Toets Natuurkunde

Nova Natuurkunde MAX (release 2.2) - Hoofdstuk 12 - Quantumwereld oefentoetsen & antwoorden

MAX

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: Interferentie, energie waterstofatoom, dubbelspleetexperiment, de Broglie golflengte, waarschijnlijkheidsverdeling, elektronenmicroscoop, eendimensionaal doosje, onbepaaldheidsrelatie, tunneling

Examendomein: F1 (Quantumwereld). Domein A (vaardigheden), delen van domein B1 (informatieoverdracht) en delen van domein E2 (elektromagnetische straling en materie) worden als voorkennis beschouwd.

Nova Natuurkunde MAX (release 2.2)
Toets Natuurkunde
Nova Natuurkunde MAX (release 2.2)
Online maken
Toets afdrukken
Bij quantisatie van energie zijn er maar bepaalde energieniveaus toegestaan. Dit is terug te zien bij het model van een waterstofatoom en het model van een eendimensionaal doosje.Bij constructieve interferentie zijn golven in fase met elkaar. Dit betekent dat de golven elkaar versterken. Bij destructieve interferentie lopen de golven precies een halve golflengte verschillend. Hierdoor vindt er uitdoving plaats. De golffunctie is de golf waarmee een materiedeeltje wordt beschreven. Het kwadraat hiervan geeft de kansverdeling. Bij het kwadraat geeft de amplitude op ieder punt aan wat de kans is om het deeltje op die plek aan te treffen. Hoe groter de amplitude, hoe groter de kans.  Bij een SEM maak je als eerste gebruik van elektronen die terug worden gekaatst vanaf het oppervlak van het preparaat. Hierdoor worden elektronen losgemaakt uit het preparaat, wat het tweede signaal vormt. Het derde signaal ontstaat wanneer elektronen terugvallen naar de energieniveaus die vrij zijn gekomen door de elektronen die zijn losgemaakt. Bij het terugvallen zenden ze fotonen uit die vervolgens door de SEM worden gedetecteerd. Zowel bij fluorescentie als bij fosforescentie valt een elektron in meerdere stappen terug van zijn aangeslagen toestand naar de grondtoestand. Dit kost meer tijd dan als hij in één keer terug zou vallen en hiervoor valt een halveringstijd te bepalen. Wanneer de halveringstijd in de ordegrootte van nanoseconde ligt, wordt dit fluorescentie genoemd. Ligt de halveringstijd in de ordergrootte van microseconde tot uren, dan is er sprake van fosforescentie. Wanneer een deeltje zit opgesloten in een eendimensionaal doosje, loopt de golffunctie voor een gedeelte door de wand van de barrière heen. In het geval dat het deeltje de energie barrière ‘passeert’ zonder hier genoeg energie voor te bevatten, is er sprake van tunneling. Zie uitwerking hieronder. Gegeven: v = $1.2 \cdot 10^4 \ m \ s^{-1}$m = $9.109 \cdot 10^{-31} \ kg$ Gevraagd: $\lambda$ = ? (m)Formule: $\lambda = \frac{h}{mv}$Berekening: $\lambda = \frac{h}{mv} = \frac{6.626 \cdot 10^{-34}}{9.109 \cdot 10^{-31} \cdot 1.2 \cdot 10^4} = 6.06 \cdot 10^{-5} \ m$Conclusie: De debroglie-golflengte van het elektron is $6.06 \cdot 10^{-5}$ m. De onbepaaldheid in impuls wordt beïnvloed door de breedte van de spleet. Gegeven:$\Delta x = 62 \cdot 10^{-9} \ m$Gevraagd: $\Delta$ p = ? ($kg \ m \ s^{-1}$)Formule: $\Delta x \cdot \Delta p \ge \frac{h}{4 \pi} \to \Delta p = \frac{h}{4 \pi \cdot \Delta x}$Berekening: $\Delta p = \frac{h}{4 \pi \cdot \Delta x} = \frac{6.626 \cdot 10^{-34}}{4 \pi \cdot 62 \cdot 10^{-9}} = 1.65 \cdot 10^{-27} \ kg \ m \ s^{-1}$Conclusie: De onbepaaldheid in impuls is $1.65 \cdot 10^{-27} \ kg \ m \ s^{-1}$Een grotere snelheid van de elektronen zorgt voor een kleinere debroglie-golflengte, want $\lambda = \frac{h}{mv}$. Bij een kleinere golflengte is er een korter afstandsverschil nodig voor constructieve en destructieve interferentie. De pieken in de waarschijnlijkheidsverdeling zullen dus dichter bij elkaar liggen.  Uit het plaatje valt af te lezen dat er een verschil van 2.75 eV is tussen de twee energieniveaus. Dit verschil is gelijk aan de energie van het foton als hij terugvalt van n = 12 naar n = 11.  Gegeven: $E = 2.75 \ eV = 4.41 \cdot 10^{-19} \ J$Gevraagd: $\lambda = ? (nm)$Formule: $E = \frac{hc}{\lambda} \to \lambda = \frac{hc}{E}$Berekening: $\lambda = \frac{hc}{E} = \frac{6.626 \cdot 10^{-34} \cdot 2.998 \cdot 10^8}{4.41 \cdot 10^{-19}} = 4.51 \cdot 10^{-7} \ m$Conclusie: Er wordt straling geabsorbeerd met een golflengte van 451 nm. Geef bij deze opgave antwoord in drie significante cijfers. Zie uitwerking hieronder. Gegeven: $\Delta E = 2.75 \ eV = 4.41 \cdot 10^{-19} \ J$n = 11 en n = 12 m = $9.109 \cdot 10^{-31}$ kg, want een elektron zit opgesloten in de energieputGevraagd: L = ? ($1.77 \cdot 10^{-9}$ m)Formule: Voor een energieniveau geldt: $E_n = n^2 \cdot \frac{h^2}{8mL^2}$Voor $\Delta E$ geldt: $\Delta E = E_{12} - E{11}$Berekening: $\Delta E = 12^2 \cdot \frac{h^2}{8mL^2} - 11^2 \cdot \frac{h^2}{8mL^2} = (12^2 - 11^2) \cdot \frac{h^2}{8mL^2}$ Omschrijven en invullen geeft: $L = \sqrt \frac{(12^2 - 11^2) \cdot h^2}{8m \cdot \Delta E} = \sqrt \frac{(12^2 - 11^2) \cdot (6.626 \cdot 10^{-34})^2}{8 \cdot 9.109 \cdot 10^{-31} \cdot 4.41 \cdot 10^{-19}} = 1.77 \cdot 10^{-9} \ m$Conclusie: Lengte L is $1.77 \cdot 10^{-9}$ m. In de energieniveaus kan je een elektron voorstellen als een staande golf. Bij n = 3 passen er 1.5 debroglie-golflengtes in de lengte van de energieput. Gegeven: L = $1.77 \cdot 10^{-9}$ mn = 3Gevraagd: p = ? ($kg \ m \ s^{-1}$)Formule: $\lambda = \frac{h}{p} \to p = \frac{h}{\lambda}$Berekening:De golflengte is $1.77 \cdot 10^{-9} \ 1.5 = 1.18 \cdot 10^{-9} \ m$$p = \frac{h}{\lambda} = \frac{6.626 \cdot 10^{-34}}{1.18 \cdot 10^{-9}} = 5.62 \cdot 10^{-25} \ kg \ m \ s^{-1}$Conclusie: De impuls van een elektron in n = 3 is gelijk aan $5.62 \cdot 10^{-25} \ kg \ m \ s^{-1}$. De energieniveaus n = 1 t/m n = 11 zitten gevuld, dus overgangen met n lager dan 11 zijn niet mogelijk. Dat betekent dat er alleen fotonenergieën groter dan 2.75 eV mogelijk zijn. In Binas T19A is te zien dat infrarood licht een energie heeft lager dan 2.75 eV en ultraviolet een energie groter dan 2.75 eV. Ultraviolet licht kan dus wel geabsorbeerd worden en infrarood licht niet. In een molecuul met een langere koolstofketen is lengte L groter. Uit de formule $E_n = n^2 \cdot \frac{h^2}{8mL^2}$ blijkt dat de energie van de energieniveaus hierdoor lager wordt. Hierdoor worden ook de energiesprongen lager en dus de energie van het foton die bij die energiesprong hoort. Uit $E = hf$ blijkt dat het kleurstofmolecuul hierdoor fotonen met een lagere frequentie zal absorberen. De energie van het uitgezonden foton komt overeen met het verschil tussen de twee energieniveaus van het elektron. Gegeven: n = 2 $\lambda = 656 \cdot 10^{-9} \ m$Gevraagd: m = ? Formule: $E_f = \frac{hc}{\lambda}$ $E_f = E_n - E_m$$E_n = \frac{-13.6}{n^2}$Berekening:$E_f = \frac{hc}{\lambda} = \frac{6.626 \cdot 10^{-34} \cdot 2.998 \cdot 10^8}{656 \cdot 10^{-9}} = 3.03 \cdot 10^{-19} \ J = 1.89 \ eV$$E_n = \frac{-13.6}{2^2} = - 3.4 \ eV$$E_m = E_n - E_f = -3.4 - - 1.89 = - 1.51 \ eV$ $m = \sqrt{\frac{-13.6}{-1.51}} = 3$Conclusie: Het elektron komt vanuit het 3de energieniveau. Zie uitwerking hieronder. Gegeven: $\lambda = 21.106 \cdot 10^{-2} \ m$Gevraagd: E = ? (J) Formule: $E_f = \frac{hc}{\lambda}$ Berekening: $E_f = \frac{hc}{\lambda} = \frac{6.626 \cdot 10^{-34} \cdot 2.998 \cdot 10^8}{21.106 \cdot 10^{-2}} = 9.42 \cdot 10^{-25} \ J$Conclusie: De energie van het foton is $9.42 \cdot 10^{-25} \ J$. De resolutie van een foto is ongeveer gelijk aan de golflengte van het licht waarmee de foto wordt gemaakt. Voor foto’s die gebruik maken van de ‘21 cm-lijn’ zal de resolutie dus (ongeveer) 21 cm zijn. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in