Toets Geschiedenis

Memo MAX 5.0 - Hoofdstuk 2 - De Eerste Wereldoorlog 1914-1918 oefentoetsen & antwoorden

MAX

Examenonderwerp: De Eerste Wereldoorlog 1914 - 1918

Deze oefentoets behandelt onder andere de volgende onderwerpen:

  • De oorzaken en aanleiding van de Eerste Wereldoorlog en wat het verschil daartussen is.

  • Specifieke kenmerken van de Eerste Wereldoorlog.

  • Waarom Eerste Wereldoorlog een totale oorlog was.

  • Hoe de Eerste Wereldoorlog verliep voor België en Nederland.

  • Het einde van de Eerste Wereldoorlog

Je oefent de stof met behulp van verschillende bronnen. Daar waar nodig krijg je extra uitleg en informatie. Begrippen staan dikgedrukt zodat je hier extra aandacht aan kan besteden.

Memo MAX 5.0
Toets Geschiedenis
Memo MAX 5.0
Online maken
Toets afdrukken
Communisme = een politieke stroming. Communisten streven naar een samenleving waarin iedereen gelijk is.  Vijandbeeld = het negatief afbeelden en beschrijven van de vijand. Tweefrontenoorlog = een oorlog waarbij een land op twee fronten tegelijk moet vechten.  Wapenstilstand = een afspraak tussen de oorlogvoerende partijen om op te houden met vechten. Censuur = de regering controleert de pers en houdt dus toezicht op alle berichten die via massamedia naar buiten worden gebracht.  MilitarismeVolkenbondWapenwedloop Het begrip dat bij deze afbeelding past is loopgraven. Dit zijn diepe greppels die beschutting geven tegen beschietingen. Antwoord b is goed. Toelichting: Tot 1871 bestond er niet één Duitsland maar waren er een heleboel kleine Duitse staatjes. De inwoners spraken allemaal Duits. Daardoor voelden ze zich één volk en wilden ze in één groot land wonen. Als gevolg van dit nationalisme werden de staatjes in 1871 samengevoegd tot één Duitsland. De nieuwe Duitse staat werd een keizerrijk en dus niet een republiek. Een voorbeeld van een vernieuwd wapen dat werd gebruikt tijdens de Eerste Wereldoorlog is gifgas / mitrailleur / kanonnen die verder weg konden schieten / vliegtuigen / onderzeeërs / tanks. De industrialisatie zorgde voor grote veranderingen in de oorlogsvoering, doordat in fabrieken sneller en veel meer wapens konden worden gemaakt. Ook werden er uitvindingen gedaan waardoor wapens verbeterd werden en er nieuwe wapens werden ontwikkeld. Tip! Herhaal (een deel van) de vraag in je antwoord. Dit zorgt ervoor dat je zorgvuldig bent. Op deze kaart zie je het Von Schlieffenplan, dit was een plan van de Duitse generaal Von Schlieffen dat een tweefrontenoorlog voor Duitsland moest voorkomen. De afbeelding geeft weer dat de verliezen enorm groot waren. Alleen al op deze begraafplaats gaat het om bijna 50.000 soldaten. Toelichting: Behalve uit de bron (hier een foto) en de bronvermelding kun je ook nog informatie halen uit de tekst gegeven boven de bron. NB: Bronnen en onderschriften op het examen geven heel vaak dit soort ‘extra’  informatie. Burgers gaven vluchtelingen onderdak en er werd ook geld voor hen ingezameld.De overheid bouwde vluchtelingenkampen verspreid over heel Nederland. Je ziet en leest hier over de onbeperkte duikbotenoorlog die Duitsland voerde. Deze onbeperkte duikbotenoorlog was een manier van vechten waarbij Duitsland vanaf zijn onderzeeërs vijandelijke en neutrale schepen beschoot. Dus ook Nederlandse schepen die goederen naar Engeland vervoerden werden tot zinken gebracht. Tip! Gebruik in je antwoord waar nodig een toepasselijk begrip en de omschrijving hiervan. Je ziet in de bron dat Europese landen (plus Japan) elk hun eigen stukje China willen bezetten/veroveren; hierdoor zouden ze al snel met elkaar in conflict kunnen komen.De spanningen liepen het meest op tussen Duitsland en Engeland; in de bron zie je dat ze elkaar heel boos aankijken. In je boek staat dat de Duitse wens was om ook kolonies te hebben en dat dit bedreigend was voor andere landen zoals Engeland. Toelichting: Het kan gebeuren dat je een bron ziet en in eerste instantie niet goed weet wat je allemaal ziet. Begin dan heel rustig te kijken wat je herkent. In dit geval zal je al snel de puntige helm herkennen die Duitsers droegen voor en tijdens WO I. Vandaaruit kan je dan verder redeneren. Bijvoorbeeld dat de vrouw een kroon draagt en dus waarschijnlijk de koningin van Engeland is. Verder kan je letten op gezichtsuitdrukkingen, lichaamshouding etc. om op die manier de bron stapje voor stapje te analyseren.  a)Nationalisme. Dit is een gevoel van trots voor je eigen land, volk en cultuur. Volken die geen eigen land hadden, probeerden een nieuw land te vormen. Dit zag je onder andere gebeuren in Duitsland en de Balkan. Maar ook de grote trots voor het eigen land zag je bij al bestaande landen.Modern imperialisme. Dit hield in dat Europese landen in de 19e eeuw andere landen in Azië en Afrika gingen veroveren om zo een groot rijk op te bouwen. Op het moment dat Duitsland ook koloniën wilde veroveren voelden Engeland, Frankrijk en Rusland zich bedreigd.Militarisme. Dit hield in dat men vond dat oorlog iets moois was en dat elk land kon laten zien hoe sterk het was. Oorlog werd ook gezien als een goede manier om ruzies op te lossen.Wapenwedloop. Dit was een soort van wedstrijd waarbij landen probeerden om de meeste en beste wapens te bezitten.Bondgenootschappen. Dit betekent dat landen afspraken maken om elkaar te helpen bij een oorlog. Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren er twee grote bondgenootschappen, namelijk: de centralen (Duitsland, Oostenrijk-Hongarije en het Turkse Rijk) en de geallieerden ( Rusland, Frankrijk en Engeland)b) De aanleiding was dat in 1914 Frans Ferdinand, de kroonprins van Oostenrijk-Hongarije, werd doodgeschoten tijdens een bezoek aan de Bosnische stad Sarajevo. De aanslagpleger was een Servier, Gavrilo Princip. Hij vond dat Bosnië bij Servië hoorde. De regering van Oostenrijk-Hongarije was woedend en gaf de schuld aan Servië. Het verklaarde Servië de oorlog en viel het land binnen. Oostenrijk-Hongarije had Duitsland en het Turkse Rijk als bondgenoot. Maar Servië werd gesteund door Rusland, dat Frankrijk en Engeland als bondgenoot had. De centralen en geallieerden verklaarden elkaar de oorlog. Zo raakten veel landen betrokken bij het conflict. c) Op de afbeelding zie je een emmer waar druppels in vallen. Uiteindelijk is er 1 druppel waardoor de emmer overloopt. Dit geldt ook voor de Eerste Wereldoorlog. De verschillende oorzaken zijn de druppels die de emmer vullen, de aanleiding is de druppel waardoor de emmer uiteindelijk overloopt. Toelichting: Bij deze vraag moest je heel veel informatie koppelen en die weergeven in je antwoord. Ook met dit soort vragen ga je stapsgewijs aan de slag. Welke begrippen (en omschrijvingen) moet ik gebruiken? Hoe pas ik daarin de informatie die ik geleerd heb, toe? NB: Zorg dat je de oorzaken en aanleiding voor de Eerste Wereldoorlog goed begrijpt en toe kan passen want over het algemeen wordt hier wel een vraag over gesteld in het examen. Het wapen wordt beschreven in gedicht 2. Hier lees je een duidelijke aanwijzing over gifgas, een nieuw wapen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Toelichting: Bij een vraag als deze ga je rustig kijken welke belangrijke woorden er staan. Zo lees je dan in gedicht 4 eigenlijk niets over wapens, in gedicht 3 lees je over een zwaard. Je weet dat dit wapen al eeuwenlang gebruikt werd en dus geen nieuw wapen kan zijn. Nu blijven er nog twee gedichten over. Misschien ben je even in de war omdat er in gedicht 1 over een bajonet wordt gesproken. En die werd ook gebruikt in de Eerste Wereldoorlog, maar je hebt geleerd dat gas een nieuw wapen was (net als mitrailleurs enz.) dus is dat het enige juiste antwoord. Deze bron is een goed voorbeeld van een totale oorlog, omdat dan de hele samenleving wordt ingezet om de oorlog te kunnen winnen. Je ziet dat terug in de bron want je ziet vrouwen aan het werk in een wapenfabriek. Omdat de meeste mannen aan het front vochten, namen vrouwen hun werk over. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was Nederland neutraal en was daarom niet aangesloten bij een van de strijdende partijen. Een gevolg hiervan was dat Nederland medische zorg gaf aan gewonden, ongeacht welke nationaliteit ze hadden.Toelichting: Er zijn regels voor landen die neutraal willen blijven, zoals bijvoorbeeld opvang van gewonden en vervoer van gewonden. In 1915 sloten de Duitsers de grens tussen België en Nederland af met de Dodendraad, dit was een hek met prikkeldraad die onder hoge elektrische spanning stond. Nederland protesteerde niet tegen deze aanleg. Albert Hahn wil met deze tekening laten zien wat de afschuwelijke gevolgen hiervan waren voor mensen. Je kan dat zien aan de man die verstrikt en geëlektrocuteerd is tussen het prikkeldraad van de dodendraad. In 1917 grepen de communisten in Rusland, onder leiding van Lenin (bron 1) de macht. Vanaf dat moment werd Rusland een communistisch land, met Lenin als leider. Communisten in andere landen raakten geïnspireerd door deze revolutie. In Nederland dacht de leider van de SDAP, Pieter Jelles Troelstra (bron 2) , dat ook Nederland klaar was om een communistische staat te worden. Op 9 november 1918 riep hij in Nederland de revolutie uit. In tegenstelling tot Rusland werd dat een grote mislukking want hij kreeg nauwelijks steun. Deze mislukte revolutie werd later ‘de Vergissing van Troelstra' genoemd.Toelichting: In je boek staat duidelijk welke personen je moet kennen, maar let op!  je moet ze ook kunnen herkennen. Oefen dit door bijvoorbeeld afbeeldingen en/of beeldmateriaal te bekijken. Let op specifieke uiterlijke kenmerken, speciale kleding maar ook in welke situatie ze vaak gezien zijn. De prentbriefkaart is uit 1916, want (één van de volgende):- Rusland is nog lid van het bondgenootschap en na 1917 niet meer.- De Verenigde Staten zijn nog geen lid van het bondgenootschap en na 1917 wel. De overwinnaars van de oorlog bepaalden wat er in het verdrag kwam te staan. Duitsland kreeg de schuld van de oorlog en moest aan veel strafbepalingen voldoen. Frankrijk en Groot-Brittannië wilden op deze manier Duitsland verzwakken. De vrouw in het bed moet Duitsland voorstellen dit kan je zien aan de helm naast het bed en het schild met de adelaar. Zij wordt leeggezogen door een vampier. Dit is Clemenceau, de leider van Frankrijk. Buiten het raam zie je twee vleermuizen (die ook als vampiers geïnterpreteerd kunnen worden), die hun kans afwachten, zij stellen Groot-Brittannië en de Verenigde Staten voor.De tekenaar komt uit Duitsland. Hij laat zien hoe het Duitse volk denkt over het Verdrag van Versailles. Namelijk dat Duitsland het Verdrag van Versailles niet zal overleven. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in