Geschiedenis Werkplaats 3e ed - Hoofdstuk 3 - Regenten en vorsten oefentoetsen & antwoorden

- a. minister: lid van de regering.
- b. stadhouder: hoogste regent opperbevelhebber.
- c. kapitalisme: economisch systeem dat gericht is op winst maken.
- d. oorlogsrecht: regels die gelden tijdens oorlogen.
- e. monopolie: alleenrecht
- f. wereldeconomie: systeem waarbij er wereldwijde handelscontacten zijn.
- g. pullfactoren: reden om je ergens te vestigen.
- h. pushfactoren: reden om iets te verlaten.
- i. energie: kracht waarmee je iets doet.
- j. natuurwet: regelmatig terugkerend natuurverschijnsel.
- a. De Hugenoten probeerden meer Fransen katholiek te maken (1).
- Fout: katholiek.
- Het moet zijn: protestant
- b. In een oligarchie hebben alle mannen invloed op het bestuur (1).
- Fout: alle
- Het moet zijn: belangrijkste
- c. In de Republiek kromp de werkgelijkheid in de 17e eeuw (2).
- Fout: kromp
- Het moet zijn: groeide
- d. Engelsen bouwden factorijen op Java (3).
- Fout: Engelsen
- Het moet zijn: Nederlanders
- e. De Nederlandse republiek gedoogde geen afwijkende meningen (4).
- Fout: geen
- Het moet zijn: wel
- f. Het Nederlandse bestuur richtte wetenschappelijke academies op (5).
- Fout: Nederlandse
- Het moet zijn: Franse of Engelse
- 1II
- 2I
- 3III
- 4IV
- 5VI
- 6V
De nummers in volgorde zijn: 1 - 3 - 4 - 2 - 5 - 6.
De juiste volgorde van de gebeurtenissen is dus:
- De Beemster wordt ingepolderd.
- De VOC wordt opgericht.
- Er wordt begonnen met het maken van de grachtengordel.
- De WIC wordt opgericht.
- Lodewijk XIV valt de Nederlandse Republiek binnen.
- Mary volgt haar vader op en wordt koningin van Engeland.
- a .Enkele voorbeelden:
- Hij had de macht om de rechten van andere mensen af te schaffen.
- Hij kon zelf besluiten om een modern leger te bouwen.
- b. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen:
- 1. Een uitleg van een jeugdervaring.
Bijvoorbeeld:
Tijdens zijn jeugd was er een grote opstand onder edelen. - 2. Een uitleg van hoe dat leidt tot de wil om absolute macht. Lodewijk leerde hiervan dat edelen zo min mogelijk macht moesten hebben. Dat kon door het absolutisme.
- 1. Een uitleg van een jeugdervaring.
Bijvoorbeeld:
- 1. Een uitleg van het bestuur van de Republiek.
Bijvoorbeeld:
Er was niet een persoon met heel veel macht, maar veel mensen met een klein beetje macht. - 2. Een uitleg van wat er anders is in Engeland en Frankrijk.
Bijvoorbeeld:
In Engeland en Frankrijk had een koning alle macht.
- 1. Een uitleg van het begrip stapelmarkt.
- Bijvoorbeeld:
- In Amsterdam lagen heel veel producten uit vrijwel alle delen van de wereld opgeslagen.
- 2. Een uitleg van hoe dit leidt tot groeiende handel.
- Bijvoorbeeld:
- Handelaren trokken naar Amsterdam om zo gemakkelijk veel verschillende producten te kopen.
- Een keuze:
- In dit geval: de VOC.
- Een toelichting:
- De VOC kon de buitenlandse concurrentie verslaan en maakte voornamelijk winst; de WIC kon dat niet en leed vaak verlies.
- 1. Een vergelijking tussen beide tuinen.
- Bijvoorbeeld:
- Beide tuinen lijken erg op elkaar; de stadhouder heeft geprobeerd om de tuin uit het Paleis van Versailles na te maken.
- 2. Hoe daaruit af te leiden is dat de stadhouder graag koning wilde worden.
- Bijvoorbeeld:
- Door zich te gedragen als een koning probeerde hij deze titel te krijgen.
- 1. Een uitleg van de situatie in 1672.
- Bijvoorbeeld:
- Nederland werd van drie kanten aangevallen.
- 2. Een uitleg waarom veel mensen daardoor in paniek raakten.
- Veel mensen vermoedden dat dit het einde van het bestaan van de Republiek zou zijn en de vijanden al hun bezittingen zouden afpakken.
- a. Goede argumenten gaan in op de ‘goede’ kant van de Gouden Eeuw.
- Bijvoorbeeld:
- De Republiek beheerste de wereldhandel
- b. Goede argumenten gaan in op de ‘negatieve’ kanten van de Gouden Eeuw.
- Bijvoorbeeld:
- De handel ging gepaard met geweld en onderdrukking.
- a. Wetenschappelijke Revolutie
- b. Goede antwoorden gaan in op de betekenis van deze wagen voor de oorlogsvoering.
- Bijvoorbeeld:
- Met deze wagen zouden troepen zich sneller kunnen verplaatsen.
Deze toets bestellen?
- Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
- Je kunt maandelijks opzeggen.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
- Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
- Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
- Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
Dit zeggen leerlingen en ouders
Cijfers omhoog
Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!
Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.
Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!
Zéér tevreden!!
Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!
Zoek in meer dan 10.000 toetsen
Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.
