Toets Scheikunde

Chemie 7e ed - Hoofdstuk 14 - Grootschalige productie oefentoetsen & antwoorden

7e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen:

  • Het verschil tussen een batchproces en een continu proces.

  • Het begrijpen en zelf tekenen van blokschema’s van chemische processen.

  • De twaalf uitgangspunten van de groene chemie.

  • Het berekenen van de atoomeconomie, rendement en E-factor. 

  • Het sluiten van de elementenkringloop.

Chemie 7e ed
Toets Scheikunde
Chemie 7e ed
Online maken
Toets afdrukken
Alle afval dat in de industrie ontstaat wordt gebruikt  in (het produceren van) nieuwe producten.Percentage van de opbrengst die theoretisch mogelijk is. Hierbij gaat het om een chemische reactie waarbij alleen wordt gekeken naar het gewenste product dat ontstaat en niet de bijproducten (het afval). Een maat om de efficiëntie van het gebruik van grondstoffen te bepalen in procenten. Hierbij gaat het om een chemische reactie waarbij alleen wordt gekeken naar het gewenste product dat ontstaat en niet de bijproducten (het afval). Een maat om te bepalen hoe duurzaam een synthese is. Hierbij gaat het om een chemische reactie waarbij alleen wordt gekeken naar het gewenste product dat ontstaat en niet de bijproducten (het afval). Een proces waarbij uit stoffen uit aardolie aromaten en waterstof ontstaan.Een proces is CO2-neutraal wanneer het niet bijdraagt aan klimaatverandering.Een mengsel van verschillende atomen of moleculen met dezelfde fase.Een mengsel van verschillende atomen of moleculen met een verschillende fase. Veel reacties zijn evenwichtsreacties, waardoor er geen volledige omzetting van de beginstoffen is. Ook zal bij de zuivering van het product verlies van het product optreden. Als alle atomen van de beginstoffen voorkomen in de moleculen van het gewenste reactieproduct. Vaak kun je dit herkennen aan een reactievergelijking waarbij maar één reactieproduct ontstaat. Hoe groter de e-factor, hoe meer afval er is ontstaan. Een lage e-factor hoort bij een reactie met weinig bijproducten en een hoog rendement. Vandaar dat een lage e-factor wenselijk is in het kader van de groene chemie. Batchprocessen worden vaak gebruikt voor de fijnchemie (o.a. de productie van medicijnen) en een kenmerk daarvan is dat er in een reactor een chemische reactie plaatsvindt om het gewenste product te produceren. Als dit is ontstaan, wordt de gehele reactor leeggemaakt en schoongemaakt en wordt het product gezuiverd. Doordat de reactor geen continue toevoer van chemicaliën heeft en een continue afvoer van reactieproducten, is het lastig te automatiseren. Dit maakt het duurder. Extraheren met water is hierbij de beste scheidingsmethode. Stikstof en waterstof zijn namelijk apolaire stoffen die niet goed oplossen in water. Ammoniak is wel polair en door de vorming van waterstofbruggen goed oplosbaar in water. Door het mengsel van water en ammoniak vervolgens te scheiden met destilleren, blijft er zuiver ammoniak over. Van links naar rechts:Warmtewisselaar, reactor met katalysator, compressor.Tip: Deze symbolen met hun betekenis staan ook in BINAS Tabel 38B1. Voor het behouden van snelheid tijdens de toets is het echter wel handig dit uit je hoofd te leren. Daarnaast is het natuurlijk ook handig om uit te zoeken waarvoor deze onderdelen worden gebruikt in een chemisch proces. In methode I wordt aan een opgelost zout titaanzuur toegevoegd, vervolgens gefiltreerd en geregenereerd. Omdat er geen continue toevoer van chemicaliën en continue afvoer van producten is, wordt dit gezien als batchproces. Principe van de groene chemie: Katalyse (nummer 9)Argument: Titaanzuur treedt in deze methode op als katalysator, omdat deze stof netto gezien niet is gewijzigd gedurende de reactie.Principe van de groene chemie: Ontwerpen met het oog op afbraak (nummer 10)Argument: Er is te zien dat de producten van de eerste reactie gelijk doorreageren met Li2TiO3 en daardoor niet kunnen ophopen in het milieu. De producten van de tweede reactie zijn titaanzuur dat weer opnieuw gebruikt kan worden en lithiumchloride, een stof die niet per se slecht is voor het milieu en weer wordt gebruikt in de elektrolyse om lithium te verkrijgen. Tip: Bij dit soort vragen is het van belang om in je argument concrete aspecten te noemen uit de beschreven methode waaruit blijkt dat het wel/niet voldoet aan een principe van de groene chemie. Houdt je antwoord dus niet te vaag!$\rm atoomeconomie = \frac{massa \, gewenste \, product}{massa \, beginstoffen} \times 100 \% = \frac{(2 \times 6.941 + 47.87 + 3 \times 16.00)}{(2 \times 1.008 + 47.87 + 3 \times 16.00 + 2 \cdot 6.941)} \times 100 \% = 98.1 \%$ Er is hier sprake van een evenwichtsreactie, dus een deel van de producten die ontstaan, zullen weer terugreageren naar de beginstoffen. Het rendement is een maat voor hoeveel % van de beginstoffen wordt omgezet tot producten. Deze is 100% als alle beginstoffen zijn omgezet. Dit lukt dus niet met een evenwichtsreactie.Het oplossen is een endotherm proces. Dat gaat dus om de reactie die naar rechts verloopt. Wanneer de temperatuur wordt verhoogd, komt de reactie naar rechts in het voordeel, omdat de endotherme reactie dan goed kan verlopen. Het rendement kan dus verhoogd worden door de temperatuur van het reactiemengsel te verhogen. 6 CO2 (g) + 6 H2O (l) → C6H12O6 (s) + 6 O2 (g)$\rm Atoomeconomie = \frac{massa \ gewenste \ stoffen}{massa \ beginstoffen} \times 100\%$ = $\frac{180.16}{6.44.01 + 6.18.02} \times 100\%=48.4\%$In het eindproduct zit een gasmengsel van koolstofmono-oxide en waterstofgas. Stoom en de katalysator zouden hier eventueel ook doorheen gemengd kunnen zitten en moeten eruit gezuiverd worden. Door eerst te  koelen, zal het stoom snel condenseren en zijn zowel de stoom als de katalysator in de vloeibare fase. Vervolgens zou het gasmengsel kunnen worden opgevangen in een gaswasfles.De koolstofmono-oxide die ontstaat wordt omgezet tot andere, meer bruikbare, koolwaterstoffen. De brandstof die uit vergisting wordt verkregen, wordt door middel van fotosynthese opgebouwd. Bij fotosynthese wordt CO2 uit de lucht gehaald om de benodigde koolhydraten te vormen. Bij het verbranden van de brandstof komt diezelfde hoeveelheid CO2 weer vrij. Omdat er netto geen verandering is van de hoeveelheid CO2 in de lucht, wordt dit proces CO2-neutraal genoemd.C6H12O6 (s) → 2 C2H6O (l) + 2 CO2 (g)$\rm Atoomeconomie = \frac{massa \ gewenste \ stoffen}{massa \ beginstoffen} \times 100\%$ = $\frac{2.46.0688}{180.16} \times 100\%=51.1\%$Tussen beide methodes is een verschil te zien in principe 2, wat gaat over de atoomeconomie. Bij methode I is een lagere atoomeconomie dan bij methode II. Een hogere atoomeconomie is gunstiger, omdat er daarbij minder afval ontstaat.Bij methode II is ook een verschil te zien in principe 7, waarbij hernieuwbare grondstoffen gebruikt moeten worden. De hernieuwbare grondstof die hierbij wordt gebruikt is de biomassa die door fotosynthese wordt geproduceerd. Bij methode I is onduidelijk hoe de koolwaterstoffen worden geproduceerd die aan het begin zonder zuurstof worden verbrand.Op basis van deze twee argumenten is te zeggen dat methode II volgens de principes van de groene chemie een duurzamere methode is. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in