Toets Wiskunde

Getal en Ruimte wisB 12e ed deel 2 - Hoofdstuk 6 - Differentiaalrekening oefentoetsen & antwoorden

12e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: Extreme waarden, buigpunten, (buig)raaklijnen, afgeleiden, kettingregel. 

Examendomein: Domein C

Getal en Ruimte wisB 12e ed deel 2
Toets Wiskunde
Getal en Ruimte wisB 12e ed deel 2
Online maken
Toets afdrukken
De buigpunten van de grafiek. 0, daarom lossen we op $f’(x)=0$. Met de afgeleide berekenen we namelijk de helling van een grafiek. Als we de richtingscoëfficiënten van twee onderling loodrechte lijnen vermenigvuldigen levert dat $-1$ op. Stel $l$ en $k$ staan loodrecht op elkaar dan geldt: $rc_l\cdot rc_k=-1$. Stap 1: Herschrijf eerst de formule.$k(x)=\frac{x^2-3}{x^{1\frac{1}{5}}}$ (de noemer als macht van $x$ schrijven)$k(x)=\frac{x^2}{x^{1\frac{1}{5}}}-\frac{3}{x^{1\frac{1}{5}}}$ (uitdelen)$k(x)=x^{2-1\frac{1}{5}}-3x^{-1\frac{1}{5}}$ (gebruik $\frac{a^b}{a^c}=a^{b-c}$)$k(x)=x^\frac{4}{5}-3x^{-1\frac{1}{5}}$Stap 2: Neem de afgeleide$k’(x)= \frac{4}{5}\cdot x^{-\frac{1}{5}}+3\frac{3}{5}x^{-2\frac{1}{5}}$Stap 1: Omdat de macht in de teller en noemer hetzelfde grondtal hebben kunnen we de rekenregel $\frac{a^b}{a^c}=a^{b-c}$ gebruiken.$h(x)=\frac{x^2-8x}{(x^2-8x)^\frac{1}{2}}$ (gebruik $\sqrt{x}=x^\frac{1}{2}$)$h(x)=(x^2-8x)^{1-\frac{1}{2}}$$h(x)=(x^2-8x)^{\frac{1}{2}}$Stap 2: $h$ is een samengestelde functie. We scheiden dus het binnenste en het buitenste. De binnenste functie noemen we $u$.$h(u)=(u)^{\frac{1}{2}}, u=x^2-8x$Stap 3: We nemen van het binnenste en het buitenste de afgeleide. $h’(u)=\frac{1}{2}(u)^{-\frac{1}{2}}, u=2x-8$Stap 4: De kettingregel luidt in woorden: de afgeleide van het buitenste met het binnenste teruggezet vermenigvuldigen met de afgeleide van het binnenste. $h’(x)=\frac{1}{2}(x^2-8x)^{-\frac{1}{2}}\cdot (2x-8)$Stap 5: Herschrijf de functie.$h’(x)=\frac{1}{2(x^2-8x)^{\frac{1}{2}}}\cdot (2x-8)$$h’(x)=\frac{2x-8}{2(x^2-8x)^{\frac{1}{2}}}$$h’(x)=\frac{2x-8}{2\sqrt{x^2-8x}}$Conclusie: $h’(x)=\frac{2x-8}{2\sqrt{x^2-8x}}$ Werkwijze: We willen een raaklijn opstellen aan een buigpunt, een buigpunt vinden we door de tweede afgeleide gelijk te stellen aan 0. Stap 1: Bereken de afgeleide en de tweede afgeleide. $f’(x)=\frac{1}{3}x^3+\frac{3}{2}x^2-10x$$f’’(x)=x^2+3x^2-10$Stap 2: Stel de tweede afgeleide gelijk aan 0 om het buigpunt te vinden.$f’’(x)=0$ $x^2+3x^2-10=0$$(x+5)(x-2)=0$$x=-5 \vee x=2$Plot de grafiek met je GR om te controleren of de gevonden punten inderdaad buigpunten zijn.Er is gegeven dat de x-coördinaat van het buigpunt groter is dan nul.Dus $x=2$ is het buigpunt dat we moeten gebruiken.Stap 3: Voor een lijn geldt $y=ax+b$. $a$ is de richtingscoëfficiënt van de raaklijn. De richtingscoëfficiënt van een raaklijn is gelijk aan de helling in het raakpunt. De helling in een punt verkrijgen we met de afgeleide. $f’(2)= \frac{1}{3}\cdot 2^3+\frac{3}{2}\cdot 2^2-10\cdot 2=-11\frac{1}{3}$$a=-11\frac{1}{3}$ dus $y=-11\frac{1}{3}x+b$Stap 4: $y=-11\frac{1}{3}x+b$, we verkrijgen $b$ door een punt in te vullen op de lijn. We weten dat het raakpunt sowieso op de lijn ligt. Het raakpunt ligt ook op $f$, door $x=2$ in te vullen in $f$ krijgen we bijbehorende y-coördinaat.$f(2)=\frac{1}{12}\cdot 2^4+\frac{1}{2}\cdot 2^3-5\cdot 2^2+5=-9\frac{2}{3}$$-9\frac{2}{3}=-11\frac{1}{3}\cdot 2+b$$-9\frac{2}{3}=-22\frac{2}{3}+b$$b=13$Conclusie: $y=-11\frac{1}{3}x+13$. Werkwijze: Als de lijn $l: y=1\frac{1}{6}x-2$ de functie $f$ raakt in $x=6$ betekent dat dat $f’(6)=1\frac{1}{6}$. De richtingscoëfficiënt van een raaklijn is namelijk gelijk aan de helling in het raakpunt. De helling in een punt berekenen we met de afgeleide.  Stap 1: Neem de afgeleide van $f$. $f(x)=x-\frac{p}{x}$ (uitdelen)$f(x)=x-px^-1$ (als macht van $x$ schrijven)$f’(x)=1+px^-2$$f’(x)=1+\frac{p}{x^2}$Stap 2: Vul $x=6$ in in de afgeleide en stel deze gelijk aan $1\frac{1}{6}$.$f’(6)=1+\frac{p}{6^2}$$f’(6)=1+\frac{p}{36}=1\frac{1}{6}$$\frac{p}{36}=\frac{1}{6}$ ($1$ naar de andere kant)$6p=36$ (kruislings vermenigvuldigen)$p=6$Conclusie: Voor $p=6$ raakt de functie $f$ de lijn $l$ in $x=6$. Werkwijze: Voor raken geldt dat de grafieken $f$ en $g$ elkaar snijden en de helling in dit snijpunt gelijk is. Oftewel $f(x)=g(x) \wedge f’(x)=g’(x)$. Stap 1: Neem de afgeleide van zowel $f$ als $g$. Gebruik de kettingregel om de afgeleide te nemen van $f$: $f(u)=-u^{\frac{1}{2}}+3$ $u=2x-5$$f’(u)=\frac{1}{2}\cdot -u^{\frac{1}{2}-1}=\frac{1}{2}\cdot -u^{-\frac{1}{2}}=-\frac{1}{2\sqrt{u}}, u’=2$$f’(x)=\frac{1}{-2\sqrt{2x-5}}\cdot 2=-\frac{1}{\sqrt{2x-5}}$$g’(x)=-2x+5$Stap 2: Er geldt $f(x)=g(x):  -\sqrt{2x-5}+3=-x^2+5x+c$ en $f’(x)=g’(x):  -\frac{1}{\sqrt{2x-5}}=-2x+5$Aangezien we bij de vergelijking $f(x)=g(x)$ naast onbekende $x$ ook $c$ onbekend hebben kunnen we deze vergelijking niet oplossen. De vergelijking $f’(x)=g’(x)$ heeft maar één onbekende namelijk $x$, deze kunnen we dus oplossen.$-\frac{1}{\sqrt{2x-5}}=-2x+5$$-\frac{1}{\sqrt{2x-5}}=-\frac{2x+5}{1}$ (we schrijven de rechterkant van de vergelijking ook als breuk zodat we kruislings kunnen vermenigvuldigen)$-\sqrt{2x-5}(2x-5)=-1$ (kruislings vermenigvuldigen)$(2x-5)^{\frac{1}{2}}(2x-5)=1$ (Gebruik $\sqrt{x}=x^{\frac{1}{2}}$$(2x-5)^{1\frac{1}{2}}=1$$(2x-5)^{\frac{3}{2}}=1$$2x-5=1^{\frac{2}{3}}$$2x-5=1$$2x=6$$x=3$Stap 3: $f’(x)=g’(x)$ in $x=3$. Oftewel, de functies hebben een gelijke helling in het punt $x=3$. Om ervoor te zorgen dat de functies elkaar ook snijden in het punt $x=3$ moet gelden $f(3)=g(3)$:$-\sqrt{2\cdot 3-5}+3=-3^2+5\cdot 3+c$ ($x=3$ ingevuld in zowel $f$ als $g$)$-\sqrt{6-5}+3=-9+15+c$$-\sqrt{1}+3=6+c$$-4=c$Conclusie: De grafieken van $f$ en $g$ raken elkaar als $c=4$.  Werkwijze: Los de vergelijking $f’(x)=0$ op en druk $p$ uit in $x$. Vul vervolgens $p$ in in $f$ om de vergelijking van de kromme te vinden.Stap 1: Neem de afgeleide van $f$.$f’(x)=\frac{(x^2+3)(2x+5)-(x^2+5x+p)(2x)}{(x^2+3)^2}$ (quotiëntregel)$f’(x)=\frac{(2x^3+5x^2+6x+15)-(2x^3+10x^2+2xp)}{(x^2+3)^2}$$f’(x)=\frac{-5x^2+6x+15-2xp}{(x^2+3)^2}$Stap 2: Stel de afgeleide gelijk aan 0 om de toppen te vinden en druk $p$ uit in $x$. $f’(x)=0$ geeft $\frac{-5x^2+6x+15-2xp}{(x^2+3)^2}=0$$\frac{-5x^2+6x+15-2xp}{(x^2+3)^2}=\frac{0}{1}$ (als breuk schrijven zodat we straks kruislings kunnen vermenigvuldigen)$(-5x^2+6x+15-2xp)\cdot 1=(x^2+3)^2\cdot 0$$-5x^2+6x+15-2xp=0$$p=\frac{6x+15-5x^2}{2x}$Stap 3: Vul je gevonden $p$ in in de formule van $f$. $y=\frac{x^2+5x+(\frac{6x+15-5x^2}{2x})}{x^2+3}$Vermenigvuldig met 2x: $y=\frac{2x^3+10x^2+6x-5x^2+15}{2x(x^2+3)}$$y =\frac{2x^3+5x^2+6x+15}{2x(x^2+3)}$Conclusie: De kromme door de toppen: $y =\frac{2x^3+5x^2+6x+15}{2x(x^2+3)}$

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in