Toets Geschiedenis

Memo MAX 2021/5.0 deel A+B - Hoofdstuk 1 - Nederland en Indonesië oefentoetsen & antwoorden

MAX
Deze toets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: Modern imperialisme, Het cultuurstelsel, nationalisme. Politionele acties, De Molukse kwestie.
Memo MAX 2021/5.0 deel A+B
Toets Geschiedenis
Memo MAX 2021/5.0 deel A+B
Online maken
Toets afdrukken
a) Een gevoel van trots voor de taal cultuur en geschiedenis van het eigen volk. (3) b) Het onafhankelijk worden van koloniën. (4) c) Het (onjuiste) idee dat er verschillende mensenrassen bestaan en dat het ene ras beter is dan het andere. (2)d) Naam die Nederlanders gebruikten voor een contractarbeider. (2) e) Het recht om als enige in bepaalde producten of op een bepaalde plek te handelen. (1) f) Misdaad die ook tijdens oorlogen niet gepleegd mag worden, zoals martelingen of het doden van onschuldige burgers. (4) g) Manier om een kolonie te besturen waarbij de inheemse bestuurders op hun plaats bleven maar voortaan werden aangestuurd door Nederlanders. (1)h) Het opsluiten van een bepaalde groep mensen in een kamp om ze buiten de samenleving te houden. (3) i) Economisch systeem waarbij Nederlandse ondernemers zelf bedrijven mochten oprichten en mensen in loondienst mochten nemen. (2) j) De naam die Nederlanders gebruikten voor het veroveren van gebieden in Indonesië. (1) a) Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC). Nederlands handelsbedrijf, opgericht in 1602, dat handel dreef en oorlog voerde in Azië. (1)b) Guerilla. Vorm van oorlogvoering waarbij kleine groepen strijders een korte aanval doen en zich dan snel terugtrekken. (4)c) Volksraad. Raad waarin Nederlanders en leden uit de inheemse bevolking zaten en die advies gaf aan het bestuur van de kolonie. (3)d) Indo. Kind van een Nederlander en iemand uit de inheemse bevolking. (2)e) Politionele acties. De naam die de Nederlandse overheid gebruikte voor twee grootschalige militaire acties, om Indonesië als kolonie te behouden. (4) 1 - e2 - d3 - c4 - b5 - a Antwoord d is goed.  Europese landen zochten grondstoffen voor hun industrie.Een groot koloniaal rijk gaf veel aanzien.Europeanen hadden het gevoel dat zij betere mensen waren en een betere cultuur hadden dan andere volken. Zij vonden dat ze het recht hadden om andere volken te overheersen en wilden hun eigen cultuur verspreiden. Het cultuurstelsel was een economisch systeem waarbij boeren op één vijfde deel van hun grond cultuurproducten, zoals koffie, suiker en tabak, moesten verbouwen. De koelieordonnantie was een wet uit 1880 waarin stond dat contractarbeiders die zich niet aan hun contract hielden, gestraft mochten worden.  De Volksraad gaf advies aan het koloniale bestuur, maar mocht geen echte beslissingen nemen; dat bleven de Nederlanders doen. Daarom was de inheemse bevolking teleurgesteld in de Volksraad. Ze had op meer democratie en inspraak gehoopt.  Deze mensen waren trot op hun eigen cultuur en hun eigen volk.Het zelfvertrouwen van de Indonesiërs groeide. Dit kwam onder andere door de overwinningen van japan op Europese landen.Sommige inheemse jongeren gingen studeren in Nederland. Zij zagen daar dat in Nederland vrijheid gelijkheid en democratie wel belangrijk werd gevonden.  Niet waar. Tijdens de politionele acties gingen Nederlandse soldaten naar Indonesië. Daar werd een groot gebied veroverd.  Waar.  Vanaf 1873 probeerde Nederland het sultanaat Atjeh op Sumatra te veroveren. Daartegen ontstond in Atjeh veel verzet. Om dat verzet neer te slaan brandde het KNIL honderden dorpen plat en vermoordden tienduizenden inwoners van Atjeh. In 1903 gaven de belangrijkste leiders van Atjeh zich over, maar andere Atjehse leiders bleven zich nog lang verzetten.  In 1860 publiceerde de Nederlandse schrijver Multatuli het boek Max Havelaar. Het boek gaat over zijn ervaringen als assistent-resident. Multatuli beschreef hoe de Javaanse boeren werden onderdrukt en uitgebuit. Het boek werd in Nederland heel populair.  De ethische politiek, die in 1901 werd ingevoerd, ging ervan uit dat Nederland moest zorgen voor de ontwikkeling in de koloniën. De Nederlandse regering ging daarom investeren in de gezondheidszorg, de economie, de infrastructuur en in het onderwijs. Dat zie je op deze afbeelding terug.Tip: begin je antwoord met de omschrijving van het begrip.  De tekenaar wil duidelijk maken dat Nederlands-Indië (Indonesië) beter af is wanneer Nederland weer het bestuur heeft over het land. Dat kun je zien aan:De tekst: ‘onder de rood-witte vlag (vlag van Indonesië) zal er terreur en armoede zijn en onder de rood-wit-blauwe vlag (vlag van Nederland) zal er orde en welvaart zijn’. Je ziet de Japanse draak die de Nederlands-Indische mensen bedreigt en een vuurspuwende vulkaan in tegenstelling tot goede omstandigheden, verbeeld door de boer die achter zijn ploeg en (stevige) os loopt. Je ziet op de afbeelding de treinkaping bij het dorpje De Punt in Drenthe door Molukse jongeren.Extra info: https://www.youtube.comExtra info over Molukkers naar én in Nederland: https://schooltv.nlMeer weten over dit hoofdstuk?https://schooltv.nl - geweld in Nederlands Indie & https://schooltv.nl - Indië in oorlog & https://schooltv.nl - Nederlands Indië wordt onafhankelijk & https://schooltv.nl - Repatriëring

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in