Geschiedenis Werkplaats 3e ed - Hoofdstuk 5 - Burgers en stoommachines oefentoetsen & antwoorden

- a. industriële revolutie: economische verandering waarbij handarbeid wordt vervangen door machinale productie.
- b. industriële samenleving: samenleving waarin meer dan de helft van de mensen in steden woont en werkt in de industrie of dienstensector.
- c. moderne tijd: vijfde periode.
- d. Eerste Kamer: deel van de Staten-Generaal.
- e. kabinet: gezamenlijke ministers.
- f. liberaal: iemand in de politiek die streeft naar vrijheid.
- g. parlementair stelsel: bestuurssysteem waarin het parlement de hoogste acht heeft.
- h. klasse: bevolkingsgroep.
- i. vakbond: organisatie van werknemers.
- j. socialist: iemand in de politiek die streeft naar meer gelijkheid.
- k. confessioneel: mensen in de politiek die uitgaan van het christelijk geloof.
- l. kiesstelsel: manier waarop het kiesrecht is geregeld.
- m. schoolstrijd: strijd over het betalen van bijzondere scholen.
- a. Een goed antwoord bevat de volgende elementen:
- Newcomen vond de stoommachine uit.
- b. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen:
- Thorbecke was een liberaal en
- speelde een belangrijke rol bij het schrijven van de grondwet in 1848.
- c. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen:
- Van Houten was een Nederlands politicus en
- maakte een wet waarin kinderarbeid werd verboden.
- d. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen:
- Marx was een Duitse geleerde;
- vond dat de arbeiders in opstand moesten komen zodat
- er meer gelijkheid kwam tussen mensen.
- e. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen:
- Jacobs was een Nederlandse feminist en
- streed voor vrouwenkiesrecht.
- f. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen:
- Kuyper was een Nederlandse confessioneel en
- speelde een belangrijke rol in de schoolstrijd.
- 4. Ministers leggen verantwoording af aan de koning (2).
- 2. Er wordt besloten dat de koning geen regeringsleider meer is (2).
- 3. Het kinderwetje van Van Houten wordt aangenomen (3).
- 6. Ongeveer de helft van de Nederlandse mannen mag stemmen (2).
- 1. Bijzondere scholen worden voortaan volledig betaald door de overheid (4).
- 5. Nederlandse vrouwen krijgen het recht om te stemmen (4).
- Enkele juiste voorbeelden
- De productie van allerlei producten groeide.
- Mensen werken steeds vaker in grote fabrieken.
- Let op: het is belangrijk dat je een gevolg noemt (het komt door de Industriële Revolutie) en het gevolg dat je noemt is economisch (hoe verdienen mensen geld).
- a. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen:
- 1. Een wijziging uit de grondwet van 1848:
- Bijvoorbeeld:
- De ministers worden verantwoordelijk.
- 2. Wat dit besluit betekent voor de koning:
- Bijvoorbeeld:
- Daardoor raakte de koning een groot deel van zijn macht kwijt.
- b. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen:
- 1. Een wijziging uit de grondwet van 1848:
- Bijvoorbeeld:
- Alleen de rijke mannen krijgen stemrecht.
- 2. Wat dit besluit betekent voor de arme mannen:
- Bijvoorbeeld:
- Daardoor bezaten arme mannen ook na 1848 geen politieke invloed.
- 1. Een uitleg waarom er weinig sociale wetgeving was door de manier waarop Tweede Kamerleden werden gekozen:
- Bijvoorbeeld:
- Alleen rijkere mannen stemden. Zij stemden op mensen die niet zo veel sociale wetgeving wilden.
- 2. Hoe algemeen kiesrecht daar verandering in zou brengen:
- Bijvoorbeeld:
- Als arme mannen ook mochten stemmen, zouden meer mensen stemmen voor sociale wetgeving.
- 1. Een uitleg hoe fotografie werkt:
- Bijvoorbeeld:
- Met fototoestellen kan de werkelijkheid precies worden afgebeeld.
- 2. Wat dit betekende voor de kunst:
- Bijvoorbeeld:
- Schilders kunnen niet zo precies werken en moesten nieuwe vormen bedenken om hun kunst aantrekkelijk te maken.
- 1. Een keuze:
- Een voorstander
- 2. Een toelichting waarin je laat zien hoe dit uit de bron blijkt:
- Bijvoorbeeld:
- De auteur is een gelovige wat blijkt uit ‘zal het goed zijn voor God’. Gelovigen waren (vrijwel altijd) voor bijzonder onderwijs.
- 1. Een uitleg waarom socialisten voor sociale wetten zijn:
- Bijvoorbeeld:
- Socialisten zijn voor gelijkheid. Om dat te bereiken zijn sociale wetten nodig.
- 2. Een uitleg hoe de bron de noodzaak van sociale wetten laat zien:
- Bijvoorbeeld:
- De bron laat zien dat sociale wetten nodig zijn omdat de arbeiders lang moeten werken.
- 1. Een uitleg van het begrip emancipatie:
- Bijvoorbeeld:
- Bij emancipatie krijgen achtergestelde groepen meer rechten.
- 2. Hoe dit blijkt uit de foto:
- Bijvoorbeeld:
- De afgebeelde vrouwen pleiten voor vrouwenkiesrecht voor een achtergestelde groep.
- 1. Een beschrijving van de situatie van het onderwijs rond 1897:
- Bijvoorbeeld:
- Gelovige ouders wilden hun kinderen naar christelijke (bijzondere) scholen sturen. Bijzondere scholen werden nog niet volledig betaald door de overheid.
- 2. Wat waarom veel gelovigen het daarom niet met haar eens zijn:
- Bijvoorbeeld:
- Invoering van de leerplicht zou betekenen dat gelovige ouders hun kinderen niet naar een bijzondere school konden sturen.
Deze toets bestellen?
- Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
- Je kunt maandelijks opzeggen.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
- Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
- Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
- Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
Dit zeggen leerlingen en ouders
Cijfers omhoog
Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!
Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.
Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!
Zéér tevreden!!
Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!
Zoek in meer dan 10.000 toetsen
Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.
