Toets Geschiedenis

Geschiedenis Werkplaats 3e ed - Hoofdstuk 1 - De Eerste Wereldoorlog oefentoetsen & antwoorden

3e editie
Geschiedenis Werkplaats 3e ed
Toets Geschiedenis
Geschiedenis Werkplaats 3e ed
Online maken
Toets afdrukken
a)  Gevechtsklaar maken van het leger voor de oorlog. b) Race om de sterkste bewapening.c) Leger van communistisch Rusland.d) Vredesverdrag tussen de geallieerden en Duitsland.e) In 1919 opgerichte volkerenorganisatie. 1914-1918   1896   Arbeiders hadden minder zwaar werk. Sport was compensatie voor het tekort aan lichaamsbeweging en frisse lucht.   Hier stond een sterrenwacht waar de tijd precies gemeten kon worden. Omdat er een vast vertrek en aankomst schema gemaakt werd voor alle stations in Nederland moesten alle tijden gelijk zijn.   Tijdens de Duitse bezetting in de Tweede Wereldoorlog lieten de Duitsers de klokken gelijk zetten op hun eigen tijd. Daarvoor hadden we in Nederland de Greenwich tijd.   Het mooie tijdperk   De Grote Oorlog   a) Nationalisme - liefde voor eigen volk Militarisme -  verheerlijking van het leger   b) Frankrijk was boos op Duitsland omdat zij wraak wilden vanwege de Duits-Franse oorlog van 1871.   c) Het motief van Rusland om mee te vechten was dat zij de bondgenoot van Frankrijk waren. Als een van hen zou worden aangevallen door Duitsland, zou de ander meevechten om te helpen. Het motief van Rusland om mee te vechten was dat zij meer macht wilden in Europa. d) Oostenrijk   De dood op de Oostenrijkse kroonprins Frans Ferdinand bij een bezoek aan de hoofdstad van Belgrado; Sarajevo.    Duitsland wilde voorkomen dat zij klem kwamen te zitten tussen Frankrijk in het westen en Rusland in het oosten → tweefrontenoorlog.   a) Frankrijk Rusland Groot-Brittannië  Verenigde Staten b) Duitsland Oostenrijk   Kies uit: 1. De komst van de tank 2. De komst van de Amerikaanse troepen 3. Voor het eerst bombardementen vanuit vliegtuigen 4. Voor het eerst konden kanonnen precies op vijandelijke troepen schieten   Veelvolkerenstaat → veel volkeren verafschuwden de Russische overheersing (absolute macht) van de tsaar. Revolutionairen pleegden voortdurend aanslagen.  Geen industrialisatie → 80% van de bevolking was boer en leefde in bittere armoede.   Het parlement dat de Russische tsaar instelde omdat het volk zo erg in opstand kwam tegen zijn absolute macht (alleenheerschappij). Het doema had eigenlijk niet zoveel in te brengen.    a) Een democratische revolutie (begin 1917) in Rusland die bestond uit massale stakingen en demonstraties tegen de Rusische Tsaar Nicolaas II. Zelfs de soldaten kwamen in opstand en liepen over naar de opstandelingen. Er was grote onvrede wegens wantrouwen tegen de tsaar. Er was een hongersnood omdat er geen voedsel meer naar de steden kwam als gevolg van de WOI. Onder druk van de Doema trad de tsaar af.  b) Rusland werd een Republiek   Raden bestaande uit arbeiders en soldaten.   a) Lenin was een radicale socialist die door Duitsland na de Februarirevolutie naar Rusland werd gebracht om de chaos in Rusland nog groter te maken. Hij wilde een dictatuur (alleenheerschappij) vestigen in Rusland. Hij was tegen de rijken en kwam op voor de arbeidersklasse.  b) Aanhangers van Lenin. Letterlijk: ‘zij die de meerderheid hebben’. c) Een tweede opstand eind 1917, een staatsgreep, waartoe Lenin zijn aanhangers aanspoorde. De gewapende communisten bezetten de gebouwen en namen de regering gevangen. d) Rusland werd een eenpartijstaat > een communistische staat e) Arbeidersklasse   a) Manier van regeren waarbij terreur wordt gebruikt om de orde te handhaven. b) De geheime dienst (Tsjeka, later KGB). Zij vermoorden tegenstanders van de staat. Concentratiekampen Rode Leger   De rode legers waren van de communisten De witte legers waren van de aanhangers van de tsaar   Hongersnood   1914 heette Rusland/SU het Russische Rijk 1917 werd Rusland/SU een republiek 1922 werd Rusland/SU de Sovjet-Unie   De Franse premier (Clemenceau), de Amerikaanse president (WIlson) en de Britse premier (Lloyd George). Zij waren de overwinnaars van de Eerste Wereldoorlog en ze zijn hier samen voor de Vredes Conferentie in Parijs.   1. Gebieden inleveren, waaronder Elzas-Lotharingen dat van Frankrijk was en zijn koloniën.  2. Veel schade betalen via herstelbetalingen 3. Duitsland erd militair machteloos gemaakt. Zo mocht maximaal 100.000 soldaten hebben en geen zware wapens.   Zelfbeschikkingsrecht   Gebieden in Afrika en het Midden-Oosten die werden bestuurd vanuit Europese landen als Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Spanje namens de Volkenbond.    Nederland was cruciaal met de doorvoer van goederen richting Duitsland.   a) Nederland hield 200.000 militairen paraat gedurende de hele oorlog b)  Er ging zoveel voedsel naar Duitsland dat er in Nederland tekorten ontstonden.  Uit Duitsland kwam door de oorlog steeds minder steenkool wat nodig was voor de industriële productie.  Producten gingen ‘op de bon’ en er ontstond illegale handel. c)  Er kwam meer nationale eenheid en minder politieke tegenstellingen.  Er werden twee belangrijke kwesties opgelost:  Ongelijke behandeling tussen scholen > openbare scholen en speciale scholen kregen evenveel overheidsgeld. d) Van figuratieve kunst (je ziet wat het kunstwerk voorstelt) naar abstracte kunst (je kunt niet zien wat het kunstwerk voorstelt). De kiesrechtuitbreiding > mannenkiesrecht en later het vrouwenkiesrecht.   Streefde met eenvoud naar schoonheid en harmonie. Daarom gebruikte ze eenvoudige vormen en alleen primaire kleuren (rood, blauw en geel) aangevuld met wit, zwart en grijs.   Rusland moest zich nu bezighouden met de onrust in eigen land. Daarbij gingen veel Russische soldaten terug naar huis.   Zij zagen het koningshuis en de monarchie als onderdrukker en wilde van het koningshuis af   Op papier waren het allemaal samenwerkende staten, in de praktijk kwam het er op neer dat iedereen moest luisteren naar de Russen en de andere staten eigenlijk niets te vertellen hadden.    Hun doel was het beperken van de macht van Duitsland (eventueel het straffen van Duitsland). Dit staat haaks op het zelfbeschikkings principe die de basis vormde van de Volkenbond.    Beiden hebben als doel door diplomatie en overleg een einde te maken aan conflicten.    Rijken konden op de zwarte markt, voor veel geld, extra producten kopen.    Land → het land zou eerlijk worden verdeeld over de boeren. De Tsaar en de edelen zouden alles moeten inleveren. Brood → genoeg voedsel voor iedereen. Vrede →  Vrede sluiten met Duitsland. De oorlog verliep dramatisch voor de Russen en er vielen heel veel doden en gewonden aan Russische zijde.   De Nederlandse regering wilde niet het risico nemen om een van de oorlogvoerende landen te beledigen of het idee laten hebben dat Nederland niet neutraal was. Dit zou de Nederlandse neutraliteit in gevaar kunnen brengen.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in