Geschiedenis Werkplaats 3e ed - Hoofdstuk 1 - Renaissance en Opstand oefentoetsen & antwoorden

- a. ondernemer: iemand met een bedrijf.
- b. mentaliteit: manier van denken.
- c. Nieuwe Testament: deel van de Bijbel dat gaat over het beging van het christendom.
- d. hervorming: reformatie.
- e. front: plek waar gevochten wordt.
- f. landvoogd: plaatsvervanger van de koning.
- g. soevereiniteit: wie de (hoogste) macht heeft.
- h. terreur: bang maken met geweld.
- i. volkslied: lied van een volk.
- a. Bij de Unie van Atrecht werd Filips II afgezworen als heer van de Nederlanden (4).
- Fout: Unie van Atrecht.
- Het moet zijn: Acte van Verlatinghe
- b. Het Oude Testament beschrijft hoe het christendom groter werd (3).
- Fout: Oude Testament.
- Het moet zijn: Nieuwe Testament.
- c. In de Nederlanden steunden edelen de centralisatiepolitiek van de koning.
- Fout: steunden
- Het moet zijn steunden edelen niet de centralisatiepolitiek.
- d. Renaissance Kunstenaars woonden voornamelijk in Engeland (2).
- Fout: Engeland.
- Het moet zijn: Italië.
- e. Rond 1400 werkten handelaren samen met de gilden (1).
- Fouten: werkten samen.
- Het moet zijn: werkten niet samen.
- f. Watergeuzen verdedigden de Spaanse koning tegen Nederlandse opstandelingen (4).
- Fout: verdedigden
- Het moet zijn: vielen aan.
De juiste volgorde is:
- Erasmus heeft in de ‘Lof der Zotheid’ kritiek op de katholieke kerk.
- Luther publiceert in een brief zijn kritiek op de katholieke kerk.
- Tijdens de Rijksdag van Worms splitst de katholieke kerk.
- In Duitsland ontstaat een oorlog tussen protestanten en katholieken
- Duitse vorsten mogen voortaan bepalen welke godsdienst is toegestaan.
- In Frankrijk komt er een einde aan de burgeroorlog tussen religies.
- Een keuze.
- In dit geval: Middeleeuwen.
- Een uitleg.
- Bijvoorbeeld: Memento Mori betekent gedenk het sterven. Dat past bij de Middeleeuwen en niet bij de ‘vrolijke’ renaissance.
- Een keuze.
- Het noemen van iets dat vorsten deden.
- Bijvoorbeeld: vorsten nodigden kunstenaars om bij hen te komen en kunst te maken voor de koning.
- Een uitleg van hoe dat bijdroeg aan de verspreiding van de renaissance.
- Bijvoorbeeld: zo kwam in heel Europa kunst van renaissancekunstenaars te hangen.
- Het noemen van iets dat vorsten deden.
- Het noemen van een afspraak die in 1555 werd gemaakt.
- Bijvoorbeeld: Duitse vorsten mochten voortaan bepalen welke godsdienst was toegestaan in hun gebied: protestantisme of katholicisme.
- Een uitleg waarom dat niet past bij de opvattingen van Karel V.
- Bijvoorbeeld: Karel V wilde dat in heel Duitsland alleen het katholieke geloof was toegestaan.
- Het noemen van een afspraak die in 1555 werd gemaakt.
- Het noemen van een opvatting van Calvijn (die Luther niet had).
- Bijvoorbeeld: van Calvijn mochten mensen in opstand komen tegen vorsten (en van Luther niet).
- Waarom hij daarom populair was in de Nederlanden.
- Bijvoorbeeld: de Nederlanders kwamen in conflict met de koning. Door de opvattingen van Calvijn konden ze openlijk in opstand komen.
- Een uitleg van wat renaissancekunst inhoudt.
- Enkele voorbeelden:
- De renaissancekunst werd geïnspireerd door de Klassieke Oudheid.
- Renaissance Kunstenaars maakten zichzelf bekend.
- Hoe dit terug te zien is op het schilderij.
- Enkele voorbeelden:
- Op het schilderij staan filosofen uit de Klassieke Oudheid.
- Het is bekend wie het schilderij heeft gemaakt.
- Een uitleg van wat het humanisme inhoudt.
- Bijvoorbeeld: Humanisten stelden de mens meer centraal.
- Een voorbeeld uit de bron om dit te illustreren.
- Bijvoorbeeld: de schrijver van de bron stelt ook de mens centraal. Dit blijkt uit de bron uit de zin: ‘Ook een knap uiterlijk, een goede conditie of een lichaam dat barst van de energie is een leuk cadeau van moeder natuur, waar je best blij mee mag zijn.’
- a. Beeldenstorm
- b. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen:
- Een uitleg van Filips’ reactie.
- Bijvoorbeeld: Filips was boos op de bestuurders van de Nederlanden en zond Alva naar de Nederlanden.
- Een uitleg van waarom deze reactie niet terecht was.
- Bijvoorbeeld: In de brief maant Willem van Oranje, een van de bekendste bestuurder, de mensen in Zeeland om de orde te handhaven.
- Een uitleg van Filips’ reactie.
- a. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen:
- Een uitleg van wat propaganda is
- Bijvoorbeeld: propaganda is reclame maken voor een bepaald standpunt.
- Hoe je propaganda terugziet in de bron.
- Bijvoorbeeld: in de bron worden de Spanjaarden negatief beschreven, waardoor propaganda wordt gemaakt voor de opstandelingen.
- Een uitleg van wat propaganda is
- b. Een juist antwoord bestaat uit de volgende elementen:
- Een keuze:
- In dit geval: protestant
- Een toelichting.
- Bijvoorbeeld: de schrijver van de bron is tegen de Spanjaarden. Die roven ‘Gods woord’. Spanjaarden waren katholiek. De schrijver dus waarschijnlijk protestants.
- Een keuze:
Deze toets bestellen?
- Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
- Je kunt maandelijks opzeggen.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
- Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
- Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
- Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
Dit zeggen leerlingen en ouders
Cijfers omhoog
Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!
Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.
Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!
Zéér tevreden!!
Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!
Zoek in meer dan 10.000 toetsen
Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.
