Toets Wiskunde

Getal en Ruimte wisB 12e ed deel 2 - Hoofdstuk 7 - Meetkunde met coördinaten oefentoetsen & antwoorden

12e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: stelsels van vergelijkingen, hoek tussen twee lijnen, afstand tussen twee punten; lijn en een punt; lijn en een cirkel, loodrecht snijden, cirkelvergelijkingen, raaklijn aan een cirkel, snijpunt met een cirkel.

Examendomein: E

Getal en Ruimte wisB 12e ed deel 2
Toets Wiskunde
Getal en Ruimte wisB 12e ed deel 2
Online maken
Toets afdrukken
 $67>-13$ dus $67- -13=99\circ$. Voor een hoek tussen twee lijnen doe je de grootste richtingshoek min de kleinste richtingshoek.$99>90$ dus de hoek tussen deze twee lijnen is $180-99=81\circ$. Als de hoek groter is dan $90\circ$ trek je de hoek van $180\circ$ af om de uiteindelijke hoek tussen de twee lijnen te verkrijgen.De afstand van $A$ naar $B$ is kleiner dan de straal van de cirkel. $B$ ligt dus binnen de cirkel $c$. Werkwijze: De twee lijnen: $l: ax+by=c, m: px+qy=r$ zijn evenwijdig als $\frac{a}{p}=\frac{b}{q}\neq\frac{c}{r}$. We zetten beide lijnen in de vorm $ax+by=c$ om dit gegeven te gebruiken.Stap 1: Herschrijf  $l: y=\frac{2}{5}x-1$ naar de vorm $ax+by=c$$-\frac{2}{5}x+y=-1$$2x-5y=5$ (vermenigvuldigen met -5 om de breuk weg te werken)Stap 2: Herschrijf $m$ naar de vorm $ax+by=c$We gebruiken de assenvergelijking van een lijn omdat we de snijpunten met de x en y-as hebben.$m: \frac{x}{-5}+\frac{y}{p}=1$ (vermenigvuldigen met $-5p$ om beide breuken weg te werken)$px-5y=-5p$Stap 3: Gebruik $\frac{a}{p}=\frac{b}{q}\neq\frac{c}{r}$$\frac{2}{p}=\frac{-5}{5}\neq\frac{5}{-5p}$$\frac{2}{p}=\frac{-5}{5}$ $-5p=10$ (kruislings vermenigvuldigen)$p=-2$Conclusie: Voor $p=-2$ zijn $l$ en $m$ evenwijdig. Werkwijze: We hebben de richtingscoëfficiënten van beide functies nodig om de richtingshoeken te berekenen.Stap 1: Stel de lijn $m$ op in de vorm $y=ax+b$ zodat we de richtingscoëfficiënt af kunnen lezen. Omdat we de snijpunten met de assen weten gebruiken we de assenvergelijking van een lijn. $m: \frac{x}{-5}+\frac{y}{7}=1$$m: 7x-5y=-35$ (vermenigvuldigen met $-5\cdot 7$)$-5y=-35-7x$$y=7+\frac{7}{5}x$De richtingscoëfficiënt van $m$ is $\frac{7}{5}$Stap 2: Bereken de richtingshoeken van beide lijnen.$rc_l=\frac{2}{5}$$tan(\angle\alpha)=rc_l$ (voor het gemak noemen we de richtingshoek van $l$ $\alpha$)$tan(\angle\alpha)=\frac{2}{5}$$\angle\alpha=tan^-1(\frac{2}{5})=21,8\circ$ (we gebruiken de inverse van tangens om $\angle\alpha$ te berekenen)$rc_m=\frac{7}{5}$$tan(\angle\beta)=rc_m$ (voor het gemak noemen we de richtingshoek van $m$ $\beta$)$tan(\angle\beta)=\frac{7}{5}$$\angle\beta=tan^{-1}(\frac{7}{5})=54,5\circ$ (we gebruiken de inverse van tangens om $\angle\beta$ te berekenen)Stap 3: Om de hoek te berekenen trek je de kleinste hoek van de grootste af. $\beta>\alpha$ dus de richtingshoek is $\beta-\alpha=54,5-21,8=32,7\circ$. Stap 1: Bereken de coördinaten van $M$ door de formule voor het midden van een lijnstuk te gebruiken: $M(\frac{1}{2}((x_A+x_B),(y_A+y_B))$.De x-coördinaat van $M$  is $x_M=\frac{1}{2}(1+p+4)= \frac{1}{2}p+\frac{5}{2}$De y-coördinaat van $M$  is $y_M=\frac{1}{2}(p+1)= \frac{1}{2}p+\frac{1}{2}$Stap 2: Het midden van het lijnstuk moet op lijn $k$ liggen. Vul dus de x en y-coördinaat van $M$ in in $k$.$\frac{1}{2}p+\frac{1}{2}=3(\frac{1}{2}p+\frac{5}{2})-10$$\frac{1}{2}p+\frac{1}{2}=\frac{3}{2}p+\frac{15}{2}-10$$\frac{1}{2}p+\frac{1}{2}=\frac{3}{2}p+\frac{15}{2}-10$$p=3$Conclusie: Voor $p=3$ ligt $M$ op de lijn $k$.  Werkwijze: Omdat de cirkels de x-as raken weten we dat de y-coördinaten van de middelpunten $y=3$ en $y=-3$ zijn. Gezien de middelpunten op de lijn $m$ liggen kunnen we de x-coördinaten verkrijgen door de y-coördinaten in te vullen in de formule.Stap 1: $y=-3$ in $m$ geeft $-6x+11\cdot -3=3$$-6x-33=3$$-6x=36$$x=-6$$M_1(-6,-3)$$y=3$ in $m$ geeft $-6x+11\cdot 3=3$$-6x+33=3$$-6x=-30$$x=5$$M_2(5,3)$Stap 2: Nu we zowel de middelpunten als de straal hebben kunnen we de cirkelvergelijkingen opstellen. We gebruiken $c: (x-x_M)^2+(y-y_M)^2=r^2$$c_1: (x+6)^2+(y+3)^2=9$$c_2: (x-5)^2+(y-3)^2=9$ Werkwijze: Laat je niet afschrikken door de onbekende $y_a=p$, druk het middelpunt en de straal van de cirkel uit in $p$ en vul $D$ in in de cirkelvergelijking om de vergelijking op te lossen voor $p$.Stap 1: Het middelpunt van de cirkel vinden we door het midden van lijnstuk $AB$ te zoeken. Gebruik $M(\frac{1}{2}((x_A+x_B),(y_A+y_B))$: $M(\frac{1}{2}((-12+-8),(p+1))= M(-10,\frac{1}{2}p+\frac{1}{2})$Stap 2: De straal vinden we door de afstand van het middelpunt tot een willekeurig punt op de cirkel te berekenen. We nemen $B$.$d(M,B)=\sqrt{(x_B-x_M)^2+(y_B-y_M)^2}=\sqrt{(-8--10)^2+(1-(\frac{1}{2}p+\frac{1}{2}))^2}=\sqrt{(2)^2+(\frac{1}{2}-\frac{1}{2}p)^2}=\sqrt{4+\frac{1}{4}p^2-\frac{1}{2}p+\frac{1}{4}}=\sqrt{\frac{1}{4}p^2-\frac{1}{2}p+4\frac{1}{4}}=r$Stap 3: Stel de cirkelvergelijking op. $c: (x-x_M)^2+(y-y_M)^2=r^2$$c: (x+10)^2+(y-(\frac{1}{2}p+\frac{1}{2}))^2=\frac{1}{4}p^2-\frac{1}{2}p+4\frac{1}{4}$Stap 4: De cirkel gaat door $D$ dus we kunnen deze invullen in de formule.$c: (x_D+10)^2+(y_D-(\frac{1}{2}p+\frac{1}{2}))^2=\frac{1}{4}p^2-\frac{1}{2}p+4\frac{1}{4}$$c: (-7+10)^2+(6-(\frac{1}{2}p+\frac{1}{2}))^2=\frac{1}{4}p^2-\frac{1}{2}p+4\frac{1}{4}$$c: (3)^2+(-\frac{1}{2}p+5\frac{1}{2}))^2=\frac{1}{4}p^2-\frac{1}{2}p+4\frac{1}{4}$$9+\frac{1}{4}p^2-\frac{11}{2}p+\frac{121}{4}=\frac{1}{4}p^2-\frac{1}{2}p+4\frac{1}{4}$$-5p=35$ (alle waarden met $p$ erachter naar rechts, losse waarden naar links. $\frac{1}{4}p^2$ aan beide kanten vallen tegen elkaar weg.) $p=7$Conclusie: voor $p=7$ is $AB$ de middellijn van cirkel $c$ en ligt $D$ op de cirkel. Werkwijze: Van cirkel $c_1$ kunnen we met behulp van het snijpunt van lijn $k$ en de y-as het middelpunt $M_1$ berekenen. Van cirkel $c_2$ kunnen we met behulp van de afstand van een punt tot een lijn de straal berekenen. Vervolgens kunnen we de coördinaten van punt $A$ berekenen en de afstand tussen $A$ en $M_1$ voor de straal van $c_1$. Stap 1: Snijpunt van $l$ met de y-as, $x=0$ invullen geeft $y=3$. $M_1(0,3)$. Stap 2: De straal van cirkel $c_2$ is gelijk aan de afstand van $M_2$ tot lijn $l$. Dit kunnen we gebruiken omdat de straal per definitie loodrecht op een raaklijn aan een cirkel staat. $d(M_2,l)=\frac{|3x_M-2y_M+6|}{\sqrt{3^2+(-2)^2}}$$\frac{3\cdot 2-2\cdot-7+6|}{\sqrt{13}}=\frac{26}{\sqrt{13}}=\frac{26}{13}\sqrt{13}$$c_2: (x-2)^2+(y+7)^2=52$ (we gebruiken $c: (x-x_M)^2+(y-y_M)^2=r^2$)Stap 3: We verkrijgen de coördinaten van $A$ door $l$ gelijk te stellen aan de lijn $k$ die loodrecht staat op $l$ en door $M_2$ gaat(weer gebruiken we dat de straal loodrecht op een raaklijn staat)$l\perp k$ dus $k: 2x+3y=c$. (we gebruiken dat $ax+by=c$ loodrecht staat op $bx-ay=d$)$k$ door $M_2(2,-7)$ vul $M_2$ in in $k: 2x+3y=c$ om $c$ te verkrijgen: $c=2\cdot 2+3\cdot -7=-17$. $k: 2x+3y=-17$Snijpunt $k$ en $l$: $\begin{cases} 3x-2y=-6 \\ 2x+3y=-17 \end{cases}$ Vergelijking 1 vermenigvuldigen met 2 en vergelijking 2 vermenigvuldigen met 3 geeft: $\begin{cases} 6x-4y=-12 \\ 6x+9y=-51 \end{cases}$.  Deze twee aftrekken geeft $-13y=39$ dus $y=-3$$\begin{cases} 3x-2y=-6 \\ y=-3 \end{cases}$ geeft $3x-2\cdot -3=-6$ dus $3x+6=-6$$3x=-12$ geeft $x=-4$. $A(-4,-3)$Stap 4: Omdat $A$ op $c_1$ ligt is het lijnstuk tussen $M_1$ en $A$ ook wel de straal, we verkrijgen de lengte van de straal door de afstand tussen $M_1(0,3)$ en $A(-4,-3)$ te berekenen. $d(M_1,A)=\sqrt{(x_A-x_M)^2+(y_A-y_M)^2}=\sqrt{(-4-0)^2+(-3-3)^2}=\sqrt{16+36}=\sqrt{52}$$c_1: (x-0)^2+(y-3)^2=52$Conclusie: $c_1: x^2+(y-3)^2=52$ en $c_2: (x-2)^2+(y+7)^2=52$ Werkwijze: In onze cirkelvergelijking zit nog een onbekende $p$. Omdat we wel een punt kennen waar de cirkel door gaat, namelijk $B$ kunnen we $p$ vinden. Vervolgens substitueren we lijn $m$ in de cirkelvergelijking om na te gaan wanneer de lijn de cirkel raakt. Stap 1: $c: x^2+y^2+px-py=2p$ door $B(-2,-2) geeft$-2^2+-2^2+p\cdot -2-p\cdot -2=2p$$4+4-2p+2p=2p$$2p=8$$p=4$Dus $c: x^2+y^2+4x-4y=8$Stap 2: We substitueren lijn $m$ in de cirkel om te bepalen wanneer de lijn de cirkel raakt.$m: y=ax+17\frac{1}{5}$ (Aangezien lijn $m$ door het punt $(0,17\frac{1}{5})$ gaat en dit het snijpunt met de y-as is ($x=0$), weten we dat $b=17\frac{1}{5}$.)Substitutie van $ y=ax+17\frac{1}{5}$ in $c: x^2+y^2+4x-4y=8$ (Omdat we weten dat lijn $m$ de cirkel raakt, moeten lijn $m$ en de cirkel wel een snijpunt hebben, namelijk het raakpunt. Als we de y-waarde van $m$ invullen, namelijk $y=ax+17\frac{1}{5}$, kunnen we het snijpunt vinden van de lijn en de cirkel.)$x^2+(ax+17\frac{1}{5})^2+4x-4(ax+17\frac{1}{5})=8$$x^2+a^2x^2+\frac{172}{5}ax+\frac{7396}{25}+4x-4ax-\frac{344}{5})=8$$(1+a^2)x^2+(\frac{152}{5}a+4)x+\frac{5476}{25}=0$$D=0$ geeft $(\frac{152}{5}a+4)^2-4\cdot(1+a^2)\cdot \frac{5476}{25}=0$Een raaklijn en een cirkel hebben altijd maar één snijpunt (het raakpunt) dus de discriminant van deze vergelijking moet gelijk zijn aan $0$. Als de discriminant gelijk is aan nul hebben we namelijk één oplossing. $\frac{23104}{25}a^2+\frac{1216}{5}a+16-\frac{21904}{25}-\frac{21904}{25}a^2=0$$48a^2+\frac{1216}{5}a-\frac{21504}{25}=0$$a^2+\frac{76}{15}a-\frac{448}{25}=0$ (delen door 48)Dit kunnen we niet ontbinden in factoren. We hebben de ABC-formule nodig om de oplossingen voor $a$ te vinden. $a=\frac{-\frac{76}{15}-\sqrt{(\frac{76}{15})^2-4\cdot -\frac{448}{25}}}{2} \vee a=\frac{-\frac{76}{15}+\sqrt{(\frac{76}{15})^2-4\cdot -\frac{448}{25}}}{2}$$a=-\frac{112}{15} \vee a=\frac{12}{5}$De raaklijn is niet dalend (zie afbeelding) dus moet $a=2\frac{2}{5}$ wel de oplossing zijn die we zoeken.Conclusie: $m: y=2\frac{2}{5}x+17\frac{1}{5}$

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in