Toets Nederlands

KERN Nederlands 1e ed - Onderdeel Schrijfvaardigheid A1 t/m A5 - oefentoetsen & antwoorden

1e editie

Onderwerpen: ontstaan schrift, hiërogliefen, papyrus, perkament, papier, nieuwe vormen, korte informerende teksten, formuleren, goede alinea’s schrijven, tekstopbouw, inleiding-middenstuk-slot, verbindingswoorden.

KERN Nederlands 1e ed
Toets Nederlands
KERN Nederlands 1e ed
Online maken
Toets afdrukken
Schrift maakt het mogelijk om bijvoorbeeld wetten en regels vast te leggen of om verhalen aan elkaar over te dragen zonder ze zelf te hoeven vertellen.    Gesprekken lijken vaak vanzelf te gaan. De lichaamstaal laat zien of iemand je begrijpt en of hij nog wel geïnteresseerd is. Je kunt je dan aan de ander aanpassen. Er kunnen ook vragen gesteld worden, waardoor er interactie ontstaat. Op papier is er geen interactie. De schrijver moet zich volledig proberen voor te stellen wat zijn lezer wel of niet weet. En vooral: wat hij graag zou willen weten en of hij hem nog snapt. Dat is best lastig!   Een tangconstructie is een zin waarin woorden die bij elkaar horen, worden gescheiden door een lange uitleg. Ze omsluiten dan de rest van de zin als een soort tang.    Een veelgebruikte manier is inspringen: aan de linkerkant van de eerste regel van een nieuwe alinea staat dan wat witte ruimte; Een andere manier is het plaatsen van een witregel na elke alinea; Ook kun je tussenkopjes gebruiken.   Een titel, een inleiding, een middenstuk en een slot. De Mesopotamiërs (3000 v. CHr.) gebruikten kleitabletten waar ze met rietstengels plaatjes in krasten. De Egyptenaren bedachten papyrus, waarbij van de stengel van de papyrusplant stroken gemaakt werden. Deze werden samengeperst, waardoor de eerste vellen ‘papier’ ontstonden. Hierop schreven ze met riet dat in inkt gedoopt werd. Later maakten de Egyptenaren perkament dat gemaakt werd van de huid van dieren. Dit was steviger dan papyrus en is de voorloper van papier zoals wij dat kennen. Vanuit het Arabische rijk kwam papier naar Europa, wat de Europeanen in de Middeleeuwen ook zelf leerden maken. Eerst gebruikten ze hiervoor oude kleding en lappen, later ontdekten ze dat papier ook van hout gemaakt kon worden. Tegenwoordig maken we nog steeds papier van hout, al wordt het meeste papier nu gemaakt van hergebruikt afvalpapier. En natuurlijk leggen we tegenwoordig veel digitaal vast.   Iets aan iemand vertellen is vaak makkelijker dan iets schrijven. Gesprekken lijken vaak vanzelf te gaan en door de lichaamstaal kun je zien hoe iemand reageert en of hij jou begrijpt. Je kunt je dan direct aanpassen aan de ander. In een geschreven tekst is er geen interactie. De schrijver moet zich dus daarom verplaatsen in de lezer en proberen voor te stellen of deze begrijpt wat de schrijver bedoelt. Dat is een lastige taak: als dit niet goed lukt, kan dit misverstanden en dus problemen veroorzaken. De schrijver moet dus in gedachten altijd ‘praten’ met de lezer.   a) Passief - De leraar stuurde de leerlingen de klas uit. b) Actief. c) Actief. d) Passief - Een man in een roeiboot ving de walvis. e) Passief - Hij roept om dat de trein een half uur vertraging heeft.   Vanwege de volgorde van de zin, verwijst het woord ‘hij’ hier terug naar de tennisser. Maar die heeft gewonnen en zou dus blij moeten zijn. Het verwijswoord had natuurlijk moeten verwijzen naar zijn tegenstander. Beter is dan ook: De tennisser versloeg zijn tegenstander in drie sets. Die was hier niet blij mee.   De schrijver snijdt een actueel onderwerp aan waarbij een enorm groot bedrag genoemd wordt. Vervolgens stelt hij hierover twee vragen. Dit prikkelt de nieuwsgierigheid van de lezer: wat zullen de antwoorden zijn? In het vervolg van de tekst zal de schrijver dan ook antwoord proberen te geven op deze vragen. De Mesopotamiërs maakten gebruik van plaatjes of pictogrammen als schriftelijke taal. Dit is later verder ontwikkeld tot schrift, maar ook wij maken nog steeds gebruik van plaatjes en pictogrammen om berichten over te brengen. Een goed voorbeeld is het verkeer. In het verkeer communiceren wij met behulp van pictogrammen op verkeersborden die over het algemeen snel een eenvoudig te gebruiken zijn.   a) Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe? b) Dit bericht gaat het diepste in op de vraag ‘hoe?’ Eigenlijk is dit bericht een vervolg op een eerder bericht uit augustus toen de dode bergeenden aanspoelden. Blijkbaar is daarna onderzoek gedaan naar de oorzaak en de conclusies van dat onderzoek worden via dit bericht nu gedeeld.   a) De uitstoot van auto’s veroorzaakt veel luchtverontreiniging. (de passieve zin is nu actief gemaakt) b) De werknemer doet zijn werk niet goed, dus moet de baas hem ontslaan. (de onnodig moeilijke woorden zijn vervangen en de zin is actiever gemaakt.) c) Pieter pakte zijn voetbaltas in. Dat deed hij langzaam, want hij had totaal geen zin in de wedstrijd. (de tangconstructie en extra informatie zijn uit de zin gehaald. Van één lange zin zijn twee korte zinnen gemaakt, waarvan de tweede een hoofdzin met bijzin is geworden.) d) Ik moet voor Nederlands een schrijftoets maken. Dat vind ik erg lastig, want ik ben niet zo goed in Nederlands. (meer variatie van de zinsdelen en een combinatie van twee zinnen)   Het toneelgezelschap bestaat deze maand vijftig jaar. Daarom geven de vrijwilligers een groot feest, waarvoor ze geld ophalen. Dat is nodig vanwege geldproblemen. Die zijn ontstaan doordat dure reparaties uitgevoerd moesten worden vanwege een lekkage in het clubgebouw.   Een tegenslag kan ons allemaal overkomen. Een baan verliezen of scheiden. Zo’n gebeurtenis heeft vaak ook financiële gevolgen. Het inkomen daalt bijvoorbeeld. Daardoor kunnen mensen soms niet meer hun vaste lasten betalen. We spreken dan van problematische schulden. In Nederland heeft 1 op de 5 huishoudens hiermee te maken. Voor die mensen is er hulp bij schulden, ook wel schuldhulpverlening genoemd.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in