.C.)Leertip! Achterin het hoofdstuk staan veel belangrijke gebeurtenissen op volgorde van tijd. Neem dit goed door! Doordat de Romeinen een groot leger had die goed georganiseerd en goed bewapend was. Het leger bleef groeien omdat mannen uit de onderworpen gebieden Romeins soldaat moesten worden. In 146 v.C. versloegen de Romeinen Carthago. De Carthagers verwoestten grote delen van Italië, maar de Romeinen wonnen uiteindelijk na drie oorlogen. (Na de overwinning heersten de Romeinen over de Middellandse Zee en konden zij nu ook beginnen met de verovering van andere landen rondom de Middellandse Zee.)Imperialisme is als een staat zijn macht over een groot gebied uitbreidt. Het Romeinse Rijk was na de onderwerping van Egypte in 30 v.C. een echt wereldrijk geworden en werd daarom imperium Romanum genoemd a. Pax Romana betekent Romeinse vrede. Keizer Augustus zorgde voor rust, orde en vrede en zijn opvolgers zetten dit voort. b. De pax Romana had meerdere oorzaken:De organisatie van het (keizer-)rijk werd verbeterd.De grenzen werd bewaakt door legioenen (de Romeinen hadden een sterk leger).In het hele rijk waren verharde wegen aangelegd waardoor soldaten zich snel konden verplaatsen naar gebieden waar het onrustig was.Toelichting: Nadat de Romeinen een gebied hadden veroverd, probeerden zij goed contact te onderhouden met het gebied dat zij veroverd hadden. Zij hielpen bijvoorbeeld als het gebied problemen had en boden ook andere voordelen, zoals de kans op Romeins burgerrecht. De overwonnen volkeren mochten ook hun eigen godsdienst cultuur behouden. Zij kwamen dus minder snel in opstand. Julius Caesar dwong de senaat hem te benoemen als dictator (alleenheerser). De senaat had niets meer te vertellen. Omdat de senatoren het daar niet mee eens waren, vermoordden ze Julius Caesar. Zo wilden ze de macht terugkrijgen. Toelichting:De senaat kreeg niet hun macht terug. De adoptiezoon van Caesar, Octavianus, schakelde al zijn tegenstanders uit en maakt e in 27 n.C. een einde aan de republiek. Hij werd keizer Augustus en de senaat had niets meer te vertellen. Goed.Fout. De elite was de groep rijksten van de stad Rome. De proletariërs waren de armste mensen van de bevolking.Goed. Fout. Sommige gladiatoren werden rijk en beroemd.Fout. Latifundia zijn grote landbouwbedrijven waarop slaven werkten. In het hele Romeinse Rijk kwamen mensen met verschillende achtergronden en culturen met elkaar in contact.Voorbeelden zijn:In Brittannië waren soldaten uit Afrika geplaatst en tempels voor de Egyptische godin Isis en de Perzische god Mithras gebouwd.In Rome woonden mensen uit alle delen van het rijk en daarbuiten, zoals zwarte Afrikanen, donkere Arabieren, blonde Friezen en roodharige Pikten uit Schotland.  Jezus van Nazareth was een joodse prediker en trok rond 30 n.C. door Judea. Judea was sinds 63 v. C. een Romeinse provincie en volgens de Romeinen was jezus een opstandeling. Zij arresteerde hem en lieten hem kruisigen. Volgelingen van Jezus geloofden dat hij de zoon van God was en dat hij was gestorven om de mensen te verlossen van hun zonden. Aanhangers van Jezus zouden naar de hemel zouden gaan. Zo ontstond het christendom. Toelichting: Christelijke predikers reisden door het Romeinse Rijk om mensen te bekeren en zo groeide het christendom snel.   Juist. Onjuist. Mensen in Zuid-Nederland namen verschillende Romeinse gebruiken over, zoals de taal en hoe Romeinen tempels bouwden en goden afbeeldden. Onjuist. Zuid-Nederland ontstond een landbouwstedelijke samenleving met een geldeconomie. Romeinen stichtten namelijk steden als Utrecht, Nijmegen en Maastricht en de handelaren gebruikten Romeinse munten. Juist (de Bataven hoefden in ruil voor hun militaire hulp geen belasting te betalen). Juist. In bron 1 zie je gladiatorenspelen. Iedereen mocht gratis kijken naar de verschillende spelen. De bevolking had zo wat vermaak en werd zo tevreden gehouden. Hiermee werd geprobeerd om opstanden te voorkomen. In de bron zie je verschillende Griekse zuilen verwerkt. Dit hebben de Romeinen van de Griekse architectuur overgenomen. In de bron zie je ronde bogen. Dit is een Romeinse uitvinding. Toelichting: Het houden van gladiatorengevechten in amfitheaters was iets Romeins (wat de Grieken verschrikkelijk vonden). Bron 3 past goed bij de Romeinse godsdienst omdat er binnen de Romeinse godsdienst werd geloofd in meerdere goden. Op bron 3 zijn drie goden afgebeeld. Het past niet bij het jodendom en christendom omdat zij geloofden in één god. De bron laat de volksverhuizingen zien. De Romeinen konden de volksverhuizingen niet tegenhouden. Op de kaart zie je dat de verschillende volkeren door heel het West-Romeinse Rijk trekken. Zij nemen gebieden in van de Romeinen. Dit droeg uiteindelijk bij aan de val van het West-Romeinse Rijk in 476 n.C. Toelichting: Twee andere redenen van de ondergang van het West-Romeinse Rijk zijn: Er waren epidemieën, waardoor ger aantal inwoners afnamen. Dit betekent minder productie, minder handel, minder belastinginkomsten en minder soldaten. Er ontstonden burgeroorlogen.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in