Toets Wiskunde

Getal en Ruimte 12e ed deel 2 - Hoofdstuk 9 - Grafieken en vergelijkingen oefentoetsen & antwoorden

12e editie

Onderwerpen: Bijzondere formules en grafieken, som- en verschilgrafiek, vergelijkingen oplossen met de balansmethode, met grafieken of met de inklemmethode

Getal en Ruimte 12e ed deel 2
Toets Wiskunde
Getal en Ruimte 12e ed deel 2
Online maken
Toets afdrukken
a) Het bijzondere aan de grafiek van de formule y = x is dat bij elk roosterpunt op de grafiek de x- en de y-coördinaat hetzelfde getal is. De grafiek gaat namelijk bijvoorbeeld door de punten (3,3), (12,12) enz.b) Het bijzondere aan de grafiek bij de formule x = -8 is dat grafiek verticaal van boven naar beneden loopt of andersom en op de as van x = -8. Dus elk roosterpunt op die grafiek heeft als eigenschap dat de x-coördinaat het getal -8 als waarde heeft. Dus als voorbeeld (-8,4), (-8,12) enz.c) De formules moeten dezelfde variabelen hebben want dan kan je ze bij elkaar optellen of van elkaar afhalen.d) Om een vergelijking van formules te kunnen oplossen kun je gebruik maken van de balansmethode, inklemmethode, of met grafieken. Ook met tabellen kun je in principe een vergelijking oplossen mits de inhoud in de tabellen de juist bruikbare informatie geeft. Het is niet verplicht om een tabel als hulpmiddel te gebruiken bij de voorbereiding op het tekenen van de grafiek. Maar het is wel handig en maakt het wat makkelijker voor o.a. het bepalen van het maximum en het minimum. Verder kan je volstaan met slechts twee roosterpunten in de tabel omdat je weet dat de grafiek een rechte lijn wordt en je minimaal twee punten nodig hebt om de lijn erdoor heen te tekenen. f: y = x g: y = -2 h: x = 3   De somformule luidt dus nu prijs in € = 7,5 + 9s b) Het nut van het maken van een somgrafiek voor het stel is het volgende: Jolene en Mark kunnen zo samen zien wat ze in totaal kwijt zijn per training, namelijk € 9,- per keer samen trainen. Ze zien ook wat de vaste kosten per maand zijn, namelijk € 7,50   Extra: controleer of je gevonden oplossing daadwerkelijk klopt. Vul de uitkomst in zowel het linkerdeel als het rechterdeel in, en als beide uitkomsten gelijk zijn dan is de gevonden oplossing echt correct. Doe dit als je nog tijd over hebt. b) De oplossing x = 4 c) De oplossing a = -3 d) De oplossing q = 13   Nog even extra als tip: werk steeds het oplossen van de vergelijking met de balansmethode op dezelfde manier onder elkaar uit. Stap voor stap met het stappenschema. En voer als het mogelijk is en ook voor je zelfvertrouwen de controle uit voor je gevonden oplossing. Het is namelijk altijd mogelijk dat je tussen de stappen door een foutieve berekening doorzet en met die controle kan je de mogelijk gemaakte fout sneller herkennen. In het boek wordt hier niet over gesproken en ook niet behandeld terwijl het toch best een goed middel kan zijn, uit ervaring.   De vergelijking is $3q^2 + 4q$ = 150. Deze vergelijking gaan we oplossen middels de Inklemmethode. Ook bij deze methode ga je stapsgewijs aan het werk. Bij deze methode vul je steeds een waarde van de variabele q in in de formule en dan vervolgens kijk je of de uitkomst ervan gelijk is aan 150. Maar hoe weet je nu welke waarde je moet gaan invullen? Kijk naar de grafiek: de stippellijn ligt globaal gezien tussen de 6 en 7 als waarde voor de variabele q. En als je goed kijkt ligt de uitkomst dichterbij 6 dan bij 7.Dus begin bijvoorbeeld met q = 6,1, zie verder de uitwerking hieronder en lees ook nog de extra opmerking onder onderstaande uitwerking.Schrijf nu ook de oplossing nog eens APART op, buiten de tabel om.De oplossing is q ≈ 6,4 want het gevonden antwoord is afgerond op één decimaal.  a) en b) zie de grafiek en tabel hieronder. c)  De informatie die je uit de verschilgrafiek 3mA - 3mC in het algemeen kan halen is dat bij klas 3mA er meer leerlingen uit de klas verwijderd zijn in de maand als de uitkomst hoger is dan 0. Is de uitkomst lager dan 0 dan zijn er bij klas 3mA minder leerlingen dan in 3mC eruit gestuurd.  Als de uitkomst 0 is bij de verschilgrafiek 3mA - 3mC dan betekent dit dus dat er evenveel leerlingen in die maand zijn weggestuurd. Bij 4 minuten staat het water in beide vazen A en B even hoog. b)  Bij vaas A hoort het rechterdeel 12 + 0,5t van de vergelijking waaruit je kan aflezen dat het water op 12 cm hoogte begint en 0,5 cm per minuut stijgt. Bij vaas B hoort het linkerdeel 8 + 1,5t van de vergelijking waaruit je kan aflezen dat het water op 8 cm hoogte begint en 1,5 cm per minuut stijgt. Dus bij vaas A stijgt het water minder snel! c)  Vaas A is volgens de info 20 cm hoog en gevuld tot 12 cm hoogte waarin het water stijgt met 0,5 cm per minuut. Dus 20 -12 = 8 cm 80,5\frac{8}{0,5}0,58​ = 16 minuten tot deze vaas volledig gevuld is. Vaas B is volgens de info 26 cm hoog en gevuld tot 8 cm hoogte waarin het water stijgt met 1,5 cm per minuut. Dus 26 - 8 = 18 cm 181,5\frac{18}{1,5}1,518​ = 12 minuten tot deze vaas volledig gevuld is. conclusie: Vaas B is sneller gevuld.     a) aanpak en inzicht: wanneer de discuswerper zijn discus loslaat en zijn hand verlaat dan is de waarde van variabele a gelijk aan 0. Je kan deze waarde in de formule h = −0,0092a2+0,55a+1-0,0092a^2 + 0,55a + 1−0,0092a2+0,55a+1 invullenh = -0,0092  · 020^202 + 0,55 · 0 + 1=0 + 0 + 1 = 1De discus bevindt zich op 1 meter hoogte als Erik de discus loslaat.Dit antwoord bij a) kan je voor de zekerheid nog even controleren door de waarde van de hoogte h af te lezen in de grafiek. En inderdaad begint de grafiek bij hoogte 1 meter in de verticale as. Echter stond specifiek vermeld dat je dit moest aantonen met de formule. Als dit niet als voorwaarde erbij had gestaan dan mocht je onderstaande ook via de grafiek aantonen.b) aanpak en inzicht: het advies is even gebruik te maken van de getekende grafiek van de situatie. Je ziet namelijk waar ongeveer de discus op de grond komt. Dit geeft je houvast bij het “proberen” van enkele bruikbare waardes voor het exact vinden van de oplossing, met andere woorden zoek tussen a = 60 en a = 65!De vergelijking wordt nu −0,0092a2+0,55a+1-0,0092a^2 + 0,55a + 1−0,0092a2+0,55a+1 = 0 en hiermee ga je via de inklemmethode naar de oplossing voor a naar toe werken. zie de uitwerking hieronderSchrijf nu ook de oplossing nog eens APART op, buiten de tabel om.De oplossing is a ≈ 61,5 want het gevonden antwoord is afgerond op één decimaal.De discus komt op 61,5 meter afstand van Erik op de grond.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in