Toets Nederlands

Op Niveau 3e ed LRN-line deel A+B - Hoofdstuk 4 - Taalverzorging 2 oefentoetsen & antwoorden

3e ed

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen:

Grammatica:

  • Voornaamwoorden: persoonlijk, bezittelijk, wederkerend, wederkerig, vragend, aanwijzend, betrekkelijk, onbepaald

  • Samentrekking

  • Samengestelde zinnen, hoofd- en bijzin, voegwoord

Spelling:

  • Werkwoorden: samengestelde zinnen, werkwoorden uit het Engels

  • Trema

  • Meervoud

Formuleren:

  • Formuleringsfouten: foutieve samentrekking, contaminatie, dat/als

  • Verwijswoorden en signaalwoorden

  • Stijlfiguren

Op Niveau 3e ed LRN-line  deel A+B
Toets Nederlands
Op Niveau 3e ed LRN-line deel A+B
Online maken
Toets afdrukken
bezittelijk vnwwederkerend vnwpersoonlijk vnwonbepaald vnwwederkerig vnwbetrekkelijk vnwvragend vnwaanwijzend vnw Nevenschikkende voegwoorden verbinden twee gelijke delen (twee hoofdzinnen). Onderschikkende voegwoorden verbinden twee ongelijke delen (een hoofdzin en een bijzin). Om duidelijk te maken dat je het woord op z’n Engels uitspreekt. B, D en EB. een hele zin of een deel van een zinD. een onbepaald voornaamwoord, bijvoorbeeld alles, iets of nietsE. een overtreffende trap waarniet waar (want bij een contaminatie haal je woorden of uitdrukkingen door elkaar)waar (want je zet ze achteraan of vooraan in de zin) a. wat: betrekkelijk vnwwe: persoonlijk vnwelkaar: wederkerig vnwdeze: aanwijzend vnwToelichting: ‘wat’ verwijst naar iets wat er vlak voor staat, namelijk ‘het minste’.je (1e): persoonlijkwat: vragendje (2e): persoonlijkme: persoonlijkToelichting: ‘wat’ verwijst niet naar iets wat ervoor staat en de bijzin ‘wat je van me vraagt’ verwijst ‘wat’ naar iets wat wordt gevraagd. zijn: bezittelijkhaar: persoonlijkhij: persoonlijkniets: onbepaaldToelichting: ‘haar’ is hier niet bezittelijk, want het gaat niet om ‘haar reden’; wat wordt bedoeld, is dat hij een reden gaf  aan haar om te denken dat hij er niets van begreep. Probeer het maar eens te vervangen door een ander voornaamwoord, bijvoorbeeld een vorm van hij. Dan wordt het ‘hem’ en niet ‘zijn’.je (1e): persoonlijkhet: persoonlijkje (2e): persoonlijkme: wederkerendToelichting: ‘het’ is hier een voorlopig onderwerp, dat vooruit wijst naar ‘dat ik me heb vergist’. Omdat het duidelijk naar iets anders verwijst, is het een persoonlijk voornaamwoord. één tweedrieéénToelichting: Om erachter te komen uit hoeveel zinnen een zin is samengesteld, moet je het aantal persoonsvormen tellen. Je vindt alle persoonsvormen van een zin door de zin in een andere tijd te zetten. Alle werkwoorden die dan (kunnen) veranderen, zijn persoonsvormen. één persoonsvorm: speelttwee persoonsvormen: moet, zijndrie persoonsvormen: worden, is, iséén persoonsvorm: is creëren geïmiteerd museumna-apenpagina-aanduidingpatiënt bedrijvengroentes, groentenlammerenlolly’sperziken-sluizentheorieën haar, terwijl‘Commissie’ eindigt op -ie en is dus een vrouwelijk woord.De zin bevat een tegenstelling tussen ‘meer geld’ en tóch niet binnen het budget kunnen blijven. Dus is ‘terwijl’ de juiste keuze.hoewel, dieMet de zin wordt bedoeld dat het artikel tóch werd geplaatst, ondanks het feit dat de journalist nog niet alles had gecheckt. Dus is er sprake van een tegenstelling.Naar ‘journalist’ verwijs je met ‘die’.haar, dat ‘Leerlingenraad’ is een vrouwelijk woord.‘Managementteam’ is een onzijdig woord.zij, alsEr wordt hier verwezen naar ‘tegenstanders’. Daarnaar kun je zowel met ‘hun’ als met ‘zij’ verwijzen. Hier is het verwijswoord het onderwerp van een bijzin, dus verwijs je met ‘zij’. verbaast (pv, tt), gefaket (voltooid deelwoord)gelooft (pv tt), editte (pv vt)racet (pv tt), bokst (pv tt)wordt (pv tt), scrolt (pv tt) De arts hield een vaag verhaal en (aan) hem / de arts vroeg ik vervolgens om verduidelijking.Toelichting: ‘de arts’ is in het eerste deel onderwerp en in het tweede deel meewerkend voorwerp.De leerlingenraad had niet alleen forse kritiek geuit op het rooster, maar had ook een voorstel ter verbetering.Toelichting: ‘had’ is in het eerste deel een hulpwerkwoord (bij ‘geuit’) en in het tweede deel een zelfstandig werkwoord.Na afloop van de debatwedstrijd werden de deelnemers bedankt en aan iedereen werd een aandenken uitgereikt.Toelichting: in het tweede deel is ‘werd’ weggelaten, maar in het eerste deel staat ‘werden.Onze leraar aardrijkskunde was ziek en was daarom naar huis gegaan.Toelichting: was is in het eerste deel een koppelwerkwoord en in het tweede deel een hulpwerkwoord bij gegaan.-Toelichting: ‘Ruth is’ is in beide delen onderwerp + koppelwerkwoord. Tijdens dat jaar in de leerlingenraad deed ik niet alleen veel kennis op, maar deed ik ook veel leuke dingen.Toelichting: ‘Kennis opdoen’ is iets anders dan ‘leuke dingen doen’. En doordat in het eerste deel het onderwerp en de persoonsvorm zijn omgedraaid, moet dat in het tweede deel ook. Je hebt echt geen idee hoe duur de boodschappen tegenwoordig zijn. / Je hebt echt geen idee wat / hoeveel geld de boodschappen tegenwoordig kosten.Toelichting: Hier is sprake van een contaminatie van ‘duur zijn’ en ‘kosten veel’.Ik denk dat je echt wel overgaat, als je je best doet. Toelichting: De zin heeft twee bijzinnen: ‘dat je echt wel overgaat’ en ‘als je je best doet’. Beide bijzinnen moeten intact blijven, anders is er sprake van een foutieve dat/als-constructie.Geloof je niet dat alles op zijn pootjes terechtkomt, als er na lang wikken en wegen een besluit is genomen? Toelichting: De zin heeft twee bijzinnen: ‘dat alles op zijn pootjes terechtkomt’ en ‘als er na lang wikken en wegen een besluit is genomen’. Deze moeten beiden intact blijven, anders is er sprake van een foutieve dat/als-constructie.Tegen iemand die altijd loopt te zeuren over vroeger moet je gewoon zeggen dat hij geen oude koeien uit de sloot moet halen.Toelichting: De uitdrukking is: je moet geen oude koeien uit de sloot halen. De uitdrukking wordt verhaspeld. Er is dus sprake van een contaminatie. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in