Toets Geschiedenis

Memo 4e ed - Hoofdstuk 4 - Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit oefentoetsen & antwoorden

4e editie
Memo 4e ed
Toets Geschiedenis
Memo 4e ed
Online maken
Toets afdrukken
a) De beïnvloeding van de Nederlandse cultuur door de Amerikaanse (massacultuur. b) Een maatschappij waarin de mensen spullen kopen die ze niet echt nodig hebben. c) Het bestuur van een land of organisatie democratischer maken door meer mensen te laten mee te laten praten en beslissen. d) Het opheffen van de scheiding tussen de zuilen in de politiek en de samenleving. e) Gezinnen waarin alleen de vader een baan had kregen allerlei (belasting) voordelen. f) Niet de groep waar iemand bij hoort, maar het individu (de persoon zelf)  bepaalt wat goed voor hem is. g) Een samenleving waarin mensen snel op de hoogte zijn van allerlei zaken en gebeurtenissen in de wereld door gebruik te maken van massamedia. h) Een cultuur van jongeren die zich verzetten tegen de bestaande manier van leven.     De wederopbouw. Toelichting: In deze periode keek men vooruit, men wilde Nederland opbouwen en de regering en de bevolking werkten hier hard aan.   a) Tijd en geld voor ontspanning was er nauwelijks. ‘s Avonds werd er een spelletje gespeeld of gelezen. Soms luisterde het hele gezin naar een hoorspel op de radio. Zondags ging je naar de kerk, na het kerkbezoek was er tijd om familie te bezoeken.b) Er was nauwelijks tijd voor ontspanning omdat er hard moest worden gewerkt aan de wederopbouw van ons land. Dat stond voorop, ontspanning en vrije tijd was niet belangrijk. A5 - B1 - C4 - D3 - E2 a) Dolle MinaToelichting: De naam Dolle Mina is afgeleid aan de bijnaam van de vrouwen strijdster Wilhelmina Drucker (1847-1925). Deze strijdbare feministe van het eerste uur had als bijnaam 'IJzeren Mina'. b) Twee van deze: gelijke kansen in opleiding en werk - verandering van het vaste rollenpatroon - gelijke beloning bij gelijk werk. B-E-C-A-D a) Verzuilingb) Liberalen, socialisten, katholieken en protestanten.Toelichting: De katholieken en protestanten worden ook wel confessionelen genoemd. Zij zijn zuilen die uitgaan van hun geloof (confessie).  2-4-5 Toelichting: Na de wederopbouw in de de tweede helft van de jaren 50 stegen de lonen weer een beetje. Mensen konden sparen en luxe goederen kopen (consumptiemaatschappij). Met de komst van deze consumptiemaatschappij ontstond ook een cultuur waarin mensen veel producten kochten (massacultuur). Deze massacultuur werd steeds belangrijker voor mensen. Vóór 1950 keek je naar je familie of vrienden voordat je een (belangrijke) beslissing moest nemen. Vanaf eind jaren 50 veranderde dat en bepaalden films, muziek en reclame steeds meer hoe je eruit zag, wat je at en wat je in je vrije tijd deed. Veel films en muziek kwamen uit de Verenigde Staten, deze films speelden een grote rol bij de amerikanisering van Nederland.    a) Twee van deze: stijging van de welvaart - mensen gingen in steden wonen - jongeren gingen langer naar school - meer vrije tijd Toelichting: De lonen stegen, in steden en op school kwamen jongeren in aanraking met andere mensen en meningen waardoor ze beïnvloed werden. b) De sociale controle werd kleiner omdat mensen steeds meer in steden gingen wonen. In steden is veel minder sociale controle omdat mensen in een stad elkaar nauwelijks of niet kennen.  Toelichting: In een dorp kent iedereen elkaar en is veel meer sociale controle. In een stad kun je opgaan in de grote menigte.   Rollenpatroon hoort er niet bij omdat het rollenpatroon uitgaat van een vaste verdeling van de taken tussen man en vrouw. Door democratisering, ontkerkelijking en individualisering wordt dat rollenpatroon net doorbroken.   Toelichting: Door democratisering eisen jongeren steeds meer inspraak in plaats van naar de regels van hun ouders, de school of hun baas te luisteren. Door ontkerkelijking bepaalden ze zelf wel wat goed voor hen was en niet wat de kerk vond (ouderwetse opvattingen over seksualiteit en huwelijk bijvoorbeeld). Door individualisering bepaalt niet de groep maar het individu (de persoon zelf) wat goed voor je is. Mensen gaan op hun eigen manier leven.   Drie van deze: Nieuwe onderwijswet (1968) - moeder mavo's - echtscheidingswet (1971) - wet uit 1975: mannen en vrouwen krijgen gelijk loon bij gelijke banen - abortuswet - campagnes van de overheid meisjes over te halen een technische opleiding te kiezen. Toelichting: Door de nieuwe onderwijswet verdwenen aparte jongens- en meisjesscholen en kregen jongens en meisjes nu dezelfde opleidingskansen na het basisonderwijs. Moeder Mavo's werden opgericht voor vrouwen met kinderen die alsnog een opleiding wilden volgen. De echtscheidingswet maakten het veel makkelijker voor vrouwen om te scheiden.    B-D-E Toelichting: Door de komst van de televisie kwamen mensen in aanraking met andere ideeën/zuilen. Door de groei van de welvaart gingen jongeren langer naar school en hadden vaak een hogere opleiding dan hun ouders. Ze gingen steeds minder naar kerk en trokken zich minder aan wat hun ouders zeiden. Jongeren voelden zich niet meer betrokken bij hun zuil. a) Ontkerkelijking of secularisatie.  b) Deze ontwikkeling heeft te maken met ontzuiling omdat jongeren zich minder betrokken voelen bij hun zuil en dus ook niet meer naar de kerk gaan die bij hun zuil hoort.     Deze jongeren horen bij de hippiecultuur.  Dat kun je zien aan de volgende kenmerken van de bron: Veel kleuren (flower power), tweedehands kleding, saamhorigheid, lief zijn voor elkaar. Bloemen, kralenkettingen, Vrije seks en protesten tegen oorlog (make love not war). Blowen, roken van hasj. Jongens en meisjes hebben lang haar. Gingen graag naar grote popfestivals.  Toelichting: De hippiebeweging ontstond in Amerika en kwam eind jaren 60 naar Europa. Hippies geloofden in  ‘flower power’ en ‘love and peace’ : lief zijn voor elkaar.  Ze waren tegen milieuvervuiling, tegen de (kernwapenwedloop en tegen de oorlog in Vietnam.  Hippies verzetten zich ook tegen de consumptiemaatschappij en droegen  tweedehandskleding met veel bloemen, kleuren en kralenkettingen. Jongens en meisjes hadden lang haar en verafschuwden een burgerlijk bestaan. Ze waren voor ‘vrije seks’ , rookten hasj en gingen naar grote popfestivals. Woonden in communes en in gekraakte panden.    a) De Nederlandse regering voerde campagnes om meisjes langer te laten doorleren in technische beroepen omdat dit onderdeel was van actiepunten  van de Tweede Feministische golf: Gelijke kansen in opleiding en werk. Voorheen waren meisjes voorbestemd om na de basisschool de huishoudschool te volgen waar ze leerden een goede huisvrouw te zijn. Toelichting: Door de acties van de actiegroep  ‘Dolle MIna’ konden vrouwen nu ook doorleren voor een andere ‘ baan’ dan huisvrouw. Vrouwen hebben dezelfde capaciteiten als mannen en dus ook recht op een gelijke opleiding en werk. Het vaste rollenpatroon wordt hiermee doorbroken. Tegenwoordig wordt het steeds meer geaccepteerd dat een vrouw gaat werken en de man thuisblijft om voor de kinderen en het huishouden te zorgen. Positieve discriminatie betekent dat vrouwen voorrang krijgen bij banen wanneer ze net zo geschikt zijn als mannelijke kandidaten. De regering voerde deze maatregel in omdat eind jaren 80 maar weinig vrouwen werkten. De regering wilde graag dat vrouwen meer gingen werken en voerde daarom positieve discriminatie in voor vrouwen. Toelichting: Eind jaren 80 werkten maar iets meer dan 30% van de vrouwen 12 of meer uren per week. De regering wilde dat percentage verhogen en ging in 1988 over tot positieve discriminatie.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers
10

Zeer goed lesmateriaal en topservice

Het les materiaal is door de docenten van mijn zoon beoordeeld als zeer goed. Voorts heb ik een uitstekende service gehad naar aanleiding van een fout die ik zelf maakte bij het verlengen van een abonnement.

Robert

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in