Toets Geschiedenis

Memo 4e ed - Hoofdstuk 2 - Nederland als industriële samenleving oefentoetsen & antwoorden

4e editie
Memo 4e ed
Toets Geschiedenis
Memo 4e ed
Online maken
Toets afdrukken
a) Het voor iedereen geldende recht om te stemmen. b) Omstandigheden waaronder mensen moeten werken (hoe veel uren, veiligheid etc.) c) Wet uit 1889 die lange werkdagen, gevaarlijk werk en nachtarbeid in fabrieken en werkplaatsen verbood voor vrouwen en kinderen tot 12 jaar. Deze wet moest ook worden gecontroleerd.  d) Protestanten en katholieken die vanuit hun geloof politieke partijen en verenigingen oprichtten.  e) Maatschappij waarin mensen spullen kopen die ze niet echt nodig hebben. f) Beleid (van de overheid)  om bedrijven en burgers zorgvuldig met energie te laten omgaan. g) Vrouwen die het niet eens zijn met de ongelijkheid tussen man en vrouw. h) Arbeidskrachten uit het buitenland die tijdelijk naar Nederland kwamen op hier ongeschoold werk te doen. i) Grote verandering in de 18e en 19e eeuw in West-Europa door de komst van fabrieken en nieuwe vervoermiddelen. j) Wegen, spoorlijnen, bruggen, waterwegen en andere verbindingen in een gebied. k) Wet waarin stond dat kinderen onder de 12 jaar niet meer in fabrieken mochten werken. Werken op het land of in de huishouding was wel nog toegestaan.   C   a) Vakbond. b) Geen ontslag bij staking - Doorbetalen loon bij staken. Toelichting: Een arbeider alleen kon geen vuist maken tegen de machtige fabriekseigenaren. Wanneer de arbeiders zich echter gingen verenigen stonden ze veel sterker en konden dan ook eisen stellen.   a) Twee van deze: Kinderwetje van Van Houten - Arbeidswet - Leerplichtwet. b) Kinderwetje van Van Houten: Wet waarin stond dat kinderen onder de 12 jaar niet meer in fabrieken mochten werken. Werken op het land of in de huishouding was wel nog toegestaan. Toelichting: Zwakke punt van deze wet was dat er nauwelijks controle was op deze wet en er nog steeds veel kinderen in de fabrieken werkten.  Arbeidswet: Wet uit 1889 die lange werkdagen, gevaarlijk werk en nachtarbeid in fabrieken en werkplaatsen verbood voor vrouwen en kinderen tot 12 jaar. Deze wet moest ook worden gecontroleerd. Leerplichtwet: Kinderen moesten van hun zesde tot hun twaalfde naar school.   a) Marshallhulp  Toelichting: Genoemd naar de toenmalige minister van buitenlandse zaken van de Verenigde Staten: George Marshall. b) Geldleningen, grondstoffen, goederen en levensmiddelen. c) Twee van deze: hulp zou bijdragen aan vrede en rust in Europa - Europese landen konden met hun leningen producten kopen in de Verenigde Staten. Dat was goed voor de Amerikaanse economie - De Verenigde Staten wilden graag dat Europese landen gingen samenwerken om toekomstige oorlogen te voorkomen - De Verenigde Staten hoopten politieke invloed te krijgen op West-Europa en zo het dreigende communisme te stoppen.     A1 B4 C2 D3   a) Club van Rome b) uitputting van de natuurlijke hulpbronnen  (olie, hout, vis) + ernstige gezondheidsklachten voor de werelbevolking.   A juist - Toelichting: Er was geen werk meer op het platteland, mensen gingen nu in fabrieken werken, eentonig, gevaarlijk en slecht betaald werk. B onjuist - Toelichting: Mensen moesten meer werken voor minder geld en kregen dus minder vrije tijd.  C onjuist - Toelichting: Op het platteland was er geen werk meer, mensen trokken juist van het platteland naar de stad waar wel werk was (in de fabrieken).  D onjuist - Toelichting: Niet Limburg maar Twente werd een industriegebied.  E onjuist - Toelichting: Deze werd veel minder, producten konden in de fabrieken veel sneller en goedkoper worden gemaakt. F juist - Toelichting: Door technische verbeteringen  (verbeteringen aan landbouwmachines) was de opbrengst groter. G juist - Toelichting: Door bovengenoemde verbeteringen en het gebruik van kunstmest leverde de landbouw meer voedsel op.   1 B - Toelichting: Feministen strijden voor gelijke rechten voor vrouwen, dus ook stemmen. 2 D - Toelichting: Socialisten komen op voor arbeiders en willen hun omstandigheden verbeteren. 3 C - Toelichting: Liberalen willen zoveel mogelijk vrijheid, de overheid moet zich zo min mogelijk bemoeien met de samenleving , dus zeker geen hoge belastingen eisen. 4 A - Toelichting: Protestanten (en katholieken) hebben de bijbel als uitgangspunt. Confessionelen richtten hun eigen politieke partijen en kranten op om te voorkomen dat mensen gaan stemmen op socialistische of liberale partijen.   F-A-E-B-C-D Toelichting: In 1917 mochten alle mannen stemmen, in 1919 mochten alle vrouwen stemmen, na de oorlog (1945) start de wederopbouw, midden jaren 60 veranderde Nederland in een consumptiemaatschappij, in 1973 was de oliecrisis en na de oliecrisis is er zorg voor het milieu.   De overheid begrijpt het belang van een schoon milieu, maar wil ook economische groei, werkgelegenheid en een goede doorstroom van het verkeer.  Toelichting: De overheid maakt dus altijd een afweging tussen de verschillende belangen. Dit is afhankelijk van de politieke partijen die de regering vormen, elke partij heeft hier zijn eigen standpunten. De VVD bijvoorbeeld zal economie belangrijker vinden dan GROENLINKS.    a) Dat de rijke fabrieksdirecteuren rijker en rijker worden ten koste van de arbeiders. b) De fabriekseigenaar is veel groter en dikker getekend - op de achtergrond worden arbeiders onder de rook van de fabrieken met zwepen tot werken gedwongen door mannen met een hoge hoed en een zwart pak (fabrieksdirecteuren) c) Socialisten, in deze spotprent wordt de fabriekseigenaar negatief afgebeeld, hij wordt rijker en rijker over de rug van de arbeiders. Socialisten komen op voor de arbeiders en willen hun omstandigheden verbeteren.   Tip: Voor het beantwoorden van een bron gebruik je het beste onderstaand stappenplan: Stap 1: waar en in welke tijd speelt de gebeurtenis op de bron zich af? Stap 2: welke informatie geeft de bron? (welk verhaal, zijn het feiten of meningen) Stap 3: hoe dachten de mensen toen? Wat was er normaal? Wat was er aan het veranderen? Stap 4: geef je mening over de born in een duidelijke zin. Stap 5: leg uit waarom je dit vindt: wat zijn je argumenten?     Juist: In 1917 kregen alle mannen vanaf 25 jaar kiesrecht, ook arbeiders. Met hun stem konden ze bepalen wie in de Tweede kamer kwam en/of in de regering. Zo konden ze invloed uitoefenen op het maken van een wet.   a) Consumptiemaatschappij, mensen kochten steeds meer luxeartikelen en kochten steeds meer producten die niet echt noodzakelijk zijn. Dat zie je in de reclame o.a. doordat een elektrisch scheerapparaat wordt aangeprezen en in de achtergrond zie je een platenspeler. b) De reden voor deze ontwikkeling was een stijging van de welvaart. De lonen stegen jaarlijks met vele procenten. Toelichting: Tot 1963 bepaalde de regering of de lonen mochten stijgen en zo ja, hoeveel. De werkgevers en de regering stopte ermee omdat er veel werk was en te weinig arbeidskrachten.      Doordat er steeds meer welvaart is en iedereen meer te besteden heeft (meer welvaart) wordt er steeds meer gekocht en geconsumeerd, diensten gebruikt etc. Ook moeten fabrikanten steeds meer produceren (en grondstoffen aanspreken) om aan de vraag van de consumenten te voldoen. Hierdoor ontstaat meer milieuvervuiling en ‘eten’ we de aarde op. We doen of alles mogelijk is en alle grondstoffen onuitputtelijk zijn maar dat is niet zo. Wanneer we bewust zijn van ons gedrag kunnen we hier rekening mee houden en ons gedrag aanpassen. Toelichting: Het gaat niet alleen over producten maar ook over ons gedrag (consumeren) we gebruiken vaker de auto, pakken makkelijk het vliegtuig, we vissen de oceanen leeg. Een actuele ontwikkeling om het milieu te ontzien is de opmars van elektrische auto die op den duur de standaard moet worden.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in