Toets Wiskunde

Getal & Ruimte 12e ed deel 1 - Hoofdstuk 3 - Kwadratische problemen oefentoetsen & antwoorden

12e editie

Deze toets behandelt de volgende onderwerpen: Kwadratische problemen: kwadratische vergelijkingen, kwadraatafsplitsen, kwadratische functies, de top van de grafiek, snijpunten.

Getal & Ruimte 12e ed deel 1
Toets Wiskunde
Getal & Ruimte 12e ed deel 1
Online maken
Toets afdrukken
a)  Voor $c=0$ heeft de vergelijking één oplossing Voor $c<0$ heeft de vergelijking geen oplossingen (want een kwadraat kan niet kleiner zijn dan 0) b) $a > 0$ c) $x_{top} = \frac{-b}{2a}$ d) Ze geven de snijpunten met de x-as: $(d, 0)$ en $(e, 0)$. e) Je moet weten of het een dal- of bergparabool is, en weten waar de top ligt. Dat is voor een schets voldoende. (Als je de grafiek echt moet tekenen heb je de coördinaten van 7 punten nodig).  f)  Voor $f$: lees uit de formule af: Dalparabool, want $a$ is 2. Top ligt op (-4, -5). Voor $g$: Dalparabool, want $a$ is 1. Top ligt op (0, 2). Schets: ($g$ is een iets bredere grafiek, maar dat hoeft niet in je schets zichtbaar te zijn):   a) Zorg eerst voor … = 0: $x^2-12x+35=0$ Oplossen met ontbinden in factoren (de product-som methode) geeft: $(x-7)(x-5)=0$ $x-7=0$ $\vee$ $x-5=0$ $x=7$ $\vee$ $x=5$ b) Zorg voor de vorm $(x+p)^2=c$: $(x+7)^2=3$ $x+7 = \sqrt{3} \vee x+7 = -\sqrt{3}$ $x= -7+\sqrt{3} \vee x = -7 -\sqrt{3}$ (of eventueel afgerond met je rekenmachine: er stond niet in de opgave dat het exact moest) c) $(x+3)(x+5)=3$ Werk eerst de haakjes uit: want je kunt deze niet direct oplossen, omdat er nog niet … = 0 staat. $x^2+3x+5x+15=3$ $x^2+8x+15=3$ $x^2+8x+12=0$ Oplossen met ontbinden geeft: $(x+6)(x+2)=0$ $x=-6$ $\vee$ $x=-2$ d) Eerst herleiden tot … =0: $p(p+3)-10p=18$ $p^2+3p-10p=18$ $p^2-7p-18=0$ Oplossen met ontbinden geeft: $(p+2)(p-9)=0$ $p=-2$ $\vee$ $p=9$ e) $\frac{1}{3}x^2+1\frac{1}{3}x-4=0$ Vermenigvuldig alle termen met 3 om de breuken weg te halen: $x^2+4x-12=0$ Oplossen met ontbinden in factoren geeft: $(x+6)(x-2)=0$ $x+6=0$ $\vee$ $x-2=0$ $x=-6 \vee x=2$   a) $(x+5)^2-25$ Tip: vind je dit lastig?  Bedenk dat $(a+b)^2=a^2+2ab+b^2$. Deze rekenregel gebruiken we bij kwadraatafsplitsen, maar dan juist om de termen binnen haakjes te zetten.  Bij deze opgave kies je voor $(x+5)^2$, want als je dat uitwerkt krijg je: $x^2+10x+25$.  Nu heb je 25 te veel, en die moet je er weer afhalen. Daarom is $x^2+10x = (x+5)^2-25$. b)  $(x+\frac{1}{2})^2- \frac{1}{4}-4$ $(x+\frac{1}{2})^2 - 4\frac{1}{4}$ c)  $(x-2\frac{1}{2})^2-6\frac{1}{4}-7$ (Let op: omdat $(a-b)^2=a^2-2ab+b^2$,  doe je $(x \, min \, 2\frac{1}{2})^2$, en vervolgens ook $min \,  6\frac{1}{4}$. $(x-2\frac{1}{2})^2-13\frac{1}{4}$. d)  $(x+6)^2-36+3\frac{1}{2}$  $(x+6)^2-32\frac{1}{2}$ a) De punten A en B zijn de snijpunten op de $x$-as. Daar geldt $y=0$, dus los de vergelijking $f(x)=x^2-3x-18=0$ op. $(x+3)(x-6)=0$ $x+3=0$ $\vee$ $x-6=0$ $x=-3$ $\vee$ $x=6$ De coördinaten zijn $A(-3,0)$ en $B(6,0)$. b) Het punt C is het snijpunt met de $y$-as. Daar geldt dat $x=0$, dus dat kunnen we invullen: $f(0)= -18$ Dus $C(0, -18)$.     Dit kan op 2 manieren. Manier 1 met de formule voor de  $x_{top}$:  $x_{top}=4$ (want daar ligt de symmetrieas) $x_{top}=\frac{--p}{2\cdot 1}=4$ $x_{top}=\frac{p}{2}=4$ Dus $p=8$. Manier 2 met behulp van de snijpunten met de x-as, want de top van de grafiek ligt tussen de coördinaten van de snijpunten met de x-as.: Los op: $x^2-px=0$ $x(x-p)=0$ $x=0$ $\vee$ $x=p$ Coördinaten van de snijpunten met de x-as zijn: $(0,0) \vee (p,0)$. De top ligt hier midden tussenin, dus los op: $\frac{0+p}{2}=4$ Dus $p=8$. a) Vul de verschuivingen in bij de formule van $g$:  3 omhoog, dus $y=5(x-2)^2+7-3$ 4 naar links, dus $y=5(x)=5(x-2-4)^2+4$ Dus $f(x)=5(x-6)^2+4$. Tip: Je kunt je antwoord controleren. $f(x)=5(x-6)^2+4$ verschuiven. 3 omhoog geeft $g(x)=5(x-6)^2+4+3$ en 4 naar links geeft $g(x)=5(x-6+4)^2+4+3=5(x-2)^2+7$. b) Werk de haakjes uit: $f(x)=5(x^2-12x+36)+4$ $f(x)=5x^2-60x+180+4$ $f(x)=5x^2-60x+184$. a) Deze vergelijking schrijven we eerst om naar de vorm $(x+p)^2=c$. Daarna kunnen we worteltrekken om hem op te lossen. $2(x+4)^2=16$ $(x+4)^2 = 8$ Nu worteltrekken: $x +4= - \sqrt{8} \vee x+4= \sqrt{8}$ $x = -4 - 2\sqrt{2} \vee x = -4 +2\sqrt{2}$ (Vereenvoudig ook altijd de wortels in je eindantwoord!) b) Deze vergelijking kunnen we niet ontbinden in factoren, dus moeten we eerst kwadraatafspliten. Dan kunnen we hem vervolgens oplossen. $(x-2)^2-4-14=0$ $(x-2)^2=18$ Nu worteltrekken en oplossen: $x-2 = \sqrt{18} \vee x-2 = -\sqrt{18}$ $x=2+3\sqrt{2} \vee x=2-3\sqrt{2}$ c) Deze vergelijking schrijven we eerst om naar de vorm $(x+p)^2=c$. Daarna kunnen we worteltrekken om hem op te lossen. $x^2 =-\frac{1}{4}$ Geen oplossing (want $x^2$ kan niet kleiner dan 0 zijn) d) Zorg altijd eerst voor ...=0: $x^2 - x = 0$ Nu kun je op twee manieren verder. Manier 1: buiten haakjes halen geeft: $x(x - 1) = 0$  $x = 0 v x = 1$ Manier 2: kwadraatafsplitsen: $(x-\frac{1}{2})^2-\frac{1}{4}=0$ $(x-\frac{1}{2})^2=\frac{1}{4}$ $x-\frac{1}{2}=\sqrt{\frac{1}{4}} \vee x-\frac{1}{2}=-\sqrt{\frac{1}{4}}$ $x-\frac{1}{2}=\frac{1}{2} \vee x-\frac{1}{2}=-\frac{1}{2}$ $x=1 \vee x=0$   a)  De totale lengte van het hek is 60 meter. Beide zijkanten zijn x meter. Dus de lengte van het hek is $60 - 2 \times x$ De oppervlakte = lengte x breedte = $x (60 - 2x) = 60x - 2x^2 = -2x^2 + 60 x$ Dus $O(x) =  -2x^2 + 60x$ b) De functie voor de oppervlakte is een parabolische functie. Het maximum van de functie is de top. Gebruik de formule $x_{top} = - \frac{b}{2a}$. Dat geeft $x_{top} = - \frac{60}{2 \times -2} = 15$. Dus de maximale oppervlakte is als $x=15$. De breedte van het land is dan 15 meter en de lengte is $60 - 2x = 60 - 2 \times 15 = 30$ meter. De oppervlakte is dan: Oppervlakte = lengte x breedte = $\rm 30 \times 15 = 450 \, m^2$. c) De functie voor de oppervlakte is gegeven door: $O(x) =  -2x^2 + 60x$. Van de gemeente Gouda mag de oppervlakte $\rm 112 \, m^2$ zijn. Hiervoor moeten we de volgende vergelijking oplossen: $ -2x^2 + 60x = 112$. Dat geeft: $-2x^{2} + 60x - 112 = 0$ $x^{2} - 30x - 56 = 0$ (alle termen delen door -2) $(x - 28)(x - 2) = 0$ $x = 28 \vee x = 2$ De mogelijke afmetingen zijn dus: Bij $x=2$: 2 meter breed en $60 - 2x = 60 - 2 \times 2 = 56$ meter lang. Bij $x=28$: 28 meter breed en $60 - 2x = 60 - 2 \times 28 = 4$ meter lang.   a) a = 0 invullen in de formule. $h=0.25 \cdot 0^2 - 1.2 \cdot 0 + 1.94=1.94$ De hangmat is op 1.94 m aan de bomen vastgeknoopt. Tip: De hoogte van is bij de linker boom hetzelfde als bij de rechter boom. Voor de linker boom geldt a = 0. b) Bereken de coördinaten van de top. $x_{top}=\frac{--1.2}{2 \cdot 0.25}=2.4$ $a=2.4$ invullen in de formule geeft $h=0.5$. Het laagste punt van de hangmat is op een hoogte van 50 centimeter boven de grond. c)  De hangmat hangt op de punten waar de hoogte 1.94 m is (zoals blijkt uit opgave a). Los daarom de volgende vergelijking op: $h=0.25a^2 - 1.2a + 1.94=1.94$ $0.25a^2 - 1.2a + 1.94=1.94$ $0.25a^2 - 1.2a = 0$ $a(0.25a-1.2)=0$ $a=0 \vee 0.25a = 1.2$ $a=0 \vee a=4.8$ De rechter boom is op 4.8 meter afstand van de linker boom, dus de afstand tussen de bomen is 4.80 meter (in cm nauwkeurig!).   a)  Formule 1:  Deze formule heeft de vorm $y=a(x-p)^2+q$.  In deze vorm zijn de coördinaten van de top $(p, q)$. Hier zijn $a=3, p=-2$ (let op de min!) en $q=10$. Dus coördinaten: $(-2, 10)$. Formule 2: Deze formule heeft de vorm $y=a(x-d)(x-e)$.  Hier zijn $a\frac{1}{4}, d= 1, e=-5$ (let opnieuw op het min-teken!). We kunnen uit deze vorm de snijpunten met de x-as aflezen: dat zijn $(d, 0)$ en $(e, 0)$, dus in dit geval: $(1, 0)$ en $(-5, 0)$. De top ligt op de symmetrie-as, en die ligt midden tussen de snijpunten met de x-as, dus op $x=\frac{1 +-5}{2}=-2$. $y_{top}$ vinden we door $x_{top}$ in de formule in te vullen: $y_{top} = \frac{1}{4}{-2-1}{-2+5}=\frac{1}{4}\cdot -3 \cdot 3 = -2 \frac{1}{4}$. Coördinaten zijn dus: $(-2, -2\frac{1}{4})$. Formule 3: Deze formule heeft de vorm $y=a(x-p)^2+q$. (Want $(2-x)^2 = (x-2)^2$. Dat komt doordat het kwadraat van een negatief getal hetzelfde is als het kwadraat van hetzelfde positieve getal, zoals $(-2)^2 = 2^2 = 4$. We kunnen deze formule dus ook schrijven als: $y=-(x-2)^2$. Werk vooral de haakjes uit om te zien dat je hetzelfde krijgt!) In deze vorm zijn de coördinaten van de top $(p, q)$. Hier zijn $a=-1, p=-2, q=0$. Dus coördinaten: $(-2, 0)$. Formule 4:  Bij de vorm $y=ax^2+bx+c$ ligt de top op $x_{top}=-\frac{b}{2a}$, dus: $x_{top} = -\frac{2}{2\cdot -2}=-\frac{2}{-4}=\frac{1}{2}$ $x_{top}=\frac{1}{2}$ invullen geeft $y_{top}=0$. Dus coördinaten $(\frac{1}{2}, 0)$. Formule 5: Manier 1: Schrijf eerst om tot de vorm $y=ax^2+bx+c$. Haakjes uitwerken geeft $yy=2x^2-4x$. $x_{top} = -\frac{-4}{2\cdot 2}=-\frac{-4}{4}=1$ Dat invullen in de formule geeft geeft $y_{top}=-2$. Dus coördinaten $(1, -2)$. Manier 2: De top ligt namelijk op de symmetrie-as van de grafiek, en dat is midden tussen de snijpunten met de x-as in. Bij een functie van deze vorm zijn de snijpunten eenvoudig te vinden. Voor de snijpunten met de x-as lossen we op: $f(x)=0$ $x(2x-4)=0$ $x=0 \vee 2x-4=0$ $x=0 \vee x=2$ De top ligt dus op $x=1$. Dat geeft $y=-2$. Top is dus $(1,-2)$. b) We werken steeds de haakjes uit om toe te werken naar de algemene vorm $y=ax^2 + bx + c$: Formule 1: $y=3(x+2)^2+10$ $y=3(x+2)(x+2)+10$ (of sla deze stap over en gebruik meteen dat $(a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2$) $y=3(x^2+4x+4)+10$ (let op: de haakjes moeten blijven staan!) $y=3x^2+12x+12+10$ $y=3x^2+12x+22$ Formule 2: $y=\frac{1}{4}(x-1)(x+5)$ $y=\frac{1}{4}(x^2-x+5x-5)$ (laat de haakjes nog staan, want alles moet nog keer $\frac{1}{4}$) $y=\frac{1}{4}(x^2+4x-5)$ $y=\frac{1}{4}x^2+x-1\frac{1}{4}$ Formule 3: $y=-(2-x)^2$ $y=-(2-x)(2-x)$ $y=-(4-4x+x^2)$ $y=-x^2+4x-4$ Formule 4: deze staat reeds in de goede vorm. Formule 5:  $y=x(2x-4)$ $y=2x^2-4x$.   a)  Merk op dat in alle vormen de $a$ hetzelfde is, en in dit geval gelijk aan $1$.  We moeten nu ontbinden in factoren. Voor het product geldt $-2 \cdot -4 = 8$, en voor de som is $-2 -4 = -8$, dus de $d, e$ zijn $-2$ en $-4$: $y=(x-2)(x-4)$. b)  Voor deze vorm moeten we kwadraatafsplitsen, zodat uit het kwadraat $(x-p)^2$ de juiste termen met $x^2$ en $x$ komen. Via de waarde van het getal $q$ kunnen we het losse getal daarna juist zetten.  $p=-3$ zorgt daarvoor, want $(x-3)^2 = x^2-6x+9$. Het losse getal klopt nog niet. We moeten uitkomen op $+8$, dus er moet $1$ af: $y=(x-3)^2-1$.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in