Toets Aardrijkskunde

Humboldt 1e ed - Hoofdstuk 5 - Arm en rijk oefentoetsen & antwoorden

1e editie
Humboldt 1e ed
Toets Aardrijkskunde
Humboldt 1e ed
Online maken
Toets afdrukken
LevensverwachtingBBP per hoofdAnalfabetismeOntwikkelingsindex (Human Development Index)Verschillen binnen landen a) Landbouw (of primaire sector )b) Industrie (of secundaire sector)c) Diensten (of tertiaire sector)Toelichting: Letterlijk betekenen primaire-, secundaire- en tertiaire sector ‘eerste, tweede en derde sector’. De primaire sector verwijst naar alle sectoren waarin grondstoffen worden geleverd, zoals de landbouw, mijnbouw en visserij. De secundaire sector is de sector waarin van grondstoffen producten worden gemaakt (industrie, bouw, ambachten). In de tertiaire sector worden diensten aangeboden en producten verkocht of aangeprezen, denk aan de supermarkt, reclamebureaus, leraren, brandweer, politie, makelaars, advocaten, winkeleigenaren, banken, piloten, enzovoort. Centrum-landenSemi-periferiePeriferie Toelichting: De koplopers (centrumlanden) zijn de rijke, welvarende landen. Veel mensen werken hier in de dienstensector (tertiaire sector). De volgers (semi-perifere landen) zijn de landen in opkomst met een (sterk) groeiende economie en een toenemende welvaart). De achterblijvers (periferie) zijn de armere landen, waar de ontwikkeling nog achter ligt op de rest van de wereld. Veel mensen werken hier nog in de landbouw (primaire sector). Werk  In een rijk land werken de meeste mensen in de formele sector, met veel banen in de dienstensector.  In arme landen werken veel mensen in de scharreleconomie, oftewel de informele sector. Dit zijn slechtere, minder goed betaalde baantjes. Gezondheid In een rijk land in de gezondheidszorg beter geregeld, met meer artsen en meer ziekenhuizen. Hier zijn vooral welvaartsziekten: ziektes die mensen oplopen omdat ze door hun welvaart te veel vet en zoet eten kopen. In arme landen is de gezondheidszorg slechter, omdat er niet genoeg betaalbare) medicijnen zijn en te weinig dokters en ziekenhuizen. Onderwijs  In een rijk land heeft vrijwel iedereen toegang tot onderwijs, met als gevolg dat het analfabetisme heel laag is. (Bijna) iedereen kan hier namelijk lezen en schrijven In een arm land kan niet iedereen naar school (school is te ver weg of te duur), met als gevolg dat het analfabetisme hoger is. Dit betekent dat een bepaald percentage van de bevolking niet kan lezen en schrijven.   a) Formele sector (officieel geregistreerd werk bij een werkgever inclusief loon en belasting) b) Informele sector (de overheid weet hier niet van, je betaalt geen belasting) c) Informele sector (dit gebeurt vaak in armere landen, waarbij ze dan hopen op een klein zakcentje. Ook hier weet de overheid officieel niets van en hierover komt dus geen belastinggeld binnen) d) Formele sector (officieel geregistreerd werk bij een werkgever inclusief loon en belasting)   Een centrumland heeft een positieve handelsbalans, omdat ze veel hoogwaardige goederen exporteren (verkopen) en deze leveren veel geld op. Ze importeren (kopen) vaak veel laagwaardige goederen zoals grondstoffen, maar deze zijn relatief goedkoop dus kosten een land niet zo veel. Kortom: een rijk centrumland maakt winst op zijn handelsbalans door hoogwaardige goederen (eindproducten) voor veel geld te verkopen en voor weinig geld laagwaardige goederen (grondstoffen) te kopen.   a) Secundaire / Industriesector (het maken van meubels is een ambacht. Je maakt van een grondstof een product, namelijk van hout een meubel) b) Tertiaire / dienstensector (een leraar levert een dienst, namelijk het geven van onderwijs) c) Tertiaire / dienstensector (een kassamedewerker levert een dienst, namelijk zorgen dat jij je boodschappen kan afrekenen). d) Primaire / landbouwsector (een visser levert de grondstof ‘vis’ op)   Er is veel werk in India / er is veel vraag naar producten uit India. En ze hebben een grote/ jonge beroepsbevolking om aan die vraag te voldoen. Regionale ongelijkheid: verschillende regio’s van Brazilië hebben een verschillend welvaartsniveau Op lokaal niveau, binnen de stad, tref je rijke wijken naast arme wijken (favela’s) aan. a) Nee, want het bnp per inwoner is een gemiddelde. Toelichting: het bnp per inwoner in een land waarin alle inwoners hetzelfde verdienen, is gelijk aan het bnp per inwoner in een land waarin de ene helft straatarm is, en de andere helft heel rijk. Het bnp per inwoner zegt dus niets over ongelijkheid. b) hoe hoger de welvaart, hoe lager de levensverwachting c) De analfabetismegraad zal lager liggen in Zuid-Korea, omdat de Zuid-Koreaanse veel waarde hecht aan en veel investeert in goed onderwijs. Bij ontwikkelingshulp sturen rijke landen alleen geld / voedsel / artsen etc. naar een arm land. Bij ontwikkelingssamenwerking stellen het rijke en het arme land zelf een plan op om tot economische vooruitgang te komen.   Door schaarste stijgen de prijzen van grondstoffen, waardoor Nigeria meer geld verdient met de export van grondstoffen.   Oorzaak: In Nigeria werken veel mensen in de informele sector. Gevolg: Deze gegevens zijn niet bekend bij de overheid en worden dus niet meegerekend bij het BNP per inwoner. Een kenmerk van een centrumland is dat deze hoogwaardige producten exporteert. Je ziet tussen de exportproducten van Zuid-Korea veel geavanceerde hightech-producten, zoals auto’s, telefoons, en andere elektronica staan.     Jaar 1995 2000 2005 2010 2015 2020 Gemiddelde prijs (€) 300.000 320.000 325.000 340.000 350.000 365.000 Indexcijfer 100 106,7 108,3 113,3 116,7 121,7   Tip: gebruik hierbij steeds de formule: nieuwe prijs / prijs basisjaar * 100 De berekening voor jaar 2005 is bijvoorbeeld 325.000/300.000 * 100 = 108,3

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in